Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

) Het rijpaardtype(springen en dressuur) van het KWPN is echt vele male anders en luxer. Zelfs bij de Gelderse zou hij niet luxe zijn.Mindim schreef:.
Lukas vind ik ook prachtig, maar vind het totaal geen groninger meer, zoals groningers ooit bedoeld zijn.
Beno op de foto eronder, dat is een groninger boeren trekpaard, zoals ze van oorsprong zijn, een heel verschil met Lukas bijvoorbeeld. Ik snap niet dat beider paarden onder de zelfde noemer in het zelfde stamboek als goedgekeurde hengst staan.

Ilegra schreef:Lucas is een mooi paard om te zien maar qua type is hij echt niet Groninger.
Hij is heel anders van bouw.
Beno is trouwens ook niet van het hele zware type, die is middel zwaar.
Als je het over de zware knapen hebt dan mag je spreken van Batavier, Bataaf, Bascal, Ede en Herbert.
Ik heb al eens eerder een duidelijke foto geplaatst in dit topic van Lucas.
Lucas is 7 jaar dus uit zwaren zal hij niet meer, hij is enorm luxe.
Nou om eerlijk te zijn kun je dan net zo goed gewoon KWPN gaan fokken.
Mindim schreef:haga schreef:Een Groninger/Bovenlander/Oldenburger is meer gebruikt in de landbouw in Groningen dan een koudbloed!!!!
Ik wilde net zeggen
Het dier heeft altijd een landbouwdoel gediend.
GJ9 schreef:En die moet je dan blijven fokken, zonder dat iemand zulke paarden nodig heeft? Je kunt er ook foto's van in een museum ophangen, en dan wat beter verkoopbare types fokken, als het plezierige karakter en de kracht van het paard niet verloren gaat. Ik vind die wat luxere hengst heel mooi.
Voer een subcategorie in bij het stamboek, is bij meerdere rassen gedaan. 

Kijk smaken verschillen nu eenmaal, zelf ben ik ook een liefhebber van het zwaardere type en met mij zijn er wel meer liefhebbers die hier voor gaan!Citaat:En die moet je dan blijven fokken, zonder dat iemand zulke paarden nodig heeft? Je kunt er ook foto's van in een museum ophangen, en dan wat beter verkoopbare types fokken, als het plezierige karakter en de kracht van het paard niet verloren gaat. Ik vind die wat luxere hengst heel mooi.
Joenalie1 schreef:Kijk smaken verschillen nu eenmaal, zelf ben ik ook een liefhebber van het zwaardere type en met mij zijn er wel meer liefhebbers die hier voor gaan!Citaat:En die moet je dan blijven fokken, zonder dat iemand zulke paarden nodig heeft? Je kunt er ook foto's van in een museum ophangen, en dan wat beter verkoopbare types fokken, als het plezierige karakter en de kracht van het paard niet verloren gaat. Ik vind die wat luxere hengst heel mooi.
Dus waarom zou ik dan moeten gaan watertanden bij een plaatje dat aan de muur hangt!?
Lijkt mij geen goed plan bovendien wat eenmaal verloren is, is definitief verloren dan doel ik o.a. op pijpomvang en type.
Krissie0 schreef:wwillemijn schreef:Zwarteveen.... *zucht*
Dat was ook mijn reactie
haga schreef:(...)
Jullie reactie is ongefundeert .
Kom maar eens met argumenten!
De drie hengsten houders lijken me gemiddeld niet dom.
Als hun kritiek op de procedures bij het groninger paard de waarheid is , dan is de erkenning van dit stamboek in gevaar.
Een toetsings criterium van het PVE is het navolgen van de regels en regelementen.
)