Vijfentwintig jaar oud politiepaard sterft in het harnas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:27

Toch een eervolle dood dunkt me :)

Rust zacht!

AmyII

Re: Vijfentwintig jaar oud politiepaard sterft in het harnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:58

Sterkte voor zijn berijder(s) en verzorgers!

Als ik dit topic zo lees moet ik gaan vrezen voor een pensiongerechtigde leeftijd voor paarden en pony's, wordt nog wat :roll:

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:52

Mindim schreef:
Dan noem je 1 voorbeeld. Dan bevestig je eerder de uitzondering op de regel.
Ik geloof prima dat er nog paarden op die leeftijd het harstikke goed doen onder het zadel. Toch heb je ook paarden die toch een stuk stijver worden in de achterhand, ondanks training en de boel toch niet meer zo soepel loopt. Ook artrose door slijtage kan de kop opsteken.
Je kunt hier de oudjes er prima uitpikken hoor, ze hebben een speciaal loopje, ook al worden ze gereden. Ze zijn een stukje stijver en minder flexibel dan de rest. Pirouettes zou ik van een 30 jarige ook niet vragen, ook al vond ie het leuk.

Er word toch nergens beweerd dat ALLE paarden van boven de 20 goed lopen?

Het is momenteel inderdaad eerder uitzondering dan regel, paarden worden alleen nog maar gefokt op (korstondige) prestaties, naar de ' levensduur' word totaal niet gekeken. Dat kost je je gemiddelde leeftijd wel ja.

De paarden die echter vaak voor politiewerk uitgekozen worden zijn harde, taaie, ouderwetse type. Die de boeren vroeger nog wel op levensduur en gehardheid fokte (en absoluut niet op uiterlijk of 'achterbeen gebruik')
Die worden gemiddeld dus ook zeker ouder.

En het aantal jaren zegt niets!
Een paard van 7 kan al rijp zijn voor de slacht (soms) en een paard van 30 kan (soms) nog goed gereden worden; oke, zij het dan misschien iets minder soepel; maar als politiepaard worden er geen rare pirouettes, zijwaarste gangen of andere huppeltjes of hoofd in de krul van ze verwacht en dat zorgt toch ook al dat ze langer mee kunnen.

Niet meteen gaan roepen dat het zielig is omdat ie 25 jaar is, men kent dat hele paard niet eens *-)

En zoals zo vaak gezegt, op een weiland wastie dood gegaan van verveling, is dat nou je leuke pensioen? Zelfs zat mensen die (op laag pitje) blijven werken na hun pensioen omdat ze het missen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:34

Toydoll schreef:
Mindim schreef:
Dan noem je 1 voorbeeld. Dan bevestig je eerder de uitzondering op de regel.
Ik geloof prima dat er nog paarden op die leeftijd het harstikke goed doen onder het zadel. Toch heb je ook paarden die toch een stuk stijver worden in de achterhand, ondanks training en de boel toch niet meer zo soepel loopt. Ook artrose door slijtage kan de kop opsteken.
Je kunt hier de oudjes er prima uitpikken hoor, ze hebben een speciaal loopje, ook al worden ze gereden. Ze zijn een stukje stijver en minder flexibel dan de rest. Pirouettes zou ik van een 30 jarige ook niet vragen, ook al vond ie het leuk.

Er word toch nergens beweerd dat ALLE paarden van boven de 20 goed lopen?

Het is momenteel inderdaad eerder uitzondering dan regel, paarden worden alleen nog maar gefokt op (korstondige) prestaties, naar de ' levensduur' word totaal niet gekeken. Dat kost je je gemiddelde leeftijd wel ja.

De paarden die echter vaak voor politiewerk uitgekozen worden zijn harde, taaie, ouderwetse type. Die de boeren vroeger nog wel op levensduur en gehardheid fokte (en absoluut niet op uiterlijk of 'achterbeen gebruik')
Die worden gemiddeld dus ook zeker ouder.

En het aantal jaren zegt niets!
Een paard van 7 kan al rijp zijn voor de slacht (soms) en een paard van 30 kan (soms) nog goed gereden worden; oke, zij het dan misschien iets minder soepel; maar als politiepaard worden er geen rare pirouettes, zijwaarste gangen of andere huppeltjes of hoofd in de krul van ze verwacht en dat zorgt toch ook al dat ze langer mee kunnen.

Niet meteen gaan roepen dat het zielig is omdat ie 25 jaar is, men kent dat hele paard niet eens *-)

En zoals zo vaak gezegt, op een weiland wastie dood gegaan van verveling, is dat nou je leuke pensioen? Zelfs zat mensen die (op laag pitje) blijven werken na hun pensioen omdat ze het missen!!

