Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:49

trekruiter schreef:
Deze filmps zijn totaal niet van toepassing op het drama van Hakendover.
Hier heb je een rond plein,in kasseistenen,waar een laagje zand over gekieperd is.
In Hakendover lopen de paarden over een veld!

Het gaat om het feit of je iets in stand moet houden omdat het traditie is.
Niet of het vergelijkbaar is met Hakendover.
Ik ken geen waarde toe aan het gebeuren in Hakendover. Het is pech, en een ongeluk met fatale afloop voor het paard en hopelijk geen permanente gevolgen voor de ruiter. Het hele evenement hoeft van mij daardoor niet van de kaart.
Ik ken wel waarde toe aan de traditie van de Palio in Siena. Dat mogen ze van mij afschaffen. Traditie of niet.

crazyshar

Re: Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 08:53

ik zie dat ik mijn mening moet herzien, ik ben daarom ook blij dat er een persoonlijke kennis van het duo ons nader heeft toegelicht.

het blijkt inderdaad een ongelukkig ongeval te zijn geweest, met een getraind paard, een ervaren ruiter, en niets meer of minder.
nogmaals mijn medeleven voor de ruiter, spoedig herstel, en wens haar sterkte met het verlies van haar paard!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:05

Ik heb het filmpje net pas bekeken en snap eerlijk gezegd niet waarom dit evenement als schandalig bestempeld wordt. Paarden komen gewoon netjes in een vlotte galop voorbij gegaloppeerd. Er zit ruim voldoende afstand tussen de hekken en het publiek en de ondergrond is prima.

Dat er een paard een aorta scheuring krijgt is al erg genoeg, maar er wordt door de andere ruiters en omstanders snel gereageerd.

Ontzettend disrespectvol naar organisatie, ruiter en de eigenaar zoals er hier gereageerd wordt, walgelijk.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:14

Heb ook het filmpje zitten kijken en schrok misschien wel een klein beetje over hoe het paard ineens flinke stuiptrekking kreeg. Verder vind ik sommige reactie's een beetej overdreven, in mijn ogen zie ik er niets gevaarlijks en zie ik ook geen stelletje idioten op ophol geslagen paarden. Want wanneer ze op hol slaan kon die man die zijn hand op steekt (en als ik het goed gezien heb over die vrouw heen ging met paard enal) zijn paard echt niet houden en dan lukt hem wel goed al draait het paard wel even om hem heen. De rest staat ook in een noodtime stil.
Erg vervelend dat er een paard bij om moest komen, die situatie van het paard ken ik verder ook niet en hoop alleen dat het paard nu boven ons lekker van zijn rust aan het genieten is. Wens ruiter/eigenaar sterkte en hopelijk komt de dame er weer goed boven op!

@manic: vind het ook disrespectvol naar de organisatie en de ruiter/eigenaar.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:46

manic schreef:
Verschrikkelijk ongeluk natuurlijk...

Ik denk alleen zelf dat als mijn oude paard komt te overlijden ik het mooier vindt dat hij ter plekke dood neervalt tijdens iets waar hij ook schik in heeft, dan dat ik hem in moet laten slapen omdat hij pijn in zijn lijf heeft.

In het harnas sterven is natuurlijk wel het mooist ja ! :j

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:50

oh wat erg.

persoonlijk vind ik dat onze nederlandse paarden niet gemaakt zijn om in deze hitte in zo'n grote groep rond te galopperen.

zoveel kuddedieren in 1 groep laten rondrennen is vragen om ellende.

( natuurlijk zijn er mensen die nu tegen mijn mening ingaan ,)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:52

Erg jammer dat dit heeft moeten gebeuren.
Dit doet echter niks af aan de traditie, het was gewoon pech denk ik.
Echter, je ziet er veel paarden die ze 1x per jaar hiervoor uit de klei rukken en waar ik niet op zou gaan zitten... Vind ik sowieso een smet op heel de processie, al zijn er natuurlijk ook (wedstrijd)ruiters die de paarden er (behoorlijk)goed voor hebben staan qua training/conditie.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:53

tinkermarie schreef:
zoveel kuddedieren in 1 groep laten rondrennen is vragen om ellende.

Die vind ik dan wel weer heel grappig...

