Hele dag in wei maakt een paard dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

uJildXH0rse

Re: Hele dag in wei maakt een paard dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:22

Tja het ene paard is het andere niet. Die 2 van mij staan van half8 tot half6 ong buiten ook met regen.
De winter wei is wel kaal, en functioneer nu als paddock.
In de wei staat een slow feeder en hebben daar door altijd ruwvoer ter hun beschikking.
Die 2 van mij doen het daar super mee.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:30

Alles is tegenwoordig slecht voor paarden :\

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:49

Roos_M schreef:
Erg interessant ! Voor een opdracht van school stuitten wij ook op deze aspecten. Welvaartsziekte (obesitas, insulineressistentie, bevangenheid ed) geldt ook voor paarden! Zeker het attenderen waard dus!

Zeker waar. Goed voor de discussie 24/7 op de wei/vs stalpaarden. Ik ben van mening dat je per paard individueel moet kunnen zien wat hij nodig heeft en daar je voer en beweging op aanpassen. Sommige paarden worden snel dik, andere niet (net als mensen). Sommige paarden geven zichzelf veel beweging (op de wei). Andere staan de hele dag liefst op 1 plek te grazen en dan zul je dus extra beweging moeten geven. De meeste paardeneigenaren zien hun paarden graag weldoorvoed, in veel gevallen zijn ze ook dan net iets te dik. Of je paard nu op de wei staat of op stal zul je de beweging moeten aanpassen aan het voer dat hij krijgt en zijn stofwisseling. Dan hangt het ervan af of je daar de mogelijkheid toe hebt.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:42

mijn pony staat ook gewoon 24/7 in de wei. hij kan niet in een paddock omdat ie zand eet. dus laad ik hem ook lekker in zn weitje lopen :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:48

Mijn paarden liepen 24/7 buiten waren echt niet dik.
Nu overdag buiten 's nachts op stal maar ze zijn niet veranderd qua gewicht.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:21

Mijn fjord loopt zolang het kan 24/7 buiten, nu kan het even niet ivm met de slechte weidegrond, daarvoor is het dan toch net te klein, maar overdag staat ze er wel gewoon in.
Ze is zeker niet dik, een vrij slanke fjord. maar ik denk dat dit ook inderdaad ligt aan wat je een paard bij voert en of het paard zelf de hele dag door eet of ook lekker rustig in een hoekje staat en door de wei rent.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:37

Wow, goed om te lezen! Erg interessant.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:06

Nou mn shet blijft lekker op de wei met zn vriendje :P
Te dik is hij zeker niet. De kudde waar hij vandaan komt staan ook hun hele levens al op de wei..geen een te dik allemaal op een keurig gewicht (2shets, 2tinkers en 1 nrps)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:35

nadita schreef:
Dat werkte bij die van ons niet. En dan heb je nog stukken die TE kaal gevreten worden. Wij verweiden ze regelmatig en voorkomen zo dat ze op TE kort gras staan.

We hebben hier vrij grote weiden, meer dan 2 hectare, dus het te kaal valt hier gelukkig mee. Wat ook is het kale stuk afzetten, dus ze lopen dan tussen 2 draden, die je beide verzet. Zo staan ze nooit te vol en ook nooit op te kale stukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:39

pol013 schreef:
Heel leuk (overzicht van) onderzoek.

Lees eerst eens voor je op basis van 10 regels over een onderzoek van 60+ pagina's oordeelt.
Iets met een klok en een klepel........

Wie zegt dat mensen dat doen, ik heb braaf het onderzoek gelezen hoor, niet zo snel oordelen graag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:44

Het is gewoon niet op alle paarden toepasbaar, omdat niet alle paarden hetzelfde gehouden worden. Niet iedereen heeft dezelfde wei met koeiengras, velen passen de bemesting aan op het paarden houden. Ik denk juist dat veel meer mensen bezig zijn met weidebeheer en niet zo maar meer hun paarden in een koeienwei gooien. Ik zie het hier in de buurt juist heel weinig en ik woon in een uitgestrekt landbouwgebied vol met koeien. De paarden staan vaak in aparte landjes waar nog nooit een koe gestaan heeft en uitgestrekt zijn die landjes meestal ook niet.

Mijn paard op een paddock, dat beest verveelt zich daar stierlijk (ja ook met hooi), ik sta op pension, dus hem apart zetten is geen optie. Dan zou ik hem alleen zetten. Ik vind dat dit onderzoek te veel generaliseert en alles vanuit de boekjes beoordeelt, ik vraag me af hoeveel onderzoekers daadwerkelijk een situatie hebben bekeken en of ze een idee hebben van het wezen paard.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:11

(onze)Paarden eten niet heel de dag hoor, soms staat de hele groep voor aan het hek voor zich uit te staren of weet ik veel waar in de wei, en een paar keer op de dag lopen ze van achter naar voor en andersom ... dus al je gewoon regelmatig rijdt is het volgensmij geen probleem ...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:39

hmmm, paarden liepen vroeger ook op gras, en het hangt denk ik wel van af wat voor weide en natuurlijk ook welk paard. en ze zijn niet dik, ze zijn gewoon stevig :Y)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:06

Mindim schreef:
pol013 schreef:
Heel leuk (overzicht van) onderzoek.

