Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:35

Er wordt gezegd dat ze maar in onbebouwde gebieden moeten vliegen. Waarop cijfers gepresenteerd werden, waarop ik dus zeg dat het moeilijk is om bebouwing te ontwijken gezien Nederland klein is. Dus het ging wel over de bewuste situatie. Maar goed.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:39

abbycootje schreef:
Zoals in de OP staat, het is ook de bedoeling dat dieren en mensen zoveel mogelijk vermeden moeten worden, en er zoveel mogelijk over gebouwen moet worden gevlogen.
Nou als ze dan over een manege blijven vliegen lijkt me niet dat er daar rekening mee wordt gehouden.

Dat ze er 'zoveel mogelijk' rekening mee houden, betekent niet dat ze alle stallen en maneges altijd kunnen ontwijken.

FlyAway

magda_90 schreef:
Er wordt gezegd dat ze maar in onbebouwde gebieden moeten vliegen. Waarop cijfers gepresenteerd werden, waarop ik dus zeg dat het moeilijk is om bebouwing te ontwijken gezien Nederland klein is. Dus het ging wel over de bewuste situatie. Maar goed.

Maar dat heeft nog steeds niets te maken met vliegbereik en snelheid. En daar had je het over.

44Myrthe44

Boras schreef:
Kitty1985 schreef:
NL is een klein compleet volgebouwd land.

Niet waar, volgens het CBS in juli 2011 bestond Nederland op dat moment voor 8% uit bebouwd terrein. Dus zeker niet compleet volgebouwd.

(altijd tricky om zoiets te beweren zonder het te checken. Het voelt misschien wel vol, maar feitelijk ligt het dus anders)

8%!! Weet je wel niet hoe veel dat is?? Dat lijkt weinig, maar veel meer kan niet hoor. Ik noem dat al compleet volgebouwd!
Die 8% is exclusief wegen, wateren, recreatieterreinen en agrarische grond, en dan heb je ook nog eens 1% semi-bebouwd terrein.... (http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/nederland-regionaal/publicaties/artikelen/archief/2011/2011-3433-wm.htm).

(Altijd tricky om zoiets te zeggen zonder de context mee te nemen... 8% lijkt niet veel, maar feitelijk ligt het dus anders..)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:40

In de 'onbebouwde' gebieden zitten juist alle/andere veehouders. Het probleem verplaatsen is niet het probleem oplossen natuurlijk.

Het is voor de piloten gewoon nodig om boven de bebouwing te oefenen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:41

http://www.youtube.com/watch?v=RSgG6y9nglo Het eerst wat er bij mij opkwam was dit filmpje. Deze dieren gaan wel goed aan de kletter waarbij er maar 2 op blijven zitten. De betreffende helicopter vloog nog niet eens zo laag als je de video beelden bekijkt. Maar ik kan me voorstellen dat als een kind er dus door de schrikreactie van het paard/pony op de helicopter letsel op loopt je als ouder niet blij bent.

Ik weet niet in hoevere de planningen van oefeningen bekent worden gemaakt. Ik heb daar geen ervaringen mee en doe daarom er geen uitspraken over. Maar ik denk dat een beetje tollerantie, samenwerking en comminucatie een hoop frustratie weg kan nemen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:42

FlyAway schreef:
magda_90 schreef:

Maar dat heeft nog steeds niets te maken met vliegbereik en snelheid. En daar had je het over.

Natuurlijk wel. Jullie zeggen dat die maneges/stallen maar ontweken moeten worden. Met die snelheden en landoppervlakten ben je er zo over, dus valt er weinig te ontwijken. Daarvoor moet je in Canada oid zijn. Daar gaat het mij om.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:48

miss_lizje schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=RSgG6y9nglo Het eerst wat er bij mij opkwam was dit filmpje. Deze dieren gaan wel goed aan de kletter waarbij er maar 2 op blijven zitten. De betreffende helicopter vloog nog niet eens zo laag als je de video beelden bekijkt. Maar ik kan me voorstellen dat als een kind er dus door de schrikreactie van het paard/pony op de helicopter letsel op loopt je als ouder niet blij bent.

Ik weet niet in hoevere de planningen van oefeningen bekent worden gemaakt. Ik heb daar geen ervaringen mee en doe daarom er geen uitspraken over. Maar ik denk dat een beetje tollerantie, samenwerking en comminucatie een hoop frustratie weg kan nemen.

Nu ik dit filmpje heb gezien, geef ik die manege 100% gelijk.
Het is echt levensgevaarlijk.
Je kan er geen enkele pony op trainen, puur omdat het niet regelmatig genoeg gebeurt. En de beginners kunnen er natuurlijk niks aan houden. Dat levert echt gevaarlijke situaties op!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:50

44Myrthe44 schreef:
miss_lizje schreef:

Nu ik dit filmpje heb gezien, geef ik die manege 100% gelijk.
Het is echt levensgevaarlijk.
Je kan er geen enkele pony op trainen, puur omdat het niet regelmatig genoeg gebeurt. En de beginners kunnen er natuurlijk niks aan houden. Dat levert echt gevaarlijke situaties op!

