Paard met enorm gezwel ontdekt in Wanzele **update**

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Re: Paard met enorm gezwel ontdekt in het Belgische Wanzele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:31

dat heb ik dus al meerdere malen gezegd in dit topic.
mocht dit mijn situatie zijn (wat het dus niet is!!!) zou ik denk ik toch proberen om ten behoeven van het veulen het leven van de merrie zo lang mogelijk te rekken. en natuurlijk zou ze dan pijnstilling krijgen en in de wei is voor de merrie ook niet ideaal met zo'n been.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:52

ponylies schreef:
Jilletje schreef:
eehhmmm....
dit kan in sommige gevallen zeker in ontstaan binnen 2 weken ;)
er staat nergens wat voor soort wond/gezwel het is dus het heeft geen zin om daar over te speculeren.

kan het gewoon niet geloven dat jij dit goed probeert te praten :oo
zo'n paard hoort in de kliniek te staan en niet op de wei !!!

Helemaal mee eens!

Vind het goed van je Jilletje dat je aan beide kanten denkt, en dat is in de meeste situaties ook erg verstandig, maar dit is toch wel een uitzondering mag ik hopen!
Jeetje wat ziet dat been eruit, dat neem ik die eigenaar behoorlijk kwalijk. Hoe de eigenaar er ook voor staat, dit had niet mogen gebeuren..

Arm paard....

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:07

Oh gatverdamme!!!
Moet toch ook verboden worden om een dier zo te houden.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:07

Veulen nog niet afgespeend.. die staat toch echt uit de waterbak te drinken..

Wat een idioten op de wereld.. Las net dat andere stuk van 28 paarden die dood zijn.. Je kan het met je gezonde verstand toch niet voorstellen zeg..
Ik voel me al schuldig dat ik de hoefsmid een keer wat te laat bel.. Die beesten zijn afhankelijk van jou..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 23:09

Uit een waterbak drinken zegt niets. Dat deed mijn veulen ook maar die was toch echt nog maar 2 maanden oud en nog lang niet toe aan afspenen.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:10

Het kan ook zijn dat hij met het water aan het spelen is dat doen de veulens bij vrienden van ons ook altijd. ;)

Estherxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:10

Schandalig
Wat zielig! ;(

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:19

Als een paard zo slecht is , laat je het afmaken. Veulen of geen veulen. Daar is altijd wel een oplossing voor te vinden. Dit is ronduit Dieronterend. Walgelijk.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:39

Ziet er niet fris uit,,,maar het veulen valt wel mee hoor
Is wel een heel vreemd artikel......wie zegt zonder onderzoek dat het kanker is????
En hoe weten ze zo zeker dat hij al jaren zo rond loopt???

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:09

Zo te zien is het en sarcoid, wij hebben ook een paard met zo'n ding. ;(
Een sarcoid is een agressieve vorm van huidkanker, en kan vreselijk snel groeien!
Bij ons paard hebben we meerdere veeartsen bij gehad, in de tumor zelf zitten geen zenuwen, en dus geen gevoel.
(Meerdere biopten zijn gedaan)
Belachelijk dat je zo'n merrie een veulen laat krijgen, als haar weerstand daalt, en dat doet ie!, groeit dat ding per uur!!
Zo te zien is dat gedoe wat over haar hoef hangt het laatst gegroeid.
Erger nog, het veulen heeft de rotzooi, die de oorzaak is van zo'n sarcoid, gezellig van mama mee gekregen.
Ik denk niet dat de moeder zelf pijn van de tumor heeft, maar haar been is abnormaal gezwollen, dus doen de lymfeklieren al mee.
Wie weet hoe dit verder gaat voor de merrie, wat een uitputtingsslag!
Ik zou zeggen het veulen zsm afspenen en merrie laten inslapen of behandelen!
Laatst bijgewerkt door sonita op 01-11-11 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:10

Dat het al jaren gaande moet zijn vind ik wel heel snel geroepen, zo'n dingen kunnen snel ontstaan en ontwikkelen. Dikke poot komt door gehinderde lymfedrainage. Zelf ook een merrie gereden met Einschuss en zo zag het er in het eindstadium ook uit. Hier krijgt de merrie hoe dan ook wel last van. Veulen ziet er verder allesbehalve erbarmelijk uit. Merrie is mager, maar goed zogende merrie die een niet al te beste conditie heeft kun je niets anders van verwachten. Hopen dat het dier snel uit zn lijden verlost wordt...

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:11

Einschuss en sarcoiden hebben dezelfde oorzaak!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:15

zelfde oorzaak?
Sarcoiden kunnen einschuss veroorzaken, maar naar mijn weten ontstaan sarcoiden nog altijd door een gestoorde afweer of door een virale infectie (al twijfelt men hierover). Einschuss toont een probleem in het lymfedrainagesysteem, veelal gepaard met een (vroegere) infectie aan het been (zoals mok bv.).

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:26

Beiden worden veroorzaakt door dezelfde bacteriele infectie.
De sarcoid voed zich door de aanwezigheid van de bacterie.
De bacterie tast het immuunsysteem aan zodat de sarcoid als lichaamseigen word gezien.
Wij zijn nu de bacterie aan het bestrijden, en de sarcoid lijkt het loodje te leggen.
We hebben bijna alle smeersels etc. al geprobeert, maar hij gaat altijd gewoon weer verder met groeien.
Nu lijkt hij af te sterven, zoniet laten we hem alsnog verwijderen.

