Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

Re: Mogelijke veranderingen aanhanger- en vrachtwagenrijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:15

oh helemaal vergeten jou trailer is leeg 900 kilo. Dan moet je je paard van zo'n 600 kilo nog bij op tellen dan kon je op een terug zet gewicht van minimaal 1500 kilo.. Dus dan mag jij er niet mee rijden en de auto mag er niet voor! Heb ff mijn boel nagekeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:20

Dustyenmax18 schreef:
Sorry dat ik dit topic omhoog schop maar ik had nog even een vraagje, ik krijg namelijk van alle kanten wat anders te horen.

Ik heb mijn B rijbewijs en mijn vraag is of ik vanaf 2013 met trailer mag rijden.

Auto: 1200 Kilo ( moeten jullie laad gewicht van de auto weten ? zoja moet ik dat even zoeken )
tweepaards-trailer: 900 Kilo, Laad vermogen is 2000 maar dit kan ik eventueel terug laten zetten naar 700/800 kilo ( er staan toch nooit 2 paarden op )

Ik wil dit graag weten, omdat ik nu continue afhankelijk ben van mijn ouders, en dit zwaar vervelend is.

Er wordt weer een lekker eind heengeschreven en geconcludeerd, terwijl de relevante gegevens niet eens bekend zijn! Knappe koppen lopen hier rond.....

Wat je MOET weten voordat je een sluitend antwoord kunt krijgen:
Leeggewicht auto,
Laadvermogen auto,
Toegestaan trekgewicht trekhaak.

Leeggewicht trailer,
Laadvermogen trailer.

Door betreffende kentekens bij de RDW in te vullen, kun je alle noodzakelijke gegevens vinden op: https://ovi.rdw.nl/

P.S. laadvermogen is toegestane maximale massa - leeg gewicht

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:33

marjan1986 schreef:
oh helemaal vergeten jou trailer is leeg 900 kilo. Dan moet je je paard van zo'n 600 kilo nog bij op tellen dan kon je op een terug zet gewicht van minimaal 1500 kilo.. Dus dan mag jij er niet mee rijden en de auto mag er niet voor! Heb ff mijn boel nagekeken.

Euhh, de auto mag wel degelijk voor de trailer, alleen niet met 2 paarden erin.

ikke schreef:
Dustyenmax18 schreef:
Sorry dat ik dit topic omhoog schop maar ik had nog even een vraagje, ik krijg namelijk van alle kanten wat anders te horen.

Ik heb mijn B rijbewijs en mijn vraag is of ik vanaf 2013 met trailer mag rijden.

Auto: 1200 Kilo ( moeten jullie laad gewicht van de auto weten ? zoja moet ik dat even zoeken )
tweepaards-trailer: 900 Kilo, Laad vermogen is 2000 maar dit kan ik eventueel terug laten zetten naar 700/800 kilo ( er staan toch nooit 2 paarden op )

Ik wil dit graag weten, omdat ik nu continue afhankelijk ben van mijn ouders, en dit zwaar vervelend is.

Er wordt weer een lekker eind heengeschreven en geconcludeerd, terwijl de relevante gegevens niet eens bekend zijn! Knappe koppen lopen hier rond.....

Wat je MOET weten voordat je een sluitend antwoord kunt krijgen:
Leeggewicht auto,
Laadvermogen auto,
Toegestaan trekgewicht trekhaak.

Leeggewicht trailer,
Laadvermogen trailer.

Door betreffende kentekens bij de RDW in te vullen, kun je alle noodzakelijke gegevens vinden op: https://ovi.rdw.nl/

P.S. laadvermogen is toegestane maximale massa - leeg gewicht

Dankjewel, ik zal het zo even opzoeken (:

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:45

ik vraag me toch altijd af waarom mensen een aanhanger terug laten wegen. Als de auto bv max 2 ton mag trekken en de trailer is incl. laadvermogen 2300 kg.. dan zorg je gewoon dat ie (eigengewicht + laadvermogen = max 2000 kg)

En als je trailer (even een dom voorbeeld) 800 kg leeg weegt,... en hij max 2000 is incl laadvermogen en dan mag je met je auto van 2000 kg (Patrol ofzo) slechts nog 1500 kg trekken, dan neem je mee je trailer van 800 kilo en een paard van 700 kg. of kleine 2 pony's.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:49

Als ik het goed begrijp wordt het dadelijk, met de nieuwe regels, zo dat:

Het leeg gewicht van de auto + laadvermogen van de auto + leeg gewicht trailer + laadvermogen trailer = minder dan 3500 kilo? Of is er nog een extra regel waar je aan moet voldoen. behalve dat je rekening moet houden met het trekvermogen van de auto.

