Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:08

just_bassie schreef:
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf
Als iedereen die vind dat je ook in het Z een cap moet dragen....daar nu zelf eens mee begint....
ipv te roepen dat het verplicht moet worden

Inderdaad op bokt altijd zoveel gegil "weg hoedje" maar hoeveel topics met fotoshoots waarbij de betrefende TS dan zonder cap op paard zit en zegt cap is eigen keuze :+. Ik heb in dit topic ook eens bijna iedereen zijn profiel bekeken die tegen het hoedje is en heel veel van jullie hebben foto's waarbij je op paard zit zonder cap :D

Ik ben voor eigen keuze je mag met cap rijden dus als je dat wil doen en niet zeuren als iemand wel graag met hoedje rijd. Ik rij thuis altijd met cap maar start mijn paard in het Z toch met hoedje

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:10

Nimber schreef:
Lekker eigen keus laten.Mensen zijn wijs genoeg om zelf te kunnen beslissen of ze wel of niet met een hoedje gaan rijden.
Ik heb een beetje het idee dat het gros van de mensen die roept cap op nooit Z heeft gereden.Een enkele uitzondering daar gelaten.

Precies, ik heb eerder het idee dat het afgunst is dan dat ze echt een reëel beeld hebben van de verantwoordelijkheid van Z-ruiters. De hardste schreeuwers hebben waarschijnlijk nog nooit Z gereden of zijn daar ver van verwijderd ;)

NathalietjeB

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:16

wat een gezeur hier weer...
de mensen die graag voor cap kiezen kiezen met hun hersens ipv het enkel voor het hoedj te kiezen wat er mooier uit ziet..
Z ruiter of niet een paard blijft een paard...t zijn geen machines die altijd maar braaf lopen..

Fitzroy voor mij echt geen afgunst naar de Z ruiters...maar t is gewoon kiezen met je volle verstand of niet
de 1 kiest voor veiligheid en de ander niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:17

nobility schreef:
Serieuze vraag: Gebeuren er nu minder ongelukken in de paardensport dan vroeger? Toen reed er bijna niemand met een goedgekeurde veiligheids cap.

Nee, niet vanuit die redenering omdat een cap geen ongelukken voorkomt. De paardensport zou er verstandig aan doen om maatregelen als het invoeren van een veiligheidscertificaat iets serieuzer aan te pakken zodat de sport in een veiligere omgeving gedaan kan worden. Ongelukken hebben altijd een oorzaak en voor al die gevallen die buiten de combinatie liggen kunnen er maatregelen getroffen worden in de omgeving. Het zou mooi zijn als daar eens iets aan gedaan zou worden.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:17

@ Fitzroy: Ik betwijfel of dat helemaal waar is. Ik ben zelf ook voormalig Z-ruiter en mijn hoedje ligt inderdaad netjes thuis is een doos.
Sinds mijn werk als arts en het daardoor met de neus op de feiten gedrukt worden wat rijden zonder cap daadwerkelijk voor gevolgen kan hebben (of eigenlijk sporten zonder juiste bescherming in het algemeen; je wilt niet weten wat je zo nu en dan op de SEH binnen gebracht ziet worden) stap ik op geen enkel paard meer zonder cap op mijn kop. Dan kan het hoedje nog zo mooi zijn en nog zoveel lekkerder zitten dan zo'n zweterige cap, maar ík wil straks niet denken als ik er een keer goed afstuiter en schade oploop: had ik maar....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:25

Lovely schreef:
nobility schreef:
Serieuze vraag: Gebeuren er nu minder ongelukken in de paardensport dan vroeger? Toen reed er bijna niemand met een goedgekeurde veiligheids cap.

Nee, niet vanuit die redenering omdat een cap geen ongelukken voorkomt. De paardensport zou er verstandig aan doen om maatregelen als het invoeren van een veiligheidscertificaat iets serieuzer aan te pakken zodat de sport in een veiligere omgeving gedaan kan worden. Ongelukken hebben altijd een oorzaak en voor al die gevallen die buiten de combinatie liggen kunnen er maatregelen getroffen worden in de omgeving. Het zou mooi zijn als daar eens iets aan gedaan zou worden.

