Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas *toevoeging*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Re: Paard omgekomen bij intocht Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:27

Dat geneuzel over de arme kindjes hangt me nu behoorlijk uit de keel.
Het paard is niet ontploft!!!!!

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:35

AKB_ schreef:
Sorry, ik vind het denk ik niet zo verschrikkelijk voor de eigenaar.
Dit span had nooit aan de intocht mogen beginnen, de menners werden niet warm of koud van het gedag van het paard. Nu is het verkeerd afgelopen met het paard, maar het hadden ook kinderen kunnen zijn geweest. Heel erg onverantwoord en dit had nooit hoeven gebeuren!! Was toch gewoon naar huis gegaan..

weet jij het hele verhaal dan.
ik wel en je moet niet zomaar veroordelen.
tuurlijk is het verschrikkelijk wat er is gebeurt en vooral voor de kinderen.
maar ook voor de menners en de eigenaar.
ik ken de menners en de eigenaren.
dit span loopt al jaren mee in de optocht.
en misschien heeft het paard hetzelf al wel aangevoeld en er is in zo'n optocht altijd vreselijk veel spanning,
vooral voor de paarden en de menners.
dan is er maar 1 conclusie geen optocht met paarden meer, dan kun je dit soort nare gevallen uitsluiten.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:41

Nee paddy, dat is niet dé conclusie die je kunt trekken.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:42

Billy schreef:
Sja, ik weet er idd eea van. Maar jij weet sowieso alles beter, dus ga ik niet tegen je in....

Joh, ik kom hier zelden dat scheelt weer, mss omdat ik het nooit met je eens ben, en je dat vreselijk irritant vindt, ik kom altijd met feiten jij met argumenten das het verschil. Jij het altijd persoonlijk gaat spelen ( wat voor sneue reden dan ook) als er iemand komt die het niet met jou eens is en een andere kijk op iets heeft Het gaat hier niet altijd om jou hoor :D

Ik was erbij jij niet, ik ken de stal omdat ik er nog geen kilometer vandaan woon, tja is net ff anders dan dat je het op basis van foto's doet en info van het internet. Er is ook echt een leven buiten internet om, en iets echt meemaakt :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:45

Mijn persoonlijke conclusie is eigenlijk dat er in het draaiboek duidelijk moet worden aangegeven waar de eventuele 'uit' routes zijn. Dat mocht het nodig zijn, je wel veilig en tamelijk eenvoudig de intocht kan verlaten en dat iedereen dat ook weet die meeloopt cq. Rijdt.
Of het hier had geholpen? Geen idee... Voor het paard denk ik niet... Maar t is wel een prettig idee als je weet waar je eruit kan.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:46

Ik ken die stal ook wel. Het is echt niet zo erg als Uffie beschrijft.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:48

Uffie, als je het hele topic gelezen had, had je geweten dat ik de stalhouder persoonlijk ken, en weet hoe hij met zn paarden omgaat.
En dat jij het nooit met me eens bent, is jouw probleem, niet het mijne. Het klinkt, zoals je het nu zegt of je het principieel niet met me eens bent, ook prima hoor, maakt mij niet uit...

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:52

Ja inderdaad een tussenweg (ook is dat lastig om de paarden bij elkaar weg te halen zonder problemen) er was ook een ponyclub waarvan één meisje wat moeite had om haar pony onder controle te houden, ze staan soms ook gewoon te lang stil en dan is het ook lastig met alle dingen eromheen om de controle te houden, dat het elke keer nog zo gaat en er geen grote ongelukken gebeuren is al een wonder, als je soms ziet hoe asociaal mensen op de paarden reageren, en hoe dicht ze er op gaan staan.

@billy, dat heb ik inderdaad niet gelezen, maar dan helemaal, als je hem persoonlijk kent moet je helemaal weten dat hij de paarden niet of nauwelijks traint en daar geen mogelijkheid tot is. En dan ze er slecht uitzien, over de weide nog maar te zwijgen.
De manier van jou reageren zegt heel veel over jou hoor, niet over mij! :D

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:53

Voor een wagen lopen is heel wat anders dan mensen op je rug moeten vervoeren en het merendeel van de nederlandse paarden is veel en veel te vet, Uffie.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:56

Zo te zien maakte Kuipers zelf zich geen zorgen maakt over het drukke paard. En ook al was het paard druk, het bleef goed in de hand. Net zoals dat politiepaard dat de Spaanse Pas aan het oefenen was. :j
Sommige paarden zweten sneller dan andere paarden.
En inderdaad, het drukke paard is niet het paard dat is overleden aan een hartstilstand. Het drukke paard was even later, toen het met Kuipers aan de hand liep, ook rustig.

