Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:35

Misschien gaat het tegenwoordig zo, maar vroeger niet. En dan is de vraag wat wil je liever, dat ze liggen te creperen van de pijn omdat ze ziek zijn of dat ze worden afgeschoten, dan vind ik persoonlijk dat als je dat beest kan verlossen uit de pijn en je doet dat niet dan is het dierenmishandeling.

Niet alle paarden hier in NL worden bereden en die mogen ook een dikke vacht ontwikkelen.
Natuurlijk, de paarden in het wild kunnen beter voor zichzelf zorgen dan die wij in de stal/wei hebben staan en we moeten er ook wat meer voor doen, maar soms vind ik het echt te overdreven wat eigenaren doen en wat de DB zegt.

jonur

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:40

Die mogen een dikke vacht ontwikkelen? De paarden die bereden worden niet? Goh kom je mijn ijslander even vertellen dat hij dat niet elke winter mag doen ;).

Ik heb dan ook liever dat ze op 'humane' wijze omkomen dan dat ze liggen te creperen van de pijn voor god mag weten hoe lang.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:46

Het Nederlandse volk is over het algemeen een van het meest afgunstige en onverdraagzaamste volk wat er bestaat. Of het nu om mooie huizen, auto's of andere zaken gaat.....zodra met ziet dat iemand ergens zijn geluk uit haalt wordt dat geluk die persoon vaak niet gegund. Vaak omdat men zelf van binnen ongelukkig is. Zo is het ook met paarden.....lekker kiften en boe roepen naar mensen die lol en plezier beleven aan een hobby. Dus gaan we met zijn allen lekker bellen naar instanties die gelukkige mensen fijn dwars kunnen zitten. Hierin is de paardenhobby echt niet uniek...autoliefhebbers, pleziervaartuigen, alles wat in de ogen van een leek enige status uitstraalt is not done!

Instanties zoals DB en de Caviapolitie zwelgen hierin omdat zij hun bestaansrecht ontlenen aan het aantal klachten wat er binnenkomt. Natuurlijk moeten ze op het moment weer een dergelijke natte scheet ventileren...de politiek moet natuurlijk wel zorgen voor voldoende middelen (budget) in de toekomst om hun bestaansrecht te garanderen. Stel je voor dat de politiek gaat inzien dat het eigenlijk maar overbodige clubs zijn, vaak gehinderd door enige kennis van zaken. Daarnaast moet er in de toekomst ook nog een clubje mensen aan het werk geholpen gaan worden die ervoor gaan zorgen dat iedereen die paarden houdt een of ander papiertje moet gaan halen. Diploma's/vergunningen behoeft controle dus dat betekent meer werk/geld in het laadje.

Natuurlijk moeten excessen op het gebied van verwaarlozing en mishandeling van dieren voorkomen worden.....vreemd is echter dat ik dagelijks op heel wat plaatsen kom en ook heel wat paarden zie maar dergelijke excessen zelden waarneem. Ik heb liever dat de DB zich eens druk gaat maken over bijv. het voerbeleid op sommige grote stallen wat veel serieuze aandoening zou kunnen voorkomen, gaat toezien op het gesol met paarden in de handel of wat doet aan die stumpers op manege's die trouw 2 a 3 uur (of zelfs meer)per dag hun rondjes lopen maar waar verder geen leven meer in zit. Geestelijke mishandeling komt bij paarden waarschijnlijk nog meer voor dan een aantal gevallen die door het weer tijdelijk in de blubber staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:47

Spiritdancer schreef:
Het Nederlandse volk is over het algemeen een van het meest afgunstige en onverdraagzaamste volk wat er bestaat. Of het nu om mooie huizen, auto's of andere zaken gaat.....zodra met ziet dat iemand ergens zijn geluk uit haalt wordt dat geluk die persoon vaak niet gegund. Vaak omdat men zelf van binnen ongelukkig is. Zo is het ook met paarden.....lekker kiften en boe roepen naar mensen die lol en plezier beleven aan een hobby. Dus gaan we met zijn allen lekker bellen naar instanties die gelukkige mensen fijn dwars kunnen zitten. Hierin is de paardenhobby echt niet uniek...autoliefhebbers, pleziervaartuigen, alles wat in de ogen van een leek enige status uitstraalt is not done!

