Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:05

Wij gaan het (voor het eerst) bij een fourage bedrijf halen. 5 euro per baal van +/- 35 kg, dat betaal ik bij een ander voor balen van gemiddeld 20 kg.
Hooi komt uit Duitsland en bij ons uit de polder en is van prima kwaliteit. Wij hebben per jaar ongeveer 800 balen nodig (van 35 kg). Dit jaar willen wij van die bundels die opgebouwd zijn uit kleine balen. Dat is wel wat duurder maar veel praktischer voor ons.
Dit jaar gaan ze op strokorrels. 2 paarden vreten stro met alle gevolgen van dien. De stallen worden maar 3 maanden per jaar opgestrooid in de echte wintermaanden zodat ze droog kunnen liggen als ze willen.

Het valt mij trouwens al jaren op dat ze in het noorden en zuiden van Nederland minder voor hooi betalen dan bij ons hier in het zuid-westen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:38

suffie schreef:
Het is idd streekgebonden, want hier in onze omgeving (Achterhoek, Duitse grens) ligt nog veel stro op het land te verrotten en staat er nog veel graan.

Dit kan ik beamen ...ik rijd dagelijks langs dit soor velden .

Onze vaste hooiboer heeft ook dit jaar weer verhoogd , waar we in 2009 25 Euro voor een 400 kg baal
hooi betaalden , afgelopen jaar 30 , en dit jaar 40 Euro .
Zoals in dit topic reeds genoemd , het voorjaar te droog , de zomer te nat , en ja ook al krijgen we nog een mooie na
zomer /herfst misschien haald hij er nog een snede silage uit .
Dus gewoon 1 snede minder dan anders per veld .
Gras staat er overal genoeg , het is nat en warm dus het groeit , alleen de nachten zijn op het moment te koud en te vochtig
om er mooi droog hooi vanaf afkrijgen .
Wij zelf schrokken eerst van 40 Euro per hooi baal , maar ik heb al veel hogere prijzen gehoord .
We hebben op het moment 36 grote hooi balen van super kwaliteit op stal dus we kunnen /hoeven niet te klagen .
Ons boerke heeft een goede timing van oogsten gehad .

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:05

robert45 schreef:
niet te hoog stapelen dan valt het mee.

Is het direct achter de combine geperst? Of heeft het een dag gelegen?

Ik ga de boer vandaag bellen, hij heeft voor mij zelf ook nog een paar honderd pakjes op zijn zolder liggen die ik maandelijks afneem. Ze zijn de vierde augustus gebundeld, de boer heeft wel nauwlettend in de gaten gehouden of het al kon, met proefbundelen en vochtmeting.dit is de eerste keer dat ik van het land heb gekocht, is het normaal dat stro nog moet nadrogen? Het ziet aan de buitenkant wel mooi droog uit.
Maak me toch wat zorgen...

Pashon

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:17

Vind het nog wel meevallen hoor. Als ik zie hoevaak er hier per land gehooid is, de meeste boeren hebben hier hun 3e snee er al af. Hooi heb ik momenteel van 2 diverse boeren is was €30,- per 600kilo baal helaas had die niet genoeg dus heb de rest voor €40,- per 600kilo baal opgekocht.
Kleine baaltjes hooi zijn erg lastig nog te vinden, de grote gesealde balen zijn nou eenmaal makkelijker kwijt te raken en hoeft niet persé in een schuur gehouden te worden. In verhouding is dat ook veel goedkoper als een kleine baal het enige nadeel is dat mensen die maar 1 of 2 paarden hebben ze het niet goed kunnen houden na het open snijden.

Stro valt inderdaad tegen, maar heb toch nog een adresje kunnen vinden met erg mooi stro voor €1,50 per baaltje. Hebben ook direct alles opgekocht wat binnen is is binnen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:22

En toen regende het...daar gaat ons gras. Het is echt een ramp dit jaar. Van het voorjaar heeft het 8 weken niet geregend hier en nu regent het acht weken aan één stuk. Denk dat we alles wel als verloren kunnen beschouwen...:( Ik word hier echt niet goed van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:31

Kan je het niet laten wikkelen? Gisteren was bekend dat het ging regenen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:31

deedee19 schreef:
En toen regende het...daar gaat ons gras. Het is echt een ramp dit jaar. Van het voorjaar heeft het 8 weken niet geregend hier en nu regent het acht weken aan één stuk. Denk dat we alles wel als verloren kunnen beschouwen...:( Ik word hier echt niet goed van.

Ik zag het al regenen en moest aan jou denken, wat verschrikkelijk voor jullie....

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:40

russel schreef:
Kan je het niet laten wikkelen? Gisteren was bekend dat het ging regenen.

