Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:39

Heleenn, Ah zo bedoel je het. Excuseer, mijn fout.
Maar ook hier weer de bedenking of die ruiters dan echt zo simpel 'so be it' kunnen zeggen of misschien toch net die grens overschrijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:41

Urielle schreef:
Ik snap je laatste zin niet, die is grammaticaal niet correct of de zin is onvolledig.
Rollkur is extremer doorstellen dan LDR, een pot nat dus. Een kunststukje met woorden van de FEI om alle betrokkenen gelukkig te houden.

Wat op veel van de foto's te zien is in de openingspost valt dus onder de rollkur. Andere ruiters vallen nog net onder het kopje LDR, maar die dubbelgeplooide paardjes kan je echt niet nog meer doorstellen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:42

Tja Gini, dan heb je idd weer die prestatiedrang die naar boven komt. Maar in mijn ogen zijn het de goede ruiters die op tijd de grens trekken en zeggen: tot hier kan ik komen met mijn paard zonder hem te schaden (mentaal/fysiek) dus hier houdt het op. Daar moet je sterk voor in je schoenen staan en met de twee voetjes op de grond ;)

Gini

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:42

En daar ben ik het helemaal mee eens!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:43

Air schreef:
Prima, jij vind paarden robots blijkbaar, die iedere dag hetzelfde kunnen presteren als de dag daarvoor. En als dat niet kan zijn ze aan het lanterfanten. Jij als ruiter doet niks verkeerd en de training aan passen aan hoe het paard die dag is, dat is onmogelijk en belachelijk want het paard kan het wel.

Dacht ik toch even dat paarden dieren waren met spieren die ook niet iedere dag hetzelfde aanvoelen... gek.

Dat hangt af van waar je mee bezig bent.
Een GP-paard wat niet simpelweg nageeflijk wegdraaft is idd aan het lanterfanten, dat is zo basic, dat mag je als ruiter echt wel verwachten dat hij dat kan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:43

Urielle, ik denk dat er bedoeld wordt dat door de manier van de rollkür gebruiken door sommige ruiters, er een negatief beeld ontstaat over rollkür. En dat het vaak verward wordt met LDR.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:45

Ik zie niet wat je niet snapt aan mijn laatste zin Urielle. Misschien nog eens lezen?
De rollkur van Anky werdt namelijk opeens LDR toen de rollkur verboden werdt.

En nee, imo is het geen één pot nat. Als ik zie hoe de LDR uitgevoerd wordt door Carl zie ik geen enkele overeenkomst met rollkur.
Geen getrek, geen aggresiviteit, geen kin op de borst.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:49

Urielle schreef:
Ninx schreef:
Nu praat jij weer over iets waar je duidelijk niets van weet. Wanneer ze jonge vrouwen zijn, kunnen ze soms nauwelijks lopen. Er is ook geen sporterspensioen, of iets voor hun oude dag voorziening.... het stichten van een gezin kunnen ze wel vergeten.
Deze meisjes zijn rond hun 16/18e allang weer vervangen voor andere exemplaren.

Iedereen weet dat topsport slopend is. Dat zal iedere topsporter ook beamen. je gaat niet direct dood, maar de slijtage is, en soms uitermate pijnlijk.
Maar daar kiest men voor: de overwinning smaakt zoet genoeg om de pijn te verdragen.

Een dier of een kind KAN niet kiezen. Ik wordt soms een beetje misselijk van die competitiedrang van mensen.

He, wat fijn dat jij zelf de conclusie dus al trekt dat chinese turnsters en dressuurpaarden geen vergelijking zijn, want de paarden stoppen wel pas op relatief hoge leeftijd met topsport :)*
Want uiteraard weet ik de achtergrond van de turnsters WEL, maar het is handiger om mensen zelf een conclusie te laten trekken.

_O- _O- _O- Daar zat ik al op te wachten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:50

Urielle schreef:
Air schreef:
Prima, jij vind paarden robots blijkbaar, die iedere dag hetzelfde kunnen presteren als de dag daarvoor. En als dat niet kan zijn ze aan het lanterfanten. Jij als ruiter doet niks verkeerd en de training aan passen aan hoe het paard die dag is, dat is onmogelijk en belachelijk want het paard kan het wel.

