Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vala schreef:Als hij straks op de OS niet iets heel goeds laat zien is het als dekhengst ook snel met hem gebeurd denk ik.
S_Halley schreef:Over het algemeen is het ene commentaar nog onzinniger dan het ander. Van mensen die denken gehoord te hebben dat er 2 keer per dag zwaar getraind wordt....
Abacab schreef:S_Halley schreef:Over het algemeen is het ene commentaar nog onzinniger dan het ander. Van mensen die denken gehoord te hebben dat er 2 keer per dag zwaar getraind wordt....
uit het filmpje:
Mit Totilas wird Täglich ein bis zwei mal intensiev gearbeitet......
Ik heb nu even goed naar het rijden kunnen kijken. Valt me op dat het RV-been minder mee komt dan LV. Verder zie ik Toot LA minder goed gebruiken dan RA, hij lijkt LA soms zelfs een fractie naast de massa te willen zetten. Hij is niet zo flitsend en snel in het achterbeen als hij ooit was en dat gaat bij dit paard opbreken.
Verder vind ik de spanning in de staart verontrustend, dit paard wordt niet voldoende over de rug gereden, vandaar ook het geschommel in galop en dat verklaart ook dat Rath de 1-ers nog even niet aandurft.
Die blessure, dat durf ik geen pech meer te noemen, wel een gevolg van slecht management. Ik vrees dat we Toot helemaal niet meer op de OS gaan zien schitteren.
Abacab schreef:Ik vind dat stukje van Arnd een beetje over the top, vooral omdat hij schrijft: wat doet men Edward en Nicole aan....... Dat staat hier nl. helemaal los van. Dat vind ik een beetje onprofessioneel van Arnd.
@Halley, wat is het verschil tussen werken en trainen voor een paard op dat niveau?
Abacab schreef:Ik vind dat stukje van Arnd een beetje over the top, vooral omdat hij schrijft: wat doet men Edward en Nicole aan....... Dat staat hier nl. helemaal los van. Dat vind ik een beetje onprofessioneel van Arnd.
Ayasha schreef:Omdat ik vrees dat Totilas zijn ongecontroleerde grote bewegingen hem nog zuur gaan opbreken
Ollie23 schreef:kohtje schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom ze hem anders willen rijden. Had wel het idee dat hij weer wat zwaarder is geworden en dat staat hem goed. Ik geloof niet in deze combi maar dat wil niet zeggen dat ik het Rath niet gun dat het goed komt.
Mee eens. Sommige dingen moet een mens ook gewoon accepteren. Hoe graag Rath ook wil dat ze een succesvolle combi worden.
Een combinatie dier/mens kun je niet dwingen. Die moet groeien en rijp worden. En het zit hem er in dit geval niet in denk ik. Te geforceerd, te veel poeha eromheen. Eeuwig zonde.
horseyfries schreef:_San87_ schreef:Nou, ik ben onder de indruk van het filmpje, een duidelijke verbetering vergeleken met Rotterdam. Hij zou wat meer ruimte mogen krijgen voor, maar, eerlijk is eerlijk, hij verbetert zich duidelijk.
Die piaffe op het eind, wauw!
Voor degenen die het filmpje zo "wauw" vinden, wat toont hij eigenlijk? Alleen hetgeen hij wil laten zien, dus weer véél passage, beetje galop en alleen wissels om de twee, zelfs Carsten dacht dat hij omdepas ging doen maar nee, gauw weer in draf, géén zijgangen, geen galoppirouettes, en weer véél passage en nog één keer als het goed aanvoelt een keer een piaffe.
Tsja, als je denkt dat dat te vergelijken is met een foutloze Grand Prix proef rijden......
De stukjes die te zien zijn zijn technisch goed, maar stralen geen lossigheid uit, en waar ik vooral mijn vraagtekens bij heb is hoeveel er NIET getoond wordt.
tiger27 schreef:Bronkhorst _ 11-08-25 _ De tragiek van Totilas
Na het bekijken van de proeven van Totilas en Matthias Rath op het EK Dressuur in Rotterdam rest mij maar één vraag: Hoe kan er zoveel misgaan in minder dan een jaar? Zoveel foute beslissingen, zoveel verkeerde inzichten.