Want dan zou ik met mijn B rijbewijs met de trailer kunnen rijden...

Mijn auto weegt in totaal, dus al met laadvermogen erbij opgeteld 1640 kilo en mag 1500 kilo trekken. Mijn trailer weegt in totaal, dus met al het mogelijke laadvermogen erbij opgeteld 1500 kilo. 1640+1500=3140 kilo, dus minder dan 3500.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:54

Nu is het zo dat ze bij een combinatie met bestuurder met alleen B-rijbewijs niet kijken naar wat de aanhanger + lading op dat moment weegt, maar naar wat ie max. mag wegen.

Dus ook al staat er een Shet in, maar mag de trailer 1300 laden en weegt 700, gaan ze uit van die 2000 totaal en als het trekkend voertuig leeg minder weegt, mag je er met B niet mee rijden, ook al mag de auto het technisch gezien wel trekken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:57

LBLGypsyCobs schreef:
Nu is het zo dat ze bij een combinatie met bestuurder met alleen B-rijbewijs niet kijken naar wat de aanhanger + lading op dat moment weegt, maar naar wat ie max. mag wegen.

Dus ook al staat er een Shet in, maar mag de trailer 1300 laden en weegt 700, gaan ze uit van die 2000 totaal en als het trekkend voertuig leeg minder weegt, mag je er met B niet mee rijden, ook al mag de auto het technisch gezien wel trekken.

ben ik niet met je eens dat ze dan van de 2000 kg uit gaan. Dit was overigens gewoon een vraag bij examinator aan tafel voordat ik voor BE opmoest. Of ik ook kon vertellen wanneer je nog met B mocht rijden. En ja ik had hem goed beantwoord en heb BE gehaald.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:24

Bij B-rijbewijs gaan ze nu nog uit van het maximale toegestane gewicht van de trailer.
Als je BE hebt gaan ze uit van wat je op dat moment geladen hebt.

Volgend jaar gaat het veranderen, maar tot die tijd geldt het bovenstaande.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:32

Knert schreef:
ik vraag me toch altijd af waarom mensen een aanhanger terug laten wegen. Als de auto bv max 2 ton mag trekken en de trailer is incl. laadvermogen 2300 kg.. dan zorg je gewoon dat ie (eigengewicht + laadvermogen = max 2000 kg)

En als je trailer (even een dom voorbeeld) 800 kg leeg weegt,... en hij max 2000 is incl laadvermogen en dan mag je met je auto van 2000 kg (Patrol ofzo) slechts nog 1500 kg trekken, dan neem je mee je trailer van 800 kilo en een paard van 700 kg. of kleine 2 pony's.

Dat heeft alles te maken met gebrek aan rijbewijzen en de onwil om daarin te investeren.

Daarnaast gaat jouw rekensom ook niet op, want zoals zovelen, vergeet je (dom voorbeeld) het laadvermogen van de auto mee te tellen.

LBLGypsyCobs schreef:
Bij B-rijbewijs gaan ze nu nog uit van het maximale toegestane gewicht van de trailer.
Als je BE hebt gaan ze uit van wat je op dat moment geladen hebt.

Volgend jaar gaat het veranderen, maar tot die tijd geldt het bovenstaande.

En dit blijft na alle veranderingen nog steeds zo, daar gebeurt helemaal niks mee. Alleen de getallen en voorwaarden waarmee je moet rekenen, gaan veranderen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:36

Nu wordt de TMM van de trailer naast het ledig gewicht van het trekkende voertuig gelegd bij het B-rijbewijs.
Straks wordt de TMM van de trailer naast het gewicht gelegd wat het trekkend voertuig maximaal mag trekken.

Dat ze bij B uit gaan wat het TMM van de trailer en niet van wat je op dat moment bij je hebt, blijft inderdaad, je hebt gelijk.

Overigens heb ik m'n trailer ook terug laten keuren, maar ga dit jaar wel investeren in een E-rijbewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:21

LBLGypsyCobs schreef:
Nu wordt de TMM van de trailer naast het ledig gewicht van het trekkende voertuig gelegd bij het B-rijbewijs.
Straks wordt de TMM van de trailer naast het gewicht gelegd wat het trekkend voertuig maximaal mag trekken.