Dacht ik toch even dat paarden dieren waren met spieren die ook niet iedere dag hetzelfde aanvoelen... gek.

Dat hangt af van waar je mee bezig bent.
Een GP-paard wat niet simpelweg nageeflijk wegdraaft is idd aan het lanterfanten, dat is zo basic, dat mag je als ruiter echt wel verwachten dat hij dat kan.

Maar op het moment dat het niet gebeurd, waarom denk je dan dat een paard aan het lanterfanten is? Een paard kiest de makkelijke weg.... als het dan niet basic nageeflijk kan zijn, dan gaan er bij jou geen belletjes rinkelen en kijk je niet waar het opeens wegkomt?
Een paard denkt niet 'oh maar gister kon ik het ook'.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:50

Urielle schreef:
Fry schreef:
Er zijm genoeg filmpjes waarbij je duidelijk ziet wat er kapot word gemaakt. Ik vind dat je pas kan rijden, als je zonder rollkur en zonder dat trekken en plukken je paard alles kan laten doen, DAN behoor je tot de top

Van die geweldige youtube en facebookcompilaties als waar we het nu over hebben?
Als je nou eens met een echt wetenschappelijk onderzoek komt, met een representatieve groep paarden en ruiters die groot genoeg is om echt een conclusie te kunnen trekken. Niet iets a la 'mijn baby staat in de box, valt om, heeft een bult op zijn hoofd > conclusie: staan is slecht voor een mens' :+

Inderdaad. En paarden van topsporters gaan statistisch langer mee dan het gemiddeld recreatief, dresuurmatig gereden paard. In vergelijking met de paarden in de topsport zijn onze paarden stijve planken, met gevolgen van dien voor de pezen, enzovoort.
Dit is ook niet wetenschappelijk bewezen. Maar als je gezond verstand weet hoeveel hoefkatrollers er zijn in de basissport, of overbelastingen hebben op de pezen. Pezen hangen aan spieren, hoe stijver de spieren hoe meer kans op peesblessure's. Op hoog niveau zijn dat er vergelijkingswijs toch een pak minder. Echt versleten paarden hoor ik niet zoveel van...
En tja topsport een paard of kind kiest er niet voor. (Sommige) kinderen zouden er ook voor kiezen niet naar school te gaan. En ook paarden die enkel in het bos of in de duinen worden gereden kiezen er ook niet voor.
En sommige foto's zijn indd rijtechnisch niet correct. Dat is duidelijk. Maar als ik een boscrosser zie met zijn paard die sterren kijkt en met hun boomloos en bitloos hoofdstel zo scheef als een zikkel erop zie zitten krijg ik evenveel de krul als bij die foto's hoor...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:52

Kip of het ei. Blijven de topsportpaarden gezond door de training of zijn de topsportpaarden de enige die de training aankunnen? En zijn de andere paarden onderweg wel ergens afgevallen (watervalsysteem) omdat ze het niet meer aankunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:53

Dat is precies wat ik bedoel Air, de rollkur werd ineens LDR, is dus gewoon een trucje van de FEI om iedereen happy te houden. Daarom is het begrip dus een los kader waarin van alles past.

En omdat ik er niet meer tussenkom, even over het artikel: stress bij het rijden zegt mij niet zoveel. Als ik mijn scheve paard rechter rij, zal er ook meer stress te meten zijn dan wanneer ik het paard lekker scheef comfortabel door laat hobbelen. Maar uiteindelijk is het paard wel meer gebaat bij rechter gereden worden dan hem in zijn comfortzone scheef door te laten dabben.
Idem met een paard scherper aan de hulpen zetten, de correctie zal stress opleveren, toch is het uiteindelijk beter dan wanneer ik een uur een paard maar vooruit blijf duwen.
Dus dan ga je je afvragen, wanneer heiligt het doel de middelen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:55

Urielle, dat zeg ik niet.
Ik zeg namelijk dat er een groot verschil is tussen rollkur en LDR. Dat die ruiters hun rollkur zelf als LDR bestempelden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:58

Urielle schreef:
Dus dan ga je je afvragen, wanneer heiligt het doel de middelen?