Ik heb Totilas inmiddels twee keer met Matthias thuis gefotografeerd. De eerste keer bij Schockemöhle in maart van dit jaar. Het was leuk om hem weer te zien, maar het rijden viel niet mee: erg veel afstemmingsproblemen. Totilas stond achteraan in een donkere stal, en dat gaf me niet echt het gevoel dat je bij het duurste en beste paard van de wereld zou moeten krijgen.
De tweede keer was in mei, in Kronberg bij de familie Linsenhoff thuis. Die locatie is fantastisch en Totilas stond in een mooie stal. Totilas liep erg goed. Iets minder spectaculair dan bij Edward, maar ook wat minder hectisch en mooi op lengte. Een andere manier van rijden, maar het leek me geen slechte weg om in te slaan.
Fast forward naar Rotterdam. Bij het betreden van het promodorp valt direct een stand op met de merchandising: Allerlei kleding met de tekst “Totilas Champion 1”. Had daar nu even mee gewacht tot er ook daadwerkelijk iets serieus gewonnen is; nu kan het alleen maar arrogant over komen.
Donderdag bekeek ik het losrijden van Totilas. Een paar rondjes stappen, en daarna simpel draven. Ik geloof mijn ogen niet. Ik check of mijn vriendin Irene het ook ziet. Ongelijk. Onkant. Kreupel. Een paard dat zo loopt hoort weer op stal gezet te worden. Maar dat gebeurt niet. Totilas loopt een matige Grand Prix, ongelijk in het voorbeen.
Op vrijdag traint Rath Totilas lang en naar mijn gevoel zwaar voor een tussendag met nog twee proeven te gaan: heel veel verzameling, telkens opnieuw passage en piaffe. Totilas is een sterk paard, maar als je hem ook mentaal fris wilt houden voor de Special en de Kür weet ik niet of dit de beste benadering is. Het helpt ook niet: in de Special piaffeert Totilas achteruit. Bij het bekijken van de proef kan ik alleen maar denken aan alle dingen die hier mis zijn: veel meer dan alleen de fouten in de proef zelf. De afstemming en de overeenstemming tussen ruiter en paard lijken helemaal mis te zijn. Ze willen het niet voor en met elkaar doen. Het lijkt of ze elkaar niet meer leuk vinden.
Op zondagochtend heeft Matthias een openbare ruzie met zijn vader bij de stallen: Matthias wil niet meer rijden, zijn vader wil dat hij start. Heeft het te maken met de slechte resultaten? Met het feit dat Totilas niet goed is? Matthias start ‘s middags wel, met een zeer matig resultaat.
Als Totilas voor de prijsuitreiking staat te wachten, zien wij dat hij een klein gat in zijn rechterflank heeft. Het bloedt niet, maar de huid is kapot.
Wat doen ze Totilas aan? Wat doen ze zichzelf aan? Wat doen ze Edward en Nicole aan? Totilas verkocht naar Duitsland, Nederland nog maar net een medaille: Als Totilas blij en onverveerd met een glanzend zwart vel en de oortjes erop naar nieuwe magische hoogtepunten zou lopen was dat allemaal geen probleem.
Maar Totilas is een tragische held geworden. Zoveel potentie, en zoveel verdriet. Wat een ramp voor alle betrokkenen. Wat hoop ik dat het weer goed komt.
Arnd Bronkhorst, fotograaf / http://www.arnd.nl
English version: Totilas the tragic hero
© Horses.nl, overname niet toegestaan. Op dit artikel rust copyright.
Reageer
Ayasha schreef:25/08/2009Ayasha schreef:Omdat ik vrees dat Totilas zijn ongecontroleerde grote bewegingen hem nog zuur gaan opbreken![]()
Achja, que sera, sera. We zien wel of 't peerd ooit nog terug in de sport komt.