Paarden mogen niet op het fietspad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:28

Soraya10 schreef:
Karl66 schreef:
Waarom is dat jammer maar helaas? Weet je wat echt jammer maar helaas is? Dat die ruiter niet de moeite neemt om z'n eigen rotzooi op te ruimen en dat de rest van Nederland daar last van heeft. Je hoeft echt niet bang te zijn dat binnenkort de wet gewijzigd wordt en dat ruiters op het fietspad horen. Maar als we niet uitkijken is er straks wel een wet die een poepzak verplicht als je buiten rijdt. En dan moet je nog blij zijn dat buitenrijden niet helemaal verboden wordt.

Ik vind ook wel dat een ruiter dat best kan opruimen, maar ff serieus zelfs de politie te paard in de winkelstraat is er nog te beroerd voor.
En mijn god ik moet nog altijd 10.000 x beter opletten dat ik niet in de hondenstront sta dan in de paarden mest en daarbij zie je die ook beter liggen.

Alleen gaat het niet om die ander, maar om jouw gedrag. Dat is namelijk het enige wat jij kan veranderen en waarmee je ervoor kan zorgen dat andere mensen minder hekel aan ruiters krijgen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:53

Alleen gaat het niet om die ander, maar om jouw gedrag. Dat is namelijk het enige wat jij kan veranderen en waarmee je ervoor kan zorgen dat andere mensen minder hekel aan ruiters krijgen.[/quote]

Tja ik rijd voornamelijk in de bak dus die hopen mest zijn niet door mij daar gelaten. Ik zei ook dat je het best ff kan opruimen. Scheelt een hoop gezeur, maar feit is dat het niet gebeurt. Maar serieus je hak in de paardenmest als dat je enige probleem in je leven is dan zou ik zeggen count your blessings!

Veulen84

Re: Paarden mogen niet op het fietspad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:08

Ik heb me paard leren mensen op fluittoon. Dus voor ik wegga laat ik d'r meestal even mesten. Nooit ongelukjes op de weg.

Maar of mest daar nu wel of niet hoort. Ik vind dat ruiters en geleiders van paarden niet op de weg thuis horen. Ze gaan meestal een stuk langzamer (ik ken er maar weinig die draven of zelfs galopperen op steen) dan auto's of zelfs brommers of fietsers. Ze zijn wat mij betreft beter geplaatst op het fietspad. Misschien toch is een petitie indienen bij de minister.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:19

@Veulen84
En ik met mijn menwagen dan? Dat gaat nooit passen op het fietspad.
Ook zijn de meeste fietsbruggetjes niet geschikt voor paarden.
En hoe moet je met je paard door fietssluisjes heen?

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:25

Mensen we gaan een beetje of topic... Volgens mij gaat het er eigenlijk om dat paarden niet op fietpaden mogen! punt ! tenzij bla bla wegenverkeerswet en zo. De boodschap is gewoon gedraag je je gewoon netjes en vriendelijk dan wek je ook geen ergernis op. Doen WIJ dat wel, die ergernis opwekken, dan is het resultaat heel waarschijnlijk dat er allemaal regeltjes/boete/belasting e.d. komen en dan betalen we gewoon de rekening.
Dus rijdt netjes waar het hoort, geen grote bek als er commentaar komt (ook niet als ze ongelijk hebben) in de woonwijk stap je netjes af als je paard gemest heeft en schuif je het gewoon even aan de kant. Iedereen blij !
Je netjes en vriendelijk gedragen kost niets....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:35

Soraya10 schreef:
Karl66 schreef:
Alleen gaat het niet om die ander, maar om jouw gedrag. Dat is namelijk het enige wat jij kan veranderen en waarmee je ervoor kan zorgen dat andere mensen minder hekel aan ruiters krijgen.

Tja ik rijd voornamelijk in de bak dus die hopen mest zijn niet door mij daar gelaten. Ik zei ook dat je het best ff kan opruimen. Scheelt een hoop gezeur, maar feit is dat het niet gebeurt. Maar serieus je hak in de paardenmest als dat je enige probleem in je leven is dan zou ik zeggen count your blessings!

Volgens mij snap jij het punt echt niet. Het gaat er niet om of jij in de bak rijdt, ook niet om de vraag of jij de mest van jouw paard opruimt. Het gaat erom dat wij als ruiters in het algemeen overlast veroorzaken en dat je er dan bij de rest van de bevolking, die niks met paarden heeft, er niet mee wegkomt door te zeggen "count your blessings!"

