Paard overleden na ‘bitting up’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:10

Jaime_ schreef:
Het gewone 'bitting up' schijnt inderdaad vergelijkbaar te zijn met het longeren zoals een normaal persoon dat met bijvoorbeeld touwtjes zou doen.
Maar het bitting up dat hier ter sprake is valt te vergelijken met het bijzetten van power and paint destijds. En is dus alles behalve gewoon.

Dat is niet helemaal waar; het "bitting- up" gebeurt vaak eenzijdig ( dus naar links of rechts vastgezet met teugel aan een ( twisted wire) snaffle en over het algemeen staan de paarden in een kleine ruimte ( box/ paddock) en staan ze dus stil of kunnen alleen maar hele kleine rondjes draaien omdat hun hoofd zover naar de zijkant is vastgebonden. De reden hiervoor is dan ook niet het gymnastiseren/ trainen van de spieren, dat kan niet in stilstand, maar de paarden dwingen "to give to the bit" , dus ze dwingen om op het bit "na te geven". De meeste doen dat wel, want als ze zo 30 min. tot een paar uur staan gaat het teveel pijn doen als ze op het bit blijven hangen, gevolg is dan dat ze kramp in hun nekspieren gaan krijgen, dus voor de spieren werkt dit alleen maar compleet averechts.
Longeren met welke "hulp"( dwang) teugel gaat, hopelijk, uit van het trainen van de spieren en niet omdat het paard koste wat kost het bit los moet laten.
Jammer genoeg gebeurt dit bittin-up vaak zonder dat er iemand bij blijft ( lekker makkelijk want dan kan de trainer intussen een ander paard trainen terwijl er een paar zo in de box staan!) en ongelukken komen dan dus ook voor!
Zwaartepunt van het paard zit in het hoofd, denk je eens in wat er gebeurt als een paard, met het hoofd vast naar opzij, zijn evenwicht verliest.....of in paniek raakt. De dieren kunnen dus niet gewoon voor zich uit kijken!

Er zijn ook genoeg mensen die met bijzet longeren, maar dat is toch iets heel anders! Ik ben overigens helemaal tegen het bevestigen van welke "vaste" teugel dan ook aan het bit, bij paniek is de schade niet te overzien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:06

ElCid schreef:
Zwaartepunt van het paard zit in het hoofd

Gelukkig niet _O-

xSlvna

Re: Paard overleden na ‘bitting up’

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:59

Mijne is eens, per ongeluk, (te) strak met zijn hoofd op zijn borst vastgebonden (dit was echt een ongeluk met opzadelen, trouw onder zadel gekomen voor het aansingelen) en dit paard ging er gewoon onderuit en maakte geen schijn van kans meer, lag gewoon verkrampt op de grond en kon niks meer tot die los gemaakt werd. Zo heb ik het nog een keer gezien dat een paard gewoon omviel en niks meer kon nadat iemand het paard, in stilstand, te kort vastgezet had aan een kant (ook voor te 'strechten' :x ), het paard viel gewoon om. Beide, gelukkig, paarden die zich niet echt verzetten, wil niet weten wat gebeurd was als die écht in paniek waren geraakt. Zwaartepunt zit dan misschien niet in het hoofd, maar een paard maakt geen schijn van kans meer zodra je hem te strak vastzet. :n

Ik had het zelf inderdaad over 'vastzetten' als bij longeren etc. vs de normale bitting-up (wat niet veel anders is als wij doen met longeren, paard met passoa moet ook voren los laten en over het hele lichaam een fijne houding aannemen).

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:06

we moeten dit als wijze les gebruiken...
ook hier in nederland, dressuur, springen en ja ook de western worden belachelijke manieren gebruikt om een paard met de kop omlaag te laten lopen.. Ik vind ook de 'wij' manier waarin er van allerlei riempjes worden bijgezet niet een goede manier.
dit is misschien in het extreme, maar die extreme gevallen zijn hier ook!
dat je hiervan schrikt, zou moeten maken dat je om je heen moet kijken en moet gaan inzien dat ook hier in de top enorm enorm enorm veel fout gedaan wordt.
maar dat is het probleem, goede paarden(met goede ouders) krijgen verwachtingen die niet zomaar te behalen(soms gewoon echt niet haalbaar) zijn en dan gaan mensen te ver door om dat paard het toch te laten halen....ze gaan te extreem en het loopt mis..
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 27-09-13 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:09

Kuggur schreef:
ElCid schreef:

