Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:35

GamblersCup schreef:
Yinnar:
Feit blijft dat het 2 jaar pijn is geweest (en nog niet helemaal genezen, gaat ook niet meer gebeuren). Feit blijft dat een paard niet kan begrijpen dat het later beter wordt (althans, dat is dan het doel) en voelt alleen 2 jaar lang, elke dag pijn. Feit blijft dat het dan niet erg fijn is voor het paard om door te gaan. En daar zou je als mens in moeten springen om dit leed van 2 jaar te voorkomen.

En voor mij blijft het een feit dat niemand van ons het herstelproces van dichtbij heeft meegemaakt en we dus niet kunnen oordelen.
Een mening heeft iedereen recht op maar zolang men er niet bij is geweest kan men niet oordelen over de eigenaren of over het paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:35

Wat is opgeven?
Als een mens opgeeft en daardoor stopt met eten ... dan is het zo afgelopen natuurlijk.

Veel mensen hebben geen levenlust meer hebben het leuke leven opgegeven en wachten op de dood (maar eten en drinken wel) die leven gewoon door.. die gaan echt niet eerder dood.

Dieren geven niet op (willen niet dood) maar soms zijn ze gewoon te ziek om te eten.. dat is wat anders dan opgeven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:37

Yinnar schreef:
GamblersCup schreef:
Yinnar:
Feit blijft dat het 2 jaar pijn is geweest (en nog niet helemaal genezen, gaat ook niet meer gebeuren). Feit blijft dat een paard niet kan begrijpen dat het later beter wordt (althans, dat is dan het doel) en voelt alleen 2 jaar lang, elke dag pijn. Feit blijft dat het dan niet erg fijn is voor het paard om door te gaan. En daar zou je als mens in moeten springen om dit leed van 2 jaar te voorkomen.

En voor mij blijft het een feit dat niemand van ons het herstelproces van dichtbij heeft meegemaakt en we dus niet kunnen oordelen.
Een mening heeft iedereen recht op maar zolang men er niet bij is geweest kan men niet oordelen over de eigenaren of over het paard.

Dit staat er in het artikel .....
Citaat:
After two years of gruelling treatments and skin grafts,

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:37

Brainless schreef:
Wat is opgeven?
Als een mens opgeeft en daardoor stopt met eten ... dan is het zo afgelopen natuurlijk.

Veel mensen hebben geen levenlust meer hebben het leuke leven opgegeven en wachten op de dood (maar eten en drinken wel) die leven gewoon door.. die gaan echt niet eerder dood.

Dieren geven niet op (willen niet dood) maar soms zijn ze gewoon te ziek om te eten.. dat is wat anders dan opgeven.

En dat bedoel ik nu! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:38

Kellytjuh2 schreef:
simodi schreef:
Dat het paard zelf zou aangeven dat het wil vechten ... paarden voelen heel erg goed aan wat jij als eigenaar van ze verwacht. Als jij ze niet de kans en de rust geeft om bij ernstig lijden te kiezen voor de dood, maar sterk verwacht dat ze niet opgeven, doen ze het ook niet. Maar dat doen ze dan alleen voor jou. Dus ik vind dit in dit geval echt een egoistische keuze van de eigenaar, zelfs zonder dat ik de situatie ken.

_/-\o_ en hoe zit het hiermee @ diegene die het over opgever hebben?

Kan die in zo'n situatie niet in shock raken dan?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:39

Chaos schreef:
Yinnar: Ben jij er bijgeweest? Waar moet ik bijgeweest zijn?
Ik heb aardig wat ziekte, leed en ongelukken gezien. Meerdere malen met de dood tot gevolg. Ik snap je punt niet.

Edit: En dat gaat voor alle huisdieren. Als eigenaar heb je verantwoordelijkheden, jij behoort te kiezen voor je dier.

Je had het al gewijzigd zag ik. Ja, ik bedoelde dieren. En het klopt dat je als eigenaar (helaas) moet kiezen over leven en dood van een dier. Maar ik ben er zelf van overtuigd gezien mijn ervaringen dat je als eigenaar altijd een weloverwogen keuze maakt en samen met het dier vecht als de wilskracht en de mogelijkheid tot herstel er is.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:39

Yinnar schreef:
GamblersCup schreef:
Yinnar:

Je hebt gelijk we kunnen ook niet zomaar oordelen, maar we zien wel dat elk mens weer een andere mening deelt.
vooralsnog blijft dit dus een discussie punt zonder einde

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:40

Yinnar schreef:
GamblersCup schreef:
Yinnar:

Je kunt op afstand heel goed (be)oordelen dat een zo ernstig verbrand paard dat 2 jaar behandeld is, een groot deel van die 2 jaar met enorme pijn heeft moeten leven!

