Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:40

enomis123 schreef:
marissa119 schreef:
ik als moeder van een paardenmeisje(dit is het acount van mijn dochter) heeft met verbazing jullie reacties
gelezen tuurlijk is het zielig dat een paard alleen in een weitje staat of verwaarloosd word maar moet het dan maar naar de slacht? denken jullie dat ze daar niets van merken dat ze afgemaakt worden hoe naief. alleen de goede/gezonde paarden mogen blijven leven een de paarden met een probleem zijn niet belangrijk ieder levend wezen heeft recht op een plekje op deze aarde. de liefde voor de dieren mis ik hier wel. met vriendelijk groeten een dieren liefhebster

ik begrijp je reactie wel, maar het is wel wat kortzichtig, want ook wij heten hier op bokt niet onassis van achternaam, en de realiteit is gewoonweg dat een gebrekig paard/pony waar je niet op kan rijden etc wel de nodige kosten met zich mee brengt, en natuurlijk houden wij ze liever allemaal, maar dat gaat nu eenmaal niet, en daar komt nog eens bij, het hangt er ook nog van af wat zo`n paard mankeert, want hoe zielig is het wel niet om een paard met zware artrose in de wei te zetten, die met de gezonde paarden mee zal gaan galoperen, en zeer veel pijn zal lijden, dit is dan nog maar1 voorbeeld, zo zijn er vele... paarden met eczeem, verschrikkelijk... ik heb ze zich wel tot bloedens toe zien kapot schuren! jeuk is erger dan pijn!
het is nu eenmaal zo dat we niet alles in leven kunnen houden, en dat sommige dieren nu eenmaal dood beter af zijn dan levend, dat is wat de bokkers hier bedoelen... het is maar net hoe je het leest of wil lezen...

Dan is het wat anders... Een kennisje van mij had 2 paarden vlakbij staan waarvan de merrie al jaren kapot is, zware artrose. Nu is haar maatje gestorven, maar moet je niet menen dat die mensen een minipony bij haar willen hebben (had kennis aangeboden) of dat ze haar eindelijk uit haar lijden verlossen... Nee ze komt bij de geitjes. Maar zelf zou ik het niet over mijn hart verkrijgen als een paard nog levenslustig is die naar de slager te brengen, tenzij het paard lichamelijk op is en ik het niet meer kan betalen. Maar niet omdat ik het niet meer kan betalen, dan zou ik bijvoorbeeld een stichting als Paard in Nood inschakelen. Maar ja, misschien heb ik ook makkelijk praten, momenteel kan ik alles nog prima betalen (paardjes staan aan huis). Denk dat ik kapot zou gaan als ik over zoiets moest gaan nadenken...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:44

Nee, geen afrika hier, maar ik vind het wel degelijk belachelijk dat je kinderen moet lijden onder een uit de hand gelopen hobby van (vaak) moeder die geen afscheid kan en wil nemen van een uitgerangeerd paard. Sorry, je mag niet mee op schoolreisje, je krijgt geen kinderfeestje en je wordt gepest op school mdat mama je geen fatsoenlijke kleding kan kopen, maar mama's onverkoopbare paard vreet wel 300 euro per maand? Als we het dan over prioriteiten en verantwoordelijkheden hebben....

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:50

enomis123 schreef:
sprintje: naar de slacht brengen is voor vele mensen een oplossing, niet voor het paard...
denk je dat mensen dat graag doen? en savonds lekker in hun bedje liggen??
men wil wel betalen, maar men kan het nu eenmaal niet meer... de koelkast is leeg,
kinderen hebben honger, en het paard was onverkoopbaar, maar kost wel enkele honderden euro`s stalling in de maand... dat is er aan de hand in nederland paardenland...