Moet je wel een loonwerker kunnen vinden die kleine pakjes wikkelt en tijd heeft ;) Bovendien heb ik een ex bevangen shet en een fjord, dus ik kan eigenlijk niks met dat gewikkelde spul (veel te rijk)
Bovendien voorspelden ze gisteren dat het pas rond 20.00 uur zou gaan regenen. Vanmiddag zouden ze komen persen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:41

Ik zit in de betuwe en ik zie dat de prijzen hier het hoogst zijn en de kwaliteit is vaak ook nog niet eens goed, de pakken zijn vaak kleinder dan gemiddeld en de prijzen het hoogst.

Ik moet uit gaan wijken merk ik. zie prijzen tussen de 35 en 50 euro voor pakken van 500 kg voorbij komen, dat was vorig jaar hier al de prijs voor pakken van 350 kg.....

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:53

Pashon schreef:
Vind het nog wel meevallen hoor. Als ik zie hoevaak er hier per land gehooid is, de meeste boeren hebben hier hun 3e snee er al af.

99% daarvan gaat allemaal de kuilbult in ;) Er wordt hier wel veel gemaaid maar allemaal voor kuil, hooi wordt bijna niet gemaakt dit jaar.
Onze buurman gaat dit jaar ook geen hooi meer maken. Hij heeft nog genoeg voor zijn eigen gebruik en de rest van het gras gaat de bult in.

Wij hebben 2 maand geleden zelf gehooid. Deze baaltjes zijn goed droog binnen gekomen. We wachten nu nog op een zo'n 4-6 dagen echt droog weer om nog een keer te maaien. En afhankelijk hoe droog we het gras dan krijgen wordt het of weer hooi in kleine balen of hooilage in grote gewikkelde balen. Onze paarden zijn wat dat betreft gelukkig niet zo kieskeurig.
Voor stalbedekking gebruiken we houtkrul. Wegens de stijgende prijzen daarin (enkele verkoop 8,20 euro per baal :oo ) hebben we nu 'groot' ingekocht: 1 pallet met 18 balen voor 7,30 euro per baal. Tel uit je winst... :$ En met die 18 balen komen wij een heel eind de winter door.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:55

russel schreef:
.

Ik moet uit gaan wijken merk ik. zie prijzen tussen de 35 en 50 euro voor pakken van 500 kg voorbij komen, dat was vorig jaar hier al de prijs voor pakken van 350 kg.....

Ik zie idd ook koopjes voorbij komen :o

Hooiprijzen zijn nu 240 euro per ton als ik het goed heb (volgens mij in boerderijblaadje gelezen) Als je dan een klein pakje zou hebben van 20 kg zou die al uitkomen op 4,80...
Dan heeft merendeel hier toch nog koopjes aan het hooi! Wikkelpakken zijn een ander verhaal, want hooi is echt veel schaarser. Maar ook de grote wikkelpakken zijn hier nog goed aan de prijs. Maar goed echt goed oogstweer is het ook niet... Eerst groeide er weinig en nu staat er wat, maar is het weer er bijna niet naar om het te gaan maaien...

Stro hebben wij ook nog nodig, maar wij wagen de gok niet nu vanaf het nederlandse land :o Teveel rotzooi en kans dat het nog te nat is waardoor je in de winter geen fijn strooibaar stro hebt... En bij ons is de regel een pak moet uit elkaar springen als je em opensnijd anders hebben we em niet nodig... Dus van de winter maar bellen met de fouragehandelaar en hopen dat de prijzen meevallen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:15

Maar met hooi ook oppassen hoor, dat moet ook los springen en als je een plak pakt uit elkaar vallen en niet trekken.....want mijn hooi was dus niet helemaal droog, wellicht een bui over heen gevallen, maar dat zit al goed in elkaar en de rook komt er al van af....daar zit je dan met je dure pakken...dan vind ik het de prijs nl ook niet waard. Als je voor rotzooi een hoop moet neertellen..gelukkig heb ik voor de winter wikkels.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:20

deedee19 schreef:

hier hetzelfde gevoel toen ik wakker werd, ik had het niet gehooid met deze voorspellingen....
maar de boer die het land bij mn schoonpa hooit ging toch hooien, net als vele andere boeren en nu ligt het te veregenen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:23

russel schreef:
want mijn hooi was dus niet helemaal droog, wellicht een bui over heen gevallen, maar dat zit al goed in elkaar en de rook komt er al van af

:(:) Dat is flink balen! Wij hebben gelukkig heel veel geluk gehad en flink wat mooi hooi kunnen "maken" en van de winter hebben wij ruim voldoende. En anders hebben we ook nog wikkelpakken liggen. Want tsjah hier is alles te koop en als iemand er een goede prijs voor wil neerleggen dan voer ik wel wikkelpakken :o

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:29

Psydoxy schreef:
Stal_Fiore schreef:
Pfff gelukkig hebben wij vandaag 200 balen voor 3 euro t stuk gelost...

hooi of stro?

Sorry, stro

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:09

flettie schreef:
Pashon schreef:
Vind het nog wel meevallen hoor. Als ik zie hoevaak er hier per land gehooid is, de meeste boeren hebben hier hun 3e snee er al af.

