Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

uiltje001

Re: Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:46

Leuk filmpje!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:53

Leuk om het zo een beetje te volgen, bedankt voor het plaatsen van het linkje!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:49

Wat een gedram over de letteren der wet, bah. Dit paard werd op de veiling gekocht door een handelaar die veel in slachtpaarden doet en hiermee was Dereks lot ook bezegeld. Of het nu linksaf is of rechtsaf, hij is van een zekere dood gered.
Dat Derek bijna voor niks is afgeslagen op de veiling snap ik nu ook wel. Zijn moeder heeft geen deuk in een natte krant gelopen en zijn broers en zussen ook niet. Best gek want hij komt van een goeie fokker. De gast die in het filmpje praat over dat er inmiddels het tienvoudige is geboden kletst trouwens uit zijn nek. Het kan best een goed paard worden, ik hoop het hoor. Maar het is kletskoek dat de kopers momenteel in de rij staan.

Het filmpje vind ik doodgriezelig met oude Prakken, brrr }>
Elke keer als ik op de koers kom ben ik doodsbang dat hij me weer een kleffe zoen wil geven :D

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:56

aan de ene kant vind ik het leuk voor het paard dat het niet bij de slacht terecht komt, maar ik vind het wel jammer dat ze er nu een koerspaard van willen maken.. In mijn ogen doen ze er beter aan om het op te leiden tot een leuk recreatiepaard, want als koerspaard is het natuurlijk na een paar jaar ook over z'n top heen.. maar dat is mijn mening, er zullen vast mensen zijn die het anders zien. Voor het paard in elk geval fijn dat hij nog niet dood hoeft :(:)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 02:00

Nou ja zeg wat is er mis om er een koerspaard van te maken? Genetisch zit het wel tip top in orde. Het gemiddelde koerspaard heeft het bovendien veel beter dan het gemiddelde recreatiepaard. Laat hem maar even lekker de wilde haren verliezen op de baan, en na het koersen is er nog een leven. Bijna elk koerspaard wordt na zijn carriere op de baan recreatiepaard. Bovendien worden koerspaarden niet gemaakt, die worden geboren, hoor. Maar dan moet je ze wel trainen maar dat is natuurlijk zielig :D
Maar ik kan me best voorstellen dat je als 17-jarige zo'n reactie plaatst. Geen weet van hoe het leven van een draver in training er uit ziet en er van uit gaan dat het zielig is. Die dieren zijn gefokt om te racen en willen ook liefst niet anders.
Maar wie weet was hij wel wat voor jou geweest, om het geld had je het vast niet hoeven laten.
Helaas was ik niet bij de veiling. Ik had hem ook wel gewild voor die 100 en dan was ie ook zeker in training gegaan. Altijd de moeite waard van het proberen!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 03:04

In_Black schreef:
Nou ja zeg wat is er mis om er een koerspaard van te maken? Genetisch zit het wel tip top in orde. Het gemiddelde koerspaard heeft het bovendien veel beter dan het gemiddelde recreatiepaard. Laat hem maar even lekker de wilde haren verliezen op de baan, en na het koersen is er nog een leven. Bijna elk koerspaard wordt na zijn carriere op de baan recreatiepaard. Bovendien worden koerspaarden niet gemaakt, die worden geboren, hoor. Maar dan moet je ze wel trainen maar dat is natuurlijk zielig :D
Maar ik kan me best voorstellen dat je als 17-jarige zo'n reactie plaatst. Geen weet van hoe het leven van een draver in training er uit ziet en er van uit gaan dat het zielig is. Die dieren zijn gefokt om te racen en willen ook liefst niet anders.
Maar wie weet was hij wel wat voor jou geweest, om het geld had je het vast niet hoeven laten.
Helaas was ik niet bij de veiling. Ik had hem ook wel gewild voor die 100 en dan was ie ook zeker in training gegaan. Altijd de moeite waard van het proberen!