Gelukkig niet _O-

ja van dat stukje lag ik ook plat op de grond, misschien terug in de schoolbanken? haha XD

maar voor de rest, overal in de top wordt gruwelijk met paarden omgegaan, nergens is dat te ontkennen!, presteren is belangrijker...
misschien zie je het niet altijd, maar het is er altijd en overal

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:35

En de tuigers dan? Die lopen tijdens trainingen en wedstrijden met een strak getrokken touwtje, zodat het hoofd "mooi" hoog houden? Benedenwaartse druk op de mond en naar achter trekkende druk bij de nek.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:09

hns schreef:
En de tuigers dan? Die lopen tijdens trainingen en wedstrijden met een strak getrokken touwtje, zodat het hoofd "mooi" hoog houden? Benedenwaartse druk op de mond en naar achter trekkende druk bij de nek.

Dat gaat nog, dan word de achterhand er onder gezet. Het gaat hier om paarden die in de rollkurhouding (hoofd horizontaal, ipv het verticale wat tuigers hebben) stil gezet worden, soms word dan ook nog om één kant meer te stretchen het hoofd naar één kant gebonden.

Afbeelding

Zet een paard zo vast en laat hem lang genoeg staan, om alle pijn en druk te ontlopen zal het paard op de voorhand gaan hangen en zo steeds minder zijn evenwicht kunnen houden, vaak uiteindelijk door hun voorbenen gaan (gevolgd door de achterbenen). Sommige paarden geven zich over aan die dwang en komen rustig naar onder, andere paarden raken zo extreem in paniek dat ze hun hoofd juist omhoog slaan, doe dat met een shank of zonder neusriem en je paard trekt zijn kaak finaal kapot.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 13:23

Zielig zeg, dat mensen zulke dingen toch in het hoofd halen? Jeetje

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:17

Heb deze dingen spijtig genoeg ook al gezien en werd aangemoedigd het thuis ook te doen onder het mom, dan geven ze beter na. Anders worden het geen top paarden enz.. De mannier zoals ik leerde longeren stond later eens in de Quarter(een tijdschrift) en er stond bij dat het ten strengste verboden was in het rulebook.. Leuk, dat een trainster je dan zulke dingen leert.. en dat die dan nog het voorbeeld krijgt van een top amerikaanse trainer die clinnics geeft..En dat alles onder het mom dat het de normaalste zaak van de wereld is in de westernwereld.. Wel ik weet nu wel dat er trainers zijn die wel fijn met hun paarden omgaan!! en dat een grote naam niet alles is.

Gelukkig ben ik nu bij trainer(Ook een bekende ) die ook wel bitting up doet maar zeker los genoeg en op wel losser dan op loodlijn net zoals in het filmpje. Ook wordt het paard zo gelongeerd of in roundpenn gezet onder toezicht en max 10 min.en zeker er geen gewoonte van maakt. Ook zal het nooit een snijdend of hard inwerkende snaffel zijn waar het mee gebeurt. het is eerder zoals inwerken met de bijzet of gogue,maar los genoeg,niet op de loodlijn en zeker niet erachter .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:11

Citaat:

Gelukkig niet _O-

ja van dat stukje lag ik ook plat op de grond, misschien terug in de schoolbanken? haha XD

maar voor de rest, overal in de top wordt gruwelijk met paarden omgegaan, nergens is dat te ontkennen!, presteren is belangrijker...
misschien zie je het niet altijd, maar het is er altijd en overal

Fijn dat jullie er zo om gelachen hebben :D , misschien wat raar uitgedrukt daar. Ik bedoelde daar eigenlijk mee dat als het paard zijn hoofd niet kan gebruiken als roer en voor evenwicht de kans groot is dat hij dan dus omvalt ...........Dat is in het geval van Bella nl. ook gebeurt en kan zelfs gebeuren als een paard aan 1 kant wordt vast gezet en uit evenwicht raakt ( bijv. een geval van een paard wat achteruit naar het zadel/ beugels bijt en vast komt te zitten in die beugel en vervolgens dus bijna omvalt.....).
De context was niet helemaal correct hier maar met een beetje verstand wel te lezen wat er bedoelt werd; overigens die schoolbanken, daar zit ik nog steeds ;) Zouden meer mensen moeten doen!

