Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:02

desillies schreef:
Zijn jullie werkelijk allemaal zo verbaasd?
Niks nieuws toch?

Bij mijn derde westernles werd me al verteld in de hoek het verst bij de jury vandaan je paard flink met je spoor in zijn zij te kunnen trappen.
Ik heb ook maar drie lessen gehad trouwens, toen ben ik maar weer verder gegaan op mijn eigen jan boerenfluitjes manier....

Geef mij maar een recreatieruiter die lol met zijn knol heeft :D

Jep, want ik ben een echte dressuurmiep! En alle westernmensen roepen altijd dat zij zoveel beter rijden, want zij rijden tenminste echt op ontspanning en zit en niet met dat teugelwerk. Ik dacht oprecht dat dit echt niet gebeurde in de westernsport, omdat je dan die ontspanning niet kreeg. Dus ja, ik ben echt heel erg verbaasd!

Fireheart

Re: Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:04

verschrikkelijk :\

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:04

Stal waar ik laatst was, daar was t niks anders. De paarden knalden daar met hun hoofd tegen de muur als ze die laag hielden en niet omhoog deden. (En ik vroeg me af, wat is het nut van een paard dat stopt met zijn kop als een giraffe omdattie anders zn hoofd stoot?) En die meiden maar lachen erom.

Ik gebruik soms ook de bakrand, maar wel zo dat paardlief zich er niet aan stoot. Ben ook geen heilig boontje, maar bij dit soort dingen vraag ik me altijd af, wat is het nut....

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:05

Eigenlijk zat zo'n filmpje er wel aan te komen. Ik heb alleen nog maar negative filmpjes gezien van Eponatv, maar dat ben ik.

Ik praat het rijgedrag ook echt niet goed met dat getrek, dit is mij ook iets te ver. Ik blijf toch lekker recreatief rijden.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:07

Ik heb een clinic van deze craig gezien en het was walgelijk! Hij kwam naar nederland om een demo te geven en mog daarbij een paard van iemand lenen om zijn technieken te laten zien nou ik had hem er echt afgesleurd als het mijn paard wat geweest hij zei letterlijk naar ieder stap spoor spoor spoor het paardje struikelde bijna over zizjn eigen benen omdat hij niet wist hoe snel hij de spin nog in moest zetten!

Het is een schande voor de western wereld dat zon iemand de reining ruiters vertegenwoordigd. We zijn namelijk niet allemaal zo!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:11

Ik ben een beetje misselijk. Eerste filmpje kon ik ook niet afkijken. Jezus, waar zijn we mee bezig.. En dan ook nog reserve kampioen op het WEG? Ik schaam me dood, dat dit de top van de paardenwereld is..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:12

hij trekt wel in die mon zeg.. jemig.

ik dacht ach op de muur afrijden.. maar het paard wil al afremmen en dan jagen ze ze nog dichter op de muur..
belachelijk zeg!

elke sport heeft rotte appels..

misschien dat alleen vij endurace je niet iets rots kan bedenken?

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:14

Bij de demo van Craig op de western experince zei hij bij het lesgeven tekens, Kick and pull and kick and pull.. En dat is op dit filmpje ook weer zo, dat trekken en schoppen.
Bah!

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:15

Ik heb één filmpje maar 2seconden gekeken.
Want ik wou net de overstap naar western maken (recreatief).
Ik wil met losse teugel hetzelfde kunnen bereiken als met vaste teugel en gewoon lekker ontspannen rijden.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:16

zonnepaardje schreef:
Ik wil met losse teugel hetzelfde kunnen bereiken als met vaste teugel en gewoon lekker ontspannen rijden.

dat werkt niet, en dat is nu precies waar iedereen de mist mee ingaat.

je bereikt ontspanning en verzameling aan een losse teugel niet door gewoon maar je teugels los te gooien..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:18

Je hebt toch bepaalde takken in de westernsport.
Dit is de reiningsport volgens het bericht.
Ik heb er verder geen verstand van maar misschien zijn niet alle vormen van westernrijden zo?
Ik heb me westernrijden altijd heel anders voorgesteld (lossere teugel, ontspannen paard)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:19

Helaas is dit niet alleen in western.. overal .. in de sport

Want paardensport betekend veel vragen van het dier .. en op een gegeven moment word het eigenlijk te veel voor het dier zijn lichaam dus moeten we het dwingen en letterlijk door de ''rondes'' ''heen duwen''
Dan krijg je zulke filmpjes..

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:20

mika11 schreef:
Je hebt toch bepaalde takken in de westernsport.
Dit is de reiningsport volgens het bericht.
Ik heb er verder geen verstand van maar misschien zijn niet alle vormen van westernrijden zo?
Ik heb me westernrijden altijd heel anders voorgesteld (lossere teugel, ontspannen paard)

ach in de pleasure binden ze paarden gewoon een nachtje met het hoofd omhoog aan de stal vast, lopen ze de volgende dag lekker laag!

weet je wat het is, overal zijn misstanden, en vooral als er veel geld in omgaat.