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:31

Echt ongelooflijk....
Ik snap niet dat je in staat kunt zijn een dier dit aan te doen :n
Heeft die eigenaar geen hart? Kan hij niet zien wat hij dit dier allemaal aandoet?! ;(

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:32

Het is zo onmenselijk groot dat je het haast niet kan geloven. Wat een arme merrie die en het veulen opvoed en ook nog eens met een olifantenpoot door het leven moet. :(:) godsiemikke, mijn woorden zijn nu op ook, weet niet wat ik er van moet zeggen, vinden of denken..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:33

Pfff.. ik snap ook echt niet dat de BLID niet gelijk actie onderneemt.

In z'n geval neem je z'n dier toch gelijk mee.
Of laat je als BLID toch gelijk een dierenarts komen om te kijken wat er gedaan kan worden om de situatie van het paard gelijk te verbeteren?

Daar ga je toch niet bij weg?

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:06

vreselijk om te zien. wat een arm dier. Ik vraag me af of ze hier nog mee kan stappen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:19

Geen woorden voor....
Dat de merrie überhaupt nog leeft. Celstraf voor de eigenaar die het paard zo lang heeft laten lijden!!!!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:52

"betreft het been ja absoluut, ik zie echter geen broodmagere merrie, iets wat schraal maar zeker niet mager en het veulen zie er imo prima uit ook de omgeving"

Ehmmmm Jilletje sorry hoor maar sommige mensen hebben "iets" in hun ogen zeg maar. Dat is een broodmagere Fries hoor en dan gecombineerd met zo'n been. Dit is op geen enkele wijze goed te praten, ook niet omdat ze een veulen heeft. Voor een veulen is ook een andere oplossing te vinden. Kan me ook niet voorstellen dat het veulen goed is om zo'n doodzieke moeder te hebben. En waar baseer je op dat de omgeving prima is? De omwonenden hebben ook niet echt geholpen maar er zelfs voor gezorgd dat het paard is meegenomen naar weet ik waarheen......naar meer lijden in ieder geval. En ze staat in een schraal klein weidje....met zo'n been. Daar is echt helemaal niets prima aan.
Dit is nalatigheid op zijn minst en eigenlijk gewoon dierenmishandeling. Punt.

Sorry voor mijn toon maar ik kan me echt enorm opwinden over dit soort dingen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:54

Ik vind het nogal apart dat Jilletje zegt dat dit wel binnen 2 weken kan ontstaan. Als je kijkt naar het formaat van dat been en het formaat van het gezwel, dat kan echt niet van 2 weken zijn. Zeker niet dat het al zo doorgetrokken is naar boven. Zeker in combinatie met het gewicht van de merrie kan dit nooit goed wezen. Ik snap ook niet dat de eigenaar hier niks aan gedaan heeft, als je ziet dat je paard iets heeft dan ga je ermee naar de arts, maar zo laten escaleren naar dit, dat is echt dierenleed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:06

papagroom schreef:
Ziet er niet fris uit,,,maar het veulen valt wel mee hoor
Is wel een heel vreemd artikel......wie zegt zonder onderzoek dat het kanker is????
En hoe weten ze zo zeker dat hij al jaren zo rond loopt???

die ronde bult rechts is kanker(sarcoid)....de rest kan ik niet goed zien vanwege de prut.
Ongetwijfelt speelt hier CPL ook een rol....als je daar niets aan doet gaat het er zo uit zien.
Maar niet in een korte tijd.

Jilletje@Je kunt je afvragen hoe goed van kwaliteit de melk is van deze moeder....aan het been te zien heeft ze bloedvergiftiging...dus flinke koorts.
Van die melk wordt een veulen niet beter,eerder slechter.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:10

Het eerste wat in mij opkwam was: die word in leven gehouden omdat ze een erg jong (dus laat) veulen heeft.... Ik heb inderdaad gehoord dat ook iets als dit in enkele weken, soms dagen kan ontstaan. Ik hoop dat de eigenaar in elk geval wel ervoor kiest om de merrie, zodra het veulen afgespeend is, in te laten slapen of naar de slacht te brengen. Ik vraag me af hoe die merrie in godsnaam met zo'n olifantenpoot kan lopen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:15

Courses schreef:
Ik vind het nogal apart dat Jilletje zegt dat dit wel binnen 2 weken kan ontstaan. Als je kijkt naar het formaat van dat been en het formaat van het gezwel, dat kan echt niet van 2 weken zijn. Zeker niet dat het al zo doorgetrokken is naar boven. Zeker in combinatie met het gewicht van de merrie kan dit nooit goed wezen. Ik snap ook niet dat de eigenaar hier niks aan gedaan heeft, als je ziet dat je paard iets heeft dan ga je ermee naar de arts, maar zo laten escaleren naar dit, dat is echt dierenleed.

Helaas is mijn ervaring dat dit echt wel kan......

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:19

OMG (waar zit hier de smiley met uitpuilende ogen van schrik??)
Vraag me ook af of het verstandig zou zijn zo'n merrie bij het veulen te laten, want de kankercellen en bacteriën van de infectie zitten in zo'n geval ook zeker weten in de bloedbaan en het lijkt me ook niet echt gezond als dat bij het veulen binnenkomt... :n