Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:33

Even een realitycheck voor HC, prachtig filmpje hoor, maarrehhh, zelf die ruiter kon dit niet voorkomen:
Afbeelding

Mijn paard beschermt mij en ik haar, als er een risico voor mij is zet ze zichzelf ertussen, net als dat ik er bij haar tussen ga staan als er iets is, dat weet ze en dat weet ik, maar toch rijd ik met cap. Ik zou absoluut zonder cap kunnen rijden, ze is betrouwbaar genoeg en is zo ongeveer bomproof, maar toch rijd ik met die cap. Zelfs jouw briljante horsemanship kon niet voorkomen dat je paard schrok, met 4 benen de lucht in ging en begon te dribbelen. Ja, ze rende niet weg, maar dat doet die van mij ook niet met vuurwerk, en toch draag ik die cap 8)7. Zo'n cap is trouwens ook verdomd handig in geval van overhangende takken als je een iets groter paard hebt als degene waar jij mee rijdt.

Je gaat verder inderdaad totaal voorbij aan het feit dat IEDEREEN moet LEREN paardrijden. Je kunt niet leren afstappen zonder op te stappen, geen enkel paard wordt als een kant en klaar pakketje afgeleverd, dat moet je het beest aanleren, je kunt 'm niet verkeersmak maken zonder naar buiten te gaan. Zelfs de meest talentvolle ruiter zal toch moeten leren hoe zo'n paard werkt. Het echte leven is helaas niet net als in de film. Dat plaatje van het kind zonder cap, totaal onverantwoord in mijn optiek, ik geloof best dat het paard superbraaf is hoor, maar een klein kind zit veel te instabiel om die zo rond te laten lopen.
Je kunt ook gerust een klein kind op mijn merrie zetten en erbij weglopen, maar kind krijgt toch een cap op. Vorige week kreeg ik nog even bevestigd hoe goed mijn merrie afgericht is, het vierjarige zoontje van mijn vriendin liep met mijn paard, begon te rennen, paard draaft braaf mee. Kind gaat vervolgens totaal abrupt vol in de ankers en merrie staat even abrupt stil. Volkomen veilig, maar toch gaat er een cap op.

Nog een mooi voorbeeldje, een zwaar getraumatiseerde anda, die zijn we aan het rehabiliteren, dat kan toch niet anders dan ermee op stap te gaan. Waar het dier een klein jaar geleden nog als levensgevaarlijk werd bestempeld, loopt ie nu doorgaans als een mak lammetje mee. Africhting gaat prima dus, maar toch stappen we nog steeds met een cap op.

Wat de schijnveiligheid betreft ben ik het dan wel weer met je eens, je moet niet roekeloos worden enkel omdat je een cap op hebt. Een cap is ter voorkoming van schade. Uiteraard doe je er alles aan om te voorkomen dat je daadwerkelijk valt, maar ondanks dat mensen altijd denken dat ze alles onder controle kunnen houden, betekent dat niet dat het zo is. Een gedachte maakt geen feit, enkel een illusie.

danihoev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:59

Toen ik een keer van mijn paard afviel, kwam ik onder haar terrecht waarna ik een trap tegen mijn hoofd kreeg.
Blij dat ik een goede cap droeg en er dus niks aan overhield.

Een ongeluk zit in een klein hoekje..

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:05

Quote van HC:
´Vluchtdieren´ bestaan niet!!!!

Schrik is een reflex.
Vluchten is gedrag.
Daartussen ligt een beslissing op basis van een risico-afweging; vecht-vlucht-niets?
Mijn hengst kiest vrijwel altijd voor ´vecht´ en dat maakt het geen ´vechtdier´ :)*

Als een paard een vluchtdier zou zijn, dan zijn ze inherent onveilig en zou toegang tot de openbare ruimte verboden moeten zijn :)*

Gelukkig is vlucht gedrág.
De stap tussen schrik en gedrag is nu net een kernpunt van het tot betrouwbaar rijdier opleiden.
Helaas is de ruiterij daar in overgrote meerderheid onbewust onbekwaam over.[/quote]

