Totilas derde in GP Wiesbaden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:24

Ik geniet zo van de Totilas topic`s hier op bokt :D !!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:26

Jup... langs de opticien dus.
Of je moet nu opeens een quote hier van mij vinden waarin ik heb gezegd dat deze proef correct is?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:27

easygoing schreef:
En waarom zou de hoefslag Sjef's woorden moeten censureren dan?

Nee, je begrijpt me verkeerd.
Paard en Sport, de Hoefslag, het Bit, deze bladen (dus ik heb het niet over de Paardenkrant) zijn zo gecensureerd, er zal geen kritisch geluid over de Nederlandse top in komen...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:29

elllis schreef:
Ik geniet zo van de Totilas topic`s hier op bokt :D !!

Tja, ik kan het nog met een korreltje zout nemen allemaal. Mijn dochter van 13 zag de laatste proef en bij haar stonden letterlijk! de tranen in haar ogen. Nu neem ik dat ook met een korreltje zout (dertienjarigen hebben vaker snel de tranen in de ogen staan) maar vind het wel een gegeven dat een meisje van die leeftijd de verschillen zo duidelijk ziet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:30

tjoppie schreef:
murphy102 schreef:
Maar jij vindt toch ook wel dat die jongen daar de tijd voor moet krijgen. Je vergelijking gaat mank.
Allereerst kun je Gal niet vergelijken met Rath, deze rijdt immers klassiek. Daarnaast is het zo dat hij nog maar "net" bezig is; alle Gal-aanhangers willen hem het liefst op "zijn ... zien gaan". Waar of niet?!
Krijgt Rath dan eerlijke kans? Sjef heeft al een label op hem geplakt... Dat zegt iets over zíjn eerlijkheid als mens...

Wat heeft klassiek ermee te maken, als klassiek betekend dat je jouw manier van rijden op het paard forceerd ipv jouw manier van rijden aan het paard aanpast, dan gaat "klassiek" bij mij vanaf nu gelijk de prullebak in!
Gal reed Totilas ook op zijn eerste wedstrijd nadat hij een half jaar het paard onder het zadel had, en toen moest het paard nog ervaring opdoen en leren.

Ja en? Toen hingen er zulke verwachtingen aan Gal?
Klassiek is juist berust op de biomechanica van een paard.... Iets wat ik niet kan zeggen over de manier van Sjef.

Rath wordt hier afgekraakt op dingen die bij Gal ook nooit correct waren...... maar over Gal moet gezwegen worden. :+

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:31

murphy102 schreef:
easygoing schreef:
En waarom zou de hoefslag Sjef's woorden moeten censureren dan?

Nee, je begrijpt me verkeerd.
Paard en Sport, de Hoefslag, het Bit, deze bladen (dus ik heb het niet over de Paardenkrant) zijn zo gecensureerd, er zal geen kritisch geluid over de Nederlandse top in komen...

Ehh maar het gaat toch ook helemaal niet over de nederlandse hippische top?
Het gaat over de toekomst verwachting van Sjef van Toot en Rath en daar is niet nederlands aan.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:32

Air schreef:
Jup... langs de opticien dus.
Of je moet nu opeens een quote hier van mij vinden waarin ik heb gezegd dat deze proef correct is?

Bedoel je mij?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:33

tjoppie schreef:
murphy102 schreef:

Maar jij vindt toch ook wel dat die jongen daar de tijd voor moet krijgen. Je vergelijking gaat mank.
Allereerst kun je Gal niet vergelijken met Rath, deze rijdt immers klassiek. Daarnaast is het zo dat hij nog maar "net" bezig is; alle Gal-aanhangers willen hem het liefst op "zijn ... zien gaan". Waar of niet?!
Krijgt Rath dan eerlijke kans? Sjef heeft al een label op hem geplakt... Dat zegt iets over zíjn eerlijkheid als mens...

Wat heeft klassiek ermee te maken, als klassiek betekend dat je jouw manier van rijden op het paard forceerd ipv jouw manier van rijden aan het paard aanpast, dan gaat "klassiek" bij mij vanaf nu gelijk de prullebak in!
Gal reed Totilas ook op zijn eerste wedstrijd nadat hij een half jaar het paard onder het zadel had, en toen moest het paard nog ervaring opdoen en leren.

