Dummy behulpzaam bij inrijden van jonge paarden *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:53

jannie86 schreef:
t lijkt me gewoon niet praktisch eerst als het zo lang duurt. Ben het met je eens dat ze moeten leren stilstaan, maar als er al iets engs op je zit, en ze nog bezig zijn met vastzetten?

Ik weet niet hoe jij beleerd, maar in principe kennen de paarden al wel het werken aan de lange lijn hoor. ;)

Overbluffen gebeurt niet met een dummy, overbluffen gebeurt wanneer er een zadel op gemieterd word de singel flink word aangetrokken paard door 3 man word vastgehouden en zodra de ruiter met zijn kont het zadel raakt kunnen de omstanders een schietgebedje doen en hopen dat het paard zo overdondert is dat hij het accepteert.

De mensen die met een pop werken zorgen er júist voor dat de paarden al goed getraind zijn. Ze kennen het vaststaan op de poetsplaats, het poetsen wassen en zadelen is geen probleem meer. Ze kennen de commando's aan de longeerlijn en de paarden luisteren naar hun trainer. Dat het onwennig gaat is geen probleem, maar ze moeten al wel wat kennen alvorens je er een pop op vast knoopt.

En dus leert de ervaring dat de meeste helemaal niet moeilijk doen met een pop. :)
Ze vinden het eng, maar als je als trainer rust kunt overdragen naar het paard kan ik bijna garanderen dat een pop ALTIJD goed gaat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:57

jannie86 schreef:
Je mist toch heel veel als ruiter zelf als je er zo'n pop opknoopt. Die stuitert lekker mee, da's toch heel anders dan een mens uiteindelijk?

Misschien gewoon even reacties teruglezen in het topic alvorens je vragen gaat stellen. :P

Juist het feit dat de rompbalans van de pop ver te zoeken is maakt dat het paard wendt aan bewegingen op de rug en in het zadel. Sommige paarden hebben het instinct dat dat wat op hun rug zit er hoe dan ook vanaf moet. Dan kun je beter een pop het paard braaf laten "maken" als dat je je nek gaat breken voor een paard.

De pop zit vastgesnoerd, en hoe gek het paard dus ook doet: rennen, vluchten, achterwaarts, bokken, steigeren etc. et., de pop blijft wel zitten. Zo leren ze dus omgaan met gewicht op de rug. Zo leren ze dat een ruiter niet altijd stil zit maar beweeglijk is in het zadel en ze leren accepteren dat er iets of iemand op de rug zit.

shilady

Re: Dummy behulpzaam bij inrijden van jonge paarden *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:59

Maarja neemt natuurlijk niet weg dat als je die ardel hebt gebruikt dat je er daarna wel een ervaren ruiter op moet zetten die van daaruit verder werkt ;)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:08

Chaos schreef:
jannie86 schreef:
t lijkt me gewoon niet praktisch eerst als het zo lang duurt. Ben het met je eens dat ze moeten leren stilstaan, maar als er al iets engs op je zit, en ze nog bezig zijn met vastzetten?

Ik weet niet hoe jij beleerd, maar in principe kennen de paarden al wel het werken aan de lange lijn hoor. ;)

Overbluffen gebeurt niet met een dummy, overbluffen gebeurt wanneer er een zadel op gemieterd word de singel flink word aangetrokken paard door 3 man word vastgehouden en zodra de ruiter met zijn kont het zadel raakt kunnen de omstanders een schietgebedje doen en hopen dat het paard zo overdondert is dat hij het accepteert.

De mensen die met een pop werken zorgen er júist voor dat de paarden al goed getraind zijn. Ze kennen het vaststaan op de poetsplaats, het poetsen wassen en zadelen is geen probleem meer. Ze kennen de commando's aan de longeerlijn en de paarden luisteren naar hun trainer. Dat het onwennig gaat is geen probleem, maar ze moeten al wel wat kennen alvorens je er een pop op vast knoopt.

En dus leert de ervaring dat de meeste helemaal niet moeilijk doen met een pop. :)
Ze vinden het eng, maar als je als trainer rust kunt overdragen naar het paard kan ik bijna garanderen dat een pop ALTIJD goed gaat.

Nou als die pop het kan en dat nie moeilijk, je hebt zo'n braag paard die alle commando's kent, kun je er net zo goed zelf op kruipen vind ik. scheelt weer wat duitjes.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:14

@Chaos, +:)+ !!

@Jannie86, paarden wórden braaf door de pop. Dat de paarden zo braaf zijn in de omgang en aan de longe is nog geen garantie dat ze onder de man met gewiebel boven op hun rug net zo braaf zijn. Paarden zijn gewoontedieren en vrijwel alles wat nieuw is voor een (jong) paard, is spannend. Door de pop kun je de reactie van het paard zien en inschatten hoe hij op de ruiter zal reageren en tegelijkertijd went het paard eraan (aan de beweging vooral).

