Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:39

Sparky10 schreef:
bij mij is het ook medisch door gebruik van prednison , kwam ik ineens heel erg veel aan, maar heb toen wel voor mijn paard zijn gezondheid gekozen en ben er niet meer opgestapt Totdat ik meer vochtafname en andere dingen had, en ook me medicijnen kan je er wat aan doen, vind dat geen excuus, heb 14 jaar lang aan de prednison gezeten ben er nu jawel 2 weken vanaf, maar ook met het gebruik van prdnison , was bewegen, en in vorm proberen te blijven de manier om een eerlijk gewicht te creeeren wat eerlijk was tegenover mijn paarden vriend..kortom hij heeft ruim een jaar geen ruiter op zijn rug gehad, maar lekker gelongeerd, of gewandeld ect ect. das al wel jaaaren geleden, maar toch wou het ff melden

Respect!!

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:18

Ik denk dat het belangrijker is hoe iemand rijdt dan het gewicht van de ruiter.

Als je een ruiter van 100 kg en een van 50 kg neemt. Die van 100 kg zit super in balans en hindert het paard niet en die van 50 kg zit te rukken en te plukken aan die mond, knotst op de rug en schopt met de benen. Wat zou je als paard willen...........

Ik denk 100 kg wat gewoon rustig op je zit en je lekker aan het werk zet en met je bezig is! En wat betreft die zadels bij elk paard moet je kijken wat past en welk model dat past. Je hebt sowieso merken die al langer zijn van model en sommige zijn wat korter. Ik ken het merk WOW niet dus kan daar niet over oordelen. Heb zelf een Kieffer en dat past op veel verschillende paarden, is wel een hard zadel voor de ruiter. Maar ik rijd paard hoef niet in een luie stoel te zitten.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:20

maar goed de mensen die hier zo vel op zijn zijn wel mensen met een super gezond gewicht.
22 inch is groot ja.
maar kom op om nou te gaan zeggen zoals aantal blz geleden dat je niet boven de 90 kilo mag wegen en dan geen paard meer mag rijden.
de meeste mensen die wat zwaarlijvig zijn kiezen ook vaak voor een wat ander soort paard.
en de echte grote mensen die rijden vaak niet eens paard (omdat ze het niet meer kunnen).

en het ging hier om een 22 inch zadel wat ze willen maken toch?
hou het dan ook bij het topic en ga geen mensen afkraken van ze moeten maar eerst afvallen.
laat ze lekker en je weet niet eens de reden toch waarom ze zo zijn?

stel je hebt je paard te koop (ja ook ff een off topic).
en komt een meisje aan van rond de 90 kilo zeg jij dan je mag er niet op want je bent te dik?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:49

Dakotah schreef:
Volgens de meeste mensen hier pas je dus niet in een 18 inch met maat 42, en in een 17 inch al helemaal niet.
Ik heb toch echt drie zadels liggen van 17 1/2 inch 1 van 18 en 1 van 17, en in alle 3 pas ik gewoon.
En nee niet opgepropt, zadel is nog lang niet vol.
Maar goed kennelijk lieg ik....

Brainless schreef:
Dat zegt hier niemand. :n
Alleen dat je vaak ziet dat je bij zitten (dus niet verlichte zit!) eigenlijk te weinig ruimte over hebt.
De meeste hebben daarom te veel druk op de lepel.

Dakotah schreef:
Martine_R schreef:
Nouuuu... ik hoor hier mensen zeggen: ''Ik pas met mijn maatje 42/44/... nog in een 17 inch zadel hoor''..

Gepropt dan zeker. Want ik ben 1.67 en heb broekmaat 38 en de zadelmaakster heeft me toch echt een 17,5 inch zadel aangemeten. In principe zou 17 kunnen, maar nèt niet mooi.
Dus dan vraag ik me af wat een rare kont ìk, òf jullie hebben! :+

In principe vind ik: een paard is helemaal niet gemaakt om mensen te dragen. Met de goede training etcetera kàn het wel, maar hou dan in ieder geval rekening daarmee! Komop! Het is toch zowel voor jezelf als voor je paard fijner om een ''normale'' lichaamsbouw te hebben?
Het is toch je maatje? Die gun je toch geen 40 kg. meer dan nodig is?

Ja dat zegt men wel...

Okee, ten eerste heb ik mezelf nooit bestempeld als een ''kenner'' van bokt.
Ik vraag me alleen af hoe dat kan, dat jullie met maat 42 in een 17 inch zadel passen en ik met mijn maat 38 niet.. is dat zo raar?

