Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:54

Ik heb het één keer gedaan de oren werden steen koud! Ik kreeg het idee dat mn paard daar ontzettend hoofdpijn van kreeg.. Buiten dat vind ik het ook super lelijk :') Ik knip/scheer nu alleen de uitstekende plukken weg maar laat het oor verder lekker harig :j

Betreft snorharen en oogharen laat ik allemaal zitten. Die zitten er niet voor niets.. Je knipt bij een hond of kat ook geen tastharen af!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:57

Bij die van mij blijft alles lekker zitten. Die tastharen zitten er inderdaad niet voor niets en aan z'n oren mag ik niet eens komen dus uitscheren gaat hem sowieso niet worden.

Laat hem maar lekker een haarballetje zijn dan, kan me niks schelen! :D

Luz_ElenaE

Berichten: 2819
Geregistreerd: 15-09-08

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:07

Oortjes worden hier netjes bij geknipt zodat er geen uitstekende plukken zitten, dat is al een opgave opzicht maar laat staan het uitscheren van de oren. Van de tastharen en alle andere haren zo ook het plukje haar dat de kootholte beschermd. Ik vind het belangrijker dat het paard kort in zijn vacht blijft, goed gepoetst en de manen en staart netjes recht zijn geknipt

Jiwa

Berichten: 1172
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:25

eenitraM schreef:
"Het zit er niet voor niets".

Elke keer die veronderstellingen. Mensen scheren toch ook de benen?

Ik weet een positief punt waarom ik de tastharen scheer! Doordat ik een Engelse neusriem heb gaan er steeds haren tussen het knooppunt zitten. Pijnlijk voor het paard. Een goede reden ook kaal te gaan :')

Mensen kiezen er zelf voor hun benen te scheren, een paard niet.

Juudt86

Berichten: 92
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:26

Wij scheren de oren en neus lekker hoor. Geen paard wat extra zn hoofd stoot en met regen staan ze binnen. Die haren zijn volgens mij redelijk overboden voor sportpaarden, net als bij mensen bepaalde haren overbodig zijn geworden door de jaren heen :+ ...

Jiwa

Berichten: 1172
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:27

Gypsy schreef:
Paard is geperfectioneerd door miljoenen jaren evolutie, een echte survivor, maar wij kneuzerige mensjes die bij 10 graden al een jas moeten gaan zoeken, vinden het dier maar lelijk en onverzorgd. Tja...

_/-\o_

LastDream

Berichten: 2108
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:29

bij ons word het ook altijd gedaan. voor de koop de oren en de snor haren worden netjes genknipt. niet te kort. ik vind het gewoon iets netter eruit zien. vooral wedstrijden

liesjeee

Berichten: 107
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: sexbierum

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:47

ik knip de oren iets bij en van de tastharen blijf ik af!
het zit er idd niet voor niks denk ik. En buiten dat om vind ik kale oren ook echt lelijk!

cp112

Berichten: 14754
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:51


Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:56

Overbodige plukken uit de oren door de schelp even tegen elkaar aan te houden en de ergste plukken eraf te knippen. Hij heeft ook vaak oorsmeer in zijn oren dus ik haal dat allemaal niet weg.
Ook de rest van de haren niet hoor.

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:09

Juudt86 schreef:
net als bij mensen bepaalde haren overbodig zijn geworden door de jaren heen :+ ...


Moest ineens denken dat wij ook overal het haar laten staan := .

Ik vouw ze dubbel en haal het overtollige weg, tastharen gaan tot 1 cm ong. er af. Bij de kin en neus dan. Bij de ogen laat ik altijd zitten.

Als ze het idd echt niet meer willen dat is minpunten op wedstrijd een goed idee..... maar krijg dat er maar eens door.... en teveel haar vind ik ook niet mooi.

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:10

Scheer helemaal niets af, knip alleen de haren in de oren af die uitsteken, maar de rest blijft lekker zitten! En ook het vuil uit de oren knip ik weg, maar dat is niet meer als redelijk imo.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:28

Zo te lezen is er nog een lange weg te gaan voor mensen over hun paard als een paard gaan beginnen denken, in plaats van over een levend stuk sportmateriaal dat je naar believen kan pimpen.

maaikj

Berichten: 664
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:32

Onze paarden liepen nog wel eens met propjes (Watten in de oren, (Harddravers)). Hierdoor was het voor de paarden wel belangrijk om de haargroei in de oren bij te houden om zo te voorkomen dat er geen plukje watten bleef zitten.

Overigens probeerde wij altijd zo veel mogelijk haar te laten zitten.

cuupje
Berichten: 66
Geregistreerd: 06-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:38

Ik scheer de oren ook helemaal uit. Ik vind het het lelijk al die haren erin. maar dat is mijn mening. Ik heb ook nooit een verschil gezien bij mijn paarden als ik het wegscheer ja of nee.

