Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:16

xSlvna schreef:
Gaat het daar om? :+
Paarden zijn er zat op de hele wereld, die 10.000 merkt niemand, of jawel, de boeren die net iets minder problemen hebben.

Mensen zijn er ook zat op de wereld, even 100.000 mensen uit de weg ruimen merkt ook niemand. Of wel, het voedselprobleem in Afrika is gelijk opgelost :+

Cassidy

Re: Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:17

Overpopulatie van mensen is op andere manieren te controleren dan afmaken: wat zou je zeggen voor voorbehoedsmiddelen? :D

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:19

Ik heb 1 vraag. Wanneer gaan die paarden afgeschoten worden??? Ze hebben toch geen eten en drinken meer, nu lijden ze dus?? Dan nu afschieten, of nooit....
(Of zie ik het nu verkeerd) :+
@resistance tja, zo kan je het ook bekijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:21

Cassidy schreef:
Overpopulatie van mensen is op andere manieren te controleren dan afmaken: wat zou je zeggen voor voorbehoedsmiddelen? :D

Het was ook als grapje bedoeld, en ik vind inderdaad dat men in arme landen de mogelijkheid op voorbehoedsmiddelen moet krijgen. Ook vind ik het nog altijd schandalig dat de paus het gebruik van voorbehoedsmiddelen verbied.

Maar om op het onderwerp terug te komen, ik vind dat ze in Australië al véél eerder iets aan het paardenoverschot hadden moeten doen. Voorkomen is beter dan "genezen".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:22

Mee eens. Maar dan moet er wel geld voor zijn en vrijgemaakt kunnen worden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:35

Amalarab schreef:
snap ook nooit waarom we wel gasbuizen kunnen aanleggen van Rusland naar de rest van Europa (zelfs door zee!)
en geen waterbuizen van het natte noorden naar het droge zuiden van Australië :+

om land te irrigeren en de woestijn te verkleinen, waardoor het groene landschap weer vocht gaat vasthouden, weer vruchtbaar wordt, weer meer regen aantrekt enz...

kijk naar John D. Liu
http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2012/a ... D-Liu.html

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:48

Resistance schreef:
xSlvna schreef:
Gaat het daar om? :+
Paarden zijn er zat op de hele wereld, die 10.000 merkt niemand, of jawel, de boeren die net iets minder problemen hebben.

Mensen zijn er ook zat op de wereld, even 100.000 mensen uit de weg ruimen merkt ook niemand. Of wel, het voedselprobleem in Afrika is gelijk opgelost :+

Dat heb ik ook eens gezegd, maar dat mag niet, als het aan mij lag... haha... Mannen van de vrouwen scheiden en wachten...
Geen honger, geen dorst, geen aids, perfect imo maar niet humaan ofzoiets.

Citaat:
Dan is afschieten het meest humane wat ze kunnen doen.

Daar twijfel ik ook niet aan, ben het er wel mee eens, vind die 10.000 eerlijk gezegd een mager getal, alsof dat grandioos-veel gaat helpen. Zoals je al zei zijn het maar een paar druppels op een gloeiende plaat.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:55

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:57

Dat ze dan gelijk 200.000 afschieten, vind dat 10.000 echt waardeloos. Het is even oké en het verminderd de groei uiteraard wat, maar niet genoeg.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:12

het beste blijft natuurlijk: waterputten aanleggen en paarden allemaal onvruchtbaar maken! zodra je ergens water aanlegt komen de paarden vanzelf en hoef je ze niet bijeen te drijven.
en ja het zal onherbergzaam zijn maar men KAN er komen, want maan/Mount Everest/Antarctica enz....men moet het WILLEN!