Op de foto van lifaya denk ik bijvoorbeeld: als de zadels op deze foto's 18 inch zijn, dan past dat perfect. Zou ik denk ik niet als ik de keuze had een 17 inch zadel aanschaffen.

Past het voor jou? Prima. Helemaal perfect. Ik ben alleen benieuwd hoe dat er dan uitziet.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:59

een aantal blz terug werd er wel geroepen dat je met een maatje 42 niet in een 18inch past maar goed dan weet ik alleen niet wat diegene voor een figuur heeft of kont.
want dat past makkelijk want heb zelf nog wel een maatje groter dan 42 en ik heb een zadel laten aan meten en bepaalde merken moest ik 17.5 en de andere 18 inch
dus ik pas er ook gewoon makkelijk in
en mijn zusje heeft maatje 38 maar wel echt een kont(bolletje) en die past ook nog wel in een 17 ich
en mijn andere zusje heeft maatje 32 en die kan je overal zowat in zetten.
alleen hebben hun lange benen en dat zit met sommige merken niet fijn
Laatst bijgewerkt door ralphtdw op 30-01-13 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:00

ralphtdw schreef:
maar goed de mensen die hier zo vel op zijn zijn wel mensen met een super gezond gewicht.
22 inch is groot ja.
maar kom op om nou te gaan zeggen zoals aantal blz geleden dat je niet boven de 90 kilo mag wegen en dan geen paard meer mag rijden.
de meeste mensen die wat zwaarlijvig zijn kiezen ook vaak voor een wat ander soort paard.
en de echte grote mensen die rijden vaak niet eens paard (omdat ze het niet meer kunnen).

hou het dan ook bij het topic en ga geen mensen afkraken van ze moeten maar eerst afvallen.

en komt een meisje aan van rond de 90 kilo zeg jij dan je mag er niet op want je bent te dik?

Mijn paard weegt 550 kilo en zou dus 88 kilo mogen tillen.
88 kilo min het gewicht van het zadel zal rond de 80 kilo liggen.

Dus ik zou mijn paard niet verkopen aan iemand die zwaarder is omdat het niet goed is voor de rug van mijn paard.

Als mijn paard langdurig 90 kilo zou kunnen tillen zonder lichamelijke gevolgen zou ik er geen problemen mee hebben.

Er word ook niet gezegt dat iemand te dik is, er word gezegt dat iemand te zwaar is.
Zoals ik net al zei, ik zou mijn paard ook niet verkopen aan meneer Arnold Schwarzenegger omdat hij veel te zwaar is ondanks dat hij helemaal strak is afgetraind.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:02

Raponsje schreef:
ralphtdw schreef:
22 inch is groot ja.

Mijn paard weegt 550 kilo en zou dus 88 kilo mogen tillen.
88 kilo min het gewicht van het zadel zal rond de 80 kilo liggen.

Dus ik zou mijn paard niet verkopen aan iemand die zwaarder is omdat het niet goed is voor de rug van mijn paard.

Als mijn paard langdurig 90 kilo zou kunnen tillen zonder lichamelijke gevolgen zou ik er geen problemen mee hebben.

Er word ook niet gezegt dat iemand te dik is, er word gezegt dat iemand te zwaar is.
Zoals ik net al zei, ik zou mijn paard ook niet verkopen aan meneer Arnold Schwarzenegger omdat hij veel te zwaar is ondanks dat hij helemaal strak is afgetraind.

en hoe kom je bij die berekening? er word namelijk altijd gezegd dat een shetlander 100 kilo kan dragen (niet dat je dit doet) maar dat staat bekend

pmarena

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:21

Die berekening dat een paard een procent of 15 van zijn eigen lichaamsgewicht zou mogen dragen is wel geinig als leidraad, maar meer ook niet natuurlijk.

Voordat mensen weer erg simpel gaan denken en hun paard vetmesten zodat die 100 kilo te zwaar gaat wegen en zij dus zelf ook weer 15 kilo zwaarder mogen wegen :P

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:25

pmarena schreef:
Die berekening dat een paard een procent of 15 van zijn eigen lichaamsgewicht zou mogen dragen is wel geinig als leidraad, maar meer ook niet natuurlijk.

Voordat mensen weer erg simpel gaan denken en hun paard vetmesten zodat die 100 kilo te zwaar gaat wegen en zij dus zelf ook weer 15 kilo zwaarder mogen wegen :P

Er zijn meerdere onderzoeken geweest en uit alle onderzoeken bleek dat wanneer een paar meer droeg dat het paard stress symptomen ging vertonen en de spieren verzuurden.

Je gaat dan inderdaad uit van een paard met een gezond gewicht.
Een paard met overgewicht mag minder tillen omdat hij ook al de extra kilo's uit zijn overgewicht moet mee tillen.

