Aken: Adelinde derde in kur, zege naar Rath en Totilas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:13

horseyfries schreef:
Het heeft bij mij in ieder geval een compleet tegengesteld effect, al die Duitse media aandacht: ik ga nu niet meer naar Rotterdam en ook de OS hoef ik niet meer zo nodig te zien. Wie volgt?

De hele media aandacht en eigenlijk ook het feit dat we ons er toch niet bij neer kunnen leggen dat het nu eenmaal zo is staat me niet aan. Ik ben meer het type van ok this is it laten we nu zorgen dat we met de paarden die we wel hebben knokken voor het best mogelijke.

Maar ik ben nog steeds gek op de sport dus ik zal het wel op de voet volgen. Ik kan geen vrij krijgen dus ik ga er niet fysiek naartoe maar er zal vast wel iets op inet te vinden zijn zodat ik er toch een beetje bij kan zijn

Tendance

Re: Aken: Adelinde derde in kur, zege naar Rath en Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:54

Je bent toch gek op de sport? Wat kan je die media-aandacht dan schelen. Een echte sportliefhebber trekt zich er niets van aan en doet er niet aan mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:02

Ik weet niet meer wie me daar een antwoord had gegeven dat Rath technisch ook goed rijdt met Toot :+ Maar ben het daar wel deels mee akkoord, dat wel. Waar het voor mij meer om draait is dat het dekgeld toch vooral gebaseerd is op de bloedlijnen, Toot's capaciteiten én op wat Toot vooral liet zien in de ring onder Gal. Daar kan niemand omheen. Als je een dekhengst zoekt kijk je niet enkel naar wat hij van nature kan, maar ook onder het zadel presteert.

Een hengst die immers vrij subliem beweegt maar met ruiter nog geen deuk in een pakje boter loopt, dat verkoopt niet. Vice versa ook niet, want dan wordt er met de vinger gewezen dat het de ruiter is die het paard corrigeert, en da's enkel boeiend voor ruiters die dat ook zelf kunnen, maar dan mist het paard zogenaamd natuurlijke aanleg en dat willen we dan ook weer niet.

Rath rijdt dan wel misschien richting Gal's prestaties, ze zijn er nog niet en er is ook nooit garantie dat het gaat lukken. En als die "wow"-factor er niet is, dan gaat een product zichzelf ook veel minder goed verkopen. Iets wat goed is, dat heeft geen promo nodig, dat verkoopt zichzelf.

Ivm toppaard: Je mag nog altijd de beste bloedlijnen combineren met de moiste bewegingen en schitterendste karakter, als je als ruiter dat er niet uit weet te halen, kan de rest van de wereld ook niet weten hoe top het paard is. Stel dat Toot vanaf de start bij een andere ruiter had gezeten, en die had het er niet uitgehaald, dan zat hij misschien maar steeds in de middenmoot van de puntenlijsten en was hij een paard geweest zoals een ander en had er nooit zo'n heisa om dat dier geweest.

Idem met Sister: kan goed dat als je daar Minderhout, of Rath, of Werth of Pietje Puk op gaat zetten, dat dat paard plots de sterren van de hemel danst. Het is en blijft nog altijd sport met een levend wezen en je kan er niet onderuit dat er altijd een optimale samenwerking moet zijn om optimaal te kunnen presteren. Dat kunnen we jammer genoeg niet beïnvloeden.

Het goede prsteren van Rath kan natuurlijk ook wel enorm motiverend werken naar de andere deelnemers toe om echt wel de druk op te gaan drijven en zelf ook beter te gaan presteren. Dan wordt de marge ook weer kleiner en krijgen we lekker weer spanning in het spel :)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:07

Tendance schreef:
Je bent toch gek op de sport? Wat kan je die media-aandacht dan schelen. Een echte sportliefhebber trekt zich er niets van aan en doet er niet aan mee...

eeehhhh ja dat zeg ik toch ook dat is dus toch alles ga volgen de enige reden dat ik niet fysiek ga is omdat ik niet vrij kan krijgen :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:12

Was ook bedoeld tegen horseyfries, die aangeeft dat niet meer te doen.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:17

Tendance schreef:
Was ook bedoeld tegen horseyfries, die aangeeft dat niet meer te doen.

hihi ok sorry :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:22

Ik wil ze wel nog in actie zien, maar de hele ramtamtam errond hoeft voor mij niet. Het is en blijft wedstrijd, en wonderpaard of niet, ze moeten het toch maar weer elke keer presteren en opnemen tegen andere deelnemers.
Dat ze maar normaal doen, da's al gek genoeg tegenwoordig ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:25

