Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:36

Dat bedoel ik: er mag uberhaupt niet richting huizen geschoten worden. Het belachelijke is: binnen 50 meter van huizen af. Vind ik veel de kort bij.
Niet normaal, juist deze er op los knallers geven het slechte imago aan de jager.
Het is zo: de "echte jager" is trots op zijn biologische en natuurkennis, vertelt daar graag over, en schiet ook de eerste keer RAAK ( en niet met hagel!!!), maar die wild west figuren doen maar wat.
Is geen enkele controle op, ook.
Het is merendeels vriendjes-politiek, toen ik me indertijd voordeed daarin geinteresseerd te zijn kon ik ook meedoen maar ik heb geen enkele jachtvergunning, noch ooit met een geweer geschoten. Maakte niet uit, het was: als je eenmaal er een geschoten had, had je het te pakken.
O dacht ik, dat gaat dus ZO?
Hier in Drenthe.

Ik begrijp wel dat ze er een zieltje bij wilden winnen, maar dat ging in mijn geval niet door.
Ik heb er juist een zeer onsmakelijke indruk van gekregen, die eerder niet bij mij bestond.

Ook schieten ze hier met hagel op Buizerds/nesten, net als in Friesland.

Nee, leven op het land is mooi, maar je moet niet de ins en outs weten, dan is het niet zo'n feest meer...
Dat geldt ook voor de veehouderijen hier (voornamelijk koeien).
Als stadse buitenstaander kom je daar niet gauw bij binnen, maar ik heb altijd de wolf in schaapskleren gespeeld, dus ben ik er wel binnen geweest... Ja, schocking, heel erg om te zien, het zijn productiedieren, zoals in heel Nederland, maar een ellende-koe wordt hier echt af en toe ook nog illegaal op het erf afgemaakt. En met een shovel begraven.
Gezien?
Ja, zelf gezien. Ze hebben dan het geld er niet voor. Of niet voor over.

Praten er over? Aan de kaak stellen?
In zo'n dorp?

Kan je morgen vertrekken, worden je honden vergiftigd over de heining (is hier al eens gebeurd bij andere stadsen, die hier nog niet zo lang woonden). Je katten doodgeschoten. Of opeens overreden. Of opeens zomaar weg.

Ik heb geleerd na bijna 10 jaar hier aan te passen, betekent niet dat ik het er mee eens ben.

In zo'n dorpje als waar ik woon weten we veel van elkaar, en doe je er verder het zwijgen toe. Dat is de dorps-code.
Nou heb ik nooit mijn bek kunnen leren houden, dat weet men hier ook.
Het is een beetje geven en nemen.

Zelf heb ik dan ook geen last van fricties met dorpsgenoten: mogen we elkaar niet, gaan we elkaar simpelweg UIT de weg.

Zo'n 80 procent van dit dorp is faliekant tegen jagen.

Ik wilde er wel eens een POLL over rondsturen, maar dat zag niemand zitten.
Ik dacht toen: hoezo niet, het is toch anoniem?
Maar in een klein dorp is niets anoniem, en velen zijn bang.

Ik weet: in ons dorp zitten twee jagers.
Jammer dat die niet voor hun hobby uitkomen, en opening van zaken geven. Dan zou ik vragen of ze gecertificeerd zijn. Waarschijnlijk niet.

Het hele jaag-gebeuren heeft bij mij een onsmakelijke en onwaarachtige tint nagelaten, omdat er zo veel gesjoemeld wordt.
Het heeft niets, maar dan ook niets met jachtbeheer of wildstand beheer meer te maken.