Kan je reactie echt niet snappen HC. Een paard is een vluchtdier net zoals t een kuddedier is in t wild. Een paard is zelfs gebouwt om te vluchten. Vergelijk t maagdarmstelsel van een paard eens met een koe. Een paard heeft een kleine maag die niet in de weg zit als t paard vlucht voor gevaar. Een koe daarintegen heeft 4 magen waarvan 1 zeer groot is (de pens). Met zoveel maaginhoud en dus zeer weinig ruimte voor hart en longen kan een koe simpelweg niet vluchten, heeft daar t uithoudingsvermogen niet voor, ga zelf maar eens rennen als je net een 7-gangen menu naar binnen hebt gewerkt :+ Dáárom heeft een koe horens om zich te verdedigen. Een paard heeft geen horens alleen hoeven en tanden en gelukkig is een paard dan zo slim om te vluchten, dat kan ie namelijk heel goed, daar is zijn lichaam voor gebouwd.

Een paard zal dus als 1e reactie bij schrikken of dreigend gevaar ( in de ogen vh paard) vluchten. Heeft een paard wat meer lef dan zal hij zich omdraaien en de confrontatie aangaan. Jouw hengst zal idd (al dan wel of niet onder invloed van hormonen :+ ) best de confrontatie aan willen gaan, maar de meeste paarden reageren zo niet. En zeker de paarden die nog echt wild zijn niet, die gaan vluchten/rennen. En ja die zijn geestelijk heel gezond en nog echt paard en lopen helemaal vrij op eigen 4 hun benen... :P

Heel mooi dat je een super band met je paard hebt, en tot op zekere hoogte kun je je paard wel trainen zoals jij beschrijft, maar t gaat juist om de gevallen waarbij het gewoon een questie is van op de verkeerde plaats zijn op t verkeerde tijdstip, een ongeluk dus.
Tuurlijk kun je veel voorkomen door goed te leren omgaan met je paard enz enz maar áls je bv valt is het wel wijs om een cap te dragen om erger letsel te voorkomen..

Ook jij bent op je hengst niet onschendbaar!
Ik vind die zin van een andere bokker hier in dit topic dan ook meer dan juist: OVERschat jezelf nooit als ruiter, maar ONDERschat ook nooit je paard!! (maw gezond verstand gebruiken, en wat minder zweverig gepraat...)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:13

Huertecilla schreef:
=
Citaat:
Maar ik denk dat het veilig maken van je paard voorop moet staan.
Al heb ik daar ook nog heel wat te leren.

Moet dan niet zijn ´veiliger maken van de ruíter´ ?
.

Wat ik bedoel is wellicht duidelijk? Ik schrijf niet voor niets dat IK nog veel te leren heb. Niet mijn paard ;)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:13

ilse86 schreef:
Deels mee eens, maar je gevoelsmatige veiligheid heeft wel weerslag op de omgang met je paard en misschien een bepaalde assertiviteit in je rijden.

Helemaal mee eens,.. ik "voel" me zekerder als ik met een BP spring waardoor ik ook iets relaxter op mijn paard zit dan.

Mooie zin inderdaad: OVERschat jezelf niet en ONDERschat je paard ook nooit...
Het is en blijft een dier,..

Ik heb trouwens zelfs iemand van het paard zien vallen in een dressuurproef in stap.
Als ze struikelen,... en inderdaad ook met takken heel handig,.. of voor mij als ik onder de stang door wil in de trailer en net iets te vroeg om hoog ga ;-)

Voor mij dan ook: cap op
Laatst bijgewerkt door Qizz op 05-04-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:15

Famke160301 schreef:
[
Een paard is een vluchtdier net zoals t een kuddedier is in t wild. )

Kleine correctie. paard is geen vluchtdier, maar een prooidier met drie opties; flight, freeze or fight.
Zijn reactie is sterk afhankelijk van de beslissing van de leider van de kudden.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:22

Interessant om te lezen..

