Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

ThinkAgain schreef:Nee, want ik kan ook iemand gelijk geven als hij zegt dat roken slecht is, maar alsnog roken. Je kunt iemand wel gelijk geven zonder direct je eigen handelen aan te passen aan wat iemand anders zegt. Dat het onnatuurlijk is, daar ben ik het mee eens. Dat ik daarom maar moet stoppen met rijden, nah. Vind ik het stiekem veel te leuk voor
Cassidy schreef:Geryon schreef:Ergens maak ik mij een beetje zorgen om de mensen die hem zo gelijk geven. Dwingen zij hun paarden dan zoals hij duidelijk maakt, enkel maar denkend aan zichzelf?
Misschien hebben de mensen die hem gelijk geven het zelf idd niet helemaal begrepen

ThinkAgain schreef:Nee, want ik kan ook iemand gelijk geven als hij zegt dat roken slecht is, maar alsnog roken. Je kunt iemand wel gelijk geven zonder direct je eigen handelen aan te passen aan wat iemand anders zegt. Dat het onnatuurlijk is, daar ben ik het mee eens. Dat ik daarom maar moet stoppen met rijden, nah. Vind ik het stiekem veel te leuk voor
Zelfs onze Z knollen lopen meer buiten, of te eten dan ze aan het trainen zijn, ze slaan gerust ook eens een dagje over.Geryon schreef:Ergens maak ik mij een beetje zorgen om de mensen die hem zo gelijk geven. Dwingen zij hun paarden dan zoals hij duidelijk maakt, enkel maar denkend aan zichzelf?
Geryon schreef:ThinkAgain schreef:Nee, want ik kan ook iemand gelijk geven als hij zegt dat roken slecht is, maar alsnog roken. Je kunt iemand wel gelijk geven zonder direct je eigen handelen aan te passen aan wat iemand anders zegt. Dat het onnatuurlijk is, daar ben ik het mee eens. Dat ik daarom maar moet stoppen met rijden, nah. Vind ik het stiekem veel te leuk voor
Dat zijn andere kwesties.
Deze man zegt dat alle ruiters de paarden dwingen en geen enkel paard meewerkt vanuit vrije wil. Als je het daarmee eens bent dan geef je aan dat jij ook je paard dwingt en het paard niet meewerkt vanuit vrije wil.. Terwijl dat helemaal niet nodig is en dit ook gewoon echt onzin is van de man.
Al 8 pagina's discussie!

Geryon schreef:Ergens maak ik mij een beetje zorgen om de mensen die hem zo gelijk geven. Dwingen zij hun paarden dan zoals hij duidelijk maakt, enkel maar denkend aan zichzelf?

agerrits schreef:Nee, de term huisdier is geen eigenschap. Gewenste eigenschappen zijn in gebracht. Hempling heeft een mooie omschrijving van verschillende soorten paarden en hun karakter en bijbehorende eigenschappen. Een paard is geen huisdier, hij hoort op stal of zoiets
Yamcha schreef:Geryon schreef:Ergens maak ik mij een beetje zorgen om de mensen die hem zo gelijk geven. Dwingen zij hun paarden dan zoals hij duidelijk maakt, enkel maar denkend aan zichzelf?
Vanwaar deze gedachte? Ik denk dat het juist de mensen zijn die hun paarden niet willen dwingen, die bewust met het rijden bezig zijn, die hier over nadenken.
Ik denk nl. niet dat het om "zij" en "wij" gaat, ik denk dat dat om diergebruik an sich gaat.
Overigens heb ik er met één van mijn honden voor gekozen om niet meer te trainen, omdat hij daar geen plezier in heeft. Dan zou ik het alleen voor mezelf doen.
Laat ik eerlijk zijn: ik heb onze dieren voor mezelf. Gewoon omdat ik daar lol in heb. Ik heb best wat honden tweedehands gehad, geadopteerd om het zo maar te zeggen, maar dat maakt het niet beter, want ik haalde ze nog altijd in huis voor mijn eigen lol.
Nu heb ik honden die niet tweedehands zijn. Voor mijn lol, ja. Merrie komt rechtstreeks van de fokker, en die is er ook omdat ik het leuk vind.
Nu hebben mijn dieren wat dat betreft wel inspraak gehad, als ze hadden laten blijken niet veel van me te moeten hebben, of ronduit de pest aan me zouden hebben, waren ze niet meegegaan. Met alle drie was er een enorme klik.
Voor mij is een belangrijk criterium of ik ze kan bieden wat ze nodig hebben, en ze niets tekort komen. Ik vind dat ik ze dat verplicht ben, omdat ik ze in de eerste plaats al voor mezelf heb aangeschaft. Wat betreft de honden twijfel ik daar steeds meer aan, ik zou ze meer vrijheid willen geven dan ik kan......
Mijn paard is gelukkig. En ik rijd erop. Maar ik zou dat niet willen als zij daar geen plezier in had, mijn paard moet het even leuk vinden als ik. Ik weet zeker dat zij niets tekort komt.
ThinkAgain schreef:Geryon schreef:
Dat zijn andere kwesties.
Deze man zegt dat alle ruiters de paarden dwingen en geen enkel paard meewerkt vanuit vrije wil. Als je het daarmee eens bent dan geef je aan dat jij ook je paard dwingt en het paard niet meewerkt vanuit vrije wil.. Terwijl dat helemaal niet nodig is en dit ook gewoon echt onzin is van de man.
Natuurlijk niet. Paard is echt niet geboren met in z'n hoofd het idee dat hij misschien die rare tweevoeters maar op z'n rug moet laten zitten. Laat een paar generaties 'wild' geboren worden en probeer er dan maar eens eentje zover te krijgen om uit vrije wil een dansje voor je te doen terwijl je op z'n rug zit.. nee he? Het is anders met gedomesticeerde paarden omdat zij opgroeien met mensen. De veulens hier zien hun mama's naar ons toe komen rennen en leren zo dat wij geen bedreiging zijn. Het is niet zo zwart wit als het hier gesteld wordt, wat hij zegt zit zeker wat in, maar er zijn evengoed sterke tegenargumenten.

little_king schreef:Geryon schreef:Ergens maak ik mij een beetje zorgen om de mensen die hem zo gelijk geven. Dwingen zij hun paarden dan zoals hij duidelijk maakt, enkel maar denkend aan zichzelf?
Wat een rare gedachte
Jij hebt nooit je paard een tikje met je zweep gegeven toen je wilde aandraven en hij niet reageerde?
Of juist wat meer in zijn mond gezeten toen hij te hard ging en op een zachte hulp niet terug kwam?
Hoe je het ook went of keert, dat is een vorm van dwang.
Het was niet iets wat het paard uit totale vrije wil deed.
Dus die man heeft ergens een punt.
Dat hij overdrijft en dat paarden ook echt plezier in het rijden kunnen hebben is een andere kant.
Maar hij heeft een punt.
Andere rassen hebben eigenschappen toegevoegd aan het inheems paard
Echter vraag ik me wel af waarom sommige paarden zo onnatuurlijk worden gehouden, al die dekens, veelste veel binnen etc ect. Juist op dat vlak is er veel meer te winnen, dat is wat ik bedoel. en paardrijden is maar een heel kleinstukje van het paarden leven op zich.