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:28

dan kun je massastarts bij endurance ook wel gaan verbieden..
Paard en ruiter waren getraind, verschrikkelijk dat dit gebeurd, valt er ook wel eens 1 dood in het parcour, maar dan is het een ongeluk???
Nu is het ook een ongeluk, verschrikkelijk..
Als ik het filmpje bekijkt gaat het allemaal redelijk gecontroleerd, eerlijk is eerlijk, bij de manege waar ik vroeger reed ging het er minder gecontroleerd aan toe hoor, waren de pony's al vertokken voor we op het galoppeerpad waren, en ja dat was nog in de tijd van de caps, die 3 meter verderop lagen als je viel.. las iemand over een strandrit, en dat het daar verantwoorder zou zijn? wat een onzin. strand is super gevaarlijk als je niet goed kijkt, weet dat nog geen half jaar geleden een boel zederprekers op bokt over het eerste nieuwsbericht op bokt dat een paard zijn been had gebroken op het strand ook hun mening klaar hadden, en daarna allemaal hun mening terug draaiden.

Eerst wachten op feiten, dan oordelen.. overig zou bokker molenhoek haar mond wel even mogen gaan spoelen,en excuses aanbieden. door jou speculaties en het niet verder doorlezen van een topic van veel bokkers, blijft het verhaal van een ongetraind paard van 30 lang in de wereld.

sterkte voor de eigenaar,en amazone met dit grote verlies, en hopelijk komt het allemaal weer goed.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:41

Heel veel sterkte voor de amazone en omstanders die het hebben zien gebeuren.

Wat betreft ongecontroleerd, op het filmpje is te zien hoe makkelijk de meeste (en vooral de eerste ruiter) hun paard terug krijgen en stil staan!

Wat mij echter wel op viel op het filmpje dat er veel mensen zonder cap rijden, dat is iets waar de organisatie misschien wel iets tegen moet doen, mijn inziens. Verder een traditie met dit keer een ongeluk, maar waarschijnlijk al vele jaren zonder problemen verlopen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:37

Heb uit goede bron vernomen dat er nog een paard gestorven is door een gebroken been

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:47

DeMolenhoek schreef:
Meer info over het paard: Paard was 30 jaar en al op rust. Die vrouw heeft hem snel uit de stal gehaald voor deze processie. Logisch ook dat het paard is gestorven aan een slagaderbreuk. Hierdoor is hij ten val gekomen.

Als dat waar is vind ik dit haar verdiende loon, ze hoeft er niks aan over te houden.
Maar met een 30 jaar op rust staand paard dit soort dingen doen is om problemen vragen.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:57

jesito schreef:
DeMolenhoek schreef:
Meer info over het paard: Paard was 30 jaar en al op rust. Die vrouw heeft hem snel uit de stal gehaald voor deze processie. Logisch ook dat het paard is gestorven aan een slagaderbreuk. Hierdoor is hij ten val gekomen.

Als dat waar is vind ik dit haar verdiende loon, ze hoeft er niks aan over te houden.
Maar met een 30 jaar op rust staand paard dit soort dingen doen is om problemen vragen.

Aangezien er mensen zijn die niet kunnen lezen ;-) Hieronder de update die ik enkele pagina's terug ook postte.

Het gaat over een 55 jarige vrouw en een 21 jarig paard. Vrouw was allesbehalve onnadenkend, bij haar gaat het paard voor alles. De merrie in kwestie was ook allesbehalve ongetraind! Paard liep minstens één dagtocht per week op een serieus tempo en heeft vorige week nog een driedaagse stage gelopen met drie uur dressuur- en springtraining per dag. Merrie heeft inderdaad een slagaderbreuk gehad. Ik zou het dus ten zeerste appreciëren dat opmerkingen als "onverantwoordelijk" en "paard in slechte conditie" achterwege worden gelaten!
De vrouw heeft een hersenschudding en een ineengedeukte wervel. Ze vroeg voortdurend naar het paard en weet dus ook dat het overleden is. De eigenaar van het paard reed met zijn jong paardje ernaast en heeft zijn merrie dus voor zijn ogen zien sterven. De vrouw mag normaal gezien vandaag intensieve zorgen verlaten. Waar ze dan naartoe moet weet ikzelf nog niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:13

evih, sorry dit had ik inderdaad niet gelezen en dan is mijn commentaar ook geheel onterecht.
Een vervelend ongeluk.
Ik baseerde mijn commentaar op de eerste reactie.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:36

Net een ex collega aan de lijn gehad, blijkt dat het over zijn moeder ging, ze ligt nog steeds op intensieve met een hersenschudding en gebarsten wervel, maar alles lijkt positief te evolueren.