zo hallo, of je oordeelt even veel te snel over mij. Mijn leeftijd heeft hier niet zoveel mee te maken, het is mijn opvatting. Laten we dus vooral ook niet doen alsof iedereen onder de 18 pennymeisje is en er niets van weet +:)+ De ex-koerspaarden die ik ben tegengekomen moeten eerst nog een héle lange weg gaan voordat ze als recreatiepaard kunnen fungeren, zijn vaak vroeg gestopt met koersen door blessures, en komen daardoor nog eerder bij de slager terecht dan bij een leuk baasje. Ik ga er vanuit dat dat met de juiste training heel prima te voorkomen is, maar uit mijn eigen ervaring heb ik geleerd dat in die training vooral toegewerkt wordt naar topprestaties, en als het paard afgeschreven wordt door een blessure of wat dan ook, dat het dan maar aan zijn lot overgelaten wordt, niets geen rustige omscholing, direct de verkoop in of naar de slager. En al zou ik de enige op bokt zijn die dit zo ziet, dan nog heb je niet over mij te oordelen alleen maar op basis van mijn leeftijd.

edit: ik kan het op het moment even niet zo goed onder woorden brengen, wat ik precies bedoel, maar dat mag gezien het tijdstip. In elk geval zijn alle ex-koerspaarden die ik ken nogal scharminkeltjes die eigenlijk 'gered' moesten worden omdat ze afgeschreven waren als koerspaard en er toen niet meer naar ze omgekeken werd, plus dat ze op dat punt nog veel meer moeite gaan hebben om 'gewoon' recreatiepaard te zijn juist door de training die ze hebben gehad om koerspaarden te worden.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 03:31

Dan weet ik niet bij wat voor dierentuinstallen die paarden vandaan kwamen :D Je post hangt wederom aan elkaar van onwetendheid. Blessures komen voor bij elk paard en vooral bij totaal verkeerd gereden recreatie paarden, dravers hebben relatief weinig blessures. Hebben ze er toevallig wel een keer eentje dan wordt daar direct alles aan gedaan om het op te lossen. Dravereigenaren en trainers openen geen topics op Bokt maar weten wat ze moeten doen. Geen enkel paard wordt aan zijn lot overgelaten, weet je wel wat het kost om een draver koersklaar te maken en te houden? Zou men ze aan hun lot overlaten, dan kan men alle geinvesteerde geld net zo goed de sloot in smijten. Je hebt werkelijk nog geen idee hoe de dagindeling van een draver er uit ziet. Omscholen is peace of cake, omdat ze al veel onder het zadel komen en meer buiten worden gereden dan het gemiddelde dressuurpaard.
Het enige waar mensen met minder ervaring mee uit moeten kijken is het hoge temperament. Het zijn volbloedpaarden en wanneer je niet genoeg ervaring hebt is dat het waar je mee op je muil gaat.

Koerspaarden zijn verder nooit scharminkeltjes, dat worden ze pas bij de reddende pennies die denken dat een draver mager hoort te zijn en die denken dat ze gered moeten worden. Vervolgens pleuren ze zo'n dier na een half jaar op marktplaats, omdat toch blijkt dat ze niet tegen het temperament op zijn gewassen.
Meestal het gevolg van de schrik die ze krijgen dat een draver toch wel flink temperament heeft en wat is er gemakkelijker dan er geen voer meer in te douwen en ze daardoor murw te maken?? Dit gebeurt vaker dan je denkt, hoor!

Ik heb zelf drie dravers, allemaal fantastische dieren. En geloof het of niet, met m'n koerspaard aarzel ik niet om op zondagmiddag een relaxed bosritje te maken onder het zadel.
Ik zou zeggen, kom eens langs, dan kun je gelijk zien hoe een koerspaard wordt getraind, ik geloof dat jij een erg rare voorstelling hebt van de manier waarop koerspaarden worden getraind........... en van mij mag je er ook wel even op rijden.
Kijk maar eens op Bokt rond, men denkt dat een draver iel behoort te zijn. Fantasie..... een wedstrijdpaard is een uur per dag aan het werk, staat overdag verder gewoon in de wei, krijgt doorgaans ruim voldoende hooi, kuil en krachtvoer. Alleen op de wedstrijddag zelf krijgen ze van te voren geen hooi maar pas achteraf. Na het werk krijgen ze massages, ze krijgen regelmatig de fysiotherapeut op bezoek en hebben meerdere keren per jaar compleet vakantie, tussen periodes van koersen in.