Ben het vooral met het dik gedrukte zo vreselijk eens

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:35

Citaat:
Klassiek is juist berust op de biomechanica van een paard.... Iets wat ik niet kan zeggen over de manier van Sjef.

Rath wordt hier afgekraakt op dingen die bij Gal ook nooit correct waren...... maar over Gal moet gezwegen worden. :+

Wat heeft Gal fout gedaan dan ??

Embe

Nee hoor, over Gal hoeft echt niet gezwegen te worden. Feit is wel dat hij het een stuk beter voor elkaar had en dat dat nog ver te zoeken is bij de combi met Rath. Rath had beter thuis kunnen blijven tot dat hij de boel ook voor elkaar heeft. Denk dat dat het hele eiereneten is in dit verhaal. Andere methode of niet, meer of minder druk van media, meer of minder dekken... alle excuses die je maar kan verzinnen. Lekker thuis doorpuzzelen tot alles meer op elkaar is ingespeeld. Nu is het nog lang niet oke.

tjoppie

Air schreef:
tjoppie schreef:

En dit is een antwoord op mijn vraag over of klassiek betekend dat je de manier forceerd naar het paard ipv kijkt waar het paard het beste op gedeit?
Wat is biomechanica anders dan een wetenschap? een wetenschap is statistisch, sinds waneer zijn paarden en mensen en dan vooral de combinatie paard en mens statistische gegevens?

Dus jij vind dat biomechanica van de klassieke rijkunst op een paard geforceerd moet worden ook als blijkt dat het niet bij het paard past. En het blijkt dat dit niet bij Toot past anders had het niet zo een erbarmelijk optreden geweest.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:36

Tjoppie, wat Rath hier laat zien: halthouden, achterwaarts en weer voorwaarts weg..., zo zuiver!
Daaraan kun je zien dat jij de rijtechniek toch niet helemaal begrijpt.
Waarom denk je dat de Schaukel uit de GP gehaald is...????

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:37

Ik las ook een stukje over omscholen van Totilas .. Ik kan me eigenlijk niet voorstelen dat ze dat risico zouden willen nemen met zo`n paard .. Ik denk dat Rath gewoon de knopjes nog niet heeft gevonden dat geeft niets wat nog niet is kan komen toch !!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:37

zo, eindelijk heb ik het hele filmpje kunnen zien....maar jeetje, ik kan er nou niet echt warm van worden.
halthouden was niet onbeweeglijk, wat ik bij EG altijd al zo mooi vond, de passage-piaffe-passage waarin hij niet volledig tactmatig blijft en bijna stil valt, onzuiver in de draf-app voornamelijk naar links...
de fout in de pirouette, het bijna in telgang stappen na de uitgestrekte stap, de doorslaande stang...
nee, het is niet meer de TOOT van Edward, en ja ik schrijf het met grote letters.
toen was Toot groot, nu kan ik er niet veel meer van maken dan een leuk zwart paard met leuke stukjes in de proef.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:39

murphy102 schreef:
Tjoppie, wat Rath hier laat zien: halthouden, achterwaarts en weer voorwaarts weg..., zo zuiver!

EEN onderdeel van de overigen 30 andere die de mist ingingen inclusief tactfouten (zo erg dat het paard gewoon niet eens rad liep) en waarvan een aantal onderdelen volledig de mist in gingen.
Ik zou zeggen, reprogrammeer jezelf eens, want de heldere kijk is een beetje weg

Maar wat vond jij nog meer zo subliem aan die proef dan behalve het correct halthouden en achterwaards gaan?
Laatst bijgewerkt door tjoppie op 12-06-11 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

murphy102 schreef:

Als dat het enigste is wat op dit niveau belangrijk is dan zou menig ruiter hier op bokt toch ver beneden niveau rijden.
Zou mooi worden zeg. Geen probleem dus al rij je je hele proef achterstevoren zolang het halthouden en achterwaarts gaan maar goed gaat dan zit je helemaal goed.

Embe

murphy102 schreef:

Tja, en het hele galopgedeelte naar de rat(h)smodee... plus een aantal koeienfouten in de takt.