Die rest van de bevolking (inclusief de meeste wettenmakers) zullen dan echt niet zeggen, goh je hebt helemaal gelijk, vanaf nu mag je als beloning op het fietspad. Die zeggen gewoon blijf maar lekker thuis in de bak, we willen je niet meer op de openbare weg. Wij veroorzaken de problemen en wij moeten dus voor de oplossing zorgen, in plaats van het probleem weg te wuiven. En als je voor een oplossing wilt zorgen, dan moet je eerst het probleem zien. Maar heel veel ruiters (kijk alleen maar naar de reacties in dit topic) zien het probleem niet of wuiven de ernst weg. En het resultaat is dat straks die meerderheid, die niks met paarden heeft, ons een oplossing oplegt. En op dat moment wuif je die oplossing echt niet meer weg met "count your blessings!"

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:45

Amen

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:45

Ik ruim me poep altijd op... Dat schop ik altijd de berm in.. Ik dacht dat dat moest haha maar dat hoeft dus niet?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:05

Brainless schreef:
@Veulen84
En ik met mijn menwagen dan? Dat gaat nooit passen op het fietspad.
Ook zijn de meeste fietsbruggetjes niet geschikt voor paarden.
En hoe moet je met je paard door fietssluisjes heen?

Menwagens zijn wel een goeie. Dat zou dan weer een andere groep zijn. Maar misschien is het beter om er de mogelijkheid voor rijden over het fietspad van te maken. We hebben hier in de buurt veel vrijliggende fietspaden. Daar kom ik geregeld ook menwagens tegen. Past makkelijk en bij tegenliggers gaan ze vaak gewoon stukje aan de kant.

Fietsbruggetjes hier zijn gewoon betonnen of houtenbruggen goed geschikt voor paarden (voetgangersbruggen niet). Wat zijn fietssluisjes? Ik ken alleen van die dwarshekken, maar die staan meestal op het voetpad om te voorkomen dat fietsers er door gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 00:32

Dit zijn fietssluizen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En om hierover met je paard te moeten...
Afbeelding
Afbeelding

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:00

lol die 2de foto is dus uit barendrecht. Ik herken het veld.
(edit: officeel heet het daar al Rhoon, maar ik noem het altijd gewoon nog barendrecht)

Ik (nouja mijn moeder) was van de zomer aangesproken door de wijk agent. Bij ons aan het einde van de wijk zit een groot omheind met wallen voetbalveld. Het probleem is, omdat er dus totaal geen toezicht is omdat die wallen aarde zo groot zijn laat niemand zijn kinderen daar voetballen. Wij lieten ons paard regelmatig aan de buitenkant van de wallen het hoge gras eten. Want werd ook amper tot niet gemaaid en voetballen in hoog gras gaat ook niet.
Mijn moeder werd aangesproken door de wijkagent dat ze wel aan de buitenkant van de wallen het paard aan de hand mag laten grazen, maar absoluut niet op het veld mag. Volgens deze wijkagent gelden er voor paarden de zelfde regels als honden. Staat er een verboden voor honden bord, mag je daar ook niet met het paard komen. Waar wel een bord met losloopgebied of honden aangelijnd staat (die paaltjes met die schijven erop) mag je daar wel met paard op het gras.

Betrefende 2de foto is bij een ander voetbalveldje waar je naast dus wel volgens de wijkagent met paard in het gras mag lopen. Ben nog niet door een andere wijkagent aangesproken, maar de wijkagent was er zeker van dat de regels zo dus zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:16

Je mag helemaal niet met je paard op het gras.
Met je paard ben je bestuurder (langzaam verkeer) en valt onder de regels van brommobielen/tractoren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:28

Die wijkagent mag wel even een bijscholingklasje gaan doen dan. Voor paarden gelden dezelfde regels als voor honden, pertinent niet waar.

Als ruiter/menner ben je een bestuurder. Dus inderdaad val je onder de langzaamverkeerswet net als tractoren ed.
Als je een paard aan de hand meevoert ben je een begeleider van vee. (net als dat je een schaap of koe meeneemt). Ook die zijn netjes in de wet opgenomen.

Beide heeft niets met honden of uitlaatveldjes te maken.

Maar goed, daar gaat het nu niet over. Ik snap dat je als menner niet door fietspoortjes kan. Als ruiter is dit al niet altijd een optie lijkt mij. Ik zou het 3e poortje ook niet door gaan te paard. Daar heb ik ook officiëel niets te zoeken maar wurm daar maar eens een paard doorheen, gegarandeerd dat je ergens tegenaan komt of vast komt te zitten.

Waarom de wet veranderen? Je hoort op de weg, zowel onder het zadel als op de wagen.
Fietspad gebruiken is een gedoogbeleid.

Ik ben voorstander van de wet aanpassen maar dan maar met 1 regel: dat iedereen ten alle tijde de mest op dient te ruimen die op het fietspad/voetpad/rijbaan enz ligt. Dus afstappen en de berm inschoppen.