Dat er nog altijd dravers bij de slacht belanden is niet vreemd. Niet iedereen is geschikt om een draver te houden en dan zijn ze dood beter af, dan in de handel belanden. Verder wil niemand er een beetje een eerlijke prijs voor geven. Jij betaalt ook vast geen 1500 of meer voor een draver die het werk op de baan niet aan kan om wat voor reden dan ook.
Zou ik zelf moeten kiezen bij bepaalde paarden die in mijn bezit zijn, dan zou ik zonder lang nadenken de dood kiezen boven een baas waarvan ik het allemaal nog maar moet zien.
Bovendien is er niks mis met een lekker stuk paardenvlees.

maar daar ging het niet over, het gaat over Derek Buitenzorg die nu, heel zielig, wordt getraind als koerspaard en dik 23 en een half uur per etmaal speelt in zijn wei met leeftijdsgenoten, of lekker in zijn box staat, op een super adres waar ze heel veel weidegang hebben en ook heel veel paarden en er ook nog eens echt verstand van hebben.
Ik zal hem wel een aai van je geven en hem vertellen dat het erg zielig is dat hij over een jaartje moet gaan koersen, ik hoop niet dat hij de kop gaat laten hangen ;)
Ik zie hem binnekort wel weer eens. Derek is een bofferd die op een A-locatie staat en in handen is van vakmensen. Het paard van de gemiddelde bokker heeft het zo goed nog niet eens.

Tuurlijk wordt er ook in de drafsport toe gewerkt naar top prestaties, net als in de dressuur en het springen, tenslotte hebben we het over paardensport. Totilas, Parcival en vele anderen werken ook naar topprestaties maar daar lees je niet over, dat dat niet eerlijk is ;)
Dravers willen gaan, hard gaan, daar zijn ze voor geboren!

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:10

@bonte Oh niet gezien, straks nog een keertje kijken :P
Vond het commentaar van Sjoukje wel erg grappig :')

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:39

ik zal wel eens langskomen dan, maar je kunt nog zo'n lang verhaal houden (typisch bokker-eigen lijkt het), je gaat mijn mening daarmee niet veranderen. Zoals ik al zei, al zou ik de enige zijn die het zo denkt, ik heb recht op die mening en ik heb geen reden om met jouw verhaal mee te gaan zolang mijn ervaringen met ex-koerspaarden anders zijn dan die van jou +:)+

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:04

@peacehorses

In principe ben ik het gedeeltelijk wel met je eens, mijn opvatting is dat dravers te vroeg worden beleerd en soms alleen maar als handel worden gezien, lopen ze niet snel genoeg, oprotten dan maar....
maarrr... dit is lang niet in alle situaties zo, er zijn ook genoeg mensen die wel om hun beestje geven etc.
Maar dit zelfde zie je ook bij alle andere sporten, die met paarden worden beoefend.

Ik heb zelf ook een draver, hij heeft nooit gekoerst en het is een super lief beestje, die ik 100% kan vertrouwen.
Hij heeft naar mijn mening een goede trainer gehad, die wel wat om hem gaf, anders was hij niet zo geweest.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:13

Malkesta schreef:
@bonte Oh niet gezien, straks nog een keertje kijken :P
Vond het commentaar van Sjoukje wel erg grappig :')

Blauwe jas met geborduurde draver op mijn rug. :D

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:58

peacehorses schreef:
ik zal wel eens langskomen dan, maar je kunt nog zo'n lang verhaal houden (typisch bokker-eigen lijkt het), je gaat mijn mening daarmee niet veranderen. Zoals ik al zei, al zou ik de enige zijn die het zo denkt, ik heb recht op die mening en ik heb geen reden om met jouw verhaal mee te gaan zolang mijn ervaringen met ex-koerspaarden anders zijn dan die van jou +:)+

