FNRS adviseert prijsstijgingen voor branche *aanvulling*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:36

balloon schreef:
Je kan wel zien wie hier zich bezig houdt met pensionstalling o.i.d. of zijn paard stalt. Eerlijk gezegd schrik ik een beetje van de reacties hier. Lekker dankbaar naar de mensen waar je pony/paard op stal kan staan en waar je gebruik kan maken van andermans faciliteiten.

Prijzen van hooi, stro en brok zijn dubbel zo hoog geworden dit jaar. Daarbij zijn wormspuiten (dat zit bij ons in het "stallings pakket") veel duurder geworden de afgelopen jaren, en de prijzen van grond zijn ook belachelijk hoog.
Nu snap ik dat je het als eigenaar van een pony/paard niet leuk vindt om meer te betalen, maar paarden houden is gewoon ontzettend duur en geloof me als ik zeg dat veel pensionstalhouders (vooral hier in het noorden) soms niet eens 100 euro per maand over houden voor zichzelf. En dat bij een stalling van ongeveer 25 paarden. Dat is niet dom, zoals hier wordt gespeculeerd, zo is de markt nu eenmaal en als je meer gaat vragen krijg je het gezeik weer dat je te duur bent.
Voor de klagende eigenaren die hun viervoeter bij iemand in pension hebben: Wees blij dat er plaatsen zijn waar je je paard kan stallen, anders kon je niet eens een paard bezitten.

Ik hoef niet dankbaar te zijn hoor, mijn pensionbaas doet dit niet uit naastenliefde,ik betaal er pittig voor. Dat neemt niet weg dat ik blij ben met de accomodatie en mensen. Hij verdient, ik tevreden,win/win. Zo,n beetje om het jaar stijging van 5%, reëel.
Het gaat erom dat de FNRS even een lukraak bedrag noemt en ik ook denk dat als de situatie zo nijpend was er weinig pension werd aangeboden.
Bij ons zitten wormenkuren niet in het pakket maar zijn we vorig jaar overgegaan op mestonderzoek, gericht aanpakken van besmetting en tegengaan van resistentie.
Dit heeft tot een fikse besparing geleid (wat niet het uitgangspunt was), Misschien een tip

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:43

Wat zijn we zielig met ons allen! Huizenprijzen dalen... :P Koop een huis met een lappie grond en ga zelf aan de slag. Het zal je verbazen hoeveel daar bij komt kijken. Paardrijden kost geld. Dat is al jaren bekend. Dat weet je als je er aan begint.

Maar idd, de kostprijs is altijd lager dan je betaalt bij bedrijven. Die zijn er vaak op gericht om er een boterham aan te verdienen. Als ze die boterham dan in de maag van jouw paard zien verdwijnen en hun eigen bordje leeg zien, omdat hun winst verdampt, is er toch ook niemand die ze helpt? En pensionstal is geen filantropische instelling voor pennymeisjes. Ook hier geldt de wet van vraag en aanbod. Als jij het niet betaalt, doet een ander dat wel. Ga er maar van uit dat niet alleen hooi duur wordt dit jaar. Er zijn meer oogsten die nu verdrogen. Sla, prei, uien, aardappels, tarwe (stro...). Die komen ook niet uit de fabriek. Ik voorspel dat komkommers, tomaten, taugee, broccoli en spruiten dit jaar goedkoop zijn. :P Eet smakkelijk allemaal.

En geloof me: Hooi is al duur momenteel! Was het vroeger 2,50 voor een pakkie hooi, eind van het jaar was het al 4 euro. Dat wordt alleen maar duurder zo. Ga er maar eens om!

germie

Re: FNRS adviseert flinke prijsstijgingen voor hippische branche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:46

Ik heb gezien dat mestonderzoek juist de ontwormingskosten verdubbelt en je opeens met een wormbesmetting te maken krijgt. Dsu voor mij nooit mestonderzoek.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:48

Dat zeg jij, ik ben er op tegen om te ontwormen als het niet nodig is. Wij hebben er al behoorlijk mee bespaard met het onderzoek erbij.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:51

Fijn FNRS, wat aardig van hen een "het is niet verplicht, maar het wordt wel dringend geadviseerd" advies over uitbrengen?

Kunnen ze dan ook meteen ff regelen dat de lonen omhoog gaan want ja het moet toch ergens van worden bekostigd?

Dat is dus met btw een jaarlijks bedrag van €357,-- erbij... Zucht...

Koop ff een huis met een lappie grond? Dat is wel een hele simpele conclusie. Iedere paardenbezitter heeft ff 3-4 ton in z'n/haar spaarvarkentje zitten...

