Groninger paard mogelijk ten onder door ernstige conflicten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Groninger paard mogelijk ten onder door ernstige conflicten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:43

Er staat ook nog een foto van Lukas bij, galopperend in de bak. Ik zal eens kijken of ik die foto ergens kan opsnorren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:48

Foto van Lukas, niet dezelfde, maar wel dezelfde dag.
Afbeelding
Afbeelding
en Beno, beide goedgekeurde hengsten van het zelfde stamboek, maar wat een verschil, dit kun je toch amper meer onder een noemer gooien? Vergis me niet hoor, Lukas is prachtig, maar vind hem niet gronings, maar 50 % gronings bloed, het groninger bloed overheerst niet eens? Ik snap het niet.
Afbeelding

haga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:12

Daar komt nog bij dat 1/4 van het papier van Lukas afstamming onbekend is........

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:15

Nou ik vind die Lukas zeker wel Groningertype hebben. Een rijpaardtype vindt ik het iig niet(waarmee niet gezegt is dat het geen rijpaard kan zijn natuurlijk ;) ) Het rijpaardtype(springen en dressuur) van het KWPN is echt vele male anders en luxer. Zelfs bij de Gelderse zou hij niet luxe zijn.

Ik snap niet zo goed waarom je niet een luxe groninger kan fokken en een zware....dan is er toch voor ieder wat wils?

Anoniem

Re: Groninger paard mogelijk ten onder door ernstige conflicten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:04

Heel eerlijk, omdat een Groninger geen luxe rijpaard is. Dat is van oorsprong een zwaar boerentrekpaard.
Even als je een superdeluxe en fijne Belg zou fokken voor de dressuur, ik vind dat je op een bepaald ogenblik, het ras uit het oog verliest voor een compleet nieuw doel voor het paard.
Prima, als men een luxer type wil fokken, maar geef dat type dan een andere categorie.
Lukas vind ik ook prachtig, maar vind het totaal geen groninger meer, zoals groningers ooit bedoeld zijn.

Beno op de foto eronder, dat is een groninger boeren trekpaard, zoals ze van oorsprong zijn, een heel verschil met Lukas bijvoorbeeld. Ik snap niet dat beider paarden onder de zelfde noemer in het zelfde stamboek als goedgekeurde hengst staan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:12

Mindim schreef:
.
Lukas vind ik ook prachtig, maar vind het totaal geen groninger meer, zoals groningers ooit bedoeld zijn.

Beno op de foto eronder, dat is een groninger boeren trekpaard, zoals ze van oorsprong zijn, een heel verschil met Lukas bijvoorbeeld. Ik snap niet dat beider paarden onder de zelfde noemer in het zelfde stamboek als goedgekeurde hengst staan.

Groningers waren op een goed moment in de geschiedenis luxe karrossiers...gelijk aan de Gelderse..
(de beroemdste Gelderse stamvader, Domburg, kwam uit Noord Nederland)

Veel later zijn het zwaarwarmbloeden geworden. Een boeren trekpaard is het natuurlijk nooit geweest, dat zijn de koudbloeden.

Lukas is alles behalve een luxerijpaard. Dat is een luxe Groningertype.

haga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:53

[quote="NatasjavE"][quote="Mindim"]
.
. Een boeren trekpaard is het natuurlijk nooit geweest, dat zijn de koudbloeden.

Een Groninger/Bovenlander/Oldenburger is meer gebruikt in de landbouw in Groningen dan een koudbloed!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:12

Lucas is een mooi paard om te zien maar qua type is hij echt niet Groninger.
Hij is heel anders van bouw.
Beno is trouwens ook niet van het hele zware type, die is middel zwaar.
Als je het over de zware knapen hebt dan mag je spreken van Batavier, Bataaf, Bascal, Ede en Herbert.

Ik heb al eens eerder een duidelijke foto geplaatst in dit topic van Lucas.

Afbeelding
Lucas is 7 jaar dus uit zwaren zal hij niet meer, hij is enorm luxe.
Nou om eerlijk te zijn kun je dan net zo goed gewoon KWPN gaan fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:32

haga schreef:
Een Groninger/Bovenlander/Oldenburger is meer gebruikt in de landbouw in Groningen dan een koudbloed!!!!

Ik wilde net zeggen :D
Het dier heeft altijd een landbouwdoel gediend.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-11 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:36

Ilegra schreef:
Lucas is een mooi paard om te zien maar qua type is hij echt niet Groninger.
Hij is heel anders van bouw.
Beno is trouwens ook niet van het hele zware type, die is middel zwaar.
Als je het over de zware knapen hebt dan mag je spreken van Batavier, Bataaf, Bascal, Ede en Herbert.

Ik heb al eens eerder een duidelijke foto geplaatst in dit topic van Lucas.

Afbeelding
Lucas is 7 jaar dus uit zwaren zal hij niet meer, hij is enorm luxe.
Nou om eerlijk te zijn kun je dan net zo goed gewoon KWPN gaan fokken.

Voor het plaatje Batavier
Afbeelding

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:55

Mindim schreef:
haga schreef:

Het dier heeft altijd een landbouwdoel gediend.