Instanties zoals DB en de Caviapolitie zwelgen hierin omdat zij hun bestaansrecht ontlenen aan het aantal klachten wat er binnenkomt. Natuurlijk moeten ze op het moment weer een dergelijke natte scheet ventileren...de politiek moet natuurlijk wel zorgen voor voldoende middelen (budget) in de toekomst om hun bestaansrecht te garanderen. Stel je voor dat de politiek gaat inzien dat het eigenlijk maar overbodige clubs zijn, vaak gehinderd door enige kennis van zaken. Daarnaast moet er in de toekomst ook nog een clubje mensen aan het werk geholpen gaan worden die ervoor gaan zorgen dat iedereen die paarden houdt een of ander papiertje moet gaan halen. Diploma's/vergunningen behoeft controle dus dat betekent meer werk/geld in het laadje.

Natuurlijk moeten excessen op het gebied van verwaarlozing en mishandeling van dieren voorkomen worden.....vreemd is echter dat ik dagelijks op heel wat plaatsen kom en ook heel wat paarden zie maar dergelijke excessen zelden waarneem. Ik heb liever dat de DB zich eens druk gaat maken over bijv. het voerbeleid op sommige grote stallen wat veel serieuze aandoening zou kunnen voorkomen, gaat toezien op het gesol met paarden in de handel of wat doet aan die stumpers op manege's die trouw 2 a 3 uur (of zelfs meer)per dag hun rondjes lopen maar waar verder geen leven meer in zit. Geestelijke mishandeling komt bij paarden waarschijnlijk nog meer voor dan een aantal gevallen die door het weer tijdelijk in de blubber staan.

_/-\o_

eerst de bioindustrie maar eens afschaffen, zien we daarna wel weer verder :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:57

Arabesk schreef:

Praktisch, zo kun je je heel wat veroorloven...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:15

Arabesk schreef:

Helemaal mee eens!!!
Gisteren bleek dat nederland vreselijk achter loopt op de nieuwe wet van de EU. Dat kippen per 2012 niet meer in batterij kooien mag zitten. We hebben 10 jaar de tijd gehad om dat voor elkaar te krijgen. En de meeste boeren hebben nog niks gedaan.
Straks mogen de fokzeugen ook niet meer vast gelegd worden. En moeten de varkens op stro staan... Ook hierin heeft nederland nog bitter weinig aan gedaan.

ZEG!!! caviapolitie, DB en partij voor de dieren gaan we daar nog eens wat aan doen!!!????

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:18

Oh dat is niet best! In zweden en meerder scandinavische landen zijn er al strengere regels voor het houden van paarden en werkt de gemeente door ook aan mee. Daar is het ook aangepast op buiten temperatuur edg wat de eisen zijn bij verschillende paarden. Een ijslander of shet is natuurlijk beter aangepast op -10 dan een kwpn. Er moet bijvoorbeeld altijd een schuilmogelijkheid een verhard stuk zijn, als ik het me goed herinner. Bij -20 mogen paarden bijvoorbeeld 's nachts helemaal niet buiten blijven maar moeten verplicht onder een afdak en uit de wind staan en zo nog meer regels. Als ik eerlijk ben zou ik dat hier ook prima vinden als de gemeente edg dan ook mee werken.
Laatst bijgewerkt door jonur op 30-01-12 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:20

Cayenne schreef:
Met de blub is het wel oppassen dat het straks wanneer het hardbevroren is geen soort van mijnenveld-voor-paardenbenen gaat worden.

daarom hebben wij gisteren met man en macht gewerkt/ gesleept om dat recht te krijgen
en het is ons gelukt!! ze staan vredig recht rondom de hooibakken :Y)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:24

in de paard en sport stond duidelijk dat de dieren bescherming wel bij de meldingen gaat kijken over de blubber maar dat ze zelf wel in zien dat het nu niet anders is
en dat ze dit ook melden aan diegene die gebeld heeft
er is wel een grens aan de hoeveelheid blubber.maar zie artikel paard en sport