Van 1988 tot 1998 is er een enorme toename in het aantal ongevallen, daarna wordt het aantal ongevallen per jaar stabiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:39

LDRD, het is inderdaad in dit kader handig om te weten dat er cijfermatig gezien in de afgelopen 13 jaar sprake is van stabiliteit.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:44

Natuurlijk is een cap veiliger, maar ook niet zaligmakend. Ook met cap kun je overlijden na een val van je paard. Laat de keuze bij de ruiter. Zo ligt de keuze om deel te nemen aan het verkeer ook bij iedereen zelf en volgens mij vallen daar toch echt veel meer doden.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:56

Lovely schreef:
LDRD, het is inderdaad in dit kader handig om te weten dat er cijfermatig gezien in de afgelopen 13 jaar sprake is van stabiliteit.

De grote vraag is echter of de paardensport als geheel niet groter of kleiner is geworden. De percentages zeggen veel meer dan de losse getallen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:01

De paardensport is als gevolg van de economie in die periode natuurlijk enorm toegenomen, hetgeen de cijfers natuurlijk verklaart. Daardoor zijn er ook veel meer 'mensen met paarden' bijgekomen in vergelijking met vroeger, hetgeen het aantal ongevallen ook nog eens omhoog kan jagen.
Dat het nu al jaren stabiel is is ook wel verklaarbaar, er zit namelijk een natuurlijke grens aan het aantal mensen die wat met een paard wil en er ook één heeft. Al die mensen zijn zo'n beetje voorzien in tegenstelling tot vroeger, toen er wel meer mensen die er één wilden waren, maar die het zich niet konden veroorloven.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:11

Afgunst door mensen die nooit Z hebben gereden en die daardoor tegen het hoedje zijn?? Sorry dat vind ik onzin.Ook ik ben een aantal jaren geleden Z gestart met hoedje omdat ik dat mooi vind maar ik zou het nu nooit meer doen. Ik heb vorig jaar een enorme valpartij meegemaakt en zonder cap had ik het waarschijnlijk niet naverteld.
Bij sommige mensen moet er eerst wat gebeuren om tot inkeer te komen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:19

Ik start in het Z ook met een cap. Veiligheid voorop en tegenwoordig worden caps steeds mooier.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:26

Vala, als je het topic gelezen hebt, kun je zien dat ik er ook gruwelijk vanaf ben gevallen en een half jaar aan het revalideren geweest. Maar dit verandert niet mijn mening t.o.v. hoedje/cap. Je zou dus kunnen zeggen dat ik niet tot inkeer gekomen ben, ondanks de valpartij. ;) Iedereen moet daarin zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Ik heb ook al aangegeven dat ik altijd met cap rijd, behalve op wedstrijd, dan gaat het hoedje op (en ook niet als het niet zou kunnen). Maar dat bedoel ik dus met inschatten of het al dan niet kan. Met paarden omgaan en paardrijden betekent nu eenmaal een risico nemen. Dan moet je stil achter je computer gaan zitten en hopen dat het plafond niet naar beneden komt.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:34

Ik ben een grote voorstander van met cap rijden en ik had waarschijnlijk op dit moment ook Z dressuur gereden met mijn oude paard als ik deze niet 2 weken geleden had moeten laten inslapen na een goed jaar vol blessures. Sommigen hebben ook veel pech gehad waardoor ze de Z niet gehaald hebben tot nu toe. Ik ben alles behalve afgunstig m.b.t. Z ruiters, vind dit echt een onzin redenatie. Ik snap ook niet waarom een Z ruiter een andere verantwoordelijkheid heeft dan een B/ L/ M ruiter? We rijden toch allemaal en beoefenen allemaal dezelfde sport....

Ik doe zelf vooral aan eventing en zie dus goed in wat voor gevaar er allemaal is, afgelopen december ben ik onderuit gegaan met mijn paard en daar heb ik dankzij mijn cap enkel maar een goede hersenschudding aan over gehouden.
Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik vind het dan niet eerlijk dat er gezegd wordt dat een voorstander van met cap rijden afgunstig is t.o.v. iemand die Z rijdt. Of dat die geen reëel beeld heeft. Dat is onzin, ik ken mijn paarden ook goed en weet wat ze doen. Ik moet ze juist heel goed kennen en ook mezelf goed kennen, ik moet weten wat we kunnen. Anders kan ik de eventing niet beoefenen. Maar ik wil het risico zo klein mogelijk maken, daarom rij ik met cap. En ja, ook dan kan er nog genoeg gebeuren.
Dat is gewoon mijn beslissing, maar daardoor ben ik niet afgunstig van Z ruiters. Scheelt misschien dat ik meer een spring-, eventingruiter ben dus minder de beloning van het met een hoedje rijden zie.

