Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Urielle schreef:Ik snap je laatste zin niet, die is grammaticaal niet correct of de zin is onvolledig.
Rollkur is extremer doorstellen dan LDR, een pot nat dus. Een kunststukje met woorden van de FEI om alle betrokkenen gelukkig te houden.
Air schreef:Prima, jij vind paarden robots blijkbaar, die iedere dag hetzelfde kunnen presteren als de dag daarvoor. En als dat niet kan zijn ze aan het lanterfanten. Jij als ruiter doet niks verkeerd en de training aan passen aan hoe het paard die dag is, dat is onmogelijk en belachelijk want het paard kan het wel.
Dacht ik toch even dat paarden dieren waren met spieren die ook niet iedere dag hetzelfde aanvoelen... gek.
Urielle schreef:Ninx schreef:Nu praat jij weer over iets waar je duidelijk niets van weet. Wanneer ze jonge vrouwen zijn, kunnen ze soms nauwelijks lopen. Er is ook geen sporterspensioen, of iets voor hun oude dag voorziening.... het stichten van een gezin kunnen ze wel vergeten.
Deze meisjes zijn rond hun 16/18e allang weer vervangen voor andere exemplaren.
Iedereen weet dat topsport slopend is. Dat zal iedere topsporter ook beamen. je gaat niet direct dood, maar de slijtage is, en soms uitermate pijnlijk.
Maar daar kiest men voor: de overwinning smaakt zoet genoeg om de pijn te verdragen.
Een dier of een kind KAN niet kiezen. Ik wordt soms een beetje misselijk van die competitiedrang van mensen.
He, wat fijn dat jij zelf de conclusie dus al trekt dat chinese turnsters en dressuurpaarden geen vergelijking zijn, want de paarden stoppen wel pas op relatief hoge leeftijd met topsport
Want uiteraard weet ik de achtergrond van de turnsters WEL, maar het is handiger om mensen zelf een conclusie te laten trekken.
Daar zat ik al op te wachten. Urielle schreef:Air schreef:Prima, jij vind paarden robots blijkbaar, die iedere dag hetzelfde kunnen presteren als de dag daarvoor. En als dat niet kan zijn ze aan het lanterfanten. Jij als ruiter doet niks verkeerd en de training aan passen aan hoe het paard die dag is, dat is onmogelijk en belachelijk want het paard kan het wel.
Dacht ik toch even dat paarden dieren waren met spieren die ook niet iedere dag hetzelfde aanvoelen... gek.
Dat hangt af van waar je mee bezig bent.
Een GP-paard wat niet simpelweg nageeflijk wegdraaft is idd aan het lanterfanten, dat is zo basic, dat mag je als ruiter echt wel verwachten dat hij dat kan.
Urielle schreef:Fry schreef:Er zijm genoeg filmpjes waarbij je duidelijk ziet wat er kapot word gemaakt. Ik vind dat je pas kan rijden, als je zonder rollkur en zonder dat trekken en plukken je paard alles kan laten doen, DAN behoor je tot de top
Van die geweldige youtube en facebookcompilaties als waar we het nu over hebben?
Als je nou eens met een echt wetenschappelijk onderzoek komt, met een representatieve groep paarden en ruiters die groot genoeg is om echt een conclusie te kunnen trekken. Niet iets a la 'mijn baby staat in de box, valt om, heeft een bult op zijn hoofd > conclusie: staan is slecht voor een mens'
Urielle schreef:Dus dan ga je je afvragen, wanneer heiligt het doel de middelen?
Air schreef:Maar op het moment dat het niet gebeurd, waarom denk je dan dat een paard aan het lanterfanten is? Een paard kiest de makkelijke weg.... als het dan niet basic nageeflijk kan zijn, dan gaan er bij jou geen belletjes rinkelen en kijk je niet waar het opeens wegkomt?
Een paard denkt niet 'oh maar gister kon ik het ook'.
Air schreef:Urielle, dat zeg ik niet.
Ik zeg namelijk dat er een groot verschil is tussen rollkur en LDR. Dat die ruiters hun rollkur zelf als LDR bestempelden.
Urielle schreef:Air schreef:Urielle: Je ractie over waarom je het niet goed vind geeft aan dat je denkt dat een paard je soms in de mailing neemt.
Dat is wel lekker makkelijk, want als het paard dan iets niet kan en daardoor niet wil ligt het nooit aan jezelf. Maar de dingen bij je paard zoeken wat bij jezelf wegkomt... dan wordt je nooit een goede ruiter. Hoe hoog je ook rijdt.
In de maling nemen is een groot woord. Een paard kiest de makkelijkste weg, dat is beter gezegd. Dus als hij heeft ondervonden dat jij toch niet doorpakt als hij gaat lanterfanten, waarom je dan nog inspannen?
Die GP paarden kennen hun werk echt wel hoor, daar is echt geen sprake meer van 'niet kunnen'.
Urielle schreef:Air schreef:Maar op het moment dat het niet gebeurd, waarom denk je dan dat een paard aan het lanterfanten is? Een paard kiest de makkelijke weg.... als het dan niet basic nageeflijk kan zijn, dan gaan er bij jou geen belletjes rinkelen en kijk je niet waar het opeens wegkomt?
Een paard denkt niet 'oh maar gister kon ik het ook'.
Omdat je op een nageeflijk durchlassig paard meer kan inwerken en dus moeilijker dingen vragen waarbij hij zijn lijf meer moet aanspreken. Een paard heeft in de loop der jaren echt wel een keer ondervonden dat zijn ruiter niet veel meer te vertellen heeft als hij zich vastzet in de kaak of als hij het been negeert. Dus als het paard dan de mogelijkheid ziet om niet te moeten gaan zitten in een galoppirouette, of niet te moeten buigen en stretchen in een soepel appuyement, dan zal hij dat moment ook aangrijpen. Gelijk heeft ie. Maar als ruiter moet je dat natuurlijk wel oplossen.
Gini schreef:Kip of het ei. Blijven de topsportpaarden gezond door de training of zijn de topsportpaarden de enige die de training aankunnen? En zijn de andere paarden onderweg wel ergens afgevallen (watervalsysteem) omdat ze het niet meer aankunnen.

Air schreef:Ik vraag toch geen uitleg over nageeflijkheid?
Ik vraag waarom er bij jou geen belletjes geen rinkelen als het paard onder je opeens niet basic nageeflijk kan zijn. Waarom je dat dan met trekken denkt op te lossen.
unihorses schreef:iedereen haalt hier het salinero met 30 in de wei erbij, maar als je je huiswerk doet, kun je lezen dat bepaalde deense ruiters er al aardig wat versleten hebben... en dit gewoon weer de volgende slachtoffers in de rij zijn