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:31

ik denk dat er een verschil is tussen blubber tot kogelhoogte, of blubber tot voorbij de knie. Blubber waar ze tot aan hun knieen 24-7 in moeten staan. Ja, dat is idd een puntje. Maar tot kogelhoogte, denk dat bijna elk paard dat buiten staat daar nu mee te kampen heeft al er geen bak aanwezig is. En je ma ook niet zomaar een bak aanleggen of een stal neerzetten. Dus wat da betreft werken ze zichzelf daar wel een beetje tegen ook.
De mijn staan ook overdag in de dikek klei blubber. Maar in de nacht wel lekker op stal in stro. Wat betreft het niet bekappen. Tja, heb je het over hoeven die echt zo lang zijn dat ze het paard pijn doen, of hoeven die gewoon te lang zijn omdat je je hoefsmit afspraken met een week of twee of drie uitsteld omdat we nou eenmaal allemaal wat krap in het geld zitten?
Het is moeilijk als ze niet duidelijk omschrijven tot welke hoogte.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:45

Dus omdat we vinden dat er in grote bedrijven minder welzijn is ( al hebben die regels zoals droge stallen en het grondoppervlakte per dier ) mogen wij wel goed praten dat onze dieren voor hobbie en liefde in de blubber staan?

Dat is zoiets als een mens niet naar een ziekenhuis brengen want dat kunnen de mensen in Afrika ook niet.

Of een kind geen eten geven want er zijn er zoveel zonder.

Altijd is er een voorbeeld van wat wij erger vinden.
Maar daarom mag dat niet als smoes gebruikt worden voor onze eigen dieren.
Gebruik je dat wel is het direct duidelijk hoeveel liefde er is.

Net zoveel als in de bio industrie

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:51

|(
het is sowieso zielug
paarden moeten vrij los kunnen lopen in Nederland

ach... laten we zelf eerst gras gaan eten, misschien maakt dat het dier in ons wakker.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:53

Nou eerder de dood, aangezien mensen geen gras kunnen eten.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:55

er zijn mensen die beweren dat ze het sap van gras nuttigen en die leven nog steeds.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:56

Sap van gras en de vezels van gras zijn twee verschillende dingen ;)

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:58

Ja het sap van gras kan wel. Gras kan onze maag niet verteren daarom hebben dieren de gras en hooi eten ook een grote blindedarm en wij niet.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:00

ja dat is waar Blue
'vezels' zijn trouwens goed voor je

ik ga mijn sisalkleedje nog ;) niet oppeuzelen hoor.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:11

"Het zijn nog altijd wél steppedieren, die zich gemiddeld een 19 km per dag verplaatsen als ze de kans krijgen. die moet je niet in een rothokje stoppen. Weten ze dat niet daar bij de dierenbescherming? en weten ze daar niet, dat het hier bijna altijd k.t weer is in de winter. "

Punt 1: Steppe is droog tot woestijnachtig dus van nature horen paarden niet in de modder.
Punt 2: Op een klein postzegelweidje kan een paard zich niet 19 km verplaatsten en al helemaal niet in een modderig paddockje.
Punt 3: je weet zelf toch ook dat het hier K.t weer is in de winter dus dan kun je daar toch maatregelen voor nemen?
Punt 4: Rassen als IJslanders, Fjorden en Shetlanders uitgezonderd, maar de meeste moderne paardem staan echt ver af van de steppedieren die paarden van oorsprong zijn.
Punt 5: Stalpaarden staan over het algemeen niet de hele dag op stal; er is een middenweg...
Punt 6: Hoeven van paarden die in de modder staan en verder niet veel worden gereden op harde ondergrond slijten niet en raken dus snel overgroeid.
Punt 7: het kost paarden als het koud is veel energie om warm te blijven en als ze niet genoeg ondersteund worden met voer worden ze al snel te mager.
Lijkt me logsich dat de DB aan bovenstaande zaken wat wil doen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:15

@Schrikdraad, mijn tinker en welshjes staan helaas overdag ook in de modder. Maar dat heeft niets met mijn liefde voor hun te maken hoor, maar met de hoeveelheid regen die mijn land niet aankan en daardoor in een modderbad veranderd. Als het aan mij had gelegen hadden ze bij me in bed mogen slapen, maar mn trap is te steil voor ze om op te komen. Dus nu slapen ze maar in hun eigen stal.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:16

Lijkt me ook zeker nuttig, maar je moet de kerk wel midden in het dorp laten. Als je echt als DB eisen willen stellen moeten alle gemeentes om wat betreft paddocks en schuilmogelijkheden voor paarden. Verder 100% met je eens! Als paarden buiten staan met kou en overigens ook sowieso moet je ze voldoende ruwvoer en vers water aanbieden. Als je ze traint moet je ze voer geven zodat ze spieren kunnen opbouwen en de gevraagde krachtsinspanning kunnen leveren. Dat lijkt me toch algemene basiskennis of ben ik nou gek?

