"Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ramble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 00:54

okay prima maar zorg dan wel dat je een goed adres hebt en niet over een nacht ijs gaat, gaat het over geld of over dieren liefde? dat vraag ik me wel af?

ramble

Re: "Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 01:01

mensen willen geld zien, terwijl ze ook willen dat er de hoogste eisen zijn die voldoen aan hun normen en waarden eerst eens een bezoekje brengen aan toekomstige eigenaren en dan zien maar weer. Liever mijn paard goed dat geld. sorry

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:19

Mindim schreef:
MamboBeach schreef:
. Wat gebeurt er eigenlijk mee, met paardenvlees?

Gezonde koeien en varkens worden ook geslacht (opmerking van iemand eerder in het topic), maar dat vlees wordt gebruikt.

Salami en..Uit het onderzoek in opdracht van Wakker Dier blijkt dat in ongeveer de helft van de frikandellen en gehaktballen paardenvlees zit. Vier van de 10 bitterballen, een kwart van de kroketten en 1 op de 5 hamburgers bevat paardenvlees. Het onderzoek is uitgevoerd door middel van bestudering van de ingrediëntdeclaraties van bijna 300 snacks van de grootste merken in supermarkt en groothandel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:31

En natuurlijk gewoon de paardenworst, paardenbiefstuk, paardenrookvlees saucijzenbroodjes etc.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:34

Active schreef:
san72 schreef:
[
als je de media mag geloven dan koop je je paard voor een honderd of 3,
ben benieuwd of je dat ook lukt!
houd ons op de hoogte!!

Dat lukt wel, maar vraag niet wat voor een :D ;)

nee volgens de media zijn het GEZONDE dieren die naar de slacht gaan!
nou dan moeten ze t maar waar maken, alleen al om hun beweringen te onderbouwen..
ik wil ook graag gezonde goed gefokte paarden voor slachtprijs.... :D

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:39

Active schreef:
maaikiemike schreef:
Hier in de buurt neemt de paardenslachter ook niet alle aangeboden paarden aan, omdat het teveel is. Prijzen zijn erg laag (behalve voor de serieus gefokte sportpaarden). En de kosten stijgen...:(
Om nog even een andere richting op te gaan: Ik hoorde vandaag over een situatie waarbij mensen die al 2 pony's hebben, geld hebben geleend voor een nieuw paard omdat hun dochter volgend jaar te groot word voor de pony. Ze hebben dus ook een nieuw paard gekocht!!! Ze hebben niet eens geld voor de aanschaf!!!
Hier kan ik me echt zoooo boos over maken! Wat als het paard (of 1 van de 2 pony's) iets krijgt? Dan kunnen ze de DA zeker niet betalen! Geld niet alleen voor paarden, maar ken de situatie ook met honden. Echt ronduit belachelijk!

Wat een onzin, alsof het paard van een serieus gefokt :? :? sportpaard qua vlees meer opbrengt.

active: slecht gelezen, ze zegt dat de serieus gefokte sportpaarden wel duurder zijn.... heeft niets met slacht te maken...

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:46

Tafje schreef:
wilma12 schreef:
Nou zet jij je stal lekker vol met wanbetalers en mensen die van elkaar dingen pakken, en die schreeuwen, roken in de stallen. Om de rest nog even achter wege te laten. Dan snap je meteen dat we behouden zijn met het aannemen van huurders.

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde dus dan krijg je dit erbij. Iedereen heeft recht op een hobby, ook in de paardensport. En uit jouw bijdragen hier krijg ik het vermoeden wie jij met 'elite' bedoeld; de mensen die alleen voor de status een paard hebben.1x per maand betalen en misschien 2x per maand (in mantelpak met hakken) even bij 'het beest' gaan kijken.
Als je een pensionstal hebt moet je met alle mensen om kunnen gaan, tact hebben en soms dingen zien en horen wat niet leuk is, maar het zijn wel inkomsten.
En als je daar niet mee om kunt gaan vraag ik me af of je niet beter een bloemenzaak had moeten beginnen. Veel rustiger.

ben ik het niet mee eens,
als je bepaalde mensen op stal hebt,
die de boel leeg roven,
en constant met iedereen mot maken,
en de sfeer op je bedrijf er onder lijdt,
en ze er een zooitje van maken....
dan ben ik die mensen liever kwijt dan rijk...
iedereen die op een pensionstal staat,
die is daar te gast, en zal zich aan de regels moeten houden,
de winst op 1 paard in pension is zo beperkt,
dat de rest daar niet onder mag lijden...
je moet je bedrijf gezond en gezellig houden....
en daar hoort voor een heel groot deel het fatsoen bij....
wie dat verstoort, moet moven....