Zelf heb ik jaren in het landelijke gebied gewoont en woon ik nu in het dorp. Als mijn paard onderweg mest, ook in landelijk gebied, ga ik er af en zorg ik dat de mest netjes in de berm komt.
Als ik in het dorp rij dan schop ik het in de goot en ga later terug met een emmer en een schep om het op te ruimen.

Een ander hoeft geen last te hebben van onze hobby denk ik dan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:23

Brainless schreef:
Je mag helemaal niet met je paard op het gras.
Met je paard ben je bestuurder (langzaam verkeer) en valt onder de regels van brommobielen/tractoren.

Dat je een bestuurder ben weet ik zelf ook wel ;) , en met paard aan de hand ben je ook bestuurder volgens mijn theorieboek.

Ging er meer om dat zelfs wijkagenten de "echte" regels niet eens weten. Hoe kan je een wet handhaven (paarden horen op de weg) als kennelijk behoorlijk wat ambtenaren dus geen idee hebben hoe het eigenlijk zit. Ik ken zelfs een agente die er zwaar van overtuigd is dat paarden op het fietspad horen en beweerd dat als ze een combinatie ziet op de rijweg deze zal verwijderen.

Regel of geen regel, voor mij en mijn andere weggebruikers is het veiliger als ik op het fietspad loop. Ik gedraag mij hier ook als gast en geef iedereen ruimte en voorrang.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:38

Volgens mij snap jij het punt echt niet. Het gaat er niet om of jij in de bak rijdt, ook niet om de vraag of jij de mest van jouw paard opruimt. Het gaat erom dat wij als ruiters in het algemeen overlast veroorzaken en dat je er dan bij de rest van de bevolking, die niks met paarden heeft, er niet mee wegkomt door te zeggen "count your blessings!"

Die rest van de bevolking (inclusief de meeste wettenmakers) zullen dan echt niet zeggen, goh je hebt helemaal gelijk, vanaf nu mag je als beloning op het fietspad. Die zeggen gewoon blijf maar lekker thuis in de bak, we willen je niet meer op de openbare weg. Wij veroorzaken de problemen en wij moeten dus voor de oplossing zorgen, in plaats van het probleem weg te wuiven. En als je voor een oplossing wilt zorgen, dan moet je eerst het probleem zien. Maar heel veel ruiters (kijk alleen maar naar de reacties in dit topic) zien het probleem niet of wuiven de ernst weg. En het resultaat is dat straks die meerderheid, die niks met paarden heeft, ons een oplossing oplegt. En op dat moment wuif je die oplossing echt niet meer weg met "count your blessings!"[/quote]

Wat ik dus al doe. En daarbij als ik al weleens op een buitenrit mee rij ruimen wij t wel op, maar aangezien wij behalve bij sommige oversteek plaatsen op t ruiterpad rijden is dat zelden tot nooit. Dus deze mededeling is bij mij (ons) allang binnen gekomen. De vraag is dus meer hoe krijg je t bij degene die het niet doen erin???? Als jij de oplossing gevonden hebt wil ik het graag weten, want daar heb ik geen antwoord op.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:40

Moonlight17 schreef:
Dan weet ik het volgende product voor de paardenmarkt. Broekzakformaat krukjes/opstapjes.
Aangezien een hoop mensen tegenwoordig niet meer gewoon opstappen, aangezien het wetenschappelijkk bewezen is slecht te zijn.

Haha, mijn paarden zijn maar rond de 145 dus dat lukt nog wel. Niet zo'n grote paarden kopen, mensen! :+

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:53

Ik heb er geen enkel bezwaar tegen met mijn paarden de weg op te gaan, mits.....

Wielrenners dan weer gewoon op het fietspad gaan. Mountainbikers de ruiterpaden met rust laten. Joggers op het voetpad blijven en niet op fietspad of weg. Opgevoerde scooters in buitengebied ook weer netjes de fietspaden volgen. Balonvaarders niet half op fietspad en de weg landen. En Automobilisten weer normáál leren inhalen, niet sms-en onder het rijden, geen vingers op steken naar ruiters en al helemaal niet bumper èh staartkleven!!

Misschien dat het voor de paarden dan ook weer wat veiliger wordt. Tot die tijd kies ik de meest veilige route! Ongeacht of dit de weg, fietspad, voetpad, berm of ruiterpad is. Ik heb maar één leven! En mijn paarden ook. En dat van die mest opruimen? Dat heet discriminatie! Wat gaat het gemotoriseerde verkeer er aan doen dat ik en mijn paard al die dampen niet hoef in te ademen?

Liever met mn hakjes in de stront dan met mn longen in het ziekenhuis....

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:56

ariatje schreef:
Ik heb er geen enkel bezwaar tegen met mijn paarden de weg op te gaan, mits.....