Tuurlijk zullen er enkele van dit soort schrijnende gevallen zijn, en dat is enorm sneu (dat heb ik ook al eerder aangegeven). Maar ik denk dus dat er andere oplossingen zijn dan een paard naar de slager brengen als je maar hard genoeg zoekt. Maar misschien ben ik daar naief in? Je paard kan en mag niet het sluitstuk worden van je persoonlijke begroting. Kwestie van prioriteiten stellen. Vakantie reisjes en merkkleding zijn echt geen eerste levensbehoefte :')

En ja, als ik alle reactie hier lees krijg ik inderdaad het idee dat veel mensen er weinig moeite mee hebben hun dier naar de slager te brengen en dat ze daar geen seconde minder om zullen slapen!!! Het wordt allemaal zo goed gepraat, en dat vind ik denk ik het meest schokkende van dit hele topic. Het paard wordt besproken als een ding, een vleesproduct. Niet als het dier waar je lief en leed mee kan delen en pieken en dalen mee door kan gaan! Je hebt je verantwoordelijkheden te nemen als paarden bezitter, ook als het even wat minder voor de wind gaat.

Ik denk overigens dat de meeste paarden die bij de slager belanden simpelweg ruimte moeten maken voor een jonger, beter of bruikbaarder exemplaar.... Die details verteld het nieuwsbericht echter niet. Maar veel bokkers vinden dit ook een volledig valide reden om een paard naar de slacht te brengen...

enomis123

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:13

Het is makkelijk om een negatief oordeel te geven over iemand anders,
hoop dat je zelf nooit in de schoenen van zo`n iemand komt te staan...
er zijn zat gezinnen die in deze tijden in benarde posities zijn terecht gekomen,
verliezen van baan, of partner, hun huis niet verkocht krijgen, en een beroep moeten doen
op de voedselbank... voedselbanken klagen dat er niets meer binnenkomt... en niet meer kunnen helpen.
gelukkig zit ik zelf niet in deze positie, en ik hoop ook nooit zo er voor te komen te staan...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:18

enomis123 schreef:
Het is makkelijk om een negatief oordeel te geven over iemand anders,
hoop dat je zelf nooit in de schoenen van zo`n iemand komt te staan...
er zijn zat gezinnen die in deze tijden in benarde posities zijn terecht gekomen,
verliezen van baan, of partner, hun huis niet verkocht krijgen, en een beroep moeten doen
op de voedselbank... voedselbanken klagen dat er niets meer binnenkomt... en niet meer kunnen helpen.
gelukkig zit ik zelf niet in deze positie, en ik hoop ook nooit zo er voor te komen te staan...

Maar ik ontken ook niet dat dit heel schrijnende en trieste situaties zijn. Wat ik zeg is dat er andere oplossingen zijn, en de slager niet de juiste oplossing is!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:22

Beter geslacht dan verwaarloosd vind ik niet echt een oplossing. Geef ze dan maar aan mij.. Een paard die volledig gezond is slachten vind ik echt absurd...
Maar misschien omdat als ik mijn merrie niet had gekocht ze nu ook een biefstuk was dat het me daarom zo raakt maar vind dat geen 'redelijke' oplossing..

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:29

Tja zolang het geld op levert zullen mensen gewoon door blijven gaan met het vermeerderen van dieren....

onze eigen schuld denk ik dan.....maar heel jammer voor de paarden dat zeker!

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:33

Isegrim schreef:
'Kinderen hebben honger'? :') We zitten hier niet in Afrika.

dat zou je zeggen he... ook hier zijn er veel mensen die in armoede leven..
misschien eens wat vaker een krant lezen, of het nieuws op tv kijken...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:39

@sprintje: als mensen in een stressituatie zitten, zien ze vaak geen andere oplossing meer,
en ook niet iedereen weet de juiste wegen te bewandelen, en dan belandt zo`n paard
uiteindelijk bij de slager als de 1e van de volgende maand zich weer aandiendt om de
stallingskosten te betalen, natuurlijk zijn er ook veel paarden die overgenomen zijn door de
verzekering, die naar de slacht gaan, het is gewoon een feit dat er paarden geslacht worden
in nederland, veelal gaat het vlees naar het buitenland, zoals italie, dat is echt een paardenvlees
consumerend land, maar ook in nederland wordt paardenvlees veel verwerkt, zoals in kroketten,
frikadellen en hamburgers... denk dat in 80% van deze verkochte produkten paardenvlees zit.
dat wordt dus maar niet meer naar de snackbar...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:44

