Noodgedwongen pauze voor Totilas in verband met hoefzweer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Re: Noodgedwongen pauze voor Totilas in verband met hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:14

Ja ik vind het sneu voor zo, al doet het me nog steeds pijn, dat hij totilas rijd, Edje komt er met Sisther de Jeu ook wel hoor, daar heb ik volle vertrouwen in, hoe die merrie zich op dit moment aan het ontwikkelen is, kom toch beetje bij beetje dicht in de buurt van totilas, we zullen zien! Wil ze nu wel graag een keer in de ring zien, ben benieuwd!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:16

HorseTimeXL schreef:
Ja ik vind het sneu voor zo, al doet het me nog steeds pijn, dat hij totilas rijd, Edje komt er met Sisther de Jeu ook wel hoor, daar heb ik volle vertrouwen in, hoe die merrie zich op dit moment aan het ontwikkelen is, kom toch beetje bij beetje dicht in de buurt van totilas, we zullen zien! Wil ze nu wel graag een keer in de ring zien, ben benieuwd!

Ik denk het niet.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:22

karijn schreef:
Laten we hopen dat Totilas voorspoedig herstelt.
Om een beetje luchtigheid te brengen in het hele verhaal en voor diegenen die Totilas missen:

http://www.youtube.com/watch?v=GYjB2L6G9fE

WHAHAHAAAA ik zie Rath al door de baan gaan met een stick Tootje :Y)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:55

HorseTimeXL schreef:

bovendien zijn het nog halfbroer en halfzus van elkaar.
( allebei van gribaldi) :)

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:23

easygoing schreef:
karijn schreef:
Laten we hopen dat Totilas voorspoedig herstelt.
Om een beetje luchtigheid te brengen in het hele verhaal en voor diegenen die Totilas missen:

http://www.youtube.com/watch?v=GYjB2L6G9fE

WHAHAHAAAA ik zie Rath al door de baan gaan met een stick Tootje :Y)

Dat filmpje is echt geweldig. Hoe ze dat na doen. En Totilas komt heus wel weer op de been hoor. Hij heeft hoefzweer geen koliek of zo iets dergelijks.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:41

Ketaki schreef:
HorseTimeXL schreef:

bovendien zijn het nog halfbroer en halfzus van elkaar.
( allebei van gribaldi) :)

Ja en Gribaldi was al niet gemakkelijk, maar dan houdt het niet op, wat erachter zit verschilt nogal :=

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:00

Beterschap Toot!

texelse schreef:
bij "gewone" paarden behandelt de hoefsmid dit, en bij "ongewone" paarden de chirurg ;) :D

Als ik een paard had die mij zoveel miljoen had gekost dan kon het geld van een chirurg er ook wel bij. Ik zou er geen enkel risico mee nemen.

Dat is trouwens toch verschrikkelijk! Als dat paard iets heeft dan denk toch alleen maar daar gaan mijn miljoenen.
Een wondje bijv. Is misschien qua grote misschien 1% van het paard. En vanuitgaande dat hij 20 miljoen heeft gekost dan is ie door dat wondje al 2 ton minder waard!
Ok ik draai door!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:49

nowylover schreef:
En Totilas komt heus wel weer op de been hoor. Hij heeft hoefzweer geen koliek of zo iets dergelijks.

´Maar´ pijn waardoor hij niet goed kan lopen.

Waarom heeft hij die hoefzweer eigenlijk?

Hij loopt geen lange afstanden, niet over verhard, hoeft niet over keien of rotsen.

Waarom is hij eigenlijk beslágen? Hij heeft geen tractie nodig voor de ploeg, -voor springen en ook geen bescherming tegen slijtage nodig.

´Komt wel weer op de been´ is helemaal niet zo´n zekerheid.
Het is tenslotte ook ontstáán onder zijn leefomstandigheden :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:56

BailyKarlos schreef:
Een wondje bijv. Is misschien qua grote misschien 1% van het paard. En vanuitgaande dat hij 20 miljoen heeft gekost dan is ie door dat wondje al 2 ton minder waard!

