ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:55

Een 'gewone' neusriem kun je ook goed strak trekken, dus het uit de handel halen van de aansnoerneusriem gaat het probleem niet op lossen...

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:56

De naam aanpassen dan!
Ik vind ze namelijk ook mooi glad liggen!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:03

Rox87 schreef:
De naam aanpassen dan!
Ik vind ze namelijk ook mooi glad liggen!

_O- haha, ja dat kan natuurlijk ook. Heb je een voorstel?!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:07

Gecombineerder neusriem met comfort-sluiting. Ik vindt dat kussentje onder de kin zo prettig.

En inderdaad controlle door de ringmeester voordat je gaat losrijden.

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:10

Moratoetje schreef:
Fred_Kroket schreef:

Ze controleren de mond en het bit al.

Ik rij sinds 1989 wedstrijden en ik heb nog nooit controle gehad! Dus ik weet niet waar ze die controle dan uitvoeren :?

Op hoger niveau in de L2 staan er inderdaad geen stewarts te controleren.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:15

Waarom gaan we niet alemaal voor een 'nep'leren hoofdstel, dat materiaal kan simpelweg niet knellen...

Afbeelding

Tjappie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:22

Waarom kan dat niet? Elk materiaal met een gesp kan toch knellen als je het strak genoeg aansnoert.

De enige oplossing is controle! En stewarts die die uit durven te voeren. Nu worden op hoger niveau de neusriemen vaak niet eens aangekeken omdat ze met geen mogelijkheid los te krijgen zijn :+

In de basis zouden ze ook moeten controleren en niet soms maar standaard. Maar dat kost geld... En als je ziet hoe er op bokt gereageerd wordt op het moment dat het inschrijf geld omhoog gaat...

Dierenwelzijn willen we allemaal het mag alleen niks kosten :)

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:26

Tjappie112 schreef:

In de klasse Z1 en hoger ook niet hoor! Misschien op internationaal niveau wel, maar landelijk tot nu toe nog niet meegemaakt! Zelfs nog geen chipcontrole.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:27

Nee, kan echt niet. Het is heel erg dun flexibel materiaal wat niet meerekt en bovendien erg troef is zodat het zich niet leent voor aansnoeren.

Mijn paard wil nog wel eens met zijn voorbenen het hoofdstel afschuren en bij deze heb ik eindelijk geen sperriempje meer nodig en kan alles lekker losjes zitten. Een oplossing alleen niet goedkoop.... :D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:28

Moratoetje schreef:
Tjappie112 schreef:

In de klasse Z1 en hoger ook niet hoor! Misschien op internationaal niveau wel, maar landelijk tot nu toe nog niet meegemaakt! Zelfs nog geen chipcontrole.

Ik heb nog nooit iemand gezien die iets controleerde, behalve bij SGW.
Daar staan wel vaak juryleden bij het losrijden te kijken hoe of wat. En dan wordt je dus wel aangesproken als er iets niet klopt aan je tuig ofzo... OOK in de lagere klassen!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:29

larrylurex schreef:
Nee, kan echt niet. Het is heel erg dun flexibel materiaal wat niet meerekt en bovendien erg troef is zodat het zich niet leent voor aansnoeren.

Die van mij krijgt wondjes op kunstleer. Gewoon zelf niet er aan sjorren. gewwon vastmaken zolas het hoort.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:31

Tjappie112 schreef:
marjan19 schreef:
Controleren? Ik heb nog nooit controle gehad op een wedstrijd. De jury hoort er op te letten, maar echte controle heb ik nog nooit gehad.. En ik vind dus ook dat een jury vanuit het juryhokje of auto niet goed kan beoordelen of een bit wel of niet past. Dit kun je volgens mij beter beoordelen als je er naast staat.

Moet je zorgen dat je op een wat hoger niveau komt dan krijg je die controle wel ;)

En hoezo word er dan alleen gecontroleerd op hoger niveau? Dat is toch het hele punt? Dat er op gewone wedstrijden ook gecontroleerd moet worden?
Z is tegenwoordig geen hoog niveau meer? Hoog niveau of niet, je bit moet goed passen, je neusriem en sperriem niet te strak.. Er zijn meer paarden en pony's op lager niveau dan op heel hoog niveau..