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:17

Met het afschieten van deze paarden bewijst 'de mens' eens en te meer dat zijn 'roofdier' - status nog volop actueel is. (Trouwens niet alleen daardoor, de lijst zou te lang worden) Maar, ...veel verder en dieper dan een roofdier kunnen we ook nog niet nadenken, of zoeken naar eventuele andere oplossingen. :o

Zodra een enkeling op dit forum dit wel probeert te doen, wordt ie gelijk voor 'softie' uitgemaakt of moet ie opnieuw gaan 'leren lezen'. Dus.....gelijk wéér afgeschoten! -O-

Men schiet er weer op los en ...HET schiet weer niet op. :(

Hoe lang heeft de evolutie nodig om mensen menselijker te kunnen laten zijn? Ik kan je vertellen dat de Brumby's een grotere mate van intelligentie vertoonden in hun manier van aanpak en aanpassen toen zij opeens in hun 'eentje' moesten overleven in de binnenlanden van Australië. Door ons meedogenloos aan hun lot overgelaten... :+

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:09

Op zich is het verminderen van de populatie natuurlijk nodig in deze omstandigheden zoals geschetst worden, echter wat mij tegen de borst stuit is de manier waarop.

Afschieten is niet verkeerd, mits snel en correct uitgevoerd, alleen DAT is vrij lastig.
In het verleden ( Oktober 22 tot 24 2000) heeft dit al eerder plaatsgevonden, schieten vanuit een helikopter, met als resultaat paarden die aangeschoten worden, maar niet afgeschoten.

Zie http://sosnews.org/brumby.htm Schokkende beelden.

Wat is wel de juiste oplossing?, een round up met helikopters ook niet geheel want dat ook uiterst stressvol, echter kun je dan wel garanderen dat die dieren slechts uren lijden en niet dagen.

siske717

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:24

Nog even terug komend op mijn artikel (mening) ik geef jullie ergens toch wel gelijk, ik bedoel de paarden laten verhongeren is natuurlijk erger dan ze 5 dagen te laten creperen. Ik snap ergens ook dat ze de dieren weg moeten laten halen, aangezien er gewoon geen voedsel meer is. Maar, als je één keer 10.000 paarden doodschiet, stoppen ze niet met het voortplanten van zichzelf, en dat was wat ik bedoelde met castratie, zo dat dit probleem in de toekomst kan worden voorkomen. Het zal een lastige taak worden om de 'overlevende' hengsten te vangen en te castreren, maar als je dit één keer hebt gedaan is het probleem de wereld uit! Er zullen dan geen nieuwe bijkomen die weer voor een plaag zouden kunnen zorgen.

En als er over een paar jaar weer te weinig paarden zijn, omdat ze zich niet voort kunnen planten, laat je weer een paar hengsten los die wél in staat zijn om te dekken. Maar, hier moet dan wel een toezichthouder bij geplaatst worden die het aantal paarden dat er bij komt, in de gaten houdt, zodat we niet wéér met hetzelfde probleem komen te zitten.

Ergens snap ik ook wel dat dit veel geld gaat kosten, maar dit is natuurlijk nodig om het welzijn van de dieren te kunnen behouden. Daarnaast is het ergens de schuld van Australië geweest, zij moesten deze 'plaag' voorkomen. Zij hadden eerder moeten ingrijpen en niet nu opeens 10.000 paarden laten doodschieten. Want dit zorgt er voor dat veel mensen gaan demonstreren en acties gaan voeren. Ze hadden het met mate moeten doen, niet in één keer 10.000 paarden dood schieten.

Daarnaast komen die negatieve reacties juist om het feit hoe dat de dieren worden afgemaakt. Ik snap dat ze niet met een fiets of zo door het landschap heen kunnen rijden om de paarden te 'doden'. Maar kom op, vanuit een vliegtuig de dieren af schieten en vervolgens niet controleren? Tja, dat vind ik niet reëel. Niet voor de dieren en niet voor de mensen, we zouden ze natuurlijk op een andere manier kunnen laten 'verdwijnen'. Maar om zo'n oplossing te bedenken is tijd nodig en die hebben we niet omdat het probleem langzaam alle dieren laat sterven. (probleem= voedseltekorten, watertekorten, bedreiging inheemse diersoorten.)

Gr. Floor

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:28

Amalarab schreef:
het beste blijft natuurlijk: waterputten aanleggen en paarden allemaal onvruchtbaar maken! zodra je ergens water aanlegt komen de paarden vanzelf en hoef je ze niet bijeen te drijven.
en ja het zal onherbergzaam zijn maar men KAN er komen, want maan/Mount Everest/Antarctica enz....men moet het WILLEN!