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:54

germie schreef:
Ik heb gezien dat mestonderzoek juist de ontwormingskosten verdubbelt en je opeens met een wormbesmetting te maken krijgt. Dsu voor mij nooit mestonderzoek.

Vreemd, bij ons is juist de besmettingsgraad gezakt door de gerichte aanpak evenals de kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:56

piepenfiets schreef:
germie schreef:

Vreemd, bij ons is juist de besmettingsgraad gezakt door de gerichte aanpak evenals de kosten.

Bij ons ook. mest onderzoek en af en toe bloedonderzoek. Al een aantal jaren. daarnaast worden de weides elke dag van mest ontdaan

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:59

Wat zijn er trouwens belachelijke prijzen! Wij blijven na het verhogen van het stalgeld nog onder de 150 euro. Ruime boxen, weidegang, kuilvoer, stro, ontwormen, krachtvoer en buitenbak met verlichting inbegrepen. Paarden worden buiten gezet 's ochtends en in de koudere maanden ook weer door ons binnen gezet.
Excl. Uitmesten. Daar vragen we 50 euro p.m. voor. Bij enkele keer niet aanwezig doen we t voor niks.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:04

Ik vind het een beetje belachelijk dat de FNRS zich wil bemoeien met de prijzen van de pensionstallen.
Die eigenaren kunnen zelf wel bepalen of ze de prijzen omhoog gooien of niet.
Dat gaat de FNRS toch verder niks aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:35

piepenfiets schreef:
germie schreef:

Waar ik stond hadden ze al na 1 maand te maken met de eerste paarden met besmetting. Verder kost mestonderzoek juist veel meer, 17.50 euro per keer, moet je in de zomermaanden elke maand herhalen (mag per groep van 5 paarden), en in de winter ook nog eens 2 keer. Een wormenkuur kost 6-7 euro, geef je er 3-4 van per jaar. Reken uit je winst.
En als je met mestonderzoek eenmaal wormen ontdekt ben je te laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:08

Hoewel we erg of topic gaan nu ..
als je steeds wormkuren geeft is het over een paar jaar vanwege de resistentie gewoon afgelopen. dus voor het algemeen belang is het ook veel beter om dat niet te doen.

Met het worm beleid bij ons op stal hebben we al jaren geen wormproblemen. zeer content mee.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:12

Citaat:

Citaat:
Waar ik stond hadden ze al na 1 maand te maken met de eerste paarden met besmetting. Verder kost mestonderzoek juist veel meer, 17.50 euro per keer, moet je in de zomermaanden elke maand herhalen (mag per groep van 5 paarden), en in de winter ook nog eens 2 keer. Een wormenkuur kost 6-7 euro, geef je er 3-4 van per jaar. Reken uit je winst.
En als je met mestonderzoek eenmaal wormen ontdekt ben je te laat.

Ik betaal 13.50 per mestonderzoek en heb nog nooit zo'n goedkope wormenkuur gevonden.Als je met de verschillende middelen ontwormt kom je duurder uit ,bovendien moet het echt vaker dan 3-4x in een jaar. Kans is dat je paarden inderdaad besmet zijn als je op deze manier ontwormt , alleen weet je het dan niet. Maar vlgs mij zijn we offtopic Germie ;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:24

balloon schreef:
Wat zijn er trouwens belachelijke prijzen! Wij blijven na het verhogen van het stalgeld nog onder de 150 euro. Ruime boxen, weidegang, kuilvoer, stro, ontwormen, krachtvoer en buitenbak met verlichting inbegrepen. Paarden worden buiten gezet 's ochtends en in de koudere maanden ook weer door ons binnen gezet.
Excl. Uitmesten. Daar vragen we 50 euro p.m. voor. Bij enkele keer niet aanwezig doen we t voor niks.

Vandaar dus ook dat mensen hier zo tekeer gaan over die prijsverhoging. Hier in de buurt heb je ook stallen die 250€ vragen voor wat jij te bieden hebt, en dan zonder ontwormen, 1 keer per week uitmesten, en dan wordt er nog karig gedaan met stro, ruwvoer en brok. En betaal je ook nog voor allerlei dingen extra, huur van kluisje, borg voor sleutels die je maar gedeeltelijk terug krijgt, je hoort ook weleens dat een trailer stallen 25€ per maand extra kost etc. En nee ik zit niet in de randstad maar in brabant. Als er dan nog eens € 25 bovenop zou komen, pfoe. Ben blij dat ik het zelf goed voor elkaar heb. Maar ik weet van een aantal stallen hier in de buurt dat ze eigenlijk al te veel vragen die nu denken ah mooi, dat advies van de FNRS uitprinten, ophangen en er doodleuk bij vermelden dat de prijs wederom omhoog gaat.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:25