Ik vind het een beslissing die ieder voor zich moet maken, maar ik ben een voorstander van met cap rijden. Heb genoeg ongelukken meegemaakt die mij tot deze beslissing hebben doen komen. Zo maakt iedereen voor zich een beslissing en moet je maar net de 'pech' niet ontmoeten...

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:43

Waarom krijg ik toch steeds een gevoel van struisvogelpolitiek bij de hoedje-voorstanders?
Continu komt het argument dat paardrijden nu eenmaal gevaar met zich meebrengt voorbij en dat we dan maar niet moeten rijden en achter onze computer moeten blijven zitten en blablabla..... voorbij, maar ik heb nog niet één goed argument gezien waarom je de risico's niet tot een minimum zou moeten beperken...

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:51

Gewoon hetzelfde als voor de autogordels. VERPLICHT!!, je mag dan wel zelf verantwoordelijk zijn, maar als het fout gaat, dan draaien anderen voor kosten en ellende op.

De opmerking over niet fijn zitten is onzin. Endurance ruiters rijden tenslotte ook de hele dag met een helm op.

En zelfs al zou ik ooit Z dressuur rijden, dan wil ik niet eens gezien worden met een hoedje. Staat me gewoon niet ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:52

tamtam, tegelijkertijd kun je je afvragen waarom er niet doeltreffender iets gedaan wordt aan de bron van ongelukken in de omgeving? Op die manier kun je de risico's voor het ontstaan van een ongeluk namelijk echt beperken en dus ook de gevolgen ervan. De cap is alleen effectief voor de gevolgen, niet voor het ontstaan van een ongeluk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:52

tamtam schreef:
Waarom krijg ik toch steeds een gevoel van struisvogelpolitiek bij de hoedje-voorstanders?
Continu komt het argument dat paardrijden nu eenmaal gevaar met zich meebrengt voorbij en dat we dan maar niet moeten rijden en achter onze computer moeten blijven zitten en blablabla..... voorbij, maar ik heb nog niet één goed argument gezien waarom je de risico's niet tot een minimum zou moeten beperken...

Omdat een hoedje mooier is en je het piepkleine risico voor lief neemt is volgens mij een prima argument.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:54

Oorzaken kun je nooit 100% wegnemen. Het blijven paarden, dat is het unieke aan onze sport.

Wellicht dat je dan meer zou kunnen doen aan de africhting van paarden. Hoe vaak ik niet zie op dressuurwedstrijden dat die paarden van de meest normale zaken schrikken.

Hoedje mooier???? Smaken verschillen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 11:59

Ruud_O schreef:
Oorzaken kun je nooit 100% wegnemen. Het blijven paarden, dat is het unieke aan onze sport.

Nou, ik kan wel wat dingen opnoemen waar de gemiddelde paarden'gebruiker' best wat beter in opgevoed kan worden. En alle entourage aan vriendjes, vriendinnetjes, hondjes en dergelijke even zo goed.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:07

Zeker, daar is ook het nodige in te winnen. Maar wellicht als paarden daar ook meer aan gewend worden, dan verminder je ook daar het risico op ongelukken.

Maar 100% veilig zal het nooit worden. Dan moeten we idd achter onze PC's blijven zitten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:20

Ik blijf het een nondiscussie vinden....als je ervoor kiest om met een cap te rijden prima, maar laat een ander gewoon zijn eigen beslissingen nemen. Ik vind het zo'n onzin om dit soort regeltjes te gaan verzinnen, wat is de volgende? De bodyprotector? De veiligheidsbeugels?