En dan kun je ook zeggen dat dat niet paard-waardig is, zelfs als je het niet zelf gezien hebt! :j
Ik zou mijn paard, die ik voor geen goud kan missen, nooit 2 jaar lang laten (pijn) lijden .... juist omdat ik zoveel van haar houd!

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:41

Lamar schreef:
Kellytjuh2 schreef:
Dat het paard zelf zou aangeven dat het wil vechten ... paarden voelen heel erg goed aan wat jij als eigenaar van ze verwacht. Als jij ze niet de kans en de rust geeft om bij ernstig lijden te kiezen voor de dood, maar sterk verwacht dat ze niet opgeven, doen ze het ook niet. Maar dat doen ze dan alleen voor jou. Dus ik vind dit in dit geval echt een egoistische keuze van de eigenaar, zelfs zonder dat ik de situatie ken.

_/-\o_ en hoe zit het hiermee @ diegene die het over opgever hebben?

Kan die in zo'n situatie niet in shock raken dan?[/quote]

dit komt op mij over als een redelijke banketstaaf opmerking, wat wil je eigenlijk?
welke mening moeten we nu met je delen?

:wijzeging: heb een beetje verkeerd gequote maar mijn opmerking is tegen Lamar
Laatst bijgewerkt door Kellytjuh2 op 11-05-11 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:41

Maar dat geeft toch niks??
In een discussie hoeft men het niet eens te worden, maar we kunnen toch proberen elkaars standpunten te begrijpen?

Iedereen blijft altijd anderen meningen houden. Dat ik het barbaars vindt dat dit paard nog leeft, dat ben ik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:42

Ik vraag me ook echt af hoe het leven van dit paard er nu uitziet. Is het nog paardwaardig? Kan ze nog naar buiten met andere paarden of is dit niet meer mogelijk (zoals in andere topic over verbrande paard)?
Hoeveel pijn heeft ze nog (voor zover wij dit kunnen meten)?
Ook ik vind de post van Slimmerik een goed voorbeeld.
Voor wie hou je haar in leven?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:42

Yinnar schreef:

Het is algemeen bekend dat brandwonden verschrikkelijk pijnlijk zijn, dat mensen dood willen die vreselijk verbrand zijn over hun hele lijf, dat mensen in coma gebracht worden omdat de pijn ondraaglijk is, dat het verschrikkelijk lang duurt voordat het misschien draaglijk wordt met 70% verbranding... dus nee, dat het een feit is dat niemand van ons erbij was geef ik je gelijk, maar niet dat we daarom niet kunnen oordelen. Daarbij komt ook nog dat er in het artikel zelfs staat dat het "two years of gruelling treatments and skin grafts" was. En dat het beest nog steeds niet helemaal in orde is.

Chaos

Re: Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:44

Dit paard leeft voor de eigenaar. Dat lijkt me sowieso duidelijk. Daarom vind ik het ook egoistisch. Denk niet dat dit paard blij is dat hij uit die brand is gekomen. Maar hij heeft het er mee te doen.

En paardwaardig? Ik wil niet weten wat zo'n fel zonnetje met zo'n huidje doet. Brrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:44

Kellytjuh2 schreef:
dit komt op mij over als een redelijke banketstaaf opmerking, wat wil je eigenlijk?

Jullie hoeven geen mening met mij te delen. We zijn toch gewoon aan het discussiëren?
Ik wil je niks opdringen, sorry als het wel zo overkomt :o

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:45

Chaos schreef:
Maar dat geeft toch niks??
In een discussie hoeft men het niet eens te worden, maar we kunnen toch proberen elkaars standpunten te begrijpen?

Iedereen blijft altijd anderen meningen houden. Dat ik het barbaars vindt dat dit paard nog leeft, dat ben ik.

Dat vind ik ook alleen vraag ik me af wie nu welk stanpunt heeft:O

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:46

Lamar schreef:
Kellytjuh2 schreef:

Jullie hoeven geen mening met mij te delen. We zijn toch gewoon aan het discussiëren?