enomis123 schreef:
@sprintje: als mensen in een stressituatie zitten, zien ze vaak geen andere oplossing meer,
en ook niet iedereen weet de juiste wegen te bewandelen, en dan belandt zo`n paard
uiteindelijk bij de slager als de 1e van de volgende maand zich weer aandiendt om de
stallingskosten te betalen, natuurlijk zijn er ook veel paarden die overgenomen zijn door de
verzekering, die naar de slacht gaan, het is gewoon een feit dat er paarden geslacht worden
in nederland, veelal gaat het vlees naar het buitenland, zoals italie, dat is echt een paardenvlees
consumerend land, maar ook in nederland wordt paardenvlees veel verwerkt, zoals in kroketten,
frikadellen en hamburgers... denk dat in 80% van deze verkochte produkten paardenvlees zit.
dat wordt dus maar niet meer naar de snackbar...

Ik heb nergens gezegd dat ik per definitie tegen de slager ben, maar wel dat ik de slager niet je juiste oplossing vind voor persoonlijke problemen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:09

Vind de slager of inslapen een beter idee voor een oud,ziek,kreupel of om wat dan ook van rede niet meer gezond paard dan zelf de verantwoording niet meer nemen en weg te doen aan opvang oid. Zodat een ander de kosten heeft.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:15

en daar komt bij dat er in nederland veel wordt gefokt door de farmaceutische industrie,
de zogenaamde bloedtapperijen, zij dekken het hele jaar door pony`s, en de eerste maanden van de dracht wordt er bij de pony`s bloedgetapt voor het verkrijgen van de hormonen, die weer verwerkt worden in pregnyl, (injecties om vrouwen zwanger te krijgen) de pil om zwangerschappen te voorkomen en noem maar op, deze pony`s worden vaak drachtig en wel gedumpt op de paardenmarkten, en wordt er veelal verzwegen dat ze drachtig zijn... ja die belanden dan vaak weer bij de slager... want door het vele bloedtappen zijn ze vaak schichtig voor het aanraken op de hals... men moest eens weten wat er allemaal gebeurt...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:10

"Beter geslacht dan verwaarloosd" wat is dat nou voor een vergelijking??
Beter gewoon goed verzorgen.
Een paard is meer dan een stuk vlees maar is een persoonlijkheid, een waarde van zichzelf. Je kunt toch de waarde van het ene leven niet afwegen tegen die van het andere? Hoezo is een paard met papier meer waard dan eentje zonder? Of is een paard met een medisch probleem van minder waarde dan een gezond dier? Hoezo zou je een gezond dier moeten willen nemen en mag je niet het gehandicapte dier verzorgen? Leven heeft waarde en het heeft betekenis, voor zichzelf voor de mens.
De schuld leggen bij de hobbyfokker of vermeerderaar zoals hier wordt gezegd? Nou, dat lijkt me niet als er ook al zoveel dieren zijn met papier die te veel zijn. Rasdieren zijn niet per definitie gezonder, laat staan beter, dan rasloze dieren of kruisingen.
Ik wil zeker paarden niet vermenselijken maar ga eens na bij jezelf of je zo over mensen praat.
Ik heb geen oordeel over mensen die in hun moeilijke situatie kiezen voor de slacht als uitweg. Ik heb wel moeite met mensen die zomaar beweren dat het verzorgen van oude of gehandicapte dieren een verspilling van geld en tijd is die beter ten goede kan komen aan een gezond dier (met papier) of aan goederen. Dan doe je de mensen te kort die wel voor hun dieren zorgen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:26

enomis ik vind je argumenten in de discussie steeds verder van het onderwerp geraken. Het gaat hier niet om het voor of tegen slachten zijn, het gaat hier niet om niet bestaande hongersnood in nederland, het gaat hier niet om vlees van paarden dat in snacks verwerkt wordt en het gaat hier ook niet om de farmaceutische industrie. Het gaat hier om het gemak waarmee, getuige de reacties hier, veel bokkers hun paard als een verbruiksvoorwerp in een worst laten draaien, terwijl er ook andere mogelijkheden zijn.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 28-10-12 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:27

enomis123 schreef:
Isegrim schreef:
'Kinderen hebben honger'? :') We zitten hier niet in Afrika.

dat zou je zeggen he... ook hier zijn er veel mensen die in armoede leven..
misschien eens wat vaker een krant lezen, of het nieuws op tv kijken...