Tendance schreef:

Ik doe er dus niet meer aan mee.... :D

Ik kom niet graag thuis van zo'n evenement met een kater-gevoel en dat heeft Aken me wel bezorgd. Omdat ik de sport leuk vind kies ik dus een nieuwe bestemming voor mijn geld waar ik wél inspiratie van opdoe.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:36

Electra63 schreef:
Voor alle mensen die Rath niets vinden, hij heeft toch Aken gewonnen, dus het zal best redelijk geweest zijn :D .
We zullen het zien straks in Rotterdam en nog belangrijker, volgend jaar in London, er kan nog zoveel gebeuren.

Ja, Toot hoeft maar weer een hoefzweer te krijgen op "moment supreme" en de kansen liggen er heel anders voor...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:37

Je kunt je er aan ergeren of niet. Persoonlijk maak ik me er niet druk om. Dat media gedoe? Leuk op het moment, dat ik me ervoor interesseer, zoals hier op bokt, want het gebeurd hier en nu natuurlijk ook in dit forum in lichte mate. Maar op de wedstrijd? Het zal me aan mijn reet roesten. Ze doen maar, zo lang ik maar naar mijn sport mag kijken.
Je ergert je enkel als je je laat ergeren en daar ben je zelf bij zeg ik altijd.
Je hoeft het niet te zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:01

Ik ergerde me er in Aken wel aan dat ik naar het springen zat te kijken en plots 2 gillende bakvissen achter me had zitten die vrolijk krijsten" wij hebben Tootie gezien ieeeeeeeeee" met bijhorende gilletjes, flapperhandjes en vreugdehuppeltjes.

Had hem ook graag aan het werk gezien, in levende lijve eens zien lopen maar die kans had ik niet. maar zo'n hysterisch gedoe errond, neen dank je :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:09

hahahahaha daar moet je alleen maar om lachen....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:28

Ach, ik vind die media-hype eigenlijk best wel meevallen als je het vergelijkt met sommige andere sporten. Sommige voetballers hebben helemaal geen leven. Iedere dag heb je bijna tv-programma's over voetbal of nu over de Tour de France. Ik wilde dat wij (paardensportliefhebbers) eens zo verwend werden. Eénmaal per maand een programma van een uur, zou toch al geweldig zijn. Wij moeten bijna alles via internet bekijken. Op televisie zie je soms een samenvattig van een paar minuten in één of ander sportjournaal.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:28

Varekaj schreef:
Ik ergerde me er in Aken wel aan dat ik naar het springen zat te kijken en plots 2 gillende bakvissen achter me had zitten die vrolijk krijsten" wij hebben Tootie gezien ieeeeeeeeee" met bijhorende gilletjes, flapperhandjes en vreugdehuppeltjes.

Met andere woorden: het doet niet onder voor veel gedoe hier op Bokt. Wij hebben in Aken op de dressuurtribune met verschillende Duitsers gepraat en ik kan niet anders zeggen dat waren hele normale, realistische gesprekken. Weinig hysterisch gedoe, wel bij bijna iedereen veel respect voor de capaciteiten van het paard, voor de manier waarop Edward Gal het dier heeft opgeleid en uitgebracht én hier en daar twijfels over de 'klik' met zijn nieuwe ruiter.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:50

horseyfries schreef:
Ik kom niet graag thuis van zo'n evenement met een kater-gevoel en dat heeft Aken me wel bezorgd. Omdat ik de sport leuk vind kies ik dus een nieuwe bestemming voor mijn geld waar ik wél inspiratie van opdoe.

Nou je verslagje van donderdag klonk helemaal niet negatief, en ik neem aan dat je de rest alleen op tv hebt gezien aangezien je eerder aangaf dat alle kaarten al uitverkocht waren. Heb jij dan met terugwerkende kracht je plezier laten bederven???

Ik ga lekker naar Londen naar de OS want ik hoor bij de gelukkigen die kaartjes hebben en ik ga er heel erg van genieten ongeacht wie er wint/verliest. Ik acht Nederland al bij voorbaat kansloos voor teamgoud (zelfs als Toot een hoefzweer heeft) en waarschijnlijk ook voor teamzilver, dus tegenvallen zal het vast wel niet. Individueel heeft Adelinde wel een kans om hoog te komen volgens mij. En tenzij het reglement opeens wordt aangepast neem ik aan dat Rath geen minuut langer mag rijden dan alle andere deelnemers. :D :D

En aan iedereen die zich zo verschrikkelijk ergert aan lelijke peperdure polo's, overbelichting op tv, (vermeende) jurymisstanden, gillende Toot fans, torenhoog dekgeld, enz. zou ik willen vragen WAT ZIT JULLIE NOU ECHT ZO DWARS?