99% daarvan gaat allemaal de kuilbult in ;) Er wordt hier wel veel gemaaid maar allemaal voor kuil, hooi wordt bijna niet gemaakt dit jaar.
Onze buurman gaat dit jaar ook geen hooi meer maken. Hij heeft nog genoeg voor zijn eigen gebruik en de rest van het gras gaat de bult in.

Wij hebben 2 maand geleden zelf gehooid. Deze baaltjes zijn goed droog binnen gekomen. We wachten nu nog op een zo'n 4-6 dagen echt droog weer om nog een keer te maaien. En afhankelijk hoe droog we het gras dan krijgen wordt het of weer hooi in kleine balen of hooilage in grote gewikkelde balen. Onze paarden zijn wat dat betreft gelukkig niet zo kieskeurig.
Voor stalbedekking gebruiken we houtkrul. Wegens de stijgende prijzen daarin (enkele verkoop 8,20 euro per baal :oo ) hebben we nu 'groot' ingekocht: 1 pallet met 18 balen voor 7,30 euro per baal. Tel uit je winst... :$ En met die 18 balen komen wij een heel eind de winter door.

Hey Flettie, had het eigenlijk niet vlakbij ons in de buurt maar bij Emlichheim in de buurt, ken een gros van de boeren persoonlijk en ze hebben er echt super hooi afgehaald inclusief een 3e snee, zit niks geen kuil bij tussen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:21

MiniLoe schreef:
deedee19 schreef:

hier hetzelfde gevoel toen ik wakker werd, ik had het niet gehooid met deze voorspellingen....
maar de boer die het land bij mn schoonpa hooit ging toch hooien, net als vele andere boeren en nu ligt het te veregenen

ik heb tot nu toe geluk,het is hier nog steeds droog.
hopelijk blijft dat zo......

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:28

Het was een buitje van een half uur en nu schijnt de zon weer volop. Maar er komt nog meer vandaag. Gaan maar proberen nog een aantal keren extra te wenden en dan toch maar te zoeken naar een loonwerker die kleine baaltjes kan en wil komen wikkelen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:51

MiniLoe schreef:
deedee19 schreef:

Je moet ook altijd de boeren goed in de gaten houden, ga er maar vanuit dat als zij in paniek alles binnen gaan halen jij dit ook beter kunt doen, zonde!! ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:04

whaha het word bij ons juist door een boer gedaan. Het land is van mn schoonpa maar een boer, goede vriend van ons regelt het hooien en schudden, alle boeren hadden het hier gisteren nog op het land liggen en waren nog aan het schudden, nog niemand ging als een gek inpakken, wellicht vandaag maar zelf zit ik in het zuiden dus weet niet wat ze vandaag op het land doen, wel code oranje voor bij ons betreft slecht weer dus weinig goeds, morgen nog wel droog dus wellicht dat we het morgen avond droog binnen kunnen halen, tis nu goed warm en wind dus wellicht toch vandaag _/-\o_ hopen en bidden haha

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:12

Niet zo klagen allemaal, wij betalen $ 20,40 voor een baaltje van 20 kilo...... |(

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:00

Firstofjuly schreef:
Niet zo klagen allemaal, wij betalen $ 20,40 voor een baaltje van 20 kilo...... |(

:wow:
is het geen tijd om goudvissen te gaan houden? :+
dat is toch niet meer te betalen zo.....

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:09

@Bassenqua wij laten het juist door een boer doen en idd ook hier in de omgeving lag alles gisteren op het land, MAAR er is nog hoop. Het buitje van vanmorgen duurde maar even en meteen daarna ging de zon flink schijnen, het windje waaien en steeg de temp naar 29 graden. Onze wei ligt vol in de zon. Het was dus zojuist keurig droog. Boertje had de loonwerker gebeld om te komen persen zou er ongeveer NU moeten zijn ware het niet dat het sinds 2 minuten weer regent :( Niet zo hard als vanmorgen gelukkig en wat ik op buienradar zie gaat dit de laatste voor vandaag zijn (maarja gisteren stond er ook weer wat anders op) Boertje is nu weerhopen aan het maken met hulp van mijn man zodat zoveel mogelijk droog blijft. Morgen schudt hij het weer uit elkaar. Ze voorspellen morgen droog weer dus het zou zomaar kunnen zijn dat het nog te redden valt. Wij doen er iig alles aan, weggooien kan altijd nog, maar zo'n spannend jaar als dit jaar heb ik nog niet gehad.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:10

mariska32 schreef:
Firstofjuly schreef:

:wow:
is het geen tijd om goudvissen te gaan houden? :+
dat is toch niet meer te betalen zo.....

Halleluja 8) nee zo is paarden houden toch geen ba(a)l meer aan?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:25

Heb net een vrachtauto stro besteld; 140 euro per ton.... Het wordt uit denemarken gehaald.