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:43

murphy102 schreef:
Meer ontspannen onder Gal???
Ja, het valt natuurlijk niet mee om een Durchlässig paard te onderscheiden van een mechanishe trucjesmachine die Totilas ooit wás. Natuurlijk gaat het nog lang niet perfect, dat is meestal in de overgangen terug te zien.
Waar Totilas nu mee "worstelt" is het "resetten". Totilas wordt omgeschoold van een circusartiest naar een meewerkend paard met "vrije wil" en als een aantal van jullie dat niet herkénnen, ja, dan zegt dat meer over jullie scholing dan over de Klassieke scholing van Alexander Matthias Rath.
Het gaat hier en daar fout omdat het paard "in de war" is, hij moet de mechanica inwisselen voor gevoel, wat lang weggestopt geweest is.
Het is de rijKUNST van deze jonge ruiter dat hij de samenwerking, dus medewerking van dit paard probeert terug te vinden ipv dat dit paard "zijn proefje afspeelt"...

hier ben ik het grotendeels mee eens.
het waren ook veel truucjes die totilas zijn aangeleerd.
ik weet niet of het handig is hem helemaal te resetten, want dat gaat hem nog veel tijd kosten.

w.b.t andere opmerkingen, totilas is nu misschien voor het oog minder vrolijk en zo, maar ook voor het paard is het een totaal andere belevenis.

Ketaki

heb hier het hele topic doorgelezen, maar vind dit niet echt mooi om te zien.

sterker nog

ik vind die hele proef gewoon verknoeid en had het liever dan niet willen zien

JPS

Als ze een combinatie willen worden, zullen ze beiden tijd nodig hebben om de weg te vinden.
Ze waren op elkaar ingespeeld.. maar ik denk ook niet dat Gal's manier de enige, of sterker nog, de beste manier hoeft te zijn.
Time..
Laatst bijgewerkt door JPS op 12-06-11 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:44

Weet je uberhaupt wel wat klassieke rijkunst is en inhoud?

Dus de opleiding van jou paard gaat zonder enige slag of stoot, want jij bent perfect?

En de methode van Sjef werkte wel? Incorrect ruggebruikt, geen kloppende tact, een voorkant en achterkant die niet in harmonie gingen maar wel 2 delen leken?
Maar ach dat ziet men niet want dat was de almachtige Gal.

Maar dit is toch prachtig. Toot heeft een slechte dag en iedereen kan Rath afvallen. :D

Kan dan alleen nog maar meer hopen dat hij inderdaad toe traint naar een prachtig correct gereden paard.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:45

elllis schreef:
Citaat:

Wat heeft Gal fout gedaan dan ??

over EG is toch ook het een en ander geschreven, volgens mij met lingh toen nog.

( waar je overigens niets meer van hoort)
:(

l0esjj

Air schreef:
Maar dit is toch prachtig. Toot heeft een slechte dag en iedereen kan Rath afvallen. :D

Ik zie hier dan nog altijd een Toot én een Rath die een slechte dag hebben hoor..

easygoing

Ketaki schreef:
heb hier het hele topic doorgelezen, maar vind dit niet echt mooi om te zien.

sterker nog

ik vind die hele proef gewoon verknoeid en had het liever dan niet willen zien

Ben ik het met je eens als dit het beste is wat we te zien gaan krijgen van Totilas dan zie ik het liever niet meer en gun ik Toot een leven als dekhengst en niet deze gruwelijke vernedering.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:47

Air schreef:
Weet je uberhaupt wel wat klassieke rijkunst is en inhoud?

Dus de opleiding van jou paard gaat zonder enige slag of stoot, want jij bent perfect?

En de methode van Sjef werkte wel? Incorrect ruggebruikt, geen kloppende tact, een voorkant en achterkant die niet in harmonie gingen maar wel 2 delen leken?
Maar ach dat ziet men niet want dat was de almachtige Gal.

Kan dan alleen nog maar meer hopen dat hij inderdaad toe traint naar een prachtig correct gereden paard.

En ga jij dan eens verklaren waarom de manier van Gal en Sjef zo vreselijk slecht zijn als Edward en Sjef's pupillen wel de wereldtop regeren?