Een nare gebeurtenis, maar ook een storm in een glas Bokt-water.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:57

Ach Uffie, als je niet weet wat een stalhouderij inhoudt, moet je je geen oordeel aanmatigen...
En de paarden zijn schraal, niet moddervet zoals al die overgepamperde paarden van zgn liefhebbers. Ik denk dat 95% van de paarden in Nederland overconditie heeft, waardoor het lijkt of de 5% die op gewicht is, te mager is...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:58

Ik heb de hele weg direct achter de edelen gelopen en ik vond de reactie van de mensen wel meevallen op in ieder geval die paarden. Mensen hebben vaak enorm veel ontzag voor die dieren! Helemaal met kinderen. Als 1 van die paarden opzij stapte, zag je dat een groep mensen opzij stapte. Bovendien liepen ook toezichthouders mee.
Je hebt altijd mensen die even niet opletten of blijven staan, maar asociaal gedrag heb ik niet gezien gelukkig!
Alleen toen wij echt even langs moesten wachten op het Zuiderdiep ivm het overleden paard, gingen mensen er wel achterlangs lopen met de fiets. Maar goed, wij waren de barrière. Als wij het moet vertrouwd vonden, had ik ze zeker tegen gehouden!

Maar ik vond persoonlijk dat de intocht goed verliep. Dit paard en de eigenaar hadden gewoon enorme pech dat het net tijdens de intocht moest gebeuren... Shit happens.... En niemand ander is gewond geraakt.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:13

Lydalfa schreef:

waarom kan ik die conclusie niet trekken dan.
dan kunnen er ook niet meer zulke nare ongelukken gebeuren.
of zie ik dat verkeerd.
ik vind persoonlijk het erbij horen, maar zoals ik hier de meeste berichten lees,
kunnen ze de paarden beter achter wege laten.
en dat ene politie paard was ook opgefokt, niet minder dan het span.
maar dat wordt dan gezien als een vrijwillige spaanse pas.
maar 1 ding wordt vergeten de paarden van kuipers gaan al ingespannen thuis weg
en dat is al minstens 3 kwartier lopen en dan nog een hele tijd wachten en dan ook nog
braaf in een optocht lopen, dan is het niet zo raar dat als ze zich zo druk maken dat ze zo zweten.
de paarden staan op stal zonder deken en hebben dus een enorme vacht en op leeftijd en dus snel zweten.
ik denk dat er heel veel mensen nog iets van kuipers kunnen leren.
nee maar wat doen de mensen: geven hem een trap na omdat hij het span niet uit de optocht heeft gehaald.
maar ga maar eens bij de organisatie vragen, je kunt er niet zo maar tussen uit stappen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:27

Waarom zou het niet sneu voor de eigenaar zijn? Wanneer een bekend springpaard in de ring aan een hartstilstand overlijdt, is het vooral heel erg sneu voor de ruiter en nu is het bijna de schuld van de eigenaar?!
Ik zie het verschil niet hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:34

yarrah schreef:

eens, sjemig, gelukkig hebben de kids er niets van gezien! Maar dat het paard dood is maakt geen f*ck uit, zolang de kinderen het maar niet zien :roll:

EvaaaaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:46

dat is toch super erg!
de eigenaar gaat vast niet meer zijn paarden er voor gebruiken (of verlenen )

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:48

Ik denk dat het ook grote onzin is om een span uit een optocht te halen, omdat ze een beetje bezweet zijn en druk doen. De mensen van deze stal hebben ze heus wel in de hand. Het hele gezeur tegen Kuipers is hier zeer onterecht.
Eva, deze stal verzorgt al jaren alle mogelijke koetsritten in de stad Groningen en dat blijft hopelijk echt wel zo.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:30

Jemig wat een geneuzel weer. Ik kan ook over straat lopen en een hartaanval krijgen, dit paard heeft zich misschien al helemaal niet lekker gevoeld en het aan voelen komen waardoor hij misschien wat drukker was.
Snap niet waarom de eigenaar nou weer de schuld krijgt hiervan vind het al erg genoeg voor hem.
je verliest toch je paard die je al zolang hebt.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:35

Wat ik níét zag in het YT filmpje waren paarden in slechte conditie, dodelijk opgefokt of wat dan ook. Wat ik wél zag, was een span tuigers dat zich in 'moest' houden omdat er een spannetje shetjes voor liep (en ja, die gaan nou eenmaal wat langzamer) stel jezelf voor; druk dagje shoppen, je kan eigenlijk een paar uur lang niet 'normaal' lopen. Dat is wat er gebeurde. Dieren zetten die niet gebruikte energie om in zweten en wat drukker gedrag.

Persoonlijk vond ik het er niet 'levensgevaarlijk' uit zien want de menner hield ze goed bij zich. Wat moet dit verschrikkelijk zijn voor de eigenaar, voor hem veel sterkte.

En oh ja; het is moeilijk een stoet 'zomaar' te verlaten zonder onrust en eventuele stress te veroorzaken.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:58

Wat een vieze nasmaak kan je krijgen van irritatie van die peuken gooier!!!
Echt geen enkel fatsoen!!!
Bah!!!
Hoop dat het paard niet lang heeft hoeven te leiden. Ik vind dit echt dieptriest!