Ik heb zelf ijslanders en er ook die van mij zie ik liever niet non-stop met zijn voeten in de blubber, maar als ik moet kiezen tussen stal en natte wei dan toch die wei. Ook ijslanders staan wel eens onder een dek als ze oud zijn en zich moeilijk warm houden of als ze ziek zijn. Daarbij heeft hij dan weer weinig/geen last van oneffen ondergrond in de wei, daar kletter je toch gewoon over in galop ;).

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:23

Mijn pony staat al heel zijn leven 24/7 buiten.
uiteraard wel met schuilstal en gewone stal.
sinds 3/4e jaar staat mijn paard (ex-verwaarloosd,nog beetje bijkomen. stond 10jr lang op vieze strondstal nooit eruit geweest) ook lekker buiten.
onze wei/bakje modderig, maar ze hebben droge stukken genoeg en als ik er ben laat ik ze buiten de wei tussen de bomen lopen daar is het hartstikke droog.
als ik ze op de volle wei laat lopen, is die zo stuk.
zet ik ze in de achterste paddock, kunnen ze niet schuilen.
ze zijn niet verplicht om in de stal of modder te staan, en ze maken er ook lekker gebruik van zo gaat die kleine van mij liever schuilen voor de zon dan dat het met regen binnen staat.
wel gaan we zodra het weer het toelaat nog een extra stuk bestraten en nog een 3e schuilplek bij de paddock maken.
maar voorlopig vinden ze het wel best zo.
ze breken de boel af vooral de welsh als ik hem op zou sluiten!!

ze hebben btw geen van beide last van mok oid

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:27

Ik snap het wel, toch gaan de meeste zorgvuldig met hun paarden om, maar ja, in Nederland hebben wij ze wel, de paardenmishandelaars!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:30

Arabesk schreef:
Ja al die paardjes in de blubber moeten gewoon lekker in een klein hokkie van 3x3 met een dikke laag stro, veel beter!!

Hahaha inderdaad! Als ze veel te lange hoeven hebben begrijp ik het wel maar in de blubber staan.. We leven in Nederland waar het verdorie eind januari gewoon sneeuwt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:36

Weten we nog vorig jaar Den Haag? Die paarden die tot hun bijna knieen in de blubber stonden, waar wat beblubberde hooi op lag, een postzegel met te veel paarden bij een thuinhuisje???waar al heel wat over te doen was? Toen kwam de vorst, net als nu...- 6 tot -8 gaat het vannacht worden...gelukkig kunnen wij hier de boel even glad trekken..maar die stukken waar dat niet kan???

Die paarden konden bijna niet vooruit komen...bijna heel bokt sprak er schande over...is tot rechtzaak gekomen, hele rellen....

Nu wordt er dus tegen dit soort plaatjes opgetreden en wat gebeurd er?? :D Heel bokt over de emmer :D want nu moet het wel mogen, want stel je voor...

Iedereen die voorzieningen heeft voor in de winter, een paddock met zand, of gedraineerd, of een groot stuk wat wel begaanbaar is vrijgegeven van zijn wei, die hebben geen probleem, maar alle anderen gaan nu door de mand vallen....en terecht..

Want op hokkie 3 x 3 niet graag, die gaan het ook nog krijgen, maar beetje nat of diep in de blubber zijn 2 verschillende dingen en dat weet iedere betrokkene...Ik loof het!!! Eindelijk...als je geen ruimte hebt voor fatsoenlijk, dan geen paarden houden.......! Of winter plek zoeken, maar sowieso is het not done paarden op postzegels te zetten, ook niet samen...paarden moeten kunnen spelen en bewegen en dat elke dag...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:37

Russell, niets aan toe te voegen :D :D
En excuses als 'maar er is zoveel regen gevallen' is kak.