Ik denk dat het voor jou zinvol is om niet koste wat het kost je aan je mening vast te blijven klampen. Open je ogen (en oren ;) ) en luister onbevooroordeeld naar mensen uit die wereld waar je zo'n negatieve mening over hebt. Er zijn zoveel plaatsen waar je langs kunt komen om te zien hoe er echt met dravers om wordt gesprongen. Doe dat eerst, dan praten we verder. Dan heb je pas een goede basis voor een mening.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:00

terlygert schreef:
peacehorses schreef:

Ik denk dat het voor jou zinvol is om niet koste wat het kost je aan je mening vast te blijven klampen. Open je ogen (en oren ;) ) en luister onbevooroordeeld naar mensen uit die wereld waar je zo'n negatieve mening over hebt. Er zijn zoveel plaatsen waar je langs kunt komen om te zien hoe er echt met dravers om wordt gesprongen. Doe dat eerst, dan praten we verder. Dan heb je pas een goede basis voor een mening.

oh, was ik met jou aan het praten? Goed om te weten :) Lees eerst mijn post nog maar eens dan. En ik zou het fijn vinden als dit soort gezanik via pb ging zoals in_black ook al doet, dan blijft het hier tenminste ontopic +:)+

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:03

Grace schreef:
@peacehorses

In principe ben ik het gedeeltelijk wel met je eens, mijn opvatting is dat dravers te vroeg worden beleerd en soms alleen maar als handel worden gezien, lopen ze niet snel genoeg, oprotten dan maar....
maarrr... dit is lang niet in alle situaties zo, er zijn ook genoeg mensen die wel om hun beestje geven etc.
Maar dit zelfde zie je ook bij alle andere sporten, die met paarden worden beoefend.

Ik heb zelf ook een draver, hij heeft nooit gekoerst en het is een super lief beestje, die ik 100% kan vertrouwen.
Hij heeft naar mijn mening een goede trainer gehad, die wel wat om hem gaf, anders was hij niet zo geweest.

precies, ik ben ook niet van mening dat het overal zo gaat, maar ik heb helaas teveel paarden gezien waar het wel zo bij is gegaan. Echter voelen de zogenaamde experts op bokt zich direct aangevallen als iemand het niet eens is met hun sport, en nu word gedaan alsof ik de hele draverswereld afkraak. Ik ben het inderdaad met je eens dat dit voor andere sporten ook geldt, maar ook daar zijn er natuurlijk uitzonderingen. Als we echt 'zoals het hoort' met paarden om willen gaan, moeten we ze lekker laten staan in een groot natuurgebied en er in elk geval niet op gaan zitten of er vanalles achter hangen. Wanneer dat wel gebeurt, is er altijd een kans dat het mis gaat, dat is niet per definitie gelinkt aan de draf- of rensport.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 23:10

peacehorses schreef:
oh, was ik met jou aan het praten? Goed om te weten :) Lees eerst mijn post nog maar eens dan. En ik zou het fijn vinden als dit soort gezanik via pb ging zoals in_black ook al doet, dan blijft het hier tenminste ontopic +:)+

Aangezien je zelf ook offtopic door blijft gaan stuur ik nog 1 bericht..
Het is geen gezeik, zeker niet :) Dat je dat zo opvat is punt 2, maar door mij niet zo bedoeld . Ik zeg alleen dat het goed zou zijn om je niet te blijven vasthouden aan je mening. Je hoeft geen ''zogenaamde expert'' te zijn, zoals jij dat noemt, om ergens een gegronde mening over te kunnen hebben. Sta open voor wat anderen te zeggen hebben en voel je niet gelijk aangevallen. Doe ik ook niet :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 01:22