Een hoefzweer is geen ´wondje´en tast de functionaliteit van het onderstel aan; het paard kan niet meer rad lopen.
Dat is bij een ´top´paard nu net het grootste deel van de waard. Niet rad lopen = geen wedstrijden = geen sponsors.
Bij een ruin zelfs de héle geldwaarde.
Een hengst heeft nog investeringwaarde door de hoop die men met zijn zaad kan verkopen.
Dat zaad produceert hij ook mank wel en in die investeringswaarde spelen natuurlijk dekken of mogelijke vererving van hoefkwaliteit geen rol.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:07

Tja, aangezien Totilas niet kan praten, zal de oorzaak een mysterie blijven. Gewoon afwachten en hopen dat hij herstelt zodat we nog steeds van hem kunnen genieten!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:19

Huertecilla schreef:
BailyKarlos schreef:

Een hoefzweer is geen ´wondje´en tast de functionaliteit van het onderstel aan; het paard kan niet meer rad lopen.
Dat is bij een ´top´paard nu net het grootste deel van de waard. Niet rad lopen = geen wedstrijden = geen sponsors.
Bij een ruin zelfs de héle geldwaarde.
Een hengst heeft nog investeringwaarde door de hoop die men met zijn zaad kan verkopen.
Dat zaad produceert hij ook mank wel en in die investeringswaarde spelen natuurlijk dekken of mogelijke vererving van hoefkwaliteit geen rol.

Een wondje had ik als voorbeeld. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:37

karijn schreef:
Tja, aangezien Totilas niet kan praten, zal de oorzaak een mysterie blijven.

Is er geen struisvogel ´smiley´ ?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:44

Volgens mij is het beter als we allemaal gaan toegeven dat Rath het gewoon niet aan kan met Toot en daarom alles blijft uitstellen, de hoefzweer is gewoon een slap excuus want dat kan Toot toch NOOOOOIT overkomen hé ? :?

Een hoefzweer kan 'uit de raarste hoeken' komen hoor, heb er al genoeg meegemaakt waarvan ik dan ook dacht 'maar dat paard loopt toch op ijzers, loopt niet op onregelmatige grond, op kiezels of nog wat ?'
Het kán ALTIJD !
En jammer genoeg moet dit Toot net over komen, jammer maar helaas probeer het nu toch eens te accepteren dat Toot nu ook een doodgewoon paard is net zoals alle andere paarden ;)
En paard met de allerbeste zorgen kan nog wat overkomen, het is en blijft een levend dier tenslotte, bij een mens in topconditie kan het ook niet altijd op rolletjes lopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:49

karijn schreef:
Tja, aangezien Totilas niet kan praten, zal de oorzaak een mysterie blijven. Gewoon afwachten en hopen dat hij herstelt zodat we nog steeds van hem kunnen genieten!

Totilas kan niet praten, maar er zijn wel heeeeel veeeeeel mensen die beweren met paarden te kunnen praten en daarom zeg ik: laat iemand een reading doen op dat paard, er staan genoeg foto's op internet :). Dan weten we gelijk of die pijn in zijn gouden hoefjes echt is of niet.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:01

BailyKarlos schreef:
Beterschap Toot!

texelse schreef:
bij "gewone" paarden behandelt de hoefsmid dit, en bij "ongewone" paarden de chirurg ;) :D

Als ik een paard had die mij zoveel miljoen had gekost dan kon het geld van een chirurg er ook wel bij. Ik zou er geen enkel risico mee nemen.

Dat is trouwens toch verschrikkelijk! Als dat paard iets heeft dan denk toch alleen maar daar gaan mijn miljoenen.
Ok ik draai door!

