Aken:Schoots in opspraak vanwege manier van losrijden*update

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:29

Ten eerste: volgens mij hebben we dus het bewuste stukje op tv nog steeds niet gezien. Dus kan ik nog steeds niet oordelen.
Ten tweede: volgens mij bestaat er verwarring over wat nu een waarschuwing is of een officiele waarschuwing. Je kunt iemand waarschuwing op te houden met een bepaalde manier van trainen, zonder officiele registratie of gele kaart en je kunt er een officiele bedoening van maken. Dit geval zou best een waarschuwing zonder officiele registratie kunnen zijn. Bovendien vind ik dat de manier waarop Lotje valt zeker onder de regels van de FEI vallen mbt de 10 minuten regel (dus het LDR). Misschien zelfs wel de rollkur (verboden) benaderen. Voordeel van de twijfel gevend, zeg ik LDR. Zijn de 10 minuten bijna voorbij en komt een official je hiervoor "waarschuwen" en je houdt je er vervolgens aan, is er niks aan de hand volgens de regels van de FEI.
Maar nogmaals, kennelijk hebben we het gewraakte stukje nog steeds niet gezien. Dus, nog maar afwachten maar.
O ja, en ten derde:
Ik vind de reactie van dhr Schoots te waarderen, maar ja, in hoeverre wat hij zegt, nu weer de absolute waarheid is, kan ik ook niet inschatten. En dus blijven we in het cirkeltje ronddraaien. Daar komen we toch nooit uit zolang er niets bij een rechter uitgevochten is met bewijs dat te toetsen is.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:31

hoho schreef:
Die duitsers moeten eens ophouden met dat gezeur over de trainings methode van nederlanders waar we hartstikke veel succes met happy athletes hebben gehaald. Laat hun hun eigen ruiters nou maar eens opvoeden op het los rij terrein met dat overmatige zweep gebruikt. Als je monica met whisper ziet los rijden en die constant ziet rammen op die achter benen om haar paard eens aan het piafferen te krijgen, kunnen die duitsers zich niet beter bezig houden met hun eigen ruiters? Dan houden de nederlanders zich hier wel bezig met hun school!

Wat ik nog veel erger vind is dat er hier zoveel achterlijke mensen onze eigen nederlandse top af gaat zit branden, terwijl die duitsers een uur lang een paard kunnen treiteren met de zweep en met veel strakkere kinkettingen trainen! Die van de nederlanders slaan idd door is misschien niet een mooi gezicht maar maar voelt voor het paard veel zachter aan, maar ja de meeste die daarover klagen hier hebben waarschijnlijk nog geen ervaringen met stang en trens want als je dat wel heb weet je hoe losser die zit hoe minder scherp die in werkt!

ben het er helemaal mee eens dat de duitsers eens op moeten houden met de manier van rijden van nederlandse ruiters afkraken. Vind het ook heel goed van meneer Schoots om zijn verhaal hier te posten en ik geloof ook absoluut dat het een suikerklontje was en geen enge smeersels maar feit blijft dat een van de stewards bevestigd de reprimande gegeven te hebben. Zelfs daar heb ik geen probleem mee ...... doe er gewoon iets mee volgende keer beetje op de tijd letten. Het beste wat Lotje nu kan doen is op volgende wedstrijden goed scoren.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:36

vur schreef:
Ten eerste: volgens mij hebben we dus het bewuste stukje op tv nog steeds niet gezien. Dus kan ik nog steeds niet oordelen.

De TV-beelden staan 2 pagina's terug.

Imker

Re: Aken: Lotje Schoots in opspraak vanwege manier van losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:44

En zoals eerder al gezegd: Als dát een rollkür is, dan vreet ik mijn schoen op....

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:59

Dit is niet al het beeldmateriaal. Op basis van het stukje film wat hier is geplaatst word ik al niet echt vrolijk maar het beeldmateriaal wat we nog niet gezien hebben laat genoeg rollkur zien.
En of er wel of geen officiele waarschuwing is gegeven vind ik nog niet eens zo heel relevant.
Wat erger is, is de trainingsmethode van Lot.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:17

Ik heb het live gevolgd op wdr, en volgens mij was er toen ook niet meer te zien dan dit, dus vanwaar de uitspraak dat er meer (en bezwarender) beeldmateriaal is?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:58

dames....back on topic please (hij die zonder zonde is werpen de eerste steen)

paarden worden al jaren uitgebuit voor geld of een naam/reputatie......
zolang er mensen zijn die een gewenst resultaat willen behalen alleen voor zichzelf/bedrijf zullen deze topic's/discussies bestaan.

maar de lol is er aardig af......zolang er maar een bekende een training methode uitvind kunnen we ons alles veroorloven onder de naam van de methode....want onder de naam van de methode (of trainer) mag dat....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:12

Pieteritus1 schreef:
En zoals eerder al gezegd: Als dát een rollkür is, dan vreet ik mijn schoen op....