Lees eerst eens voor je op basis van 10 regels over een onderzoek van 60+ pagina's oordeelt.
Iets met een klok en een klepel........

Wie zegt dat mensen dat doen, ik heb braaf het onderzoek gelezen hoor, niet zo snel oordelen graag :)

Dan doel ik toch ook niet op jou 8-)
Dan heb je ook gelezen dat ze het niet hebben over alle paarden. Maar over veel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:34

Babootje schreef:
Roos_M schreef:
Erg interessant ! Voor een opdracht van school stuitten wij ook op deze aspecten. Welvaartsziekte (obesitas, insulineressistentie, bevangenheid ed) geldt ook voor paarden! Zeker het attenderen waard dus!

Zeker waar. Goed voor de discussie 24/7 op de wei/vs stalpaarden. Ik ben van mening dat je per paard individueel moet kunnen zien wat hij nodig heeft en daar je voer en beweging op aanpassen. Sommige paarden worden snel dik, andere niet (net als mensen). Sommige paarden geven zichzelf veel beweging (op de wei). Andere staan de hele dag liefst op 1 plek te grazen en dan zul je dus extra beweging moeten geven. De meeste paardeneigenaren zien hun paarden graag weldoorvoed, in veel gevallen zijn ze ook dan net iets te dik. Of je paard nu op de wei staat of op stal zul je de beweging moeten aanpassen aan het voer dat hij krijgt en zijn stofwisseling. Dan hangt het ervan af of je daar de mogelijkheid toe hebt.

Wat betreft de discussie over 24/7 buiten en de stalpaarden; het lijkt me duidelijk dat een paard gewoon niet te lang op stal hoort (en wat mij betreft zelfs zo min mogelijk), omdat een paard hoort te bewegen. ;) Overigens vind ik het interessant om te lezen hoe iedereen het anders doet. Sommigen willen hun paard niet op te kort gras, terwijl ik juist met mijn IR paard heb gemerkt dat hij het jarenlang prima deed op kort, onbemest, schraal gras (hij stond op zo'n'6 hectare, in de winter op 8 hectare ;) ). En dit jaar heeft hij de zomermaanden op nog geen hectare gestaan, op veel langer gras ook, waarbij ik hem vaak nachten er af moest halen en met hooi apart moest zetten. Elke dag beweging maakt niets uit, hij is gewoon allergisch voor dat gras. Zijn hele lijf werd er opgeblazen van en na een nachtje paddock met hooi zag je al meteen verschil. IR is wat anders dan gewoon 'standaard te dik' worden. ;) Omdat ik vind dat mijn paard 24/7 buiten hoort, ga ik nu over naar een plek met weidegang (alleen niet meer 24/7), een paddock paradise plekje en schuilstal met grote uitloop. Denk dat dat fysiek en mentaal voor hem het beste is. Want opstallen, het is een groot drama voor mijn vrijheidsdier. :j

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:45

het heeft mij veel opgeleverd om me te verdiepen in het natuurlijke gedrag van paarden. Dat heeft mij oa geleerd dat het niet normaal is als een paard de hele dag veel rijk voedsel kan eten, verder is het natuurlijk dat een paard onwijs veel beweegt in de zoektocht naar eten.
Wat maakt dat ik geen voorstander ben om paarden 24/7 op het gras te hebben staan. uiteraard ook weer afhankelijk van het soort gras, de meeste weilanden in nederland zijn te rijk voor de paarden.
Tsja, en wat ideaal is, dat blijft altijd een zoektocht.
Voor mij betekend, geen wei, niet automatisch een stal, ze staan bv bij ons in een soort paddock paradijs, in een groep, ze krijgen hierdoor veel beweging en er is de hele dag ruwvoer aanwezig, in de vorm van stro en ze krijgen minimaal 5 keer per dag hooi in slow feeders aangeboden.
Ook niet alleen maar ideaal, het ene paard moet ik nog bijvoeren en het andere is net ff te dik.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:48

Wat een bizarre sensatiezoekende titel voor dit stuk.
Uit het hele onderzoek blijkt idd dat paarden op een koeienwei idd veel te dik worden. Logisch. Met paarden de hele dag op de wei is niks mee. Het ligt alleen aan het type wei.
Ik vind het onderzoek op deze manier een hoog Telegraafgehalte krijgen.

