Jaime_ schreef:Het gewone 'bitting up' schijnt inderdaad vergelijkbaar te zijn met het longeren zoals een normaal persoon dat met bijvoorbeeld touwtjes zou doen.
Maar het bitting up dat hier ter sprake is valt te vergelijken met het bijzetten van power and paint destijds. En is dus alles behalve gewoon.
Dat is niet helemaal waar; het "bitting- up" gebeurt vaak eenzijdig ( dus naar links of rechts vastgezet met teugel aan een ( twisted wire) snaffle en over het algemeen staan de paarden in een kleine ruimte ( box/ paddock) en staan ze dus stil of kunnen alleen maar hele kleine rondjes draaien omdat hun hoofd zover naar de zijkant is vastgebonden. De reden hiervoor is dan ook niet het gymnastiseren/ trainen van de spieren, dat kan niet in stilstand, maar de paarden dwingen "to give to the bit" , dus ze dwingen om op het bit "na te geven". De meeste doen dat wel, want als ze zo 30 min. tot een paar uur staan gaat het teveel pijn doen als ze op het bit blijven hangen, gevolg is dan dat ze kramp in hun nekspieren gaan krijgen, dus voor de spieren werkt dit alleen maar compleet averechts.
Longeren met welke "hulp"( dwang) teugel gaat, hopelijk, uit van het trainen van de spieren en niet omdat het paard koste wat kost het bit los moet laten.
Jammer genoeg gebeurt dit bittin-up vaak zonder dat er iemand bij blijft ( lekker makkelijk want dan kan de trainer intussen een ander paard trainen terwijl er een paar zo in de box staan!) en ongelukken komen dan dus ook voor!
Zwaartepunt van het paard zit in het hoofd, denk je eens in wat er gebeurt als een paard, met het hoofd vast naar opzij, zijn evenwicht verliest.....of in paniek raakt. De dieren kunnen dus niet gewoon voor zich uit kijken!
Er zijn ook genoeg mensen die met bijzet longeren, maar dat is toch iets heel anders! Ik ben overigens helemaal tegen het bevestigen van welke "vaste" teugel dan ook aan het bit, bij paniek is de schade niet te overzien.
), het paard viel gewoon om. Beide, gelukkig, paarden die zich niet echt verzetten, wil niet weten wat gebeurd was als die écht in paniek waren geraakt. Zwaartepunt zit dan misschien niet in het hoofd, maar een paard maakt geen schijn van kans meer zodra je hem te strak vastzet.

, misschien wat raar uitgedrukt daar. Ik bedoelde daar eigenlijk mee dat als het paard zijn hoofd niet kan gebruiken als roer en voor evenwicht de kans groot is dat hij dan dus omvalt ...........Dat is in het geval van Bella nl. ook gebeurt en kan zelfs gebeuren als een paard aan 1 kant wordt vast gezet en uit evenwicht raakt ( bijv. een geval van een paard wat achteruit naar het zadel/ beugels bijt en vast komt te zitten in die beugel en vervolgens dus bijna omvalt.....).
Zouden meer mensen moeten doen!
Het was niet de bedoeling maar soms komen dingen anders op "papier" dan ik in mijn hoofd heb.