Haha, sorry hoor... Maar het lijkt nu net alsof je over een auto praat :D dat als er een kras op zit dat er meteen een dikke deuk in de waarde zit... Mij benieuwen hoeveel Toot dan in waarde verliest als hij de 'showroom' uitrijd :+

Ik ben geen die-hard natural zoals HC (goed bedoeld hoor ;) ), maar ik vind het inderdaad best vreemd dat een paard in die omstandigheden waar hij in verkeert (perfecte bodembedekking in de stal, perfecte bodem om op te rijden e.d.) aan een hoefzweer komt...
Natuurlijk kan het altijd en ieder paard gebeuren, maar ik heb dit soort berichten nog niet eerder gelezen bij andere top-dressuurpaarden...

Waar ik grotere moeite mee heb is dat ze al een prognose hebben dat dit binnen 1 week over is en er dan weer getraind kan worden. Dan haal je er een chirurg bij, maar je neemt niet rustig de tijd om te kijken wanneer het paard zelf aan geeft weer te kunnen trainen :n
Krijg soms het vreselijke idee dat Toti toch echt een dure melkkoe is geworden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:09

Malibu schreef:
Ik ben geen die-hard natural zoals HC (goed bedoeld hoor ;) ),

Grappig. Ik ben geen ´natural´. Ga ook gewoon op een paard zitten om met het te laten ondragen wanneer, waar en hoe ik wil.
Ik ben die-hard boodschappen-dressuur :)*
Lees minimaal de welkomst-pagina van mijn site eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:15

Malibu schreef:
Natuurlijk kan het altijd en ieder paard gebeuren, ...

...en heeft dat altijd een reden, oorzaak.
´Hoefzweer´ is geen virus dat door vliegjes wordt verspreid :)*
Het is een geëscaleerde onsteking en dat heeft twéé oorzaken. Het begint ergens door en de escalatie idem.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:17

Kom op zeg... Het is een hoefzweer, dat kan iedereen wel gebeuren.
Ik vind het geniaal hoe er hier over een hoefzweer gepraat kan worden. _O- _O-

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:22

Huertecilla schreef:
Grappig. Ik ben geen ´natural´. Ga ook gewoon op een paard zitten om met het te laten ondragen wanneer, waar en hoe ik wil.
Ik ben die-hard boodschappen-dressuur :)*
Lees minimaal de welkomst-pagina van mijn site eens.

Ik heb 'm gelezen, mooie site moet ik zeggen :) komt voor mij nog steeds wel natural over, maar dat zal vast een beperking van mij wezen aangezien ik me daar nog nooit echt in verdiept heb ;) dus sorry daarvoor, maar het was goed bedoeld hoor.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:25

Huertecilla schreef:
Malibu schreef:
Natuurlijk kan het altijd en ieder paard gebeuren, ...

...en heeft dat altijd een reden, oorzaak.
´Hoefzweer´ is geen virus dat door vliegjes wordt verspreid :)*
Het is een geëscaleerde onsteking en dat heeft twéé oorzaken. Het begint ergens door en de escalatie idem.

Precies, daarom vind ik het ook wel apart dat het een paard als totilas kan overkomen die voornamelijk wel 'perfecte' ondergronden heeft om op te lopen. Hoefzweer is een ontsteking die veroorzaakt wordt door kneuzing/locale trauma of andere soort impact...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:32

Joscaa schreef:
Ik vind het geniaal hoe er hier over een hoefzweer gepraat kan worden. _O- _O-

HAhaha nou idd .. ik zit gewoon volverbazing te lezen hier hahaha

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:33

Malibu schreef:
Hoefzweer is een ontsteking die veroorzaakt wordt door kneuzing/locale trauma of andere soort impact...

Gebrek aan circulatie, infectie van buitenaf zijn er nog twee al of niet in combinatie.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:34

Stalbedekking, zaagsel bijvoorbeeld kan hoefzweren veroorzaken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:35

Joscaa schreef:

Dat kan alleen gebeuren door een samenloop van sub-optimale condities.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:36

Huertecilla schreef:
Joscaa schreef:

Dat kan alleen gebeuren door een samenloop van sub-optimale condities.

Hahaha ja dus.... dan heeft die samenloop van omstandigheden dus plaats gevonden. Wat wil je daar nu mee zeggen?