Het Paard als vluchtdier

Ondanks dat het paard al eeuwen gedomesticeerd is en ondanks selectief fokken, is het basis instinct van het paard nooit verdwenen; het vlucht apparaat. Natuurlijk verschilt de hoeveelheid vlucht gevoelens in een paard, per ras en per paard. Maar toch beïnvloed dit gedrag alle paarden tot op een zekere hoogte veel meer dan men zou willen. Hier moet dan ook rekening mee gehouden worden en zelfs eigenlijk als een positieve eigenschap van het paard gezien worden. Het is een overlevings drang en dat maakt het paard zo levendig en zelfdenkend.

Vanaf het moment van de geboorte is het de instinct van het veulen om zo snel mogelijk op te staan en te leren lopen, te drinken van zijn moeder, en klaar te zijn om op de vlucht te slaan. In zijn eerste levensjaar leert hij veel van zijn moeder en blijft hij in haar veiligheid. Elk ritseltje of beweging zou een potentiële bedreiging van een aanvallende leeuw of roofdier kunnen zijn en het overleven is het voornaamste. Nu het paard gedomesticeerd is betekend dat niet automatisch dat er geen leeuwen of andere bedreigende monsters meer bestaan! Zijn instinct zegt anders! En zelfs wij mensen gedragen ons vaak onbewust als een roofdier. Geen wonder dat sommige paarden zo nerveus zijn! Hier meer over in Training - lichaamstaal.

Het hele lichaam van het paard is er op gebouwd om acuut op de vlucht te kunnen slaan. Zijn stofwisseling, zijn spieren en zijn snelheid. De ogen van het paard werken ook anders dan onze ogen. Hij ziet twee dimensionaal en paarden hebben ook minder kleuren ter beschikking en ter onderscheiding. Vandaar dat donkere plekken en schaduwen vaak een paard onzeker maken. Als een paard graast kan hij alles matig overzien tot bijna 360'C om hem heen. Als hij dan wat hoort brengt hij zijn hoofd omhoog om beter te kunnen focussen in de richting waarvan het geluid vandaan komt. En bij verdere onraad brengt hij zijn hoofd helemaal naar boven, waardoor zijn lichaam endorfines in het bloed loslaat om hem daarmee paraat te maken om op de vlucht te slaan. Deze endorfines werken als een soort amfetamine en als een paard heel onzeker of zenuwachtig is, helpt het om te vragen zijn hoofd omlaag te brengen. Dit verlaagt de endorfine toevoer en brengt het paard vaak weer tot rust.

Carlii11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:38

Ik mag me sinds 2 weken ervaringsdeskundige noemen volgensmij, ik had overigens wel een cap op. er daar was ik heeeel blij mee! :Y)

mackeJarig

Re: Jaarlijks 1.100 hoofdblessures door uitvoeren paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:19

Er staat een foutje in het beginstukje er staat zaalvoetbal maar het moet veldvoetbal zijn en wat mij ook opviel is dat 6% 1000 ongevallen gebeuren met bewegingsonderwijs dus...... paardensport is nog niet zo gevaarlijk op school gymnastieken weet ik nog zo net niet

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:46

Huertecilla schreef:
Janneke_Tri schreef:
maar blijft altijd alert dat het (vlucht)dieren zijn.

´Vluchtdieren´ bestaan niet!!!!

Schrik is een reflex.
Vluchten is gedrag.
Daartussen ligt een beslissing op basis van een risico-afweging; vecht-vlucht-niets?
Mijn hengst kiest vrijwel altijd voor ´vecht´ en dat maakt het geen ´vechtdier´ :)*

Als een paard een vluchtdier zou zijn, dan zijn ze inherent onveilig en zou toegang tot de openbare ruimte verboden moeten zijn :)*

Gelukkig is vlucht gedrág.
De stap tussen schrik en gedrag is nu net een kernpunt van het tot betrouwbaar rijdier opleiden.
Helaas is de ruiterij daar in overgrote meerderheid onbewust onbekwaam over.

die bovenste is niet mij quote hoor!

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:02

Famke160301 schreef:
Interessant om te lezen..

Het Paard als vluchtdier

Ondanks dat het paard al eeuwen gedomesticeerd is en ondanks selectief fokken, is het basis instinct van het paard nooit verdwenen; het vlucht apparaat. Natuurlijk verschilt de hoeveelheid vlucht gevoelens in een paard, per ras en per paard. Maar toch beïnvloed dit gedrag alle paarden tot op een zekere hoogte veel meer dan men zou willen. Hier moet dan ook rekening mee gehouden worden en zelfs eigenlijk als een positieve eigenschap van het paard gezien worden. Het is een overlevings drang en dat maakt het paard zo levendig en zelfdenkend.