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:48

Mindim schreef:
MamboBeach schreef:
Paarden kunnen ook gegeten worden, ik zie het probleem niet zo. Waarom is het zonder papier fokken alleen maar vermeerderen? Niet iedereen wil een paard met een papier. Mensen moeten elkaars wil eens niet zo opleggen!

Maar volgens mij gebeurt dat niet zoveel, best jammer, want zo gaat best veel goed vlees verloren. Wat gebeurt er eigenlijk mee, met paardenvlees?

Gezonde koeien en varkens worden ook geslacht (opmerking van iemand eerder in het topic), maar dat vlees wordt gebruikt.

paardenvleesis niet zo populair in nederland,
slachtpaarden gaan veel naar italie, salami etc....
italie is echt een paardenvlees etend land...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:51

Tinky12 schreef:
Tsja niet echt nieuws he...de paardenmarkt ligt al een paar jaar op z'n reet.Dit jaar stijgen ook nog eens de hooi en stro-prijzen extreem waardoor veel manege/pension eigenaren de stallingsprijs omhooggooien.Helaas stijgen de lonen niet mee maar moet er meer bezuinigd worden.

Zonde dat veel paarden nu eigenlijk onbedoeld bij de slager komen,aan de andere kant beter dood dan verwaarloosd omdat er geen geld is :\

maar onder tussen blijven de fokkers maar door fokken :n :(

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:00

Hooi kost hier 18 euro per pak :=
Mueslie zo'n 25,-....

Mensen kunnen paarden geen eens laten slachten, want dat is illegaal. Dus worden ze in het wild losgelaten of in de achtertuin afgeschoten en begraven.... Als ze geluk hebben. Veel paarden worden gewoon uitgemergeld :n

Hoop echt dat het in Nl zover niet zal komen. Maar in elk geval is slachten een optie, zou willen dat dat hier zo was....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:08

Libera schreef:
Hooi kost hier 18 euro per pak :=
Mueslie zo'n 25,-....

Mensen kunnen paarden geen eens laten slachten, want dat is illegaal. Dus worden ze in het wild losgelaten of in de achtertuin afgeschoten en begraven.... Als ze geluk hebben. Veel paarden worden gewoon uitgemergeld :n

Hoop echt dat het in Nl zover niet zal komen. Maar in elk geval is slachten een optie, zou willen dat dat hier zo was....

Dat klinkt ook luguber...in de achtertuin afgeschoten en begraven......
Zijn die prijzen bij jullie daar gewoon voor een pak hooi? Of heeft dat ook met schaarste te maken?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:48

tita schreef:
Ik woon bij Dord in de buurt en betaal dus 575 euro per maand aan stalling op een luxe accomodatie...dus de prijzen zijn we wel gewend

potverdesodemientjes, 575 euro per maand stalling Afbeelding Mag ik jou baan? (of man, als die het betaald, lol)

Maar goed, onvermijdelijk inderdaad. Alles word duurder en inderdaad die shetlandertjes en andere ponys en paardjes worden maar gefokt en gefokt terwijl er al zo'n overschot aan is: Resultaat: allemaal verwaarloosde ponietjes overal in de wei. Het zou inderdaad maar beter zijn als ze naar de slacht gaan....

Zolang alles nog naar de slacht kan en dat allemaal weer een uitweg vind, prima. Sneu, maar goed. maar als die kanalen ook vol raken is een fok quota nog zo'n gek idee nog niet. Mensen die goede (ras) paarden & ponys fokken die ook goede afzet hebben hoeven niet beperkt te worden; maar de rassen waar geen animo voor is moeten gewoon beperkt worden tot een veulen per jaar.

Ik zie hier in de buurt bijv een weide met shetties waar nooit wat mee gedaan word. Beesten zien er niet uit (worden niet bijgevoerd; nooit geborsteld, weinig bekapt etc, dus je snapt hoe dat erbij loopt) maar hebben wel elk jaar ALLEMAAL een veulen aan de voet (behalve het hengstje dan, haha) Dat snap je toch niet? Waarom snappen ze dat zelf niet? Castreer dat beest.