Waarom quote je mij eigenlijk, ik zeg toch precies hetzelfde als jij, lees mjn posts maar eens door. Je legt je mijn quote ook verkeerd uit. Ik bedoel met mijn quote juist te zeggen dat niet alle paarden van boven de 20 goed lopen en dat wanneer eentje van 30 juist een uitzondering op de regel is ;) Fijn dat er goed gelezen wordt.

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:08

Oee wat een naar verhaal. Toch we l''mooi'' gestorven in zijn harnas

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:06

Gestorven in het harnas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:39

Dames, dames toch!
Wil a.u.b niemand een discussie gaan voeren over wat oud is!?

Het paard is pas oud, als wij dat vinden(flauwe kul ma goed)
idd worden de huidige paarden gefokt met als doel om ze zo snel mogelijk te kunnen laten presteren naar de lange termijn wordt niet gekeken en de recreanten worden over geslagen lijkt het.....

De ambitieuze ruiter/amazone wil een goedpresterend paard, de recreant wil een paard waar het niet mee zal verongelukken, dit geld ook voor mensen die het paard in het werk gebruiken denk aan koetsiers van rouw en trouwkoetsen, bosbouw, oude ambachten, etc.

De paarden die door de politie worden ingezet zijn veelal paarden met een flink portie klassiek of te wel oud bloed!
Het zijn paarden met een zéér gedegen opleiding(een betere opleiding dan die van het gemiddelde paard) die niet snel ergens voor op de vlucht slaan of die snel heet worden, ze zijn minder sensibel, logisch ook als een agent(e) met paardlief naar een wat voor situatie dan ook heen moet dan is het niet wenselijk dat het dier onhandelbaar wordt!

Wij fokken paarden met oud bloed omdat wij produkten willen leveren voor die mensen die geen paard willen dat er bij het eerste grassprietje dat verkeerd om staat, al omkeert en weg wil vluchten!

Maar daar gaat het hier niet eens over, dit paard is in het harnas gestorven het lijkt mij dan ook zéé'r gepast daar respect voor te hebben ipv te discussiëren over wat oud is voor een paard!

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:03

ach germ dat beestje

cootje2371

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:18

Als je op die leeftijd nog zo in het leven sta en nog kwiek en fit genoeg bent om dit werk te doen,
vind ik het een mooie dood (Er zijn ergere manieren om te overlijden)
Het is natuurlijk wel heel akelig en naar om het als ruiter en toeschouwer mee te maken dat staat buiten kijf.
:(:) voor die mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:01

cootje2371 schreef:
Als je op die leeftijd nog zo in het leven sta en nog kwiek en fit genoeg bent om dit werk te doen,
vind ik het een mooie dood (Er zijn ergere manieren om te overlijden)
Het is natuurlijk wel heel akelig en naar om het als ruiter en toeschouwer mee te maken dat staat buiten kijf.
:(:) voor die mensen

Mee eens, er zijn heel wat mindere manieren voor een paard om te overlijden. Liever zo dan bijvoorbeeld door een dagen lange koliekaanval.

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:58

Citaat:
"Fulco was een paard dat met zijn berijder meeluisterde naar de portofoon. Zodra tijdens ME-inzetten het commando 'pappas charge' kwam, ging hij op zijn achterbenen staan en maakte hij een vliegende start, uit zichzelf. Het was een brutaal commandantpaard: hij zorgde wel dat hij er als eerste was."

Na negentien jaar als politiepaard gewerkt te hebben was Fulco het gezicht van de bereden politie van Groningen. Er is geen flyer waar hij niet op staat, geen foto waarop hij ontbreekt. Chef Jan Hendrik Viertag van de Dienst Levende Have Politie: "Je kunt het zo gek niet bedenken of Fulco is er geweest. Voetbalwedstrijden in het Oosterparkstadion, de TT, de optocht van Prinsjesdag, noem het maar op."

Hoewel het paard al 24 jaar was, was hij fysiek nog goed in staat om ingezet te worden door de politie. Viertag: "Het was een oersterk paard waar bijna nooit een dierenarts bij hoefde te komen. Fulco was kerngezond." Omdat Fulco na al die jaren een pensioen verdiende, was er al een plek in het paardenrusthuis voor hem gereserveerd. Maar zaterdagochtend stierf hij, in het harnas, aan een hersenbloeding.
Afbeelding
Op de foto (politie Groningen): Fulco (rechts) tijdens de pinksterfeesten in Delfzijl in 2008.

Een update op http://www.dvhn.nl :)
Het was dus een hersenbloeding (hij is dus nog uitgebreid onderzocht na zijn dood) en er staat ook een verklaring bij wat het paard nog op straat deed. :) Imo niets mis mee, dat hij nog volop meedeed. :) 21 jaar oud op de foto, ik zou het hem niet geven :n

Afbeelding
Middelste vos is Fulco in 2002