Wielrenners dan weer gewoon op het fietspad gaan. Mountainbikers de ruiterpaden met rust laten. Joggers op het voetpad blijven en niet op fietspad of weg. Opgevoerde scooters in buitengebied ook weer netjes de fietspaden volgen. Balonvaarders niet half op fietspad en de weg landen. En Automobilisten weer normáál leren inhalen, niet sms-en onder het rijden, geen vingers op steken naar ruiters en al helemaal niet bumper èh staartkleven!!

Misschien dat het voor de paarden dan ook weer wat veiliger wordt. Tot die tijd kies ik de meest veilige route! Ongeacht of dit de weg, fietspad, voetpad, berm of ruiterpad is. Ik heb maar één leven! En mijn paarden ook. En dat van die mest opruimen? Dat heet discriminatie! Wat gaat het gemotoriseerde verkeer er aan doen dat ik en mijn paard al die dampen niet hoef in te ademen?

Ik moet het je nageven!! Ik vind het heel mooi gezegd! :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:56

Tja hé soms kan het niet anders en is het levensgevaarlijk om op de autoweg te rijden waar de auto's 80 km per uur mogen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:06

Ik rijd zelf eigenlijk altijd op de weg of in de berm, heel soms op het fietspad als het echt te gevaarlijk is. Op zich niet echt een probleem als je op het fietspad gaat maar gedraag je dan netjes, laat fietsers er langs en ruim de poep op of schop die aan de kant. Dat zou zoveel ergernis en gezeur schelen. Ik vind het echt heel jammer dat veel mede ruiters te beroerd zijn om even de poep aan de kant te vegen. En dan kan je wel zeggen dat auto's ook gassen uit laten, paardrijden is en blijft een hobby auto rijden is meestal puur van A naar B komen daarnaast vraagt niemand je om de scheten van je paard te filteren. Helaas is er hier van de week weer een gebied voor paarde afgesloten omdat mede ruiters te lam waren om even de poep va het fietspad te schoppen echt zonde want je kon er super rijden...

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:06

Soraya10 schreef:
ariatje schreef:

Ik moet het je nageven!! Ik vind het heel mooi gezegd! :j

Hihihi....sorry! Ik moest het even kwijt! Lol

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:10

ariatje schreef:

Tja begin bij jezelf en rijd nooit (meer) met gemotoriseerd verkeer mee/in. Dan hoeven anderen er ook niet door heen bij jou! En jij mag van mij (en alle anderen) gewoon de veiligste weg kiezen hoor, Zolang je je daar maar zo gedraagt dat het voor het eigenlijke doel ook veilig blijft.
En dat mensen vingers opsteken naar ruiters? goh ik zou helemaal niet weten hoe dat komt. ( eigenlijk hoef je alleen dit topic maar te lezen en je weet genoeg)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:10

pluklief schreef:
Ik rijd zelf eigenlijk altijd op de weg of in de berm, heel soms op het fietspad als het echt te gevaarlijk is. Op zich niet echt een probleem als je op het fietspad gaat maar gedraag je dan netjes, laat fietsers er langs en ruim de poep op of schop die aan de kant. Dat zou zoveel ergernis en gezeur schelen. Ik vind het echt heel jammer dat veel mede ruiters te beroerd zijn om even de poep aan de kant te vegen. En dan kan je wel zeggen dat auto's ook gassen uit laten, paardrijden is en blijft een hobby auto rijden is meestal puur van A naar B komen daarnaast vraagt niemand je om de scheten van je paard te filteren. Helaas is er hier van de week weer een gebied voor paarde afgesloten omdat mede ruiters te lam waren om even de poep va het fietspad te schoppen echt zonde want je kon er super rijden...

Je mag niet op het fietspad! Punt. Wel op openbare weg, voorbij razend verkeer,drukdrukdruk. Even afstappen en mest wegschoppen! Heb jij een doodswens? Allemaal leuk verzonnen van achter een buro!
Door mensen zonder verstand van zaken maar mét smetvrees.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:12

ik vind het zo typisch dat dit voorpagina nieuws aangezien dit al jaren in de regels staat
het is op de weg of in de berm als het de veiligheid ten goede komt
en mest opruimen tja dat gaat een beetje lastig worden op de drukke wegen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:15

Nee ik heb geen doodswens ok als het echt niet kan dan laat je het een keer liggen, maar op de meeste plekken waar hier mest ligt kun je het prima weg schoppen. Dan zijn ruiters gewoon te lam of durven ze er niet af. En op de plekken waar het echt zo druk is dat je niet kan afstappen is het binnen 2 minuten weg, maar ik vraag mij echt af of dat nou lekker rijden is op dat soort wegen.