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:36

Precies, maakt niet uit welke niveau je rijdt. Alles moet gewoon goed zitten...

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:38

Moratoetje schreef:
Tjappie112 schreef:

Ik rij ook al zo'n 7 a 8 jaar wedstrijden, en heb vorig weekend voor het EERST chipcontrole meegemaakt. Dit was op de selecties voor de kampioenschappen. Daar deden ze het om zo op de kampioenschappen en evt NK teleurstelling te voorkomen. Er zijn ook een stuk of wat weg gestuurd.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:39

Echt hellemaal compleet mee eens mensen die dit doen en dit lezen zijn gewoon respectloos voor hun paarden terwijl je paard als jij een beetje respect toon alles voor je wilt doen!
echt Schaam je !

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:42

Ik heb 3 weken geleden selectiewedstrijd gereden en er zou paspoortcontrole zijn. Ik dacht nog: heb ik dat ook een keer meegemaakt.
Nou, het was een lachertje...de paspoortcontrole was binnen in de kantine en er werd alleen gekeken naar de inentingen, echt belachelijk! Ik zei nog: hoe weet je nou dat dit het paard is waar ik mee ben, ik kan nog wel zo'n schimmel hebben. Tja, daar hadden ze geen antwoord op, echt zo belachelijk! Zulke controles zijn gewoon een aanfluiting, dat slaat helemaal nergens op!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:46

Ach, toen mijn paard met z'n tong naar buiten liep te hengelen omdat ie een probleempje in z'n rug had, kreeg ik ook van m'n stalhoudster te horen dat ik de neusriem strakker moest doen want dan zou hij z'n tong wel eens over het bit kunnen gooien en er vandoor gaan }:0
Maar ja, dat was ook het type dat "aansnoer"neusriem heel erg letterlijk nam. Dat ik daarna de neusriem er maar helemaal af heb gehaald omdat ie toch geen functie had was echt levensgevaarlijk volgens haar }>

Hele goeie maatregel dus! Alleen jammer dat de niet-wedstrijd-ruiters daarmee nog steeds niet op de vingers worden getikt...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:51

Alvaron schreef:
Hele goeie maatregel dus! Alleen jammer dat de niet-wedstrijd-ruiters daarmee nog steeds niet op de vingers worden getikt...

Daar heb je een sterk punt!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:05

Moratoetje schreef:
Alvaron schreef:

Daar heb je een sterk punt!

Ze moeten ergens beginnen en alle beetjes helpen.
Als ze het op het hoogste niveau aanpakken, dan geven de ruiters die het meest in de schijnwerpers staan alvast het goede voorbeeld.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:06

Goed punt!
Moet toch niet gekker worden dan dat mensen tot vervorming aan toe de neusriem aantrekken?

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:14

Goede zaak! Hoop dat het ook daadwerkelijk doorgevoerd wordt!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:20

gewoon geen neusriem, net als in de western!
ik rijd gewoon engels met mijn mijn paard zonder neusriem en die knabbelt te vreden op dr bitje, zonder mond wagenwijd open te sperren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:24

Ohhh mijn handen kriebelen om steward te worden :D :D :D

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:26

Mag ik hieraan toevoegen dat ik het lichterlijk ironisch vind dat iedereen het helemaal eens is met de stelling dat de neusriem niet te strak mag zitten (ook ik). Maar dat menig bokker wel het bitloos rijden de hemel in prijst. Werkt het hele bitloos rijden niet op druk op de neus en kaken?
(Ja ja ik weet ook dat je verschillende hoofdstellen hebt, maar je snapt mijn punt..)

:=

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:29

De controle gebeurd door een jury Joolien. Ik had toevallige die week ervoor nog bij die man een dressuurwedstrijd gereden en daarna met hem mijn protocol besproken. Vandaar dat ik hem herkende...