Nouja ik hou het door de crisis wel maar bij één paard. Ik had graag een veulen van haar gewild, maar door de crisis doen we dit niet. Het is jammer dat stel dat we straks uit de crisis zijn is ze waarschijnlijk te oud, maar ik wil het er ook niet op wagen dat ik het veulen niet kan betalen. één paard lukt me nog wel, zelfs al word het duurder.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:19

@ Toydoll mijn vent betaalt helemaal niks en ik woon nog alleen zelfstandig en rij ook nog een aardige auto :) mijn baan.... weet niet of je die wel wilt hebben tis hard werken

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:53

Ik vind het dan wel heel bijzonder dat er, ondanks de slechte markt, paarden worden aangeboden die soms twee tot driemaal zoveel moeten kosten als de werkelijke waarde is.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:17

joyce B schreef:
Wat je overhoud aan pension aan huis dekt lang niet alle kosten die je maakt om zo te wonen. en kost wel veel tijd in uren.
Je kunt beter allebei werken bij de baas en je eigen paarden houden met evt. die van een ander erbij en dan het werk delen, dan proberen een inkomen er uit te halen... Met een marge van 100 euro per maand per paard (en meestal is die marge lager, eerder een paar tientjes), waar alle extra investerings- en onderhoudskosten ook nog vanaf moeten, moet je al heel wat paarden hebben staan om aan je netto inkomen bij je baas te komen...
Meeste mensen verdienen met een baan van 32 uur toch wel zo'n €1400,- netto of meer...

Was het maar zo dan had ik mijn paard niet verkocht. Als je in de goede tijden een baan had op kantoor dan kreeg je dat wel tot je je baan kwijt raakt en een nieuwe moet zoeken dan kom je lang niet bij dat loon meer...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:04

Kafue schreef:
Het is ook een enorme bangmakerij.
die boeren moeten eens leren hun mond te houden.
Eerst schreeuwden ze mijn god het is te warm en te droog, daarna weer te koud en te nat en nu nu het prachtig weer is en de mais geweldig is en gemakkelijk geoogst kan worden is de kolf mischien wel niet groot genoeg.
In mei kon er al gehooid worden eerste snit en dan al hooi prachtig hooi ook nog.
En ja daarna was het idd minder maar dat werd dan weer in plastic gepakt prima per saldo een maal hooi per jaar zoals ieder jaar.
En het stro, oke dat was best moeilijk heel erg nat ook. En heel veel boeren lieten het liggen maar nu is het super droog een paar maal schudden per dag en inbalen maar nee dat laten ze liggen om zo de prijs hoog te houden.
Een grote baal kuil vragen ze hier 100 euro voor net als vorig jaar overigens om het in het voorjaar voor een appel en een ei aan te bieden omdat niemand het kocht.

Nee mensen eens niet zo bang maken loopt de economie ook beter.

Hier was het gras nog veel te kort in mei door het enorm droge voorjaar. Dus wel hooiweer, maar nog geen gras genoeg, en zo zaten nog veel meer mensen.
Verder was voordroog maken ook een race tegen de klok. We hebben hier welgeteld in de hele zomer (juni tot september) 4 periodes van 3 tot 5 dagen helemaal droog weer gehad wat geschikt was om te maaien... En nu deze langere periode met 1x regen tussendoor...
En dan was het nog geen ideaal weer en steeds op het nippertje de boel droog binnen. Maar ook veel spul dat water heeft gehad... Er is hier maar 1x gehooid bij de boeren die liefst alles in kleine pakjes doen... Normaal is dat minimaal 2, soms 3x.
En hooi of voordroog van die boer die wel 4x gemaaid heeft is nou niet echt geschikt voor paarden... Daar gaat zoveel kunstmest en drijfmest overheen dat het veel te vet is en onvoldoende structuur heeft....

Stro is hier in de buurt ook deels verregend. Het tarwe stro dan.
en veel korter en minder dan andere jaren.