Laten ze nou eerst maar eens iets aan de omstandigheden doen, de locaties zijn regelmatig niet om aan te zien, onveilige platen, bruggetjes, afrasteringen, alles mag zolang het een buitenwedstrijd is. Dat is pas belachelijk aangezien de KNHS alle indoorlocaties wel wil laten voldoen aan hun regels. Niet dat dat werkt, want ja eenmaal het certificaat binnen en alle rotzooi ligt weer overal!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:31

dat vroeg ik me ook af daffodil.. whats next? bodyprotector?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:34

Het is geen non-discussie. We hoeven dressuurruiters niet uit te rusten als eventers, zo risico vol is het niet, of zou het niet moeten zijn, maar feit is wel dat de huidige dresuurpaarden redelijk hysterisch lijken soms en daar kan men best eens bij stil staan.

Ik zie een aantal paginas geleden al dat je wordt geacht dat als je paard in de Z kan lopen dat de africhting zodanig is geweest dat het nergens meer van schrikt, maar het omgekeerde lijkt vaak het geval, ze ontploffen om een scheet.
Dus waar voorheen met een hoed rijden heel normaal was omdát je op een goed opgeleid "veilig" paard zat, bovendien nog met stang-en trens, dus aangenomen "goed aan de hulpen", lijken sommige ruiters nu de stang te moeten gebruiken als noodrem of "controle" die wegvalt als er geen stang is... Dat is dus alles behalve goede africhting, en dan lijkt een rijhelm logisher.
Maar het werkelijke probleem zit dus wel in de opleiding van de paarden. Tegenwoordig zijn er teveel die specifiek de oefeningen van de proef oefenen en niet meer met een algemene opleiding van het paard bezig zijn om ze "bomproef" te maken doordat ze bv niet buiten rijden, niet in groepen rijden etc. Ze geven soms meer extras die paarden tonen, dan om een solide paard willen. Ze creëren soms gewoon asociale onzekere en angstige paarden die vaak ook nog eens niet hun ruiter vertrouwen.
Kijk ook eens naar het soort paarden dat vroeger bestond en wat men tegenwoordig fokt. De regels van het hoedje komen uit 1920... Lijkt mij dat als je "highly -strung" paarden fokt waardoor risicos toenemen, de regels daar op aangepast moeten/kunnen worden.
Men kan ook meer solide paarden te fokken, en ik heb het idee dat men dat al probeert door weer meer allrounders te willen.
Er is geen soort waar je zoveel "highly strung" paarden onder vindt als de huidige nederlandse warmbloed. Toch iets om bij stil te staan. Is het wel zo gewenst?

Nogmaals ik ben voor keuze, want je weet zelf wel je risicos in te schatten en de kans op ongevallen is in dressuur klein, maar ik zie niet in wat voor een bezwaar je kunt maken tegen een rijhelm.

Teruggaande naar het ongeluk:een paard dat schrikt van andere paarden?????
Mag ik daar vraagtekens bij zetten?
Dat moet toch niet kunnen als je een wedstrijdpaard hebt?
Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd, maar een rijhelm kan het niet voorkomen, alleen de gevolgen wat dempen.
We moeten ook kijken naar hoe je dingen kunt voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-07-11 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:35

RM94 schreef:
just_bassie schreef:
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf
Als iedereen die vind dat je ook in het Z een cap moet dragen....daar nu zelf eens mee begint....
ipv te roepen dat het verplicht moet worden

Inderdaad op bokt altijd zoveel gegil "weg hoedje" maar hoeveel topics met fotoshoots waarbij de betrefende TS dan zonder cap op paard zit en zegt cap is eigen keuze :+. Ik heb in dit topic ook eens bijna iedereen zijn profiel bekeken die tegen het hoedje is en heel veel van jullie hebben foto's waarbij je op paard zit zonder cap :D

Ik ben voor eigen keuze je mag met cap rijden dus als je dat wil doen en niet zeuren als iemand wel graag met hoedje rijd. Ik rij thuis altijd met cap maar start mijn paard in het Z toch met hoedje

Voor mij hetzelfde thuis rij ik altijd met cap maar op wedstrijd altijd met hoedje.
Als die mensen die foto's plaatsen zonder cap hebben er toch altijd onder staan...
Geen commentaar op de cap graag, dat is eigen keuze......

Rijplaten zijn idd levensgevaarlijk...wedstrijd van donderdag lagen ze ook op verschillende plekken
1 ruiter ging er zelfs in draf over!!! daarvoor gingen 2 paarden die stapten onderuit!