Dat ze bij B uit gaan wat het TMM van de trailer en niet van wat je op dat moment bij je hebt, blijft inderdaad, je hebt gelijk.

Overigens heb ik m'n trailer ook terug laten keuren, maar ga dit jaar wel investeren in een E-rijbewijs.

Oh?
Ik ben nergens in de huidige info tegen gekomen dat naar de specifikaties van de TREKHAAK wordt gekeken. Toon eens aan.

Straks wordt de TMM auto + TMM trailer langs de lat van 3500, 4250 of 7000kg gelegd, voor resp. B, B+ of BE rijbewijs.
Daarbij geldt ALTIJD als grondregel dat de auto het FEITELIJKE gewicht van de aanhanger moet kunnen en mogen trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:44

LBLGypsyCobs schreef:
ikke schreef:
Oh?
Ik ben nergens in de huidige info tegen gekomen dat naar de specifikaties van de TREKHAAK wordt gekeken. Toon eens aan.

:?

Nou, heel simpel:
LBLGypsyCobs schreef:

DAT gegeven is volstrekt irrelevant in de rekensom!
Het gaat om TMM voertuig plus TMM trailer. Of de auto de trailer ook mag trekken is voor de rijbewijsvraag volstrekt niet belangrijk. Dat wordt pas van belang als je daadwerkelijk met de combi gaat rijden en dan geldt dat de auto het FEITELIJKE gewicht van de trailer moet mogen trekken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:50

Niet onder B-rijbewijs, dan kijkt men niet naar het feitelijk gewicht, maar naar wat het ding max. mag wegen.
Alleen wordt dat nu naast het gewicht van het lege voertuig gelegd en straks naast wat ie technisch mag trekken.
En uiteraard moet de hele zwik onder de 3500 blijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:54

LBLGypsyCobs schreef:
Niet onder B-rijbewijs, dan kijkt men niet naar het feitelijk gewicht, maar naar wat het ding max. mag wegen.
Alleen wordt dat nu naast het gewicht van het lege voertuig gelegd en straks naast wat ie technisch mag trekken.
En uiteraard moet de hele zwik onder de 3500 blijven.

Nope!!!
Voor de rekensom wordt inderdaad gekeken naar de TMM van voertuig en trailer, maar niet op het moment dat de trailer erachter wordt geknoopt.

Voorbeeld:
TMM auto 1800kg
TMM trailer 1500kg

Dit mag met een B-rijbewijs in de nieuwe situatie (niet per se in de huidige situatie!!!!!!)
Stel dat die auto maar 1400kg mag trekken en het FEITELIJK GELADEN gewicht van de trailer is 1300kg, wat is daar dan illegaal aan? Wettekst inkl artikel graag.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:11

In de huidige situatie kijkt men bij B naar de TMM van de trailer, niet naar het feitelijk gewicht.
Omdat er in de nieuwe situatie als enige verandering wordt genoemd dat de TMM van de trailer niet meer lager hoeft te zijn dat het ledig trekkend voertuig, maar alleen nog lager dan wat het voertuig technisch mag trekken, ga ik er vanuit dat men ook dan nog naar de TMM van de trailer kijkt en niet naar het feitelijk gewicht.

Ik zou dus volgend jaar gewoon een lege 2-paards mogen trekken met m'n B (hoop dan wel m'n E te hebben) ondanks dat het TMM hoger is dan wat mijn auto op papier mag trekken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:31

LBLGypsyCobs schreef:
In de huidige situatie kijkt men bij B naar de TMM van de trailer, niet naar het feitelijk gewicht.
Omdat er in de nieuwe situatie als enige verandering wordt genoemd dat de TMM van de trailer niet meer lager hoeft te zijn dat het ledig trekkend voertuig, maar alleen nog lager dan wat het voertuig technisch mag trekken, ga ik er vanuit dat men ook dan nog naar de TMM van de trailer kijkt en niet naar het feitelijk gewicht.

Ik zou dus volgend jaar gewoon een lege 2-paards mogen trekken met m'n B (hoop dan wel m'n E te hebben) ondanks dat het TMM hoger is dan wat mijn auto op papier mag trekken?

Nee, jij haalt twee situaties door elkaar. Ten eerste MOET de combi voldoen aan de eisen die gesteld worden bij het rijbewijs, dus nog voordat je ook maar een meter gereden hebt.