Ja, ga jij lekker ergens heen (mount everest) waar je aan dood kan gaan om even een stel wilde paarden het halster om te doen en terug te wandelen.

Sorry af en toe komen hier redelijk 'domme' opmerkingen langs, hoe ga je die paarden bij de put vangen (zonder auto's) en naar de kliniek brengen voor merrie's? Ga jij lekker wilde hengsten vangen met een stel mensen om ze vervolgens een prikkie te geven en te castreren, ik wens je succes.

Edit: En wat nu als ze met de helicopter gaan vliegen, schieten, even landen als de kudde neer is om ze nog eens een kogel door het hoofd te schieten, mag het dan wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:16

siske717 schreef:
Het zal een lastige taak worden om de 'overlevende' hengsten te vangen en te castreren, maar als je dit één keer hebt gedaan is het probleem de wereld uit! Er zullen dan geen nieuwe bijkomen die weer voor een plaag zouden kunnen zorgen.

Dit zul je vaker moeten doen dan één keer, want je kunt ze niet allemaal vangen, en er worden ook nog hengstveulens geboren (en dat het hele jaar door, er is geen dekseizoen zoals in Nederland) die met een aantal jaren ook vruchtbaar zijn en voor nakomelingen zorgen.
Dus in theorie leuk verzonnen, in praktijk niet uit te voeren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:55

Ze landen met de helicopter helemaal niet: ze schieten vanuit de vliegende helicopter, ook niet met een vizier-geweer 1 voor 1... ik hoop dat niemand dat echt denkt....? Dat ze een voor een gericht worden geschoten? Want zo is het totaal niet. Ze worden met repeteergeschut (al la mitrailleur)rucksichtslos neergemaaid, er wordt absoluut niet gelet op merries/veulens/hengsten/leeftijd, het is een kwestie van overschot elimineren (met andere woorden: het gaat om aantallen, niet om selectief afschot).

Dat het zo ver moet komen dat men zo veel paarden "opeens" moet "elimineren", zegt wel iets over het landbeleid daar.... zo'n massaal afschot had nooit zo ver hoeven komen als men al veel eerder was overgegaan tot ingrijpen/afschieten... zo iets kan men van uit de lucht allang waarnemen, dat er te veel paarden in zo'n gebied beginnen te ontstaan, had men eerder ingegrepen, had men wellicht veel minder paarden "hoeven op te ruimen".
Het gebied is inderdaad volslagen onbegaanbaar, maar vanuit de lucht echt wel te overzien. Half Australie is alleen per vliegtuig te bezien en te verkennen.
Dat de aanwas zodanig uit de hand is gelopen (een merrie draagt langer dan een mens!)betekent dat al die veulens en jonge paarden dus blijkbaar gewoon in alle rust jarenlang konden opgroeien , met als gevolg zo'n massaal overschot (let op het woord "OVERSCHOT").

Zo'n overtal onstaat niet "opeens" (paarden springen niet in een paar dagen uit de grond op zoals grassprieten dat doen) dat heeft men dan jarenlang LATEN ontstaan.

Iets dergelijks doet zich (verhoudingsgewijze vergeleken bij Australie op inieminie- postzegel- Madurodam-formaat) hier in klein Nederland toch ook jaarlijks voor in de Oostvaardersplassen: ook veel te veel paarden voor in zo'n klein gebied, en maar niet ingrijpen, en maar laten fokken die Koniks, daar sterven er jaarlijks talloze door gebrek aan eten....

Ik ben niet tegen afschot... maar doe het eerder... waarom het zo ver laten komen dat er moet worden... eh.... wat zegt men daar ook al weer zo netjes over... "opgeruimd".
Als er beter en vaker wordt gecontroleerd, kun je ook (letterlijk en figuurlijk: GERICHT) wie er afgeschoten wordt en waarom. Dat kan oud, ziek, kreupel, zwak, verhongerend, van alles zijn. Het WIE en WAT er afgeschoten wordt in plaats van zonder meer aantallen te ruimen als het probleem er al is
De gerichte kogel is een snelle en genadige en ongeweten dood.

