Mijn paard beschermt mij en ik haar, als er een risico voor mij is zet ze zichzelf ertussen, net als dat ik er bij haar tussen ga staan als er iets is, dat weet ze en dat weet ik, maar toch rijd ik met cap. Ik zou absoluut zonder cap kunnen rijden, ze is betrouwbaar genoeg en is zo ongeveer bomproof, maar toch rijd ik met die cap. Zelfs jouw briljante horsemanship kon niet voorkomen dat je paard schrok, met 4 benen de lucht in ging en begon te dribbelen. Ja, ze rende niet weg, maar dat doet die van mij ook niet met vuurwerk, en toch draag ik die cap

Je gaat verder inderdaad totaal voorbij aan het feit dat IEDEREEN moet LEREN paardrijden. Je kunt niet leren afstappen zonder op te stappen, geen enkel paard wordt als een kant en klaar pakketje afgeleverd, dat moet je het beest aanleren, je kunt 'm niet verkeersmak maken zonder naar buiten te gaan. Zelfs de meest talentvolle ruiter zal toch moeten leren hoe zo'n paard werkt. Het echte leven is helaas niet net als in de film. Dat plaatje van het kind zonder cap, totaal onverantwoord in mijn optiek, ik geloof best dat het paard superbraaf is hoor, maar een klein kind zit veel te instabiel om die zo rond te laten lopen.
Je kunt ook gerust een klein kind op mijn merrie zetten en erbij weglopen, maar kind krijgt toch een cap op. Vorige week kreeg ik nog even bevestigd hoe goed mijn merrie afgericht is, het vierjarige zoontje van mijn vriendin liep met mijn paard, begon te rennen, paard draaft braaf mee. Kind gaat vervolgens totaal abrupt vol in de ankers en merrie staat even abrupt stil. Volkomen veilig, maar toch gaat er een cap op.
Nog een mooi voorbeeldje, een zwaar getraumatiseerde anda, die zijn we aan het rehabiliteren, dat kan toch niet anders dan ermee op stap te gaan. Waar het dier een klein jaar geleden nog als levensgevaarlijk werd bestempeld, loopt ie nu doorgaans als een mak lammetje mee. Africhting gaat prima dus, maar toch stappen we nog steeds met een cap op.
Wat de schijnveiligheid betreft ben ik het dan wel weer met je eens, je moet niet roekeloos worden enkel omdat je een cap op hebt. Een cap is ter voorkoming van schade. Uiteraard doe je er alles aan om te voorkomen dat je daadwerkelijk valt, maar ondanks dat mensen altijd denken dat ze alles onder controle kunnen houden, betekent dat niet dat het zo is. Een gedachte maakt geen feit, enkel een illusie.