M_arije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:16

Mijn paard staat al 7 maanden dag en nacht in de mei.
Soms is ze wel wat dikkig, maar dat heb je er zo weer af (en ik rijd maar 2-3 keer per week)
1 ding durf ik met 130% zekerheid te zeggen, mijn paard is gelukkig, omdat ze zich niet de pleuris hoeft te vervelen op stal!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:45

Mijn paard staat 24/7 in de weide en er word niet meer mee gereden op af en toe een buitenritje na.
Paard is prima op gewicht :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:13

Jarenlang heb ik "gevochten" om B.J. (Bonte Jaopie, dus niet "Bolle Jaopie") mijn Tinker x Fries in de zomer 24/7 op het (bemeste) koeien-grasland niet te laten "ontploffen".
Ook al graasden de koeien geheel het stuk weide af, B.J. er daarna op (met andere paarden) en zelfs met zeer strenge stripbegrazing en dressuurtraining kreeg ik elke 8 weken van de hoefsmid te horen dat het nu wel weer "kantje boord" was. Ik werd er niet goed van!
Afstrippen grasland was: haast niet bewegen en dus ook de wei kapot ijsberen en rondzoek-lopen, 1 meter breed bij vier meter lengte voor 2 paarden en een pony (Shet) gras OM de 3 dagen er bij was 't op het laatste.. (niet normaal!). Anders ging het niet goed. Ik was altijd blij als het winter werd en het gras weg ging, dan had ik het redelijk goed zelf in de hand. door hooi bijvoeren.

Ook de Haflingers van de boer zelf ontploften zowat inclusief (definitieve) uitval vanwege hoefbevangenheid, dat trof ook vooral de Shetten die daar ook stonden....jaar na jaar is er echter aangepast met de 7 hectares omgesprongen,de onbeweide stukken werden omgehaald en met ander mengsel ingezaaid, en jaar na jaar is het in de zomer beter gegaan, waar het de paarden betreft.

Het is dus ook zeker wel: WAT voor SOORT gras er op de weide staat, voor de Noordelijke (koude) types is alles al gauw te veel, te rijk, etc.

Stripbegrazing klinkt wel leuk, maar als je dat moet doen op een superrijke weide, kun je maar zo ontzettend weinig bijgeven, dan vreten de paarden zich het schompes als de prikpaaltjes net verzet zijn en lopen dan de rest van de 24 uur zich rot te vervelen, graven met voorbenen het afgegraasde stuk gras met wortel en al om (mag je nog blij zijn dat ze dat niet opeten met aanhangende aarde), en trappen al rondzoekend alles stuk.
Ook geen feest voor de landeigenaar/boer....

Met stripbegrazing heb je ook al gauw dat, als het om een zeer rijk gras gaat, je maar zo weinig per keer kunt verzetten/bijgeven, dat het gras aan de andere kant van de draad geheel doorschiet en omvalt. Met als gevolg dat het bij vochtig weer onderaan gaat liggen vergaan.

Zo heb ik voor mijn B.,J, van 8 jaar en met mijn jonge merrie Khavanna, echt moeite moeten doen om in 1 lente/zomer seizoen dat is dus ongeveer 6-8 maanden (!) door een weide ter groote van een voetbalveld heen te vreten. Het was te veel!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:42

Heel erg herkenbaar Terpentijn, helaas is die van mij dit jaar bevangen geraakt, ondanks al de dieetpogingen etc. hij stond alleen 's nachts op het land (helaas Engels Raaygras). Nu verdenk ik hem sterk van Cushing op het moment dus dat veroorzaakte hoogstwaarschijnlijk de bevangenheid . Maar het overgewicht iedere zomer weer, vreselijk, ook ik kijk altijd weer uit naar het moment dat de dieren hier de paddock op gaan het winterseizoen.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:35

wat een achterlijk verhaal uit de OP :n

mijn pony's staan ook 24/7 buiten en dag en nacht op heel kort gras. Daar worden ze niet dik van!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:42

Brit, jij vindt het achterlijk, dat is wat anders dan dat het daadwerkelijk achterlijk is.. Jouw referentie isjouw ponies, da's wat weinig om een grootschalig onderzoek de grond in te boren denk je niet? :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:27

Niemand wil zijn/haar koudbloed Fries/Tinker/Haf, Ijslander/Shet betc. bevangen zien raken, het is mijn grootste angst alle jaren al geweest dat Jaopie die(en toen nog mijn Shet Bartje) op het land bij de overburen staat dit zou overkomen. Mijn jonge merrie is een halve tuiger x warmbloed, daar heb ik zulke gedachtes nou niet zo bij... alhoewel het ieder paard kan overkomen.
Want het is natuurlijk wel zo: raakt je paard of pony eenmaal hoefbevangen, is dat niet iets dat je "even aanpakt" en dat dan over is als je die op schraal land hebt.
Nee, de kwestie is om te VOORKOMEN dat het gebeurt, want eens hoefbevangen heb je dus te maken met een aandoening, die liefste niet nog maals de kop op steekt.
Toch is het zo dat het vaakste koudbloeden dit overkomt, dat vind ik niet zo raar: die zijn niet gericht op overvloedige vette weides. Het gaat dan al gauw mis.
Ook ben ik het er volkomen mee eens dat 75% van de paarden TE DIK is (overigens net als honden).

.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:31

Helemaal eens... Ik zie zoveel te zware paarden en hoor zo vaak dat 'men' paarden met een gezond gewicht mager vinden.. We zijn blijkbaar vooral dikkere dieren gewend geraakt waardoor 'men' alles onder die norm ongezond acht. Tis net als bij mensen en het feit dat er steeds meer overlijden aan de gevolgen van welzijnsziekten als diabetes..
Klinkt mogelijk wat hard maar het is helaas wel zo..