Waarom de mens die alles zo graag in de hand wil houden, de boel dan geregeld zodanig uit de hand laat lopen, dat er opeens massaal afgeslacht moet worden.... weet het niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:03

terpentijn schreef:
Ze landen met de helicopter helemaal niet: ze schieten vanuit de vliegende helicopter, ook niet met een vizier-geweer 1 voor 1... ik hoop dat niemand dat echt denkt....? Dat ze een voor een gericht worden geschoten? Want zo is het totaal niet. Ze worden met repeteergeschut (al la mitrailleur)rucksichtslos neergemaaid, er wordt absoluut niet gelet op merries/veulens/hengsten/leeftijd, het is een kwestie van overschot elimineren (met andere woorden: het gaat om aantallen, niet om selectief afschot).

:(

Met andere woorden, de hele kudde wordt overhoop gehaald. Veulens blijven moederloos achter, kuddes verliezen hun leider, de zwakke paarden overleven terwijl de sterke sterven.

En binnen een paar jaar, hetzelfde riedeltje. Maar wij moeten zwijgen, want wij weten niet hoe het is daar, in de outback van Australië.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:09

Ik zou het persoonlijk nooit kunnen, en menig ander mens ook niet denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:16

terpentijn schreef:
Dat het zo ver moet komen dat men zo veel paarden "opeens" moet "elimineren", zegt wel iets over het landbeleid daar.... zo'n massaal afschot had nooit zo ver hoeven komen als men al veel eerder was overgegaan tot ingrijpen/afschieten... zo iets kan men van uit de lucht allang waarnemen, dat er te veel paarden in zo'n gebied beginnen te ontstaan, had men eerder ingegrepen, had men wellicht veel minder paarden "hoeven op te ruimen".

Voor een plan van aanpak en de uitvoering ervan is geld nodig, en blijkbaar is dat er niet. En het maakt niet uit hoeveel dieren je gaat afschieten, er is altijd een lobby die vindt dat je dat niet mag doen en er tegen in protest gaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:26

Ja eh... zo is de realiteit daar. Het verbaast mij keer op keer dat niemand kennelijk ooit de moeite neemt om zich via Google en aangaande het onderwerp (buitenlandse) websites eens eerst te informeren over dit soort kwesties...... ik doe dat altijd wel, zo ook in de "Rodeo-Bucking horses kwestie", er staan meer dan genoeg filmpjes (sommigen met verborgen camera geschoten) zowel PRO als CONTRA dit soort issues. Ik zoek dan dus niet alleen de negatieve filmpjes en interviews op.

Er zelf persoonlijk bij geweest zijn om een mening ergens over te kunnen hebben, hoeft helemaal niet, zo sommigen vaak aanvoeren om je de bek te snoeren...in de trant van" jij niet weten, jij nooit daar geweest zijn" heb ik altijd het zwaktebod van de eeuw gevonden... we KUNNEN niet overal persoonlijk bij zijn betekent dat dat we er ook geen mening over op na mogen houden? We kunnen ons wel goed laten informeren, en heel veel info is gewoon op Internet te vinden.
Dat wil niet zeggen dat je indien geen eigen persoonlijke ervaring met de kwestie, er dan geen gedegen visie over kan of mag hebben.

Zo hoef ik ook niet in Australie te leven of wonen, of dat ooit gedaan te hebben, om via mensen en websites die dat WEL doen, mij over dit topic onderwerp uit te spreken. Bij deze dus.

Overigens stoor ik mij behoorlijk aan de uitspraak van @Cassidy: hoe veel dieren je dan gaat afschieten is niet belangrijk? Juist DAT is waar het om gaat... het hadden er nooit zoveel HOEVEN zijn, als men daarvoor een eerder fatsoenlijk beheer had gevoerd.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 23-05-13 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:29

Quod licet Jovi non licet bovi?

Wat is de reden dat je nu ineens wel accepteerd dat je kennis van het internet kunt en mag halen en daar je mening op mag baseren?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:33

Daar trap ik niet in Cassidy.
Je kunt inhoudelijk op het topic-onderwerp ingaan, of niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:34

Jij begon erover, niet ik :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:36

Dat laten we dan zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:42

Ik verbaasde me alleen. Eerst iemand de grond intrappen en vervolgens hetzelfde liedje zingen. Maar ik vind het best hoor.