Kijk de springsport ,daar worden wij ook niet vrolijk van.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:25

Francis schreef:
En topsport boycotten.. ja, dat roep ik ook vaak genoeg.. Maar zijn jullie dan ook bereid om niet meer naar die trainer te gaan die op paarden rijdt die voor dit doel gefokt zijn? Zijn jullie bereid om geen paard meer te kopen uit bloedlijnen van fokkers die zich hiermee bezig houden? Zijn jullie bereid je merrie niet meer te laten dekken door hengsten uit deze industrie? Als je met 'boycotten' niet meer gaan kijken bedoelt dan zal geen trainer/ruiter daar een traan om laten, daar merken zijn niks van (ja, lekker rustig rond de ring, kun je nog meer je gang gaan). Als je wilt boycotten moet je mensen raken waar het telt, in hun portemonaie. En dat red je alleen als je je ook helemaal afzijdig houd met alles wat ook maar enigszins met deze mensen/paarden/trainers/methoden in aanraking komt.
En dat hebben de meesten er niet voor over, want ja... we willen wel les van die trainer, we willen wel een paard uit zo'n bloedlijn en we willen wel een jasje/zadel/dekje met de naam van die ruiter er op...

Een volmondig JA dat heb ik er voor over!!!!! _/-\o_

Moet hier wel heel eerlijk bij zeggen dat ik zowiezo tegen elke vorm van wedstrijdsport in de topsport ben

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:26

jammer dat bij elke top wedstrijden of het nu western ,springen of dressuur is het zo normaal schijnt te zijn voor een deel van de deelnemers en organisatie dat er zo met paarden omgegaan mag worden
onder het mom van ik moet winnen ten kostte wat
getver

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:27

Bah zeg hier word ik echt misselijk van!!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:27

Ik ben een paar keer op dit soort wedstrijden geweest en heb mij als engelse ruiter verbaasd hoe dit mogelijk is.
Er zijn er maar een paar die vriendelijk rijden, de rest zijn hakkers en trekkers, gewoon grof !
Dat dit allemaal legaal is, ongelooflijk.
Wat ik nu op de film heb gezien was in Wanroy ook heel normaal en nog erger....Goed dat hier nu eens aandacht aan besteed wordt.

Het kan ook anders !

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:29

Ze mogen van mij alle ruiters in dit filmpje aanklagen voor dierenmishandeling, in dat 2e filmpje dat arme paard knalt zowat bij de bakrand op, en die palomino met die spin.. Echt niet normaal! %)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:29

Francis schreef:
En dat hebben de meesten er niet voor over, want ja... we willen wel les van die trainer, we willen wel een paard uit zo'n bloedlijn en we willen wel een jasje/zadel/dekje met de naam van die ruiter er op...

Hmz, ik heb 't gedaan. ;)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:30

@ tijger: ik zie dus echt niet in wat er mis is met die spin, dat paard wordt netjes in de spin gezet, en vriendelijk behandeld, hij kijkt er niet ongezellig bij? leg eens uit?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:31

Tja, niks nieuws :n

Inderdaad wel heel erg dat de officials (ofwel de gehele organisatie) dit door de vingers zien.

Ik rij zelf ook western.........recrea trainen met af en toe een showtje zodat ik ergens naartoe kan werken.

'k Heb ook werkelijk geen idee hoe je dit tegen moet gaan............
Maar ik ben blij te weten dat ik mijn paarden op een eerlijk manier train en dus ook terrecht trots kan zijn op de resultaten :j

Essiedepessie: Als jij niet zien dat die spin Zwááár overdone is dan weet ik niet of je wel deel moet nemen aan 'onze' kant van de discussie.

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:32

ja ik heb geen verstand van western maar zie dus wel dat dat arme beest totaal duizelig en wiebelig is na die spin..

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:34

Ik sta ook niet per definitie aan "jullie" kant van de discussie.

Nee ik vind het craig filmpje geen fijn beeld geven en ik word er ook niet blij van.

Maar het is epona tv, en dus behoorlijk selectief en suggestief camera en montage werk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:34

zonnepaardje schreef:

Eigenlijk is verschil western en engels dat je bij western niet "zeurt" zolang paard uitvoert wat je vraagt. Dus bv zolang paard tempo en richting vasthoudt, doet ruiter niks en zit je ontspannen met wat langere teugel (aanleuning is nl gewicht van de teugel zelf, ipv de druk die de ruiter er op zet). Ruiter doet pas wat als paard gevraagde niet (meer) uitvoert of ruiter iets anders wil (andere gang/tempo of richting).
Op dat punt lijkt western meer op signaalrijden, dat is ook een rijstijl waarbij paard zelfstandig een opdracht uitvoert tot de ruiter een nieuwe geeft. Bij beide rijstijlen is het dan wel belangrijk dat de ruiter onafhankelijk zit, zodat paard de ruimte heeft om de opdracht uit te voeren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:37

Essiedepessie: Je kan nóg zo leuk monteren maar dit heeft niets meer met paardrijden te maken.
Dit is slavendrijven en puur geld verdienen.