En dat bepaalt ieder uiteraard voor zich.
Maar toch vind ik het stiekem jammer dat ik het blijkbaar ga moeten accepteren dat een zeepaardhouding met een licht achteroverhellende ruiter met de hand op heuphoogte en de elleboog ver achter het lichaam, een normaal verschijnsel wordt in de paardensport. Daar heb ik het echt moeilijk mee.

Urielle

Air schreef:
Maar op het moment dat het niet gebeurd, waarom denk je dan dat een paard aan het lanterfanten is? Een paard kiest de makkelijke weg.... als het dan niet basic nageeflijk kan zijn, dan gaan er bij jou geen belletjes rinkelen en kijk je niet waar het opeens wegkomt?

Omdat je op een nageeflijk durchlassig paard meer kan inwerken en dus moeilijker dingen vragen waarbij hij zijn lijf meer moet aanspreken. Een paard heeft in de loop der jaren echt wel een keer ondervonden dat zijn ruiter niet veel meer te vertellen heeft als hij zich vastzet in de kaak of als hij het been negeert. Dus als het paard dan de mogelijkheid ziet om niet te moeten gaan zitten in een galoppirouette, of niet te moeten buigen en stretchen in een soepel appuyement, dan zal hij dat moment ook aangrijpen. Gelijk heeft ie. Maar als ruiter moet je dat natuurlijk wel oplossen.

Babootje

@Chocobessnier: _/-\o_ _/-\o_

Tja, als we echt diervriendelijk bezig willen zijn, moeten we er maar helemaal niet meer op gaan zitten.
Maar dan verliezen de meeste paarden wel hun bestaansrecht, want in de landbouw en als vervoermiddel zijn ze niet echt meer nodig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:01

Air schreef:
Urielle, dat zeg ik niet.
Ik zeg namelijk dat er een groot verschil is tussen rollkur en LDR. Dat die ruiters hun rollkur zelf als LDR bestempelden.

Voor jou is er blijkbaar een groot verschil, maar zo simpel is dat blijkbaar niet te stellen (of niet te controleren) want anders was die glasharde omschrijving al wel gemaakt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:02

Urielle schreef:
Air schreef:
Urielle: Je ractie over waarom je het niet goed vind geeft aan dat je denkt dat een paard je soms in de mailing neemt.
Dat is wel lekker makkelijk, want als het paard dan iets niet kan en daardoor niet wil ligt het nooit aan jezelf. Maar de dingen bij je paard zoeken wat bij jezelf wegkomt... dan wordt je nooit een goede ruiter. Hoe hoog je ook rijdt.

In de maling nemen is een groot woord. Een paard kiest de makkelijkste weg, dat is beter gezegd. Dus als hij heeft ondervonden dat jij toch niet doorpakt als hij gaat lanterfanten, waarom je dan nog inspannen?
Die GP paarden kennen hun werk echt wel hoor, daar is echt geen sprake meer van 'niet kunnen'.

We zitten gewoon totaal niet op 1 lijn.
Uiteindelijk kunnen we praten als brugman, maar ik denk dat jij paarden misschien meer beschouwt als een mooi voorwerp waar je mee kunt doen wat je wilt omdat jij degene bent die in zijn onderhoud voorziet.
Een zakelijker benadering, en je bent niet de enige.... sterker nog: 1 van velen.

Ik kijk er volstrekt anders tegenaan, dat praat gewoon moeilijk...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:03

Babootje schreef:
Tja, als we echt diervriendelijk bezig willen zijn, moeten we er maar helemaal niet meer op gaan zitten.

