Toen ik op stage was in Zuid-Afrika heb ik gehoord dat veel stoeterijen daar echt niet vriendelijk met hun paarden omgaan..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mindim schreef:Aieshja schreef:Bij Arabieren wordt het in de show gebruikt om de hoofd-halsverbinding sierlijker te maken, hier stapt dus geen mens op dus heeft niks met rijkunst te maken.
Het woordje 'show' in mijn post vergeten te lezen?
LBLGypsyCobs schreef:Stel dat ik een Arabische merrie heb en daar een hengst bij zoek die haar hoofd/hals aanzet kan verbeteren, weet ik dus niet of een hengst van nature die hals heeft en mogelijk vererft of dat het kunstmatig behaald is?
Als je op een showdier niet wil of kunt rijden, kun je toch nog op andere manieren trainen?
Dharlover schreef:Eindelijk eens een keer in het nieuws.. Ze mogen bij de dressuurstallen ook wel wat vaker achter de schermen kijken hoor, heb daar ook dingen gezien die hierop lijken en het daglicht niet kunnen verdragen....
AdnerB schreef:Dharlover schreef:Eindelijk eens een keer in het nieuws.. Ze mogen bij de dressuurstallen ook wel wat vaker achter de schermen kijken hoor, heb daar ook dingen gezien die hierop lijken en het daglicht niet kunnen verdragen....
dezelfde vraag voor jou..
heb je hier iets mee gedaan?
het is zo makkelijk om dingen te zien en te zeggen..maar vaak als mensen iets zien doen ze er niks mee..
verschrikkelijke dingen zijn niet goed te keuren, mocht je zoiets zien doe er dan wat mee anders veranderd er nooit iets!
Bandida schreef:Hier iemand die zich wel ergert aan die sweat band. Ook bij 'onschuldig' gebruik. Je zal daar als paard maar altijd met een band om je nek een een gevoel van pfoe veel te warm moeten staan omdat de baas daar je vet weg wil schroeien, en dan nog alleen maar voor het mooie. Het heeft volstrekt geen nut, en het doet voor het paard NIETS, die wordt er niet beter van. Alleen de baas wordt er beter van, z'n rekening, z'n prijzenkast of wat mij betreft z'n misplaatste trots.
Valt bij mij onder paardenhouden zoals het niet moet. zoals iedere andere actie waarbij het belang van de baas voor gaat op het welzijn van het paard.
riagr schreef:Wat er me de sweat naar mijn mening mis is, is dat het gebruikt wordt om het paard te vormen naar een of ander esthetisch ideaal, wat niets meer te maken heeft met rijkunst, laat staan het gymnasticeren van je paard ( waar het mi in de paardensport om zou moeten gaan). Het gaat niet meer over trainen, samenwerken, lenig maken, sterk maken, perfectioneren van wat van nature al aanwezig is, maar over een cosmetische correctie..
Oneigenlijk middel voor een oneingelijk doel dus, wat mij betreft.