Bullshit dat vooral een politie heli niet ergens over heen kan vliegen.....Die dingen vliegen er niet voor jan lul.
Ze zijn er voor onze veiligheid..wat nu als er vlak bij een ongeluk was geweest en assistentie nodig hadden...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:52

Overdrijven is ook een vak. Die van mij stond een tijdje op 10 m van het spoor. En die met boomstammen beladen werkwagons voorbij komen maakt dat ook een verschrikkelijk kabaal. Dan schrikken ze een paar keer, maar al snel kijken ze er niet meer van op. Met luchtmachtoefeningen is dat hetzelfde, dat durf ik makkelijk te zeggen. Het is minder tactvol van de luchtmacht, maar het is toch iets noodzakelijks. Het filmpje was ook veel serieuzer over gekomen als mevrouw haar mond had gehouden... Maar zijn die reacties 'dan moeten ze manege's enz. maar vermijden' serieus, wie denken jullie dat jullie zijn? Dat jullie vinden dat de luchtmacht daar maar even rekening mee moet houden? Ben blij dat ze oefenen en ze dus een nut hebben als dat nodig zou zijn! Daarbij is het filmpje van de manege gewoon pech hebben, de helicopter vliegt niet laag over en zal zeker geen kaart hebben waarop alle stallen en manege's aangeduid staan, omdat er anders ocherm een paar paardjes schrikken...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:54

magda_90 schreef:
FlyAway schreef:

Natuurlijk wel. Jullie zeggen dat die maneges/stallen maar ontweken moeten worden. Met die snelheden en landoppervlakten ben je er zo over, dus valt er weinig te ontwijken. Daarvoor moet je in Canada oid zijn. Daar gaat het mij om.

Wat een onzin. Weet je wel wat de kruissnelheid is van bijvoorbeeld een Apache, of een Lynx?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:56

Daar ben ik bekend mee en ik weet ook dat maneges/stallen niet zo maar te ontwijken zijn. Waarom zouden ze ook. :') Waarom moet er überhaupt continu rekening worden gehouden met ruiters. Heeft toch echt iets met tolerantie te maken. Daarnaast ook bekend met beeldspraak? ;)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:58

magda_90 schreef:
Daar ben ik bekend mee en ik weet ook dat maneges/stallen niet zo maar te ontwijken zijn. Waarom zouden ze ook. :') Waarom moet er überhaupt continu rekening worden gehouden met ruiters. Heeft toch echt iets met tolerantie te maken. Daarnaast ook bekend met beeldspraak? ;)

Dan weet je dus ook dat je uit je nek kletst dat ze er met die snelheden zo overheen zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:01

Hebben we het dus wel steeds over hetzelfde ding. Maar anders gebracht, tenminste die indruk krijg ik nu wel. :')

Kruissnelheid van een apache is 222 km/h. Als je dit kaartje van Nederland met schaalverdeling erbij pakt, dan zie je dat hij op zijn breedste punt plusminus 200 km breed is. M.a.w. met een uurtje ben je qua breedte Nederland zo over. M.a.w. ontwijken van maneges/stallen op kruissnelheiden gaat niet zo makkelijk, dat wordt een soort salsadans in de lucht ben ik bang.

Afbeelding

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:25

magda_90 schreef:

Dit is te vermoeiend.
Rest my case. Anderen begrijpen het wel.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:27

magda_90 schreef:
Hebben we het dus wel steeds over hetzelfde ding. Maar anders gebracht, tenminste die indruk krijg ik nu wel. :')

Kruissnelheid van een apache is 222 km/h. Als je dit kaartje van Nederland met schaalverdeling erbij pakt, dan zie je dat hij op zijn breedste punt plusminus 200 km breed is. M.a.w. met een uurtje ben je qua breedte Nederland zo over. M.a.w. ontwijken van maneges/stallen op kruissnelheiden gaat niet zo makkelijk, dat wordt een soort salsadans in de lucht ben ik bang.

[ Afbeelding ]

Alleen op kruissnelheid vliegen ze niet zo laag :)*

En voor de rest, zie de post hierboven.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 10-02-13 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:28

Goh, meen je dat? :)*

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:07

ik vind het schandalig , dit hoeft helemaal niet , en ze weten het heus wel.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:19

ze doen dit om mensen levens te redden maar als er een een keer ongelukkig van het paard lazert , breekt wel de paleuris uit

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:20

paarden slaan op hol door laagvliegende gevechtshelikopters, buiten beeld raakt jonge vrouw gewond

Best wel ironisch dat er een paard gelongeerd wordt in alle rust.
Maar wel begrijpelijk want elke paard reageert anders en ik denk zelf dat die van mijn ook ervan door zal vliegen als er 1 zo laag overheen komt vliegen.

Je zou maar denken dat de helicopter in je tuin land xD

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:34

Ik zou dit dus echt zien als een pefecte schrik oefening voor mijn paard en zou t liefst vragen of ze het even wekelijks wilde herhalen :Y) ikzie echt geen schokkende beelden van paarden die totaal in paniek zijn..

Excuus topic niet doorgelezen...

aisie

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:44

Als er geen beginner op zit is er niks aan de hand nee. Maar als je een bedrijf hebt waar beginners en andere manegeklanten rijden dan lijkt me dit zeker zeer ongewenst. Hier vliegen ze ook vaak laag over, gelukkig geeft mijn paard er niet veel om maar toch.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:47

Ik vraag me af wat beginners in lessen doen zonder naast loper :) op onze manege ging je niet los eer je een goeie galop kon uitzitten en je paard onder controlle had :) vallen kan altijd.. Paarden zijn in staat om te schrikken bij het openen van een cola flesje... Dan had je moeten gaan hockyen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:49

Ken weinig maneges waar steeds mensen bij beginners lopen.

stefan1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:56

ik snap jullie wel dat jullie zoiets hebben van manege's enzo kunnen ze niet ontwijken maar ik heb wel zoiets ze kunnen er wel rekening mee houden met laagvliegoefeningen dat ze deze niet pal boven een manege gaan doen maar op een plek waar niks van zoiets in de buurt is.