Jackpot! Deze was nog niet langsgekomen. Ik vroeg me al af waar die bleef.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:03

Urielle schreef:
Air schreef:

Omdat je op een nageeflijk durchlassig paard meer kan inwerken en dus moeilijker dingen vragen waarbij hij zijn lijf meer moet aanspreken. Een paard heeft in de loop der jaren echt wel een keer ondervonden dat zijn ruiter niet veel meer te vertellen heeft als hij zich vastzet in de kaak of als hij het been negeert. Dus als het paard dan de mogelijkheid ziet om niet te moeten gaan zitten in een galoppirouette, of niet te moeten buigen en stretchen in een soepel appuyement, dan zal hij dat moment ook aangrijpen. Gelijk heeft ie. Maar als ruiter moet je dat natuurlijk wel oplossen.

Ik vraag toch geen uitleg over nageeflijkheid?
Ik vraag waarom er bij jou geen belletjes geen rinkelen als het paard onder je opeens niet basic nageeflijk kan zijn. Waarom je dat dan met trekken denkt op te lossen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:04

Gini schreef:
Babootje schreef:

Jackpot! Deze was nog niet langsgekomen. Ik vroeg me al af waar die bleef.

Mooi voor in een boktboekje: ''Één van de vele dooddoeners''.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:05

Gini schreef:
Kip of het ei. Blijven de topsportpaarden gezond door de training of zijn de topsportpaarden de enige die de training aankunnen? En zijn de andere paarden onderweg wel ergens afgevallen (watervalsysteem) omdat ze het niet meer aankunnen.

Zal moeilijk zijn om dit ooit te weten te komen. Anders zouden alle recreatiepaarden zoals grand prix paarden moeten worden getrained. Liefst nog een kloon ervan nemen en de ene kloon recreatief laten hobbelen en de andere de topssport in :-)

Maar iedereen weet dat overbelasting aan de pezen door verkeerde management komt en dat hoefkatrol enzovoort door verkeerde belasting komt. En de paarden in de basissport worden niet getrained op dezelfde manier en krijgen toch meer deze aandoeningen. Dus zeggen dat alleen toppaarden deze manier van trainen aankunnen is wat uit de lucht gegrepen.

Er zijn er wel heel vaak die afvallen in de topsport, voornamelijk door het hele jonge paarden circuit. Maar dat heeft niets met rijstijl te maken. Eerder de werkdruk en de drang om voor een bepaalde leeftijd iets gedaan te krijgen. De 1 kan dat mentaal beter verwerken als de ander. En lichamelijk net hetzelfde. Maar dit heeft niets met LDR of andere rijstijlen te maken.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:08

iedereen haalt hier het salinero met 30 in de wei erbij, maar als je je huiswerk doet, kun je lezen dat bepaalde deense ruiters er al aardig wat versleten hebben... en dit gewoon weer de volgende slachtoffers in de rij zijn

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:13

Air schreef:
Ik vraag toch geen uitleg over nageeflijkheid?
Ik vraag waarom er bij jou geen belletjes geen rinkelen als het paard onder je opeens niet basic nageeflijk kan zijn. Waarom je dat dan met trekken denkt op te lossen.

ik geef geen uitleg over nageeflijkheid, ik leg uit waarom ik uitga van een lanterfantend GP-paard.
Want ik ben dus van mening dat het paard het nageeflijk lopen wel kan, maar op dat moment even niet doet. En de ruiter pakt op deze foto's door door hem rechts of links in te buigen, peerd laat los, ruiter kan weer verder met een soepel en braaf peerd aan het moeilijker werk.
Dus nee, ik haal ook niet elke keer dat een paard even zijn kaak vastzet een fysio erbij :D

maar ik ga nu echt even van de zon genieten voor mijn eigen kostbare rugspiertjes te ontspannen ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:13

unihorses schreef:
iedereen haalt hier het salinero met 30 in de wei erbij, maar als je je huiswerk doet, kun je lezen dat bepaalde deense ruiters er al aardig wat versleten hebben... en dit gewoon weer de volgende slachtoffers in de rij zijn

Haha als jij je huiswerk zou doen zou je weten dat het Bonfire is die met 30 jaar op de wei staat... :')