Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Evaluatie Bitloos rijden van KNHS dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:42

Maar als je met een parasol in de huidige dressuurrubrieken gaat rijden dan doe je iets anders dan de rest :P , en bij bitloos voer je alles op precies dezelfde manier uit :j . Mij lijkt dat het gaat om hoe je de proef uitvoert en niet of je nou op een bit of neusriem rijdt. Als het rijden maar hetzelfde is :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:32

Yvank ik snap je wel hoor,zelf rijd ik met bit maar zou er geen problemen mee hebben dat er mensen in mijn ring zouden rijden zonder.

Ze voeren toch gewoon dezelfde oefeningen uit,het zijn geen aliens ofzo.
Vind dat je als dressuurruiter de keuze moet hebben tussen met of zonder bit te rijden en dat je dan beoordeeld wordt op de correcte uitvoering.

Ik rijd in het Z zonder stang- en trens hoofdstel omdat ik het niet nodig vind met te rijden,mag toch ook!
Ik zou het zelfs een uitdaging vinden wanneer ik zonder bit zou mogen rijden in mijn Z-rubriek.
Sorry ik zie het probleem niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:39

haha ,ik heb van het weekend eens ,naar aanleiding van dit topic een paar teugels aan mn halster gegespt en ben gaan rijden. en ik moet zeggen ,wat ik al dacht...paard liep net zo fijn!
ik heb alles uitgeprobeerd en we hebben op stal een hoop lol gehad want een zz-z proef was geen probleem <3 lekker paard

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:51

Ja inderdaad waarom zou dat een euvel moeten zijn,ik snap het niet?!
Met springen mogen ze in het Z toch ook een Hackemore!
Vanaf M geloof ik al maar dat weet ik niet zeker,is weer even geleden dat ik de reglementen van het springen doorgenomen heb,dressuurreglementen zijn soms al niet meer bij te houden! :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:50

pol013 schreef:
Waarom snappen mensen de vergelijking met SGW niet? Je wil graag iets doen wat het gros van de mensen niet perse wil doen: bitloos rijden/ een cross rijden. Dan is er minder aanbod en moet je vaker verder reizen.
Als er dan vaak (te) veel inschrijvingen zijn komen er wedstrijden bij. Zo organiseerd de KNHS nu een extra cross omdat er vaak een overvloed is aan aanmeldingen voor de lagere klassen.
Zo kan dat met het bitloos rijden ook gaan. Alleen zul je dan wel eerst moeten gaan starten. Er zal echt vraag naar moeten komen voor dat er meer aanbod komt. Anders is het voorlopig gewoon niet levensvatbaar.

Ik wil ook best meedoen aan een wedstrijdje wie kan er een parasol opsteken terwijl je op een paard zit. Daar zal ik dan echter eerst voldoende animo en toch vooral deelname voor moeten vinden anders zal mijn competitie snel stoppen.

Als je echt hard hebt voor biloos rijden zou ik zeggen: nu is de tijd om door de zuer appel te bijten.

Je mag van mij ook polocrosse/trec/western of whatever lezen. Die mensen hebben dezelfde problemen.

Omdat het appels met peren vergelijken is ;) én omdat 'ons' probleem zéér makkelijk te verhelpen is. In jullie geval is er idd weinig animo en mag je al bitloos etc door elkaar starten en dan nóg is er weinig animo. Daarom dus...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:52

pol013 schreef:
Tsja, het lijkt mij vrij duidelijk:
1.Je kunt in een hoekje gaan zitten zumpen dat je oneerlijk behandeld wordt en dan komt het nooit van de grond.
2.Je kunt de deur die nu op een kier staat open verder open proberen de duwen en te laten zien dat er echt animo is.

Ik vind het ook oneerlijk dat de gemiddelde dressuur wedstrijd geen bos/ weiland naast de deur heeft waar ze een SGW kunnen organiseren. Dat zou ook makkelijk zat samen kunnen dan. Ik rij ook gewoon op dezelfde manier.

Kan maar daarvoor moet hemel en aarde bewogen worden, bossen aangelegd etc, voor 'ons' is er maar weinig aanpassing nodig ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:55

Olympus_ schreef:
In mijn geval ga ik er geen andere mensen mee lastig vallen omdat ik per se zo ver weg wil om bitloos een proefje te kunnen starten. Dan kies ik er toch maar voor om bij de plaatselijke club te starten met bit, hoe graag ik ook een keer zonder wil starten :) overigens is het voor mij geen 'levensstijl' (sorry, weet niet hoe ik het moet omschrijven :o ), maar ik wil dat gewoon eens testen, of de africhting goed genoeg in orde is om eens bitloos te starten.

Wie val je er mee lastig dan vraag ik me af?

Ik wil geen bit ivm een scheur in de tong van mijn paard!

Voor mij is het geen levensstijl maar het voelt wel alsof iemand mij als vegetariër vraagt een stuk vlees te eten...