Qua prijzen vraag ik me wel af wat jullie een redelijke verkoopprijs vinden als de kostprijs van persen en wikkelen en opstapelen al op een kleine 20 euro per ronde baal ligt (ong. 350 kg), zonder kosten en tijd van maaien, schudden en op rij leggen...

verkoopprijzen van de pakjes hooi vind ik wel overdreven hoog, die gaan 3 a 4x over de kop... Maar er is echt minder hooi in kleine pakjes dan vorige jaren!

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:23

Mindim schreef:
louiisie schreef:
Wij waren ook na Heeten met 2 veulens
Shetje is ook voor heel weinig weg gegaan.. En het B pony veulentje ook voor minder dan we hoopte/verwachtte..

Was ook erg weinig handel op de markt. Als de Denen en Fransen er niet waren geweest was er niks te handelen denk ik..

Rare vraag hoor, maar ik ben altijd wel nieuwsgierig. Wanneer je met je veulens op de markt gaat staan, maakt het je dan niet uit waar ze belanden?

Ten eerste ik heb ze zelf niet gefokt. De stal eigenaar en de buurman. Ze moeten leven van hun paarden inkomsten maar op deze manier is het erg lastig. Nu moet er gewoon geld bij. Ook fokt de stalbaas paardenveulens hoor met papier alles erop en eraan. Maar hij heeft zelf een hengstje en een merrie. Tevens 1 merrie waar die ponyveulens mee fokt. Hij gaat met elk veulen dat hij niet houd de markt op. Of ze nou met papier gekeurd en al zijn dat maakt niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:56

Silly1972 schreef:
En natuurlijk gewoon de paardenworst, paardenbiefstuk, paardenrookvlees saucijzenbroodjes etc.

Dat snap ik, maar in verhouding wordt dat amper gegeten en aangezien er steeds meer paarden naar het slachthuis gaan, zou je verwachten dat die markt voor paardenvlees wordt overstelpt. En paarden die hier bij het slachthuis worden aangeboden, gaan toch niet alsnog door op transport naar italie??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:01

joyce B schreef:
Kafue schreef:
Het is ook een enorme bangmakerij.
die boeren moeten eens leren hun mond te houden.
Eerst schreeuwden ze mijn god het is te warm en te droog, daarna weer te koud en te nat en nu nu het prachtig weer is en de mais geweldig is en gemakkelijk geoogst kan worden is de kolf mischien wel niet groot genoeg.
In mei kon er al gehooid worden eerste snit en dan al hooi prachtig hooi ook nog.
En ja daarna was het idd minder maar dat werd dan weer in plastic gepakt prima per saldo een maal hooi per jaar zoals ieder jaar.
En het stro, oke dat was best moeilijk heel erg nat ook. En heel veel boeren lieten het liggen maar nu is het super droog een paar maal schudden per dag en inbalen maar nee dat laten ze liggen om zo de prijs hoog te houden.
Een grote baal kuil vragen ze hier 100 euro voor net als vorig jaar overigens om het in het voorjaar voor een appel en een ei aan te bieden omdat niemand het kocht.

Nee mensen eens niet zo bang maken loopt de economie ook beter.

Hier was het gras nog veel te kort in mei door het enorm droge voorjaar. Dus wel hooiweer, maar nog geen gras genoeg, en zo zaten nog veel meer mensen.
Verder was voordroog maken ook een race tegen de klok. We hebben hier welgeteld in de hele zomer (juni tot september) 4 periodes van 3 tot 5 dagen helemaal droog weer gehad wat geschikt was om te maaien... En nu deze langere periode met 1x regen tussendoor...
En dan was het nog geen ideaal weer en steeds op het nippertje de boel droog binnen. Maar ook veel spul dat water heeft gehad... Er is hier maar 1x gehooid bij de boeren die liefst alles in kleine pakjes doen... Normaal is dat minimaal 2, soms 3x.
En hooi of voordroog van die boer die wel 4x gemaaid heeft is nou niet echt geschikt voor paarden... Daar gaat zoveel kunstmest en drijfmest overheen dat het veel te vet is en onvoldoende structuur heeft....

Stro is hier in de buurt ook deels verregend. Het tarwe stro dan.
en veel korter en minder dan andere jaren.

Qua prijzen vraag ik me wel af wat jullie een redelijke verkoopprijs vinden als de kostprijs van persen en wikkelen en opstapelen al op een kleine 20 euro per ronde baal ligt (ong. 350 kg), zonder kosten en tijd van maaien, schudden en op rij leggen...

verkoopprijzen van de pakjes hooi vind ik wel overdreven hoog, die gaan 3 a 4x over de kop... Maar er is echt minder hooi in kleine pakjes dan vorige jaren!