Naast de hele sores van alle rekensommen, blijft OOK overeind dat de combinatie mag rijden; dat wil zeggen dat de auto het feitelijke gewicht mag trekken, zowel als toegestaan trekgewicht in het kenteken als toegestaan op het trekgewicht van de trekhaak.

Als echt bestaand voorbeeld: ik heb een Range Rover die op kenteken en trekhaak heeft staan dat ie 2000kg mag trekken, bij 100kg kogeldruk (vertikale last onder de koppeling, voor de puristen)
De technische opgave van dit type Range Rover is echter 4050kg bij 250kg kogeldruk. Die heb ik namelijk ook eentje, dus ik weet zeker dat die waardes kloppen.
Heb je een trailer die 2300kg weegt, dan mag de ene Range Rover 'm niet trekken en de andere Range Rover wel!?! Let wel: we hebben het hier over twee technisch identieke voertuigen!!! Met dank aan de burocratie van de jaren '80 in NL........

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:39

Maar ikke, zeg jij het, of moet ik het zeggen ?? :7

Zorg ervoor dat de combinatie, auto met trailer, zwaar en sterk genoeg is om de paarden veilig te vervoeren.

Er worden kapitalen uitgegeven aan artikelen die voor een paard en eigenaar verkocht worden.
(Je kan beter een paarden winkeltje hebben dan paarden houden)

Maar er wordt wel bezuinigd op een goede auto en rijbewijs om het paard naar de les en wedstrijden te brengen.

De wetgeving praat over gewichten.
Maar je rijdt wel met een levend gewicht.

F = 1/2 mv2

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:41

Kun je die eerste Range Rover niet nog eens laten keuren voor een nieuw kenteken?

Er zijn trouwens ook zat auto's waarbij het andersom is.
Op de specs van de fabrikant staat minder aan gewichten dan op het kentekenbewijs.
Dus volgens de maker mag je er bijvoorbeeld 1000 mee trekken, volgens het kenteken 1150.

Het is ook allemaal theorie Henk, er speelt natuurlijk wel meer mee bij het vervoer van levende have.
En paard kan door flink te bewegen op een trailer alle regeltjes op papier overboord gooien en de combinatie van de weg.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:46

LBLGypsyCobs schreef:
Kun je die eerste Range Rover niet nog eens laten keuren voor een nieuw kenteken?

Op de specs van de fabrikant staat minder aan gewichten dan op het kentekenbewijs.
Dus volgens de maker mag je er bijvoorbeeld 1000 mee trekken, volgens het kenteken 1150.

Het is ook allemaal theorie Henk, er speelt natuurlijk wel meer mee bij het vervoer van levende have.
En paard kan door flink te bewegen op een trailer alle regeltjes op papier overboord gooien en de combinatie van de weg.

Kracht is half massa maal snelheid in het kwadraat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:48

Ariebren schreef:
Maar ikke, zeg jij het, of moet ik het zeggen ?? :7

Zorg ervoor dat de combinatie, auto met trailer, zwaar en sterk genoeg is om de paarden veilig te vervoeren.

Er worden kapitalen uitgegeven aan artikelen die voor een paard en eigenaar verkocht worden.
(Je kan beter een paarden winkeltje hebben dan paarden houden)

Maar er wordt wel bezuinigd op een goede auto en rijbewijs om het paard naar de les en wedstrijden te brengen.

De wetgeving praat over gewichten.
Maar je rijdt wel met een levend gewicht.

F = 1/2 mv2

Tja, jij zegt het al :D

Ik geef onmiddellijk toe dat ik die Range Rover alleen maar kan rijden omdat ik er geen woon-werk mee doe EN ik 95% van het onderhoud zelf kan doen. Kwestie van keuzes.

LBLGypsyCobs schreef:

De kans is groot dat dat niet meer lukt, al ga ik wel een poging ondernemen.
LBLGypsyCobs schreef:

Ik denk niet dat jij een auto kunt noemen waarbij het zo is. De RDW gaat namelijk uit van de waardes die tijdens de typegoedkeuring worden vastgesteld. Het zou me zeer verbazen als een auto die technisch 1000kg mag trekken, opeens 1150kg in het kenteken heeft staan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:53

Type foutje wordt snel gemaakt.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:25

Dat kan ook dat er bij betreffende auto een handleiding van net een ander type heeft gezeten.