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:34

Nou, ben zelf niet in het bezit van een E rijbewijs of überhaupt een paard. De eigenaresse rijdt eigenlijk altijd met haar auto + trailer en ik vind het nogal ondankbaar om óók nog eens te vragen of ze eventjes 2 uur en een kwartier wil rijden. Zij heeft immers ook weekend en haar auto rijdt niet op water.

En dat is een begrijpelijke reden :j ik rijd gewoon wedstrijden met bit maar ik vind het wel een extra uitdaging om bitloos te starten :) ik ben van mening dat dat gewoon moet kunnen mits de africhting in orde is.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:42

De KNHS kan er toch niks aan doen dat jij geen trailer hebt?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:45

Nee, dat zeg ik toch ook nergens? :+
KNHS kan er wel voor zorgen dat het toegankelijker wordt, zonder dat ik er uren voor moet rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:51

Olympus_ schreef:
Nee, dat zeg ik toch ook nergens? :+
KNHS kan er wel voor zorgen dat het toegankelijker wordt, zonder dat ik er uren voor moet rijden :)

Precies :)

Ik ga maar eens even wat rondmailen naar verenigingen hier in de buurt of ze bereid zijn een bitloze rubriek uit te schrijven, er zijn hier in z-o drenthe 2 bitloze juryleden dus daar hoeven ze het niet om te laten. Bovendien voldoet een lintje en zak paardensnoepjes ook prima als prijsje. Mochten ze dit willen doen dan vraag ik startkaart aan en ga ik bitloos starten :)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:53

Goed dat je initiatief neemt :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:18

@ Yvank, Exloo heeft vorig najaar een bitloze rubriek uitgeschreven en daar kwam maar één combinatie aan de start.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:23

Ja er is ook bijna geen animo voor :n , erg jammer ik hoop echt dat er wat verenigingen zijn die het wel willen uitschrijven een bitloze rubriek.. Want volgensmij kunnen ze de jury's die bitloos jureren (jij mag dat toch ook? ) prima daarna op een reguliere rubriek zetten dus extra jurlyleden hoeven ook niet..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:42

Ja, ik mag dat ook.
In Exloo hadden ze het ook aansluitend op een andere rubriek ik die jureerde.
Ik wil ook wel een keer bitloos starten, maar ik kan maar één ding tegelijk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:48

Ja dat is zo :D , nee ik wil toch wel graag met mijn eigen pony starten maar die mag vanwege een operatie geen bit meer in. Dus het is of bitloos of niet dan houdt het feest op :P .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:38

Ik heb een paar mailtjes de deur uitgedaan naar verenigingen met de vraag of ze ook een bitloze rubriek zouden willen uitschrijven. Niet geschoten is altijd mis! :)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:11

Dat is nou een mooie proactieve houding :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:06

Juist! Met die houding kom je al een stuk verder.
Als je nou ook nog 3 andere mensen kent die je zover krijgt dat ze zich dan ook op willen geven is het voor zo'n vereniging ook al weer motiverender.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:35

Olympus_ schreef:
Nou, ben zelf niet in het bezit van een E rijbewijs of überhaupt een paard. De eigenaresse rijdt eigenlijk altijd met haar auto + trailer en ik vind het nogal ondankbaar om óók nog eens te vragen of ze eventjes 2 uur en een kwartier wil rijden. Zij heeft immers ook weekend en haar auto rijdt niet op water.

En dat is een begrijpelijke reden :j ik rijd gewoon wedstrijden met bit maar ik vind het wel een extra uitdaging om bitloos te starten :) ik ben van mening dat dat gewoon moet kunnen mits de africhting in orde is.

Oh zo, dan snap ik het. In mijn geval gaat het met mijn ene paard echter echt niet werken, die heeft echt last van het bit. En die ander...tsja, die heeft nog amper ooit een bit in gehad en is volledig bitloos getraind, om dan voor mijn gerief er weer een bit in te hangen :o ...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:05

Ik ben iig van plan het na te vragen op de twee maneges (dicht) in de buurt, wie weet.

En gewoon een keer bitloos starten zonder het te melden vind ik ook wel wat }> alleen zo jammer als je voor één keer een startkaart aan moet vragen. Aan de andere kant, als ik niet in de prijzen zou kunnen vallen maar wél mijn proef mag uitrijden en gewoon gejureerd wordt mét commentaar, zou ik al een gelukkig mens zijn. Het gaat er mij om dat mijn en paardliefs 'efforts' vruchten afwerpen en we beter worden, niet om de prijzen ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:03

Ik heb al 1 reactie terug van vereniging dat ze het in de bestuursvergadering gaan overleggen om bitloos te organiseren!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:24

Ja, die reactie krijg je 9 vd 10 keer.
Vaak zijn andere mensen uit het bestuur moeilijk enthousiast te krijgen, en dan zijn ze het van plan, komen ze genoeg andere moeilijkheden tegen. ;)

Zou wel super zijn als je het voor elkaar krijgt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:26

Ja we zullen zien :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:19

Iig goed initiatief ;).