Prijzen voor stro zijn inderdaad schrikbarend gestegen. Werd voorheen voor stro achter de combine vandaan (zonder persen) € 80,= per ton betaald, nu wordt hier nu al € 240,= per ton betaald! Moet zeggen: de strolengte is ook minimaal, ben benieuwd hoeveel stro er van een hectare gaat komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:26

Noromectin, nog een aantal van op voorraad: 10 stuks gekocht voor 50 euro. Werkzame stof ivermectine.
Nu bij de agradi: bimectin: 6.95 per stuk.
Moxidectine (equest) is 14 euro per kuur, maar die hoef je maar 1 keer per jaar te geven. De andere 2 of 3 keer kan ivermectine volstaan. Daar kan echt mestonderzoek niet aan tippen (ontdek je wormen ,dan ben je te laat en heb je dubbele kosten).

Wordt lekker offtopic, maar geeft wel even aan dat mestonderzoek te duur is, en ook nog eens gevaarlijk. Bij ons betaal je er toch echt iets van 20 euro voor (dierenarts van stad tot wad, ik kom er dan ook niet omdat ze ook met enten al 6.52 euro excl. btw rekenen voor het zetten van de spuit, terwijl ik dat ook wel zelf kan en andere veeartsen dat niet rekenen).

Maar je ziet ook hier dat pensionhouders soms extra kosten voor een wormenkuur rekenen, of voor het vasthouden van een paard tijdens de collectieve enting.
Ik regel het nu allemaal weer zelf, maar toen ik 1 keer meegedaan had met een collectieve enting was ik net zo veel geld kwijt als dat ik een veearts voor alleen mijn paarden liet komen.
Of ze zeggen dat biks 40 cent per kg kost, terwijl je het zelf in zakken kunt kopen voor 35 cent per kg. Dan haal ik het gewoon zelf hoor. (de brok die ik nu voer kost tussen de 35 en 45 cent per kg, afhankelijk van soort en merk. Vanavond ga ik eens kijken naar een ander merk, dat kost 35 cent per kg, kijken of de paarden het hier goed op doen).
Als op een stal vanuit de silo gevoerd wordt, dan kost biks nog geen 30 cent per kg, Horsefood is goed spul, de basisbrok is bij Subli bijvoorbeeld al de sportbrok. Duurdere merken zijn echt niet beter. Als een stal dat zonder meerprijs wil voeren, prima, maar ik betaal er niet extra voor, dan regel ik eigen brok.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:28

balloon schreef:

Als ik voor dat bedrag kon staan zou ik wel dankbaar zijn hoor :D

@Germie,check de div sites over ontwormen, 5 a 6 x per jaar en je vergeet de praziquantel (tegen lintwormen)
Een paard is nooit niet besmet,het gaat om de mate van besmetting
Laatst bijgewerkt door piepenfiets op 07-06-11 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:33

piepenfiets schreef:
balloon schreef:

Als ik voor dat bedrag kon staan zou ik wel dankbaar zijn hoor :D

_/-\o_ _/-\o_

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:21

balloon schreef:

Ik zou niet weten hoe ik het daarvoor moet doen.
Om te beginnen gaat er btw af van het betaalde stalgeld.
Dan reken ik (even makkelijk rekenen) een baal kuil per paard per maand, 60euro
een baal stro, 35 euro
Krachtvoer, 2kg per dag is 60kg a 30 cent p/kg, 36euro
personeel, 15minuten per dag a 10 euro per uur is 75 euro
wormkuur een keer per twee maanden, 5 p/maand
gas, water, licht, hypotheek, diesel voor de trekker en bobcat, verzekeringen, waterschapslasten, weidepalen, schrikdraad, bemesten, opnieuw inzaaien, bakbodemonderhoud, stapmolen zetten enz enz tel ik er even niet bij op. Dit zijn echt reele kosten. Gelukkig heeft mijn man een goede baan en hou ik het vol om door te werken met 4 dagen vakantie per jaar.
Ik zit dan aan een totaal van 211 euro ex btw, en reken 240 euro stalgeld incl btw.
Ik zie het op dit moment als een hele dure hobby. Rijk zal ik er nooit van worden.
Als ik verstandig ben stuur ik 30 pensiongasten weg en ga lekker verder met mijn eigen paardjes. Het blijft iets wat ik heel graag en met veel inzet en liefde doe, maar eigenlijk moet ik 300 euro per maand rekenen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:25

idefix4 schreef:
Wat zijn we zielig met ons allen! Huizenprijzen dalen... :P Koop een huis met een lappie grond en ga zelf aan de slag. Het zal je verbazen hoeveel daar bij komt kijken. Paardrijden kost geld. Dat is al jaren bekend. Dat weet je als je er aan begint.