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:10

ja juist wat hier boven net allemaal geschreven is precies wat ik bedoel.
voor de kids is het erg maar voor het paard, menner en eigenaar is niet van belang.
wat een onzin zeg.
wees blij dat hier ervaren menners op de wagen zaten en niet een paar die
net hun koetsiersbewijs hadden gehaald.
want dan waren er misschien wel echt ongelukken gebeurt met niet alleen een dood paard.
eerst nadenken voordat je je mening geeft alstjeblieft.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:29

paddy schreef:
Lydalfa schreef:

waarom kan ik die conclusie niet trekken dan.
dan kunnen er ook niet meer zulke nare ongelukken gebeuren.
of zie ik dat verkeerd.
ik vind persoonlijk het erbij horen, maar zoals ik hier de meeste berichten lees,
kunnen ze de paarden beter achter wege laten.
en dat ene politie paard was ook opgefokt, niet minder dan het span.
maar dat wordt dan gezien als een vrijwillige spaanse pas.
maar 1 ding wordt vergeten de paarden van kuipers gaan al ingespannen thuis weg
en dat is al minstens 3 kwartier lopen en dan nog een hele tijd wachten en dan ook nog
braaf in een optocht lopen, dan is het niet zo raar dat als ze zich zo druk maken dat ze zo zweten.
de paarden staan op stal zonder deken en hebben dus een enorme vacht en op leeftijd en dus snel zweten.
ik denk dat er heel veel mensen nog iets van kuipers kunnen leren.
nee maar wat doen de mensen: geven hem een trap na omdat hij het span niet uit de optocht heeft gehaald.
maar ga maar eens bij de organisatie vragen, je kunt er niet zo maar tussen uit stappen.

amen! _/-\o_

Een nare gebeurtenis van een aan een hartaanval gestorven paard veroorzaakt een storm in een glas bokt-water.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:35

Amy, YouTube filmpje is maar een moment opname. Het algemene beeld van de mensen die er wel bij aanwezig waren vanaf moment 1 was anders. Ik vond het een onprettig beeld... Maar goed, ik verwacht ook dat het dier al eerder niet helemaal lekker was. Want dit is absoluut geen gebruikelijk beeld voor paarden in een intocht. Onrustig op momenten is tot daaraantoe, maar ik vind het echt een extreem onrustig beeld. T voelde niet goed en meerdere met mij hadden dat idee ook al.
Ik heb ook met mensen gesproken die echt doodsbang waren dat dit span het publiek inging! Maar gelukkig is dat niet gebeurd (ook zeker te danken aan deskundigheid natuurlijk)

Al met al geen fijn beeld en ook absoluut niet iets dat ik ken van de paardenspan van Kuipers!
En ja, iedereen vond het wel erg voor de eigenaar, paard, omstanders etc. De gezichten spraken boekdelen... Maar voor de kinderen bleef het gelukkig een goede intocht! Het is natuurlijk niet omgeroepen.... Omdat er intocht verder totaal geen incidenten had en het ging gemoedelijk. Je verandert toch niets...
Ja, gelukkig was het een koetsier met ervaring en was de communicatie ook goed! Er zijn geen ongelukken gebeurd. Dit was een ongelukkige samenloop van omstandigheden...

Persoonlijk had ik het span eruit gehaald in een ideale wereld. maar ik vrees dat het paard ook dan was overleden en er waren hoe dan ook altijd mensen in de buurt. Stad was vol. En tja, waar je eruit moest? Ik wist het niet...
Nee ik snap zeker de keuze, eigenaar kent paard het beste en heeft er ook zeker het beste van gemaakt. Had ook goed kunnen gaan immers!

Ik verwacht ook dat hij volgend jaar er gewoon weer bij is met een span, ik hoop het! :j

Het is 'goed' gegaan, paard is snel overleden en spangenoot stond er kalm bij.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-11-11 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:38

Ayasha schreef:
yarrah schreef:

eens, sjemig, gelukkig hebben de kids er niets van gezien! Maar dat het paard dood is maakt geen f*ck uit, zolang de kinderen het maar niet zien :roll:

Exact :n Ik vind de OP ook nogal redelijk 'droog'. Kijk eens naar de verslaggeving ed over de dood van Hickstead. Oké, is een heel ander paar mouwen, maar daar stond een hele andere toon. En ook kinderen die het gezien konden hebben hoor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:42

Verschil is dat hickstead verhaal geschreven is door paarden journalisten, zo te lezen dit bericht vooral door gewone journalist.
En tja, hickstead was beroemd, dit paard niet....
Maar het is zeker droog geschreven.

Neemt niet weg dat iedereen het erg vond! Pfoe, was voor de menselijke haag ook zeker geen fijne klus. Nee, de emotie was absoluut voelbaar op die plek!