Júist bij paarden die heel gevoelig zijn is die pop ideaal.

Vrijwel iedereen in dit topic die met regelmaat paarden zadelmak maakt (of zelfs niks anders doet) én met zo'n pop werkt op een rustige manier is enthousiast. Dat zegt toch genoeg...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:17

Ja dat mag en dat kan. Ik maak ook met regelmaat paarden zadelmak, en rij ze door. Doordat ik vooraf de paarden hebben gelongeerd, en alles verder heb geleerd weet ik in de meeste gevallen ook hoe ze reageren.

Daarom zeg ik niet dat het slecht is ofzo. Ik zeg alleen dat ik het niet praktisch vind. Dat is mijn mening.
Ik zou het dus zelf blijven doen, omdat dat goed gaat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:22

Nuja, jij komt je paarden nog wel tegen dan Jannie. Niet alles is braaf.
Wat voor opvoeding je ze ook geeft. Wat voor training ze al gehad hebben.

Als je ervaren bent met zadelmak maken zou je juist moeten weten dat er verschillende types paarden zijn.

Sommige paarden kan men beter niet direct opstappen. Doe jij dat wel is dat niet alleen dom maar ook roekeloos. Het is je eigen lijf waar je mee speelt, waarom die gok nemen? En wat is er níet praktisch aan de pop? Ik zal eens een filmpje maken, mijn pop zit binnen een minuut op het paard én vast. Sneller dan dat menig ruiter op kan stappen. ;)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:26

ik geloof dat je mij nu probeert te overtuigen.
En ik geloof ook dat ik best mijn mening hierin kan en mag hebben.
Misschien kom ik ze wel tegen, tot nu is het goed gegaan, en sommige wat minder. dat lost zich op.
En ja als je paarden hebt zit daar sowieso een risico aan, inrijden of een buitenritje. Noem maar op.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:26

jannie86 schreef:
Nou als die pop het kan en dat nie moeilijk, je hebt zo'n braag paard die alle commando's kent, kun je er net zo goed zelf op kruipen vind ik. scheelt weer wat duitjes.

Hier begrijp ik even helemaal niks van.

Je zegt dat wat de pop doet: rodeo's uitzitten, niet moeilijk is???? Pardon? Ben jij de nieuwe Gert vn 't Hof? Denk dat maar weinig ruiters zó goed balans kunnen houden.

Scheelt weer wat duitjes? Mijn pop heeft om precies te zijn 0€ gekost.
Oude overal van paps, stro-touwtjes die anders weggegooid worden, haken die ik van oude halsters en bilkoorden af heb geknipt. Duur grapje hoor. Het stro waarmee ik hem gevuld heb is het losse stro dat op de grond ligt en niet in de stal beland. ;)

Je bent aardig bevooroordeeld.

Daarbij zie ik liever een ruiter die zadelmak maakt met rust en respect voor het paard. Als je dus een moeilijk en gevoelig paard hebt waarom dan in vredesnaam er persé zelf op willen klimmen? De wil om jezelf te bewijzen misschien?
Nee, daar kan ik niet in komen.

Sommige paarden moeten vertrouwen krijgen, dat krijgen ze niet van een ruiter die ze af kunnen werpen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:27

En als het gaat om een paard waar je niet zomaar op kan stappen, is dit paard dan al wel klaar om bereden te worden?

edit, ik heb het ook niet over jouw pop, maar deze in het filmpje.
Laatst bijgewerkt door Retlaw op 01-09-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:28

Ik lag helemaal dubbel.. je zou zo'n paard loslaten op t strand met zo'n pop erop en niemand erbij..

Wat zullen mensen gek kijken _O-

Of stel je voor dat wij allemaal van links naar rechts zwiebelen als we rijden.. net als een pinguin hahahaha

_O-

Jammer jongens.. hadden jullie idd toch patent aan moeten vragen.

Volgens mij gaat die best wel rijk worden :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:28

Ik probeer niemand te overtuigen. Ik geef mijn mening en ik geef aan dat jouw mening nogal ongegrond is en voornamelijk gebaseerd op vooroordelen. Vandaag dat ik moeite neem om het UIT TE LEGGEN. Das wat anders als overtuigen. Het is zo jammer als mensen nooit buiten hun eigen vertrouwde zone durven te zoeken.

Ik denk dat de pop een van de meest vriendelijke manieren is om een paard mee te beleren.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:29

waarom zeg je dan dat mijn mening ongegrond is? waarop baseer jij dat?

Chaos

jannie86 schreef:
En als het gaat om een paard waar je niet zomaar op kan stappen, is dit paard dan al wel klaar om bereden te worden?

Je maakt een grapje hoop ik??

Je maakt zadelmak schrijf je, dan hoef ik je dit soort dingen toch niet uit te leggen?