En een shetlander 100 kilo... laten we dat maar niet doen.....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:29

ralphtdw schreef:
en hoe kom je bij die berekening? er word namelijk altijd gezegd dat een shetlander 100 kilo kan dragen (niet dat je dit doet) maar dat staat bekend

Een shetlander kan zeker geen 100 kilo dragen, zeker niet met een zadeltje en zelfs niet met speciaal tuig. Hiermee konden shets veel dragen:
http://news.bbcimg.co.uk/media/images/6 ... ponies.jpg

En dan hebben we het over een vrij stabiele last, niet over een te zware en/of te grote,zelf ook nog bewegende ruiter op zijn rug.

Maar 100 kilo is echt een gigantische fabel. Vind het dan ook zo debiel als er volwassen mensen er toch op gaan rijden. Onder het mom van 'hij kan me wel dragen'. 50 kilo is echt wel de grote max.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:37

ralphtdw schreef:
22 inch is groot ja.

niet banketstaaf bedoeld, maar ik zou m'n paard niet aan iemand verkopen van 90 kilo.
paard zal er echt niet dood aan gaan en ik denk dat veel paarden het niet laten merken als iemand te zwaar is, maar ik denk dat ze op lange termijn er wel problemen van kunnen krijgen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:39

Lara_Silver schreef:
ralphtdw schreef:

Een shetlander kan zeker geen 100 kilo dragen, zeker niet met een zadeltje en zelfs niet met speciaal tuig. Hiermee konden shets veel dragen:
http://news.bbcimg.co.uk/media/images/6 ... ponies.jpg

En dan hebben we het over een vrij stabiele last, niet over een te zware en/of te grote,zelf ook nog bewegende ruiter op zijn rug.

Maar 100 kilo is echt een gigantische fabel. Vind het dan ook zo debiel als er volwassen mensen er toch op gaan rijden. Onder het mom van 'hij kan me wel dragen'. 50 kilo is echt wel de grote max.

ben het met je eens!
als een paard niet meteen door de benen zakt als je erop gaat zitten betekend het nog niet dat hij je kan dragen. ik heb trouwens ook echt nooit ergens gelezen/gehoord dat een shet 100 kilo kan dragen, ik vindt voor een (grote) shet 40 de max.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:44

minajtje schreef:
ben het met je eens!
als een paard niet meteen door de benen zakt als je erop gaat zitten betekend het nog niet dat hij je kan dragen. ik heb trouwens ook echt nooit ergens gelezen/gehoord dat een shet 100 kilo kan dragen, ik vindt voor een (grote) shet 40 de max.

Precies. Ik klik altijd gelijk het topic weg als ik weer een (magere dat wel) meid van een meter 60 dressuur zie rijden met een shet. (er zijn er twee zwarten hier op bokt geloof ik) Dan vind ik dus niet kunnen. Zelfs ik met mijn 43 kilo, 1m55 zou het niet meer in mijn hoofd halen op een shet te kruipen..

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 18:49

Lara_Silver schreef:
minajtje schreef:
ben het met je eens!

Precies. Ik klik altijd gelijk het topic weg als ik weer een (magere dat wel) meid van een meter 60 dressuur zie rijden met een shet. (er zijn er twee zwarten hier op bokt geloof ik) Dan vind ik dus niet kunnen. Zelfs ik met mijn 43 kilo, 1m55 zou het niet meer in mijn hoofd halen op een shet te kruipen..

ik vindt het ook niet kunnen.. zet ze gewoon lekker voor de kar, veel leuker voor die beesten! :)
shetlanders zijn sterk in verhouding met sommige andere paarden, maar niet zo sterk dat ze in een keer volwassenen/grote/zware mensen kunnen dragen.

Evianne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:14

Voor sommige mensen zal dit zeker fijn zijn. Er er zijn zeker wel paarden die zware mensen kunnen dragen, het is dan ook fijn als je een voor zowel ruiter als paard een goed passend zadel hebt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:29

tuurlijk ga je met je 100 kilo niet op een shetlander zitten dan ben je niet goed wijs.
maar dit is van vroeger uit dat ze altijd gezegd hebben dat een shetlander zijn eigen gewicht kan dragen.
maar dan nog moet je het niet gaan proberen.