Evih paard was 20 ;) (bwp stamboek)

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:41

Titsia schreef:
Net een ex collega aan de lijn gehad, blijkt dat het over zijn moeder ging, ze ligt nog steeds op intensieve met een hersenschudding en gebarsten wervel, maar alles lijkt positief te evolueren.

Evih paard was 20 ;) (bwp stamboek)

Ok, nog een jaartje jonger dus :) Ik was net van plan een mailtje te sturen naar Carl met de vraag hoe het gaat met de amazone, maar nu weet ik het dus ook.

Puppy181

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:43

Getraind paard of niet, 21 jaar of ouder of jonger... Wat maakt het uit? Zelf heb ik thuis ook enkele paarden en geen enkel paard zit er op te wachten om getransporteerd te worden naar een evenement, te moeten staan wachten in warm weer, tussen luide muziek, een massa bezoekers en een hoop andere paarden die daar ook niet voor gekozen hebben om daar te zijn.
Het is nog altijd een feit dat geen enkel paard met zijn zin aan zulke evenementen wilt deelnemen. Bit in de mond, en maar wat gaan rondgalloperen ter vermaak van omstaanders en het plezier van ruiter/eigenaar. Want meer dan dat is het niet. Paardenwelzijn? Heel ver te zoeken... Jaren geleden had ik ook die "sportieve" mentaliteit. Tot mijn merrie, net voor ik wilde opstappen om deel te nemen aan een klassieke dressuurles, ook voor mijn ogen is doodgevallen aan een hartslagaderbreuk. Dat heeft mijn ingesteldheid wel veranderd. Hartslagaderbreuk kan idd ook gewoon in de weide gebeuren. Maar voor de nablijver is het dan toch een pak makkelijker te verwerken, dan als het gebeurt op een tijd en plaats waarvan je weet dat het enkel JIJ was die daar wou zijn en niet je paard.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:14

Puppy181 jij hebt dus geen paarden meer veronderstel ik dan? Want die dieren kiezen er ook niet voor om bij jou terecht te komen etc etc..

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:16

Tja dan moet je ook niet meedoen aan toernooien in de zomer met 30graden en lawaai...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:20

Tja puppy, als we zo gaan praten mag er helemaal niet meer gereden, gement of wat dan ook gedaan worden met je paard. Geen enjkel paard zit erop te wachten mee te gaan naar een wedstrijd of naar les....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:21

chanel1985 schreef:
Heb uit goede bron vernomen dat er nog een paard gestorven is door een gebroken been

Waarom leest iedereen hier overheen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:22

JoviBan schreef:
chanel1985 schreef:

Waarom leest iedereen hier overheen?

Raar, helemaal overheen gelezen! Wat triest!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:24

Niet overheen gelezen, maar er zijn hier al zoveel foute speculaties geweest dat ik daar niets over durf zeggen..

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:28

Titsia schreef:
Niet overheen gelezen, maar er zijn hier al zoveel foute speculaties geweest dat ik daar niets over durf zeggen..

:j ook de reden waarom ik niet meer reageer. Het gaan van links naar rechts en van rechts net zo hard weer naar links. Ik denk dat we allemaal een mooie gedachten hebben en iedereen denkt op zijn/haar eigen manier. Wacht eventuele feiten af.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:48

Zo te horen zijn er hier mensen die een koelkast-hoek in hun weide gaan zetten met warm weer :D.
Ik rij weleens mee in zulke processies en cap op geen cap is puur eigen keuze, als de organisatie caps gaat verplichten, zijn ze de helft van hun publiek kwijt, en uiteindelijk is de ruiter toch zelf verantwoordelijk, want hij rijdt op de openbare weg. Verder is er van luide muziek of overdreven intensief werk gewoon geen sprake, of het nu warm of koud weer is.
Ik vind het een leuke traditie en ben blij dat ze bestaan, maar het is ieders eigen verantwoordelijkheid om al dan niet deel te nemen en de manier waarop hangt ook volledig af van de deelnemers...