Jeetje, maar.... met bezint eer je begint kan de helft geen paardhouden.

Je weet toch dat paardrijden een recht voor iedereen is.
Dat het al genoeg kost.
Dat het niet de schuld is van de ruiter dat er niet meer grond is voor weidegang, dat paarden de hele dag ruwvoer eten.

Tsk... Bezint eer je begint 8)7
Hoe kan je dát nu op Bokt schrijven?! ;)

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:32

Huertecilla schreef:
idefix4 schreef:

Jeetje, maar.... met bezint eer je begint kan de helft geen paardhouden.

Je weet toch dat paardrijden een recht voor iedereen is.

eeeeh...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:04

balloon schreef:
eeeeh...

Ah, jij houdt schapen.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:08

Zou wel willen. Maar eh, "Je weet toch dat paardrijden een recht voor iedereen is"??
Ik zie mezelf al naar de rechter stappen. "JA ik heb het RECHT om paard te rijden. Geef me geld"..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:46

Sjeesus!!!
Nog duurder, hier betaal je al bijna 400 euro voor een stal!!
Wat denken die guppies van de FNRS wel niet, kom gooi er nog een prijsverhoging tegenaan!!
En in al die tijd heb ik nog NOOIT een PRIJSVERLAGING gezien!

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:59

Ahum.. Het zijn de gangbare boeren die klagen! De biologische en biologisch-dynamische boeren hebben een magnifiek goede opbrengst van hun stro - tarwe - hooi etc..
De boeren van tegenwoordig weten niet meer met hun grond om te gaan, kijken niet zelf naar de lucht of sterren.. het enige dat ze doen is bruututuut met de trekker over het land en spuiten maar die onzin, die uiteraard geen zak uitmaakt als het niet regent.. en dan, tjah, heb je geen goede opbrengst..
Ook over het feit dat stro maar 30cm hoog zou worden? Idd, gangbare, gemanipuleerde tarwe of graan word maar 30cm hoog en hebben een iets hoger graangehalte, daarvoor worden ze geteeld, maar wel van slechtere kwaliteit (diervoeder) en je hebt idd ook minder opbrengst in stro, want moest dat graan even hoog worden als het 'normale' graan, met een grotere halm, zou het omvervallen van het hoge zwaartepunt en de stengel die het niet aankan..
Biologisch, natuurlijk graan word wel 2m hoog.. mss iets minder grote halmen, dus minder graan, maar wel 10x zoveel stro..
Het graan dat er aanzit is van betere kwaliteit, dus je hebt wel minder kwantiteit maar je haalt er meer geld uit want het graan is zowat altijd geschikt voor menselijke consumptie en meer stro = ook meer geld!
Ook alleen het feit dat wij de droogte zien aankomen en ons er op voorbereiden, de bioboertjes gaan elke dag uren op het land lopen om alles uitvoerig te bekijken, niet de gehele akker maar bijna plant per plant.. zo kan je je gewassen redden, zelfs in periodes van overtollige regen of droogte..
een gangbare boer kent alleen kunstmest en pesticides en alle nummertjes van de economische aspecten uit zijn hoofd, maar van zijn gewas, kent hij belabberd weinig! Tuurlijk is je graan redeloos als je 1x in de maand even voorbijrijd met de trekker!

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:33

Pfff, ik ben net uitgelachen...
Adoratie waar haal jij al deze wijsheid vandaan? Graan van twee meter hoog (ik begrijp dat jij liever stro eet dan tarwebrood). Boeren die maar wat in het rond zwaaien met bestrijdingsmiddelen. Ik heb even in je profiel gekeken, dat verklaarde veel. Zowel de gangbare als biologische landbouw wordt door jou uit zijn verband gerukt. Gangbare boeren zitten niet heel de dag op een tractor met gifspuit en biologische boeren inspecteren niet elke dag elk plantje op hun land. Beide boeren moeten keihard werken om het hoofd boven water te houden en klagen beide even hard over het gebrek aan inkomsten. Dus Adoratie, wees voortaan een beetje reeel!