Ervaring met twee of drie uitgekoerste paarden die ze niet in galop kunnen krijgen, is niet echt relevant voor dit topic. Het begon daar waar werd gezemeld dat het zonde was dat Derek Doerak Buitenzorg in training staat om te worden opgeleid tot koerspaard en hij beter recreatiepaard kon worden. (zucht)
Laten we dat voortaan maar doen met alle draverveulens, dan hoeven we die duizenden aan veulengeld ook niet meer af te dragen.
Je had het over gezanik, Peacehorses? Jij vertelt hier dingen die niet waar zijn, dat uitgekoerste dravers scharminkels zijn die niet kunnen galopperen, omdat ze dat zogenaamd niet mogen toch? Kijk eens op dravers.nl dan zie je uitgekoerste paarden die eruit zien om je vingers bij af te likken en uitstekend voldoen als rijpaard.

Ben klaar met dit gezever :D
Maandagavond komt Derek weer op TV en zal ook weer op Internet te bewonderen zijn met zijn belevenissen van afgelopen week, ik heb er al zin in!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:25

Moderatoropmerking:
Graag met argumenten op de inhoud van een bericht reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:27

Leuk om te kunnen volgen hoe het hem vergaat.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:31

leuk voor het paardje! gelukkig maar :)
maar ff 1 ding; zo meppen doen ze op die dravers ;(

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:29

En daar gaat er weer eentje off-topic, ditmaal over het "meppen". Wel eens op een koers geweest? Of te veel Youtube gekeken en gemist dat het meppen lijkt maar het niet is wat het lijkt?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:42

het gaat helemaal niet off-topic, het is vrij voor iedereen op bokt om zijn mening te geven over de plek waar dit paard beland is, want daar gaat dit topic over. Het zou een stuk minder off-topic zijn als jij je niet steeds overal mee bemoeit, als mensen graag wat meer willen weten over de drafsport openen ze daar wel een eigen topic over. Laat mensen eens hun eigen mening hebben ;)

het is voor het paard heel leuk dat hij een baasje heeft, hoewel ik ook geen voorstander ben van het zomaar redden van slachtpaarden, helemaal in deze tijd. Maar als dit een potentieel sportpaard is, dan krijgt hij misschien nog een mooie toekomst, die hopelijk niet binnen een paar jaar alsnog bij de slacht eindigt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:53

Tuurlijk is het een potentieel sportpaard. En hij doet het hartstikke goed in de opleiding tot nu toe. Dit is geen zomaar gered slachtpaard. Hans Sinnige, dé drafsportexpert van Nederland is met het verhaal naar Omroep Friesland gegaan en die kochten het hengstje daarna. Grote flauwekul dat hij binnen een paar jaar alsnog naar de slacht gaat. Mocht het om een of andere reden niet lukken om hem in de koersen te krijgen dan wordt er een goed adres voor hem gezocht. Wil je verder niet zo persoonlijk worden dat ik en anderen ons ermee bemoeien? Het grootste negatieve gedoe in dit topic komt vooral van mensen die totaal geen bal verstand hebben van drafsport, dravers en wat dravers allemaal nog meer kunnen dan draven ;)
En wat komt er voorbij, geloei over zweepgebruik, schriele dravers en dravers die niet kunnen galopperen. Maar ook dat galopperen krijgt Derek Buitenzorg in zijn opleiding mee. Niet om het af te leren maar hij leert dat hij mag galopperen zoveel als hij wil. Als hij het maar niet voor de kar doet.
En slaag krijgt hij niet. Ik heb Sjoukje Wagenaar nog nooit een paard zien slaan.

Het gaat verdeurie over liefhebbers die dit paard hebben gekocht, hem een uitstekende stal hebben bezorgd waar menig jong paard jaloers op is!
Mensen doe eens positief en zeur niet zo, puur omdat het een draver is die koersklaar wordt gemaakt. Bah...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 07:08

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling dat dit topic een discussie wordt over over de drafsport, daar is een ander forum voor op Bokt. Hier graag weer on topic. Bedankt alvast.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:41

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:37