maar ik vroeg mij gewoon af hoe de berekening was dat je op een paard van 550 kilo ong 80 kilo mag wegen.
ik was benieuwd hoe je dit dus kon gaan uitrekenen en dan kijken hoeveel je mag wegen.
en dan kijken wat je mag wegen als je een a,b,c,d,of e pony heb of dit ook realistisch.
i.p.v dat je bij een C pony maar 15 kilo mag wegen ofzo.haha.
maar nog even voor de duidelijkheid ik snap iedereen wel in dit topic.
maar vind nou eenmaal sommige reacties heel hard en ja snap dat je geen heel zwaar iemand op je paard wil hebben maar wat doe je dan aan de telefoon vragen hoe zwaar iemand is en dan zeggen je mag niet of dat ze al op stal staan van jou wil ik er niet op hebben dat kan toch niet of ben ik nu gek
en de mensen die te zwaar zijn zijn er ook niet altijd blij mee hoor en sommige kunnen niet afvallen om bepaalde redenen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:34

Vind het bijzonder om te lezen hoeveel vrouwen er met maat 42/44/46 beweren nog in 17,5 inch te passen. Als ik om me heen kijk zie ik veel. heel veel te dikke billen in een te klein zadel

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:35

Ze dachten vroeger ook dat de wereld plat was.
Dus op wijsheden van vroeger moet je jezelf niet vast pinnen.

Je kunt met een speciaal meetlint je paard meten om achter het gewicht te komen.
Zo kun je uitvinden wat het maximale is wat het paard mag dragen.

Het is niet leuk als iemand zegt dat je te zwaar bent voor een paard.
Net zoals het ook niet leuk is om te horen dat je te lang bent of bijvoorbeeld te ruw met je hulpen.
Kritiek is nooit leuk.

Maar ik vind het wel onzin om te zeggen dat dikke mensen beter voor hun paarden zorgen.
Als paardenliefhebber wil je altijd het beste voor je paard of je nu 40 kilo of 180 kilo weegt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:35

Trekken, Ralphtdw...

En volwassenen op shetlanders... Tsjah, dan krijg ik toch regelmatig het idee dat er een paard moet komen en er gereden moet worden. Maar er de centen niet zijn voor een normaal paard. Of voor mijn part een haflinger of fjord.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:37

@Ralphtdw
Toen ik mijn Fjord voor 1 week uitleende aan een onbekende heb ik duidelijk aan de telefoon al gezegd dat ik 80kilo als max had.

Het maakt niet uit wat de reden van het overgewicht is, te zwaar is te zwaar.
En van een xtje zwaarder zakt ze echt niet door haar benen, maar voor een langere periode heb ik gewoon een maximum.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:38

Citaat:
Je kunt met een speciaal meetlint je paard meten om achter het gewicht te komen.
Zo kun je uitvinden wat het maximale is wat het paard mag dragen.

dan nog is dat maar een indicatie. Een paard dat 600 kg weegt mag in feite 90kg dragen.
Maar als hij een weke rug heeft, erg lange rug, onbespierde rug of erg onkundige ruiter. Dan is 90kg al erg veel, zo niet teveel

daarbij overschatten mensen het gewicht van hun paard. Laatst meting op stal gedaan, vrijwel alles werd 50 tot 150! kg overschat

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:42

Je kunt het hier ook eenvoudig door de vee arts laten meten en die vertelt je dan wel of het verstandig is om er met een x gewicht op te zitten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 19:53

Tja, een hele tijd terug zochten we een bijrijder voor onze E pony. Lastige rug, dus een 17 inch (max lengte) maat zadel. Maar één van de bijrijders die kwam, paste niet in het zadel. jammer dan, ging dus niet door. Hebben dit overigens in de ad toendertijd ook duidelijk aangegeven, maar als mensen dan toch komen lopen ze het risico afgewezen te worden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:02

Eerlijk gezegd denk ik dat een vrouw met redelijk tot zwaar overgewicht (want dat zal de markt zijn, aangezien mannen doorgaans het vet niet op de bips hebben) vaak niet valt onder de meest fanatieke ruiter (want laten we eerlijk zijn; jezelf een uur fanatiek in het zweet werken per dag past niet echt bij het hebben van zwaar overgewicht). En hoe vaak rijdt een niet al te fanatieke ruiter? één a twee keer per week? Misschien drie keer?

Die drie keer per week een uurtje 30 á 40 kilo extra op je rug dragen is naar mijn mening te verkiezen boven 24/7 100 kilo extra meedragen. Waar ik die 100 kilo vandaan haal? Naar mijn mening is het gros van de Nederlandse paarden fors te dik.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:04

Mijn moeder is hard bezig om af te vallen om ooit op mijn paard van 165 te kunnen rijden. Ze weegt zelf nu 71 kg maar ze wil eronder anders vind ze het zielig voor hem. Nu rijd ze op onze haflinger die kan dat veel makkelijker aan ivm met sterkere rug.

Ik vind nog steeds wij moeten ons aanpassen voor ons paard niet andersom.