Hier zie je de paardenboeren het meeste zelf doen, dus maaien en schudden. Het wordt wel geperst door het loonbedrijf, maar zelf van het land halen. Plastic balen weet ik zo niet, dat heeft mijn zus net laten doen, geen idee.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:07

Goede paarden vinden altijd wel een plaatsje, daar ben ik nog steeds van overtuigd. Wij hebben het geluk dat we redelijk goedkoop aan hooi kunnen komen, we kopen al jaren van dezelfde boer ...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:17

Mindim schreef:
Silly1972 schreef:

Dat snap ik, maar in verhouding wordt dat amper gegeten en aangezien er steeds meer paarden naar het slachthuis gaan, zou je verwachten dat die markt voor paardenvlees wordt overstelpt. En paarden die hier bij het slachthuis worden aangeboden, gaan toch niet alsnog door op transport naar italie??

Ik denk dat veel mensen niet weten wat ze eten en zo ongemerkt heel wat paardenvlees naar binnen werken, bijna alle snacks van Beckers en Mora bevatten paardenvlees ook de goedkope merken zijn er niet vrij van. Lees de etiketten er maar op na.
Vroeger deed ik dat niet tot mijn eerste eigen paard (HKO klasse 4 en stokkreupel) bijna 20 jaar geleden door de verzekering naar de slacht is gebracht, ik moest er niet aan denken mijn eigen paard op te eten.
Etiketten lees ik nog steeds en bij de cafetaria kies ik op zeker, een rundvlees kroket.
Frikandellen van AH bevatten geen paard en de kipfrikandellen van Anur Halal foods zijn ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:47

Ik eet al geen mora en beckers vanwege de berichten dat zeer zwaar verwaarloosde dieren (runderen en paarden) ook worden gebruikt om ze te vullen. Ik eet alleen biologisch ook trouwens. Paardenvlees eet ik prima, maakt me niet zoveel uit.
Dat van mora en beckers heeft hier dacht ik ook op bokt gestaan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:51

Meestal eten wij rund van een koe van de boer waar ik mijn paarden heb staan, dat beestje heeft een super leven gehand, veel in de wei en langzaam gegroeid op veel ruwvoer :D Stom, maar daar heb ik dan weer geen moeite mee...

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:15

kinel schreef:
dan moeten ze eens stoppen met fokken. vooral de hobby fokkers een verbod een veulen voor de verkoop te fokken en de beroepsfokkers een beperking op leggen.

Een hobby fokker een verbod opleggen is idioot wat betreft het fokken van een goed sportpaard. Dat we de grote jongens eens een beperking opleggen allah. Waarom de groters wel laten fokken in mindere mate maar de hobbyfokker verstoten, vergeet niet dat bv een VDL stud ook ooit eens een paard heeft gekocht van een hobbyfokker en kijk waar ze nu zijn, 200 veulens per jaar minimaal. Elke hobbyfokker verdient die ene kans, maar niet alleen voor de verkoop. Fok ze dan ook op tot 2 of 3 jarige en kijk wat je hebt gefokt zodat je meer en meer kennis kunt verzamelen van je eigen merrie en hierop ook een betere hengsten keuze kunt bepalen. Dit zou ook kunnen beteken dat je fokkers kunt verplichten om veulens zelf op te fokken tot een 2 of 3 jarige voor een periode van 5 tot 6 jaar. Hierdoor zal er aanmerkelijk minder gefokt worden en komen vraag en aanbod weer op nivo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:50

tiwi1969 schreef:
Meestal eten wij rund van een koe van de boer waar ik mijn paarden heb staan, dat beestje heeft een super leven gehand, veel in de wei en langzaam gegroeid op veel ruwvoer :D Stom, maar daar heb ik dan weer geen moeite mee...

Ik haal vlees bij iemand die zijn koeien in een natuurreservaat heeft. Mijn oom heeft ook altijd 2 a 3 koeien, ze zijn minimaal 4 jaar oud wanneer ze weggaan. Ook zij hebben het heerlijk gehad. Alleen 1 koe die hij als kalfje heeft gehad, kan hij niet weg doen, zij blijft :D