Jammer genoeg worden paarden op zo grote schaal mishandeld, in veel gevallen ook door het niet ( kunnen!) nadenken van ruiters en aanverwanten of simpelweg omdat "iedereen" het zo doet dat een kentering in deze nog heel lastig wordt. Gezien het feit dat jury's nog steeds alleen maar naar eindresultaten kijken en niet naar de manier waarop ( die toch vaak overduidelijk zichtbaar is) zal daar een begin moeten worden gemaakt. Veel mensen verliezen nou eenmaal alle inzicht in verhoudingen en gedrag als er eer of geld op het spel staat. Gevoel voor eigenwaarde , respect voor zichzelf en een ander ( mens, dier of omgeving) is iets wat bij velen niet meer leeft en dat is inherent aan en ligt aan de oorsprong van al deze uitwassen.
http://theridinginstructor.net/587/who- ... n-america/ dit gaat dan over Amerika maar is wereldwijd toepasbaar!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:04

ElCid schreef:
Fijn dat jullie er zo om gelachen hebben :D , misschien wat raar uitgedrukt daar. Ik bedoelde daar eigenlijk mee dat als het paard zijn hoofd niet kan gebruiken als roer en voor evenwicht de kans groot is dat hij dan dus omvalt ..........

Haha, geen zorgen, ik ging ervan uit dat dat inderdaad was wat je bedoelde. Maar wat je schreef was erg grappig...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:14

Citaat:
Haha, geen zorgen, ik ging ervan uit dat dat inderdaad was wat je bedoelde. Maar wat je schreef was erg grappig...[/

Fijn :+ Het was niet de bedoeling maar soms komen dingen anders op "papier" dan ik in mijn hoofd heb.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:39

Hier een stille meelezer van dit topic.
Ik kan me toch niet inhouden. Deze "martel" methoden zijn precies de oorzaak dat ik een zwaar getraumatiseerd jong paard heb staan.
Ik kocht haar met anderhalf en ze is nu 7. Het heeft 5 jaar geduurd voordat ze weer vertrouwen had in mensen en je weer aan haar hoofd kan komen.

Als mensen niet kunnen rijden zonder al die hulpmiddelen doe het dan niet. De paarden vragen er niet om. Ik train nu mijn eigen paarden op een vriendelijke manier zonder hulp middelen en met goed resultaat.

Stel je voor dat ze onze hoofden eens een uurtje vastzetten, rennen we allemaal naar de fysio vanwege de pijn. Van mij mag men dit verbieden met flinke sancties er op.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:35

Jinks schreef:
Ik kan me toch niet inhouden. Deze "martel" methoden zijn precies de oorzaak dat ik een zwaar getraumatiseerd jong paard heb staan.
Ik kocht haar met anderhalf en ze is nu 7. Het heeft 5 jaar geduurd voordat ze weer vertrouwen had in mensen en je weer aan haar hoofd kan komen.

Als mensen niet kunnen rijden zonder al die hulpmiddelen doe het dan niet. De paarden vragen er niet om. Ik train nu mijn eigen paarden op een vriendelijke manier zonder hulp middelen en met goed resultaat.

Stel je voor dat ze onze hoofden eens een uurtje vastzetten, rennen we allemaal naar de fysio vanwege de pijn. Van mij mag men dit verbieden met flinke sancties er op.

Deze tekst voelt precies goed, zo hoort het ;)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:42

KingYasFenn schreef:
Jinks schreef:

Deze tekst voelt precies goed, zo hoort het ;)

+:)+ Helemaal mee eens

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:51

Jinks schreef:

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om deze methode uit te voeren. Wanneer goed uitgevoerd kan er niet zoveel gebeuren.
Maar dat geld ook voor de meerderheid in ruiters die hun paard gewoon in de krul trekt.

Dus wat jou opmerking betreft vind ik dat dat in alles op gaat en niet alleen hulpmiddelen of methodes.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:19

PowerReiner schreef:
Jinks schreef:

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om deze methode uit te voeren. Wanneer goed uitgevoerd kan er niet zoveel gebeuren.
Maar dat geld ook voor de meerderheid in ruiters die hun paard gewoon in de krul trekt.

Dus wat jou opmerking betreft vind ik dat dat in alles op gaat en niet alleen hulpmiddelen of methodes.

Ook zeker waar :j

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:45

Citaat:

Ik ben überhaupt tegen dit soort methodes. Er is geen vriendelijke manier anders dan zonder hulpmiddelen. Een slap touwtje is bij een sensitief paard al een marteling.
Hoeveel mensen hebben claustrofobie? Hoeveel mensen kunnen een uur lang in 1 houding zitten zonder kramp of pijn?