En die moet je dan blijven fokken, zonder dat iemand zulke paarden nodig heeft? Je kunt er ook foto's van in een museum ophangen, en dan wat beter verkoopbare types fokken, als het plezierige karakter en de kracht van het paard niet verloren gaat. Ik vind die wat luxere hengst heel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:00

GJ9 schreef:
En die moet je dan blijven fokken, zonder dat iemand zulke paarden nodig heeft? Je kunt er ook foto's van in een museum ophangen, en dan wat beter verkoopbare types fokken, als het plezierige karakter en de kracht van het paard niet verloren gaat. Ik vind die wat luxere hengst heel mooi.

Prima, maar noem het dan geen groninger :D Voer een subcategorie in bij het stamboek, is bij meerdere rassen gedaan.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:01

Haha oké, duidelijk.

Net als dat het KWPN meerdere fokrichtingen heeft bedoel je. Het Gelderse paard dat aan de basis staat, en de types die daaruit voortgekomen zijn door het veredelen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:03

Pfoe, die foto's. Dan snap ik dat die HH het oneens waren!
Zonde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 09:29

Er wordt ook niet gezegt dat Lucas geen mooi paard is maar dat hij niet past bij het Groninger paard.
Hij is namelijk niet alleen luxe, zijn type is ook nog eens niet Gronings.

Voorals nog lijkt het mij het beste als de luxere Groningers appart gekeurd worden.
Is iedereen blij.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:19

Als je naar de geschiedenis van het groninger paard kijkt zie je dat er behoorlijk veel afwisseling is geweest door de tijden heen. Van zeer plompe, tot zeer luxe types, en toch allemaal herkenbaar als Groninger paard.
Ik was net even op zoek naar een foto van Gambo, het prototype van de zware Groninger, die grote kracht aan hanteerbaarheid en vriendelijkheid (zie foto) paarde. Gambo was een betrekkelijk klein en kort paard, die vooral enorm goed vererfde.
Dit is Gambo:
Afbeelding

Toen vond ik weer terecht bij het interessante artikel over de beroemde hengst Aktion (http://www.vdwhorses.net78.net/presentations/Aktion.html) Die weliswaar een kwart volbloed was, maar voor de rest degelijk en imposant (Groninger en Gelders) bloed voerde.

Maar een van de eerste preferente merries (had zo geen hengst bij de hand) was Carmen
http://feelfreefoto.nl/fotos/divpic/carmen%20%28hercules%20iii%20x%20brun%29%201886.jpg

die dus duidelijk veel lichter van type was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:13

[/quote]
Het dier heeft altijd een landbouwdoel gediend.[/quote]

Citaat:
Kijk smaken verschillen nu eenmaal, zelf ben ik ook een liefhebber van het zwaardere type en met mij zijn er wel meer liefhebbers die hier voor gaan!
Dus waarom zou ik dan moeten gaan watertanden bij een plaatje dat aan de muur hangt!?
Lijkt mij geen goed plan bovendien wat eenmaal verloren is, is definitief verloren dan doel ik o.a. op pijpomvang en type.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:14

Joenalie1 schreef:
Citaat:
Kijk smaken verschillen nu eenmaal, zelf ben ik ook een liefhebber van het zwaardere type en met mij zijn er wel meer liefhebbers die hier voor gaan!
Dus waarom zou ik dan moeten gaan watertanden bij een plaatje dat aan de muur hangt!?
Lijkt mij geen goed plan bovendien wat eenmaal verloren is, is definitief verloren dan doel ik o.a. op pijpomvang en type.

Als je liefhebbers hebt om voor te fokken, dan is er geen probleem. Voor iedereen wat wils!

Maar uit het bovenstaande artikel kreeg ik het idee dat ze niet zo goed verkoopbaar zijn.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:16

wwillemijn schreef:
Zwarteveen.... *zucht*

Dat was ook mijn reactie :+

haga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:54

Krissie0 schreef:
wwillemijn schreef:
Zwarteveen.... *zucht*

Dat was ook mijn reactie :+

Jullie reactie is ongefundeert .
Kom maar eens met argumenten!

De drie hengsten houders lijken me gemiddeld niet dom.
Als hun kritiek op de procedures bij het groninger paard de waarheid is , dan is de erkenning van dit stamboek in gevaar.
Een toetsings criterium van het PVE is het navolgen van de regels en regelementen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:52

haga schreef:
(...)

Jullie reactie is ongefundeert .
Kom maar eens met argumenten!

De drie hengsten houders lijken me gemiddeld niet dom.
Als hun kritiek op de procedures bij het groninger paard de waarheid is , dan is de erkenning van dit stamboek in gevaar.
Een toetsings criterium van het PVE is het navolgen van de regels en regelementen.

Als ik me niet vergis, staan meneer Zwarteveens behoorlijk geweldige paarden nu met z'n allen op marktplaats. Hoewel ik me goed voor kan stellen dat dit hele scenario alle lol uit de hobby zuigt, lijkt het mij een behoorlijk overtrokken reactie om je levenswerk in de uitverkoop te zetten. Ik heb echt helemaal niets met dit hele scenario te maken, behalve dat ik fan ben van het Groninger paard. En van wat ik (online!) meekrijg, lijkt het of meneer Zwarteveen liever de martelaar uithangt en zo de aandacht krijgt, dan dat hij actief probeert bij te dragen aan een oplossing.

(Ik had liever gehad dat ie 'n paar jaar later de boel deed verkopen, dan had ik beter in de positie geweest om misbruik te maken van de situatie en er eentje over te nemen... :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:34

Tsja, heb het gezien idd!!

Heb er eentje tussen gezien die op onze Seline lijkt, mooi aftekeningen en zwart wit! :j