Nou lang en diep is het ook niet echt. Wel rond als je het mij vraagt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:13

vur schreef:
Pieteritus1 schreef:

Maar absoluut geen rollkur.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:16

Moderatoropmerking:
Persoonlijke aanvallen en off topic berichten verwijderd. Graag vanaf hier weer on topic en met respect naar je medegebruiker en met argumenten op de inhoud van een bericht reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:16

DRESSAGEFAN schreef:
vur schreef:

De TV-beelden staan 2 pagina's terug.

Ik begreep dat het om een ander item ging en niet om dit. Trouwens, ik heb geen geluid bij het filmpje. Zou ook misschien wel verhelderend kunnen werken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:18

gummie schreef:
vur schreef:

Maar absoluut geen rollkur.

Het zit voor mij tussen LDR en rollkur in. Maar even goed. Ik persoonlijk vind dit wel toelaatbaar, maar volgens de regels van de FEI mag het dus niet te lang achter elkaar. Al is het trouwens niet mijn ding.

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:30

Ik heb zondagmiddag de uitzending van WDR met tv-beelden voorzien van commentaar op de wijze van het losrijden op het voorterrein van Lotje rond de klok van 16.00 uur gezien.
Deze beelden werden uitgezonden tijdens het live springen. (grote prijs van Aken)
Dus vele Duitsers en ook Nederlanders hebben die uitzending over Lotje Schoots gezien.
Nadat enkele aanwezige personen hebben geklaagd op de wijze waarop Lotje haar paard aan het losrijden was is de toezichthoudende steward op haar afgestapt.
Deze steward heeft voor de tv camera zijn verhaal gedaan en ook Dhr.F.Kemmerman gaf commentaar.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:55

LDR heeft niets met dressuur op de klassieke manier te maken: Gustav Steinbrecht zou zich in zijn graf
omdraaien als hij ziet dat LDR nu de normale gang van zaken is!
Jammer dat deze methode niet veel zwaarder wordt aangepakt en ik vind dat de KNHS hierin echt
tekort schiet met hun Paardvriendelijke campagne. Er zijn in mijn ogen diverse ruiters uit de top heel erg hard
van hun voetstuk gevallen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:36

laag diep rond is niets mis mee...het is iets heel anders dan rollkur

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:44

Geerke rollkur waarschijnlijk ook niet, tenmiste het is nog nooit wetenschappelijk bewezen dat het slecht is of wat de gevolgen op lange termijn zijn :) En aangezien ze bij Anky op stal behoorlijk oud worden en op hogere leeftijd op (wereld)topnivo nog meedraaien....

Dus zolang dat niet bewezen is kun je roepen dat het slecht is, dierenmishandeling enz. maar de wetenschap weet het niet, dus ik neem aan Bokkers al helemaal niet.
Mensen zien alleen de beelden en foto's maar hebben geen idee van hoe de trainingsmethode precies in elkaar steekt en de jarenlange weg daar naar toe.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:12

Als DIT het filmpje is.. sorry maar ik vind hier NIKS ergs aan. Ze rijd hem rond en laag.. so what? Moet ze hem dan gelijk in de houding zetten, nee dat is fijn voor zo'n paard. Ik vind dit filmpje niet onvriendelijk, ze rukt en plukt en trekt toch niet? Op gewone wedstrijden (basis) zie ik ergere dingen... :j

Alle reacties ook dat jullie je niet kunnen voorstellen dat ze heeft gewonnen, omdat iemand anders of jezelf beter zou zijn.. blijkbaar niet dus, want anders had jezelf wel bovenaan gestaan. 't is zo vreselijk vermoeiend dat iedereen 't altijd zo goed weet..

Ik les bij haar en zoals eerder wordt vermeld dat ze haar leerlingen leert trekken, ben ik het ABSOLUUT niet mee eens.. Ze geeft op een vriendelijke manier les. Heb je zelf wel eens bij haar gelest? Nee? Geef daar dan ook niet een mening over.
Zoals Dhr. Schoots ook al meld, staan zij altijd voor de paarden klaar. De paarden komen elke dag buiten, staan in schone ruime boxen. En Lot rijdt ze op een eerlijke manier, net als dat ze op een eerlijke manier derde wordt in Aken, misschien kunnen we beter trots op haar zijn dat ze dit heeft bereikt.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:43

listiglistje schreef:
Geerke rollkur waarschijnlijk ook niet, tenmiste het is nog nooit wetenschappelijk bewezen dat het slecht is of wat de gevolgen op lange termijn zijn :) En aangezien ze bij Anky op stal behoorlijk oud worden en op hogere leeftijd op (wereld)topnivo nog meedraaien....