Kan je alleen even nu niet meer zo goed volgen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:49

Kellytjuh2 schreef:
Lamar schreef:

Kan je alleen even nu niet meer zo goed volgen :o

Haha, oke, sorry :o

Even kort... ik vind gewoon dat iedereen zelf moet beslissen en het zal voor iedereen ook wel altijd anders vallen of overkomen. Maar een paard ligt er sterk op je gevoel en aangezien ze jammergenoeg niet kunnen praten blijft het altijd een moeilijke beslissing en zullen mensen vaak nooit zeker weten of ze wel de juiste hebben genomen.

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:51

@ Lamar kijk zo komt het heel anders over dan hetgeen wat hievoor allemaal is gegaan!
Nu heb ik weer een andere kijk op je, en verwoord je je ook anders ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:52

Kellytjuh2 schreef:
@ Lamar kijk zo komt het heel anders over dan hetgeen wat hievoor allemaal is gegaan!
Nu heb ik weer een andere kijk op je, en verwoord je je ook anders ;)

Soms neemt de vechter het in me over, sorry ;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:56

Niemand maar dan ook niemand behalve de eigenaar kan zo'n beslissing nemen. Wij hier vanachter de computer kunnen dat absoluut niet. En zeggen: ik zou dat nooit doen is ook heel makkelijk vanachter een toetsenbord en je absoluut niet kunnen voorstellen wat er in zo'n situatie gebeurd, hoe je zelf reageert en hoe je paard reageert. Je kunt denken hoe je reageert maar totdat je zelf zoiets dergelijks meemaakt zul je dat nooit zeker weten!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:57

Sharmila schreef:
Super zeg dat het beestje zo is opgeknapt! :D
Ik heb er een dubbelgevoel over. 2 jaar is lang ja, maar ja 100% herstel is dan wel verzekerd. Hoeveel mensen stappen niet een aantal jaren met hun paard vanwege een peesblessure. Is toch ook pijnlijk? Paard staat op stal, mag niet op de wei. Wordt een aantal keren per dag van stal gehaald om te stappen op het harde. En de kans op 100% herstel is dan wel onzeker.

Sja ik snap de keuze van de vrouw om toch hiervoor te kiezen. Zeker als je de garantie krijgt dat je paard 100% de oude wordt.

Geen idee wat ik zou doen in de situatie trouwens. Lastige keus....

Keuze aan eigenaar, wij hebben er voor gekozen om ze gewoon op het land te zetten voor 8 maanden en beide paarden lopen weer helemaal goed (bij een was een ''..'' pees zelfs zo goed als helemaal door). Worden nu ook gewoon weer gebruikt, boscrossen, mennen, dressuur alles!

Ik zou zelf de keuze maken tot inslapen/schieten, dit kun je in mijn ogen een paard niet aan doen..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:00

Vala schreef:
Niemand maar dan ook niemand behalve de eigenaar kan zo'n beslissing nemen. Wij hier vanachter de computer kunnen dat absoluut niet. En zeggen: ik zou dat nooit doen is ook heel makkelijk vanachter een toetsenbord en je absoluut niet kunnen voorstellen wat er in zo'n situatie gebeurd, hoe je zelf reageert en hoe je paard reageert. Je kunt denken hoe je reageert maar totdat je zelf zoiets dergelijks meemaakt zul je dat nooit zeker weten!

Ik kan op afstand prima zeggen dat een paard geen 2 jaar met enorme pijn zou moeten staan lijden!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:02

Eigenlijk denk ik dat hier ook alleen mensen zouden moeten/kunnen reageren, die zelf te maken hebben gehad met een ernstig ziek of gewond paard en voor zo'n zelfde keuze hebben gestaan ... dan weet je op zijn minst een beetje waar je het over hebt ....

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:03

simodi schreef:
Eigenlijk denk ik dat hier ook alleen mensen zouden moeten/kunnen reageren, die zelf te maken hebben gehad met een ernstig ziek of gewond paard en voor zo'n zelfde keuze hebben gestaan ... dan weet je op zijn minst een beetje waar je het over hebt ....

Meldt zich! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:04

@Simodi
Klopt..
Ik heb mijn pony voor minder in laten slapen. (nog erg genoeg..)
Vooruitzicht was maanden pijn en de kans op een pijnloos herstel was ook nog eens klein.