Als jij denkt dat er in Nederland wérkelijk mensen 'in armoede leven' ben je waarschijnlijk Europa nog nooit uit geweest. Er komt hier niemand om van de honger. Er zijn wel mensen die moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen, maar dat is heel wat anders.

Maar goed, die mensen hebben geen paarden (mag althans hopen van niet anders hebben ze het aan zichzelf te danken), dus het is niet relevant.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:48

Vreselijk zonde van de paarden. Toch vind ik het bizar dat op martkplaats, sporthorses e.d. verscheidene paarden boven de 15000 te koop staan terwijl het crisis is. Dan vind ik het ook niet gek dat de paarden niet verkocht worden.

Het is gewoon jammer. Toch ben ik wel van mening dat paarden met gebreken ook verdienen te leven. En waarom zouden die eigenaren zoon paard moeten laten slachte om iemands anders paard te redden..... je hebt toch een band (iig ik wel) met een paard en die doe je niet zomaar weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:54

ceasario schreef:
Cassidy schreef:
[En dat vind ik nou een rare redenatie. Een dier dat zijn leven lang hard voor je heeft gewerkt en een oude dag VERDIENT heeft, moet plaats maken voor een jonkie die die plek nog moet gaan verdienen?

Zo denkt die generatie ook over ouderen..Straks hebben wij geen pensioen...terwijl ze met duizenden thuis uit hun neus zitten te vreten..

En die duizenden inmiddels ouderen hebben in hun werkzame leven er wel voor gezorgd dat wij er nu zo bijzitten als we dat nu doen, en niet iedereen heeft de leeftijd bereikt dat hij "uit zijn neus kan zitten vreten". De oorlogs- en generatie van vlak na de oorlog (en nu denk ik niet alleen aan de babyboomers) hebben er na WOII flink de schouders ondergezet. Ik vind het niet netjes dat je het nu zo stelt alsof ze in hun werkzame leven nooit een dag hebben gewerkt. Sterker nog, het is de nieuwe generatie die door kan en mag leren, pas later aan het werkzame leven deel kan nemen, later aan kinderen begint (of helemaal niet) en daarmee meehelpt aan het feit dat er tekort mensenhanden zijn om straks voor deze ouderen te zorgen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:01

DaisyB94 schreef:
Vreselijk zonde van de paarden. Toch vind ik het bizar dat op martkplaats, sporthorses e.d. verscheidene paarden boven de 15000 te koop staan terwijl het crisis is. Dan vind ik het ook niet gek dat de paarden niet verkocht worden.

Het is gewoon jammer. Toch ben ik wel van mening dat paarden met gebreken ook verdienen te leven. En waarom zouden die eigenaren zoon paard moeten laten slachte om iemands anders paard te redden..... je hebt toch een band (iig ik wel) met een paard en die doe je niet zomaar weg.

Echt goede paarden hebben geen last van de crisis, die blijven hun geld wel waard. Dat zijn geen huisdieren.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:05

Isegrim schreef:
DaisyB94 schreef:

Echt goede paarden hebben geen last van de crisis, die blijven hun geld wel waard. Dat zijn geen huisdieren.

Maar die ik bedoel zijn geen echte goede paarden.... aardig op leeftijd misschien wel z-dressuur maar niet waarvan ik zeg nou daar heb ik echt dat geld voor over. De echt goede paarden worden voor veel geld verkocht naar het buitenland vaak en staan vaak bij de gerenormeerde stallen.

Stalwenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:29

Ik las even mee.

Toch zie ik bij ons in de buurt dat het soms ook moeilijk is om aan paarden of pony's te komen. Ze willen niet dat ze in de handel (dan heb ik het niet over handel van slechte en verwaarloosde handelstallen met kleine en donkere stallen) en manege's komen maar naar de slacht is geen probleem. Ik heb zelf een kleinschalige stal, waar we van alles wat doen. Africhting en training houden wij ons voor namelijk mee bezig. Maar daarnaast geven wij ook ponylessen. Onze paarden staan over het algemeen van 08.00 tot 15.00 buiten krijgen elke dag een schoone stal en daarnaast lopen de pony's max 2 uurtjes per dag. Maar toch willen mensen vaak niet hun geliefde paarden en pony's verkopen aan een ''stal'' want bij gewoone mensen hebben ze het beter! Maar als ze dan toch niet verkocht worden en het word te duur wel naar de slacht? Wie hou je voor de gek? Nou ben ik niet tegen slachten begrijp me niet verkeerd! Maar niet van een gezond beest!