@Kendra
Helemaal hetzelfde als mijn ervaringen in Aken. Sterker nog het Duitse echtpaar naast ons vond het nog erger dat het duo uit elkaar was dan veel Bokkers.

@Electra
Dat zat ik nou ook te denken. Ik kan toch niet boos worden op de WDR, die laten tenminste urenlang dressuursport zien, bij de NOS laten ze nog liever voetbal van het derde elftal van Lutjebroek tegen de reserves van Timboektoe zien dan dat ze dressuur tonen. En midden in een barrage gaan ze even kijken wat het peloton aan het doen is.....niets dus.
En als je je erger aan teveel zwarte hengstenflut tussendoor kun je het ook gewoon opnemen en doorspoelen. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:54

Ach, ik vind ook alle paardensport leuk om te zien, dus ook die zwarte hengst :D
Ik keek zelfs dat programma van Anky een paar jaar geleden op RTL (wel met mijn dochters) ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:31

Electra63 schreef:
Ach, ik vind ook alle paardensport leuk om te zien, dus ook die zwarte hengst :D
Ik keek zelfs dat programma van Anky een paar jaar geleden op RTL (wel met mijn dochters) ;)

O ja daar keek ik ook naar omdat mijn dochter het wilde zien. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:48

Kendra schreef:
Varekaj schreef:

Met andere woorden: het doet niet onder voor veel gedoe hier op Bokt. Wij hebben in Aken op de dressuurtribune met verschillende Duitsers gepraat en ik kan niet anders zeggen dat waren hele normale, realistische gesprekken. Weinig hysterisch gedoe, wel bij bijna iedereen veel respect voor de capaciteiten van het paard, voor de manier waarop Edward Gal het dier heeft opgeleid en uitgebracht én hier en daar twijfels over de 'klik' met zijn nieuwe ruiter.

Waarschijnlijk waren dat fanatieke, al jaren aanwezige boksters!!!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:25

Ik heb wel kaartjes voor Rotterdam en ga er zeker genieten van de sport die getoond wordt. Jurywaarderingen die niet te volgen zijn ten spijt. Ik probeer me daar niet meer aan te ergeren en gewoon te genieten van de paarden. Anders was ik al lang gestopt met zelf wedstrijden rijden als dat mijn dag zou verpesten. Dat heb je toch niet in de hand, dus heeft ergeren geen zin. Evenzo met de hype rondom Totilas. Ik ben allang blij dat de WDR 2 uur lang dressuursport laat zien, dus neem die interviews op de koop toe en inderdaad wis ze daarna er tussen uit van mijn DVD-speler. Bovendien is het helemaal niet zeker dat Totilas wint, want zo veel los staat hij nou ook weer niet en de kandidaten die hem zouden kunnen verslaan, hebben in Aachen hier en daar een steek laten vallen. Dus geen uitgemaakte zaak denk ik zo. Ik ga er in ieder geval met veel zin naar toe ondanks alles. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:41

@Hermenlien:

wat mij dwars zit aan dat torenhoge dekgeld en die schreeuwende fans?

1) Als dekgelden voor toppaarden allemaal zo hoog gaan beginnen oplopen, wat heeft de kleine startende fokker of meer hobbyfokker er dan nog aan? Voor hen heeft het dan nog amper nut om te sparen of te gaan zoeken naar een fijne merrie die het met zo'n hengst leuk zou doen, omdat het simpelweg onbetaalbaar gaat worden. Niet enkel voor de fokker om de kosten eruit terug te verdienen, maar ook voor de persoon die het paard wil kopen. Moet je maar eens inbeelden wat een prijzen er voor de topperspapiertjes gevraagd gaan worden. Als particulier of persoon in de subtop kan je met wat pech dat ook al niet meer betalen. Dan wordt de kleine speler buitenspel gezet.

Jazz is ook een topper, maar die blijft wel betaalbaar voor de meeste mensen en fokkers. Zo kan iedereen toch nog genieten van het bloed dat hij voert en doorgeeft en daar komen ook heel erg fijne paarden uit voort.