Dus zolang dat niet bewezen is kun je roepen dat het slecht is, dierenmishandeling enz. maar de wetenschap weet het niet, dus ik neem aan Bokkers al helemaal niet.
Mensen zien alleen de beelden en foto's maar hebben geen idee van hoe de trainingsmethode precies in elkaar steekt en de jarenlange weg daar naar toe.

Dus als een paard oud wordt is dat een zekerheid dat Rollkur niet schadelijk is (geweest). Wat een rare conclusie. 8)7
Dus......Ik sla mijn hond elke dag met een knuppel maar aangezien hij al 12 jaar is bewijst dat dat het niet schadelijk is voor hem. (is een voorbeeld hoor en niet waar)

En er is wel bewezen dat het schadelijk is voor het paard. En niet alleen lichamelijke schade.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:55

Heb Lotje regelmatig thuis zien trainen en dat was niet erg vriendelijk in mijn ogen. Ik heb daar ook andere ruiters zien trainen die in de (sub)top meerijden en en dat was overigens hetzelfde verhaal. Slof bij een S&T door de onderleg heen. Veel bijtikken en strak van voren houden a la Sjef. Paard tegen de muur aanjagen als ze niet genoeg sloten na een lange zijde uitgestrekte galop. Ongeacht het systeem of wel of geen LDR. Af en toen verschijnt er wat in de media en veert iedereen weer op, over een paar weken op de OS klappen we allemaal even hard mee voor ze toch?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:57

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:05

ceasario schreef:

Toch vind ik dit geen verschrikkelijke foto. De houding is misschien niet "normaal", maar de oren staan ontspannen/half naar voren, de mond is gesloten en ik zie ook geen doorgeslagen stang oid.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:09

Daar ben ik het mee eens..
Zulke paarden met een mooie halslengte nemen die houding ook vaak van nature aan..
Maar het probleem zit hem mij inziens bij die paarden die niet over die halslengte en atlas beschikken en waarbij ook nog eens de hals te diep uit de borst komt..
Dan wordt het een martelgang.

Net zoals het leren aan de teugel te rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:22

Sandraa schreef:
Heb Lotje regelmatig thuis zien trainen en dat was niet erg vriendelijk in mijn ogen. Ik heb daar ook andere ruiters zien trainen die in de (sub)top meerijden en en dat was overigens hetzelfde verhaal. Slof bij een S&T door de onderleg heen. Veel bijtikken en strak van voren houden a la Sjef. Paard tegen de muur aanjagen als ze niet genoeg sloten na een lange zijde uitgestrekte galop. Ongeacht het systeem of wel of geen LDR. Af en toen verschijnt er wat in de media en veert iedereen weer op, over een paar weken op de OS klappen we allemaal even hard mee voor ze toch?

dat bedoelde ik ook...hypocriet dus...als je weet hoe het resultaat bewerkstelligd word.
Helaas zie ik niemand die op een vriendelijke manier rijdt aan de top.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:28

mylittlejoy schreef:
ceasario schreef:

Toch vind ik dit geen verschrikkelijke foto. De houding is misschien niet "normaal", maar de oren staan ontspannen/half naar voren, de mond is gesloten en ik zie ook geen doorgeslagen stang oid.

Het is voor álle paarden een martelgang.
Hoe zit het met zijn luchtwegen in deze positie?
En wat te denken van die overstrekte rug?
En hoe zit het met zijn oriëntatie?
En ga zo maar door.

Als deze persoon deze methode níet toe had gepast, had dat achterbeen wellicht véél verder onder de massa getreden in de stap. Door de overstrekking van de rug is dat nu onmogelijk.
Kennelijk is draagkracht niet meer belangrijk in de huidige dressuur.
Om maar Edward Gal's woorden te gebruiken: "Het gaat om de voorbeen-techniek".
Dat is een ding wat zeker is: het voorbeen boort zich in de neus van het paard met een overstrekte, geblokkeerde rug in de draf en het achterbeen blijft achter in Timboektoe.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 10-07-12 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:29

geerke schreef:
[
dat bedoelde ik ook...hypocriet dus...als je weet hoe het resultaat bewerkstelligd word.
Helaas zie ik niemand die op een vriendelijke manier rijdt aan de top.

Dressuur is niet "vriendelijk" of het nu laag of hoog is.

Wijlen van de Veen directeur KWPN heeft eens in zijn lijfblad iDs geschreven..
in de trant van...
Het fokken van een dressuurpaard: Een dressuurpaard moet van nature dom zijn wil hij/zij elke dag het zelfde uitvoeren. :+

..
En aangezien er steeds minder domme paarden zijn maar meer "domme" ruiters, zoekt men naar andere wegen om het doel te halen.