Rust zacht!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mindim schreef:Dan noem je 1 voorbeeld. Dan bevestig je eerder de uitzondering op de regel.
Ik geloof prima dat er nog paarden op die leeftijd het harstikke goed doen onder het zadel. Toch heb je ook paarden die toch een stuk stijver worden in de achterhand, ondanks training en de boel toch niet meer zo soepel loopt. Ook artrose door slijtage kan de kop opsteken.
Je kunt hier de oudjes er prima uitpikken hoor, ze hebben een speciaal loopje, ook al worden ze gereden. Ze zijn een stukje stijver en minder flexibel dan de rest. Pirouettes zou ik van een 30 jarige ook niet vragen, ook al vond ie het leuk.
Toydoll schreef:Mindim schreef:Dan noem je 1 voorbeeld. Dan bevestig je eerder de uitzondering op de regel.
Ik geloof prima dat er nog paarden op die leeftijd het harstikke goed doen onder het zadel. Toch heb je ook paarden die toch een stuk stijver worden in de achterhand, ondanks training en de boel toch niet meer zo soepel loopt. Ook artrose door slijtage kan de kop opsteken.
Je kunt hier de oudjes er prima uitpikken hoor, ze hebben een speciaal loopje, ook al worden ze gereden. Ze zijn een stukje stijver en minder flexibel dan de rest. Pirouettes zou ik van een 30 jarige ook niet vragen, ook al vond ie het leuk.
Er word toch nergens beweerd dat ALLE paarden van boven de 20 goed lopen?
Het is momenteel inderdaad eerder uitzondering dan regel, paarden worden alleen nog maar gefokt op (korstondige) prestaties, naar de ' levensduur' word totaal niet gekeken. Dat kost je je gemiddelde leeftijd wel ja.
De paarden die echter vaak voor politiewerk uitgekozen worden zijn harde, taaie, ouderwetse type. Die de boeren vroeger nog wel op levensduur en gehardheid fokte (en absoluut niet op uiterlijk of 'achterbeen gebruik')
Die worden gemiddeld dus ook zeker ouder.
En het aantal jaren zegt niets!
Een paard van 7 kan al rijp zijn voor de slacht (soms) en een paard van 30 kan (soms) nog goed gereden worden; oke, zij het dan misschien iets minder soepel; maar als politiepaard worden er geen rare pirouettes, zijwaarste gangen of andere huppeltjes of hoofd in de krul van ze verwacht en dat zorgt toch ook al dat ze langer mee kunnen.
Niet meteen gaan roepen dat het zielig is omdat ie 25 jaar is, men kent dat hele paard niet eens *-)
En zoals zo vaak gezegt, op een weiland wastie dood gegaan van verveling, is dat nou je leuke pensioen? Zelfs zat mensen die (op laag pitje) blijven werken na hun pensioen omdat ze het missen!!
Fijn dat er goed gelezen wordt. cootje2371 schreef:Als je op die leeftijd nog zo in het leven sta en nog kwiek en fit genoeg bent om dit werk te doen,
vind ik het een mooie dood (Er zijn ergere manieren om te overlijden)
Het is natuurlijk wel heel akelig en naar om het als ruiter en toeschouwer mee te maken dat staat buiten kijf.
voor die mensen
Citaat:"Fulco was een paard dat met zijn berijder meeluisterde naar de portofoon. Zodra tijdens ME-inzetten het commando 'pappas charge' kwam, ging hij op zijn achterbenen staan en maakte hij een vliegende start, uit zichzelf. Het was een brutaal commandantpaard: hij zorgde wel dat hij er als eerste was."
Na negentien jaar als politiepaard gewerkt te hebben was Fulco het gezicht van de bereden politie van Groningen. Er is geen flyer waar hij niet op staat, geen foto waarop hij ontbreekt. Chef Jan Hendrik Viertag van de Dienst Levende Have Politie: "Je kunt het zo gek niet bedenken of Fulco is er geweest. Voetbalwedstrijden in het Oosterparkstadion, de TT, de optocht van Prinsjesdag, noem het maar op."
Hoewel het paard al 24 jaar was, was hij fysiek nog goed in staat om ingezet te worden door de politie. Viertag: "Het was een oersterk paard waar bijna nooit een dierenarts bij hoefde te komen. Fulco was kerngezond." Omdat Fulco na al die jaren een pensioen verdiende, was er al een plek in het paardenrusthuis voor hem gereserveerd. Maar zaterdagochtend stierf hij, in het harnas, aan een hersenbloeding.
Op de foto (politie Groningen): Fulco (rechts) tijdens de pinksterfeesten in Delfzijl in 2008.

Imo niets mis mee, dat hij nog volop meedeed.
21 jaar oud op de foto, ik zou het hem niet geven