2) Die gillende bakvissen... Het ergert me enorm dat dat geschetter pal naast m'n oor was, ik me een hoedje schrok, en in godsnaam... het is maar een PAARD! Weliswaar een wereldpaard, maar om daar nu zo voor te gillen alsof ze MJ nog een keertje hebben zien verschijnen? Ik waardeer de ruitersport net zo hard omdat het overgrote deel lekker relax ervan kan genieten zonder al dat hysterische gedoe zoals bij het voetbal, tennis, basketbal, wielrennen, F1 en ga zo maar door. Mocht dat mediagedoe rond Toot en Rath aanslaan en de boel wordt uitgemolken, dan vind ik dat persoonlijk niet echt positief voor de sport. natuurlijk wel omdat paardensport dan fikse promotie krijgt, maar of het wel om de juiste beweegreden is, da's wat anders.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:48

Als het hele media/promogebeuren rond Toot aanslaat zal het voor de sport weinig doen ben ik bang en ben er eigenlijk ook zo goed als zeker van dat het voor Toot ook meer slecht dan goed zal doen.

Verder mogen we toch hopen dat de organisatie van Rotterdam zich niet zoals de organisatie van Aken mee zal laten slepen met dat hele gedoe.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:52

Hermelientje, welk verslag bedoel je? Ik kan me alleen herinneren dat ik de ritten geprobeerd heb te beschrijven, met de goede en de slechte kanten. Maar dat ik ergens geschreven heb of ik ervan genoten heb of niet daar ben ik me niet bewust van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:54

De media-aandacht zet natuurlijk wél de dressuursport in de kijker, daar mogen we niet over klagen. Jarenlang is dat vooral het springen geweest, zeker in België. Mocht het leiden tot meer paardensport op TV, graag dan!

Maar ik heb geen zin dat het wordt zoals voetbal. Onbetaalbare kaartjes voor een topwedstrijd, gillende en krijsende fans, hysterisch gedoe zoals handschoenen met modderspatjes willen kopen voor een geschift bedrag :roll: Ik hou van het nuchtere van de ruitersport. De ruiters blijven lekker dankbaar aan hun paard, de realiteitszin dat ze het echt niet alleen doen zit er nog goed in. Da's wel anders in het voetbal! Het minste wat daar misgaat is er wel 1 of ander dom excuus, idem bij wielrennen. Het ligt altijd aan een ander daar, of de baanliggin,g of de weg, of de fiets, of de sfeer. Heb je bij de ruitersport niet, daar ligt het gewoon aan jezelf en dat geven de ruiters dan ook gewoon toe dat het ie dag geen topcombi was.

Dat wil ik graag behouden zien. Die topruiters weten goed genoeg dat ze zonder de fokkers niet aan de toppaarden raken die ze nodig hebben, en de fokkers weten dat ze zonder die ruiters geen paarden in de top zullen zien verschijnen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:15

@Varekaj, dit is al de tweede keer dat je begint over hysterisch gedoe enz. Tot nu toe is Bokt het ergste wat ik tot nu toe heb meegemaakt, ik vind het in de echte wereld wel meevallen. Bovendien blijft het een kwestie van perceptie: bij het WK in Kentucky was er toch behoorlijk wat hysterie en toen vond iedereen het leuk...omdat het Amerikanen waren? Of omdat the most beautiful fantastic Totilas toen nog bij NL hoorde?

Ook je opmerkingen over dekgeld vind ik bijzonder, er zijn honderden hengsten en waarom zou je als beginnende fokker met Totilas willen fokken? Er is nog niks bekend over zijn nakomelingen, en ik zou als 'starter' toch zeker beginnen met bewezen hengsten...Verder is het gewoon handel en kun je hier (gelukkig) weinig aan sturen. Als niemand bij T dekt wordt ie vanzelf weer goedkoper.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:34

Nou Kendra weet niet of je echt meegekeken hebt met Aken maar daar was toch aanzienlijk meer hysterie dan in Kentucky.En dan heb ik het echt puur over het promotie gebeuren van Toot.
Ook vind ik het wel wat vreemd dat jij vind dat een beginnend niet met Toot zou mogen/moeten fokken. Waarom niet? Als die beginnend fokker een super passende merrie bij heeft en van een gokje houd wie houd hem/haar dan tegen?
De andere kant van de medaille is dat wanneer heel veel fokkers met Toot dekken de nakomelingen ook heel wat minder exclusief zullen zijn en daarmee dus de waarde ook minder zal worden.