Ook een beetje krom toch?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:43

Omgekeerd zie ik het ook regelmatig: Een oud, mager paard dat compleet versleten is en echt niet meer happy, maar dat loopt er dan nog jaren ernstig kreupel rond. Dat is zieliger dan slachten lijkt mij. Maar een gezond paard dat goed te gebruiken is zal toch niet geslacht worden?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:20

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar in een agrarisch weekblad stond dit pas al geschreven... Daar stond ook in dat er veel minder transporten richting buitenland zijn gegaan en dat deels een verklaring was dat er in NL zo veel geslacht werd! Aan de ene kant vind ik dat wel positief want nu hoeven die dieren tenminste niet urenlang op een vrachtwagen te staan voordat ze geslacht worden :o

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:30

Ik zeg mijn mening ook.

Liever geslacht dan verwaarloosd. Er staan bijna 2000 paarden (Alleen al paarden, ponys niet mee geteld) op marktplaats, dat vind ik toch wel heel erg veel.
Vorig jaar was er ook een vrouw in de buurt, zonder verstand van paarden er aan begonnen, en ze komt er nu wel op terug dat paarden hardstikke duur zijn.

Ik zie heel veel paarden, van dure stallingen gehaald worden, en worden ergens op het land gepleurt, niet meer naar om gekeken. Hoefsmeden komen er soms niet eens meer bij, en entingen? Worden vaak vergeten. En dan ontwormen ook maar weg gelaten. Ja mensen dat is de realiteit. En je kan er ziek en misselijk van worden.
Vele paarden, zonder stamboom, worden voor onder de 1500 aangeboden. Waar ik dan niet bij kan is dat mensen nog steeds 7000 euro durven vragen voor paarden, en het gek vinden dat ze daar niet vanaf komen.

Ook ben ik van mening, dat de paarden die niet goed in hun gestel zitten, atrose en noem maar op, paarden die pijn hebben, en dierenarts te duur word en laat afkeuren op de kleinste dingen, dat straks alleen maar gezonde paarden overblijven. Wat ik zeker ook niet slecht vind.
Mensen vragen steeds sneller een klinische/ rontgolochische keuring op. Komt het paard er niet door heen door gewrichten die slijten of andere gebreken. Deze paarden zijn vervolgens niet meer waard en gaan soms de slacht op.

Wat ook zo is:
Paarden die naar de slager gaan, hoeven niet tot vlees worden verwerkt. Deze krijgen een pin door hun hoofd en opgehaald door de rendac. Dat is keuze van eigenaar.
Wil de eigenaar er wel iets voor vangen, zal het paard wel tot vlees worden verwerkt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:09

ik vind het wel jammer dat er zoveel paarden zijn geslacht maar absoluut niet zielig..
misschien dat de mensen die aan vermeerderen doen ( ipv bewust een goed paard fokken) er nu eens mee gaan stoppen..

daarbij vind ik ook dat een gemiddeld paard een beter leven heeft gehad dan een koe/varken of kip die bij de slacht beland!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:54

@maralyn

er komt wel iets meer bij kijken dan een pin door het hoofd en ophalen door de rendac.
Paard is dan nl nog niet dood. De hals wordt nog doorgesneden om het dier leeg te laten bloeden.

ik vraag me af welke slager op eigenaren zit te wachten om hun paard te doden, het bloed af te voeren/verwerken en dan de rendac nog op het pad krijgen om het paard op te laten halen. Dat is wel heel krom.
Dan krijg je de kosten van de rendac, wat niet veel is, maar ook voor het werk van de slager, die hier totaal niets mee opschiet.

Daarbij kan ik me ook niet voorstellen dat een slager een vrachtwagen met dode dieren, met niet altijd bekende oorzaak van overlijden en soms ook al een paar dagen dood zijnde , op zijn pad wil hebben.