Jiwa

Berichten: 1172
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:43

Ruga schreef:
Zo te lezen is er nog een lange weg te gaan voor mensen over hun paard als een paard gaan beginnen denken, in plaats van over een levend stuk sportmateriaal dat je naar believen kan pimpen.

Helemaal mee eens.

Zelfde als 'als ik het koud heb, heeft mijn paard het ook koud dus moet hij een deken op', 'als ik mijn benen scheer, kan dat ook best bij mijn paard'.

Sharani
Berichten: 4679
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:50

Ruga schreef:
Zo te lezen is er nog een lange weg te gaan voor mensen over hun paard als een paard gaan beginnen denken, in plaats van over een levend stuk sportmateriaal dat je naar believen kan pimpen.


Maar wat is dan over een paard als een paard gaan denken?

Heleennn

Berichten: 6362
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:53

Bij mijn paarden blijft alles gewoon zitten, alleen de uitstekende haren bij de oren knip ik weg.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:57

tastharen blijven zitten, oren worden deels geschoren. Stukken bovenaan en randen kaal richting gehoorgang en verder binnenin laat ik zitten, oorschelp gaat kaal. Benen scheer ik ook!

Juudt86

Berichten: 92
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:59

Sharani schreef:
Ruga schreef:
Zo te lezen is er nog een lange weg te gaan voor mensen over hun paard als een paard gaan beginnen denken, in plaats van over een levend stuk sportmateriaal dat je naar believen kan pimpen.


Maar wat is dan over een paard als een paard gaan denken?


Daar ben ik ook wel benieuwd naar....

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:02

Juudt86 schreef:
Maar wat is dan over een paard als een paard gaan denken?


Citaat:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar....


Zoals over een kat als een kat. Waarom wordt daar niet aan geknipt en geschoren? Wordt die haar fysieke integriteit wel gerespecteerd en die van paarden niet? Daar ligt je antwoord..

gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:06

en honden dan? Kijk es naar Poedels??? die worden ook geknipt en gedaan om dat mensen het mooi vinden, verder niet geloof ik! (correct me if i'm wrong)
dit is et zo bij de paarden, de een vind t mooi de ander niet.
Nogmaals, voor mn idee heeft mijn paard er geen schade van

zolang t niet verboden word gaat het bij mijn paard allemaal kaal!!

Juudt86

Berichten: 92
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:12

Ruga schreef:
Juudt86 schreef:
Maar wat is dan over een paard als een paard gaan denken?


Citaat:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar....


Zoals over een kat als een kat. Waarom wordt daar niet aan geknipt en geschoren? Wordt die haar fysieke integriteit wel gerespecteerd en die van paarden niet? Daar ligt je antwoord..


Ik knip mn kat zn kontharen ook bij, omdat er anders af en toe poep in zit... Dus nog geen antwoord.

Sharani
Berichten: 4679
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:16

Ruga schreef:
Juudt86 schreef:
Maar wat is dan over een paard als een paard gaan denken?


Citaat:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar....


Zoals over een kat als een kat. Waarom wordt daar niet aan geknipt en geschoren? Wordt die haar fysieke integriteit wel gerespecteerd en die van paarden niet? Daar ligt je antwoord..


Maar op een kat ga je ook niet rijden, zet je niet in een klein hokje, krijgt geen hoefijzers, trek je geen manen... . Waarom is dat voor een paard het wel als paard behandelen en oren en tastharen scheren niet?

Odysseus

Berichten: 22484
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:37

Excuseer, maar sinds wanneer zijn vachtharen gelijk aan tastharen?

De functie van de vacht kan namelijk overgenomen worden door het gebruik van dekens. Vooralsnog kan de functie van de tastharen niet overgenomen worden. Voor het paard is dit dus het verlies van een belangrijk tastorgaan. Er zit dus een belangrijk verschil tussen het scheren van ofwel de vacht ofwel de tastharen.

De discussie gaat hier niet over het algemeen natuurlijk houden van paarden. Met het houden van paarden gaat niet perse dierwelzijn verloren. Wanneer iemand zijn paard houdt conform de welzijnseisen (voldoende vrije beweging, passend harnachement, passende hoefverzorging etc.) hoeft dit voor het paard geen problemen op te leveren.

Het wel of niet scheren van de oren en tastharen staat hier los van. Immers, hiermee verminder je (al dan niet bewust) het welzijn van je paard.

De vergelijking tussen de kontharen van de kat en de tastharen van het paard slaat dan ook nergens op.
Een vergelijking tussen de snorharen van de kat knippen vanuit cosmetisch oogpunt zou je wel kunnen aanhalen. (Maar dat doet niemand natuurlijk, dan zou je bijna moeten gaan toegeven dat het afknippen van de tastharen van het paard niet diervriendelijk is).