Chaos

jannie86 schreef:
waarom zeg je dan dat mijn mening ongegrond is? waarop baseer jij dat?

Op het feit dat je dingen noemt wat betreft de dummy die niet waar zijn.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:31

Als je niet rustig op het paard kan stappen, zijn dan je basis beginselen wel in orde?
Als ik de basis voor elkaar heb, het dier vertrouwt mij, kan ik gerust op stappen.
Maar inderdaad ik ben nog niet een gek tegengekomen, en heb het misschien getroffen met onze paarden...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:08

Dat denk ik.

Ik heb nu zo'n 30 paarden zadelmak gemaakt en doorgereden. Daarvan heb ik er 2 eerst met pop beleerd omdat ik aan de longe al wel kon inschatten dat het rasechte draken waren. :D En mijn mishandelde pony zijn we momenteel vertrouwen aan het geven met de pop. Ik kan er prima op rijden maar anderen nog niet. Dus dan leert hij eerst de pop met zich meedragen en daarna weer een echt ruitertje.

Ik zou een pop zeker niet bij alle paarden proberen. Maar ik luister zo veel mogelijk naar het paard en als ik merk dat ze een special treatment nodig hebben krijgen ze die mbv een pop. Hihi.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:23

Heeft die dummy nou geen whiplash eraan overgehouden? Ik moest echt lachen om dat filmpje. :j

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:24

Ik vindt het een hele veilige manier om je paard te beleren. De laatste tijd hoor je zoveel ongelukken met jonge paarden die ingereden worden. Maar ik denk dat de ''pop'' niet de beweging van de ruiter kan na bootsen. Als we er eenmaal zelf op gaan voelt het paard toch een ander gewicht op de rug en een andere houding van de ruiter.. Maar zoals ik er nu naar kijk vindt ik het helemaal geen slecht beeld geven!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:38

Ik heb me doodgelachen om dat filmpje...dat ding zwabberd echt alle kanten op.
Dan maar een opgevulde overal maar ik vind 669 euro wel veel.
Voor stallen of mensen die vaak paarden beleren kan het wel een uitkomst zijn.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 05:24

ach iedereen zijn of haar eigen mening
denk dat als je ruiters vraagt die nu in een rolstoel zijn beland door een bok/stijger van een paard, dat hun mening duidelijk zal zijn...
Je hebt maar 1 rug/nek leven, en daar kun je beter zuinig op zijn.
Hoeveel paarden je zadelmak hebt gemaakt maakt in deze niet uit, er kan er altijd 1 bij zitten die gewoon een gekke sprong maakt waardoor jij er af klapt..en je weet nooit hoe je terecht kan komen.
De eerste keer op een paard gaan zitten is en blijft spannend, hoe je dat ook went of keert.

Ik geloof ook niet dat een dummy perse 'nodig' is, maar wel hulpvol. Als je alle tijd neemt en het goed aanpakt kun je ook prima een paard beleren zonder dummy, dat is wel bewezen. Denk alleen dat een dummy een stuk veiliger is op zo'n cruciaal moment, een extraatje. of degene die dit niks vinden moeten allemaal zeer ervaren rodeoruiters zijn??

Verder lijkt de dummy me perfect voor de echte probleempaarden. hier zie je monty roberts met een dummy aan het werk, niemand kon op dit paard rijden, tja dan is de keuze slager of dummy snel gemaakt denk ik.

en als het om de kosten gaat.. met een oude overal, een hoop kranten en wat touw kom je al een heel eind.. [HAR] Hoe maak je zelf een dummy? hier al wat tips ;-)
ik begrijp niet dat iemand hier 670 euro voor uit kan geven..

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:04

Ik heb in het verleden ook met dummy zadelmak gemaakt. Alleen de paarden waarvan we toen verwachten dat ze ondanks een goede voorbereiding toch nog flink te keer zullen gaan. Het was super! Alleen het vast maken vond ik altijd super eng. Wij hadden dan ook in een oud zadel gaten in gemaakt en daar haken aan gedaan, hierdoor konden we sneller/veiliger de dummy vast klikken

Barb46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:33

Wat een geweldig filmpje, kan inderdaad best handig zijn. zodat je zelf geen vliegles krijgt. hahahahaha

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:39

zulke berichten hier spammen voor je 25 te krijgen is errrgggg sneu....
En die dummy LMFAO haha die is gewoon grappig, al is het niet meer nieuw of orgineel, wel erggg leuk en handig!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:12

Ik heb voor het beleren ook een oud zadel. Als ze daar te gek mee doen geeft het niks. Heb de touwtjes van de pop dan ook op maat gemaakt voor dat zadel. :j

Dat filmpje hierboven, die is niet meer te zien ofzo? Is daar een andere link naartoe? Was eigenlijk wel benieuwd.

Mioux: zijn er berichten verwijdert hier? Snap niet wat je bedoelt. :P