jannie86 schreef:t lijkt me gewoon niet praktisch eerst als het zo lang duurt. Ben het met je eens dat ze moeten leren stilstaan, maar als er al iets engs op je zit, en ze nog bezig zijn met vastzetten?
Ik weet niet hoe jij beleerd, maar in principe kennen de paarden al wel het werken aan de lange lijn hoor.

Overbluffen gebeurt niet met een dummy, overbluffen gebeurt wanneer er een zadel op gemieterd word de singel flink word aangetrokken paard door 3 man word vastgehouden en zodra de ruiter met zijn kont het zadel raakt kunnen de omstanders een schietgebedje doen en hopen dat het paard zo overdondert is dat hij het accepteert.
De mensen die met een pop werken zorgen er júist voor dat de paarden al goed getraind zijn. Ze kennen het vaststaan op de poetsplaats, het poetsen wassen en zadelen is geen probleem meer. Ze kennen de commando's aan de longeerlijn en de paarden luisteren naar hun trainer. Dat het onwennig gaat is geen probleem, maar ze moeten al wel wat kennen alvorens je er een pop op vast knoopt.
En dus leert de ervaring dat de meeste helemaal niet moeilijk doen met een pop.

Ze vinden het eng, maar als je als trainer rust kunt overdragen naar het paard kan ik bijna garanderen dat een pop ALTIJD goed gaat.