Dit doen we onze paarden aan onder het mom van spierontwikkeling, nageven etc. Ik weet heel zeker dat dit net zo goed gaat zonder al die hulpmiddelen. Ik zit al meer dan 40 jaar tussen de paarden en heb zelf ook Z2 gereden, western en springen. De paarden die het meest ontspannen lopen (spieren maar ook mentaal) zijn die die zonder dwang lopen. Het kost echter heel veel tijd en geduld, wat in de sport dus vertaald kan worden in tijd en geld.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:50

Jinks schreef:
Citaat:

Ik ben überhaupt tegen dit soort methodes. Er is geen vriendelijke manier anders dan zonder hulpmiddelen. Een slap touwtje is bij een sensitief paard al een marteling.
Hoeveel mensen hebben claustrofobie? Hoeveel mensen kunnen een uur lang in 1 houding zitten zonder kramp of pijn?

Dit doen we onze paarden aan onder het mom van spierontwikkeling, nageven etc. Ik weet heel zeker dat dit net zo goed gaat zonder al die hulpmiddelen. Ik zit al meer dan 40 jaar tussen de paarden en heb zelf ook Z2 gereden, western en springen. De paarden die het meest ontspannen lopen (spieren maar ook mentaal) zijn die die zonder dwang lopen. Het kost echter heel veel tijd en geduld, wat in de sport dus vertaald kan worden in tijd en geld.

Het klopt niet helemaal wat je zegt. Een slap touwtje is al een marteling? WTF doen wij dan met teugels? En singels?
Ja paarden moet ontspannen lopen, en om ontspannen te lopen moet dit zonder dwang, mee eens. Maar hier gaat tijd en training overheen, soms ook met wat hulpmiddelen want in beginsel is ALLES wat wij met de paarden doen onder dwang.
En let wel; bitting up is een onderdeel van het zadelmak maken, het paard laten wijken voor druk.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:00

Jinks schreef:
Citaat:

Ja ben het met je eens Jinks

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:07

Citaat:
Het klopt niet helemaal wat je zegt. Een slap touwtje is al een marteling? WTF doen wij dan met teugels? En singels?
Ja paarden moet ontspannen lopen, en om ontspannen te lopen moet dit zonder dwang, mee eens. Maar hier gaat tijd en training overheen, soms ook met wat hulpmiddelen want in beginsel is ALLES wat wij met de paarden doen onder dwang.
En let wel; bitting up is een onderdeel van het zadelmak maken, het paard laten wijken voor druk.

Ik vind dat als je een paard leert te wijken voor druk je hem al moet belonen bij het kleinste probeersel. Volgens mij lukt dit niet echt met bitting up, want dan moet hij door de druk meteen helemaal meegeven. Terwijl, als je het oefent vanaf de grond, en je staat voor hem en je oefent druk uit op het halstertouw en hij een poging doet om te wijken voor de druk, je hem meteen beloont door de druk weg te nemen (of te verlichten).

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:17

Mukkietje schreef:
Citaat:

Ik vind dat als je een paard leert te wijken voor druk je hem al moet belonen bij het kleinste probeersel. Volgens mij lukt dit niet echt met bitting up, want dan moet hij door de druk meteen helemaal meegeven. Terwijl, als je het oefent vanaf de grond, en je staat voor hem en je oefent druk uit op het halstertouw en hij een poging doet om te wijken voor de druk, je hem meteen beloont door de druk weg te nemen (of te verlichten).

Ja en nee, wijken voor druk IN de mond moet ook geleerd worden. Zoals al heel vaak gezegd, het bitting up zoals deze man heeft gedaan is volledig onjuist, Het "normale bitting up gebeurd natuurlijk helemaal anders en veeeeeeel vriendelijker.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:25

Citaat:
Ja en nee, wijken voor druk IN de mond moet ook geleerd worden. Zoals al heel vaak gezegd, het bitting up zoals deze man heeft gedaan is volledig onjuist, Het "normale bitting up gebeurd natuurlijk helemaal anders en veeeeeeel vriendelijker.

Ook ja en nee, het gebeurt zeker veel vriendelijker, maar ik weet zeker dat je een paard ook kan inrijden zonder bitting up... En hetzelfde laten lopen en leren te wijken voor druk in de mond :j

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:38

Uiteraard KAN ook zonder, ben ik met je eens, maar dat geld ook voor rijden met tack

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:39

PowerReiner schreef:
Uiteraard KAN ook zonder, ben ik met je eens, maar dat geld ook voor rijden met tack

Sorry, ik heb even gemist wat een tack is?