Vanaf het moment van de geboorte is het de instinct van het veulen om zo snel mogelijk op te staan en te leren lopen, te drinken van zijn moeder, en klaar te zijn om op de vlucht te slaan. In zijn eerste levensjaar leert hij veel van zijn moeder en blijft hij in haar veiligheid. Elk ritseltje of beweging zou een potentiële bedreiging van een aanvallende leeuw of roofdier kunnen zijn en het overleven is het voornaamste. Nu het paard gedomesticeerd is betekend dat niet automatisch dat er geen leeuwen of andere bedreigende monsters meer bestaan! Zijn instinct zegt anders! En zelfs wij mensen gedragen ons vaak onbewust als een roofdier. Geen wonder dat sommige paarden zo nerveus zijn! Hier meer over in Training - lichaamstaal.

Het hele lichaam van het paard is er op gebouwd om acuut op de vlucht te kunnen slaan. Zijn stofwisseling, zijn spieren en zijn snelheid. De ogen van het paard werken ook anders dan onze ogen. Hij ziet twee dimensionaal en paarden hebben ook minder kleuren ter beschikking en ter onderscheiding. Vandaar dat donkere plekken en schaduwen vaak een paard onzeker maken. Als een paard graast kan hij alles matig overzien tot bijna 360'C om hem heen. Als hij dan wat hoort brengt hij zijn hoofd omhoog om beter te kunnen focussen in de richting waarvan het geluid vandaan komt. En bij verdere onraad brengt hij zijn hoofd helemaal naar boven, waardoor zijn lichaam endorfines in het bloed loslaat om hem daarmee paraat te maken om op de vlucht te slaan. Deze endorfines werken als een soort amfetamine en als een paard heel onzeker of zenuwachtig is, helpt het om te vragen zijn hoofd omlaag te brengen. Dit verlaagt de endorfine toevoer en brengt het paard vaak weer tot rust.

Kleine correctie op dit stuk. Juist endorfines maken het paard rustig.
Adrenaline en cortisol komen vrij bij schrik, om het paard (en ook bij mensen trouwens) in oppertste staat van paraatheid te brengen. Wanneer het paard daar doorheen is en weer rustig wordt komen dan pas endorfines vrij.
Wat is de bron van dit stuk tekst, trouwens? Just curieus...

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 06:02

Hier is een aantal jaar geleden ook een vrouw overleden aan hoofdletsel. Ze viel van haar paard in het bos, voet bleef hangen in de stijgbeugel.
Ook zij droeg geen cap..

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:46

Tsja ..
Maar de meeste ongevallen zijn volgens mij met mensen die zónder cap rijden + meestal zijn het de moeilijke paarden. ;)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:18

Ireen_ schreef:
Doe mij maar een gebroken bekken

wil je dat niet te hard roepen ? heb heel veel blijvend letsel door een gebroken bekken 8 jaar geleden, waaronder dagelijks pijn! Heb mijn leven ook enigzins aan moeten passen.....
Ja uiteraard minder erg dan hoofdletsel maar toch...........

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:24

Je moet even de hele zin lezen IngridM, en niet de helft quoten! Dan slaat het inderdaad nergens op.
Ik weet dat je van een gebroken bekken ook de rest van je leven veel pijn kunt hebben.

Dit was op een reactie van HC waarin hij zei dat je met cap nog steeds je bekken kunt breken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:30

liljebo schreef:
Famke160301 schreef:

Een paard is een vluchtdier net zoals t een kuddedier is in t wild. )

Kleine correctie. paard is geen vluchtdier, maar een prooidier met drie opties; flight, freeze or fight.
Zijn reactie is sterk afhankelijk van de beslissing van de leider van de kudden.

Bedankt voor de bevestiging.
In mijn kudde is de hengst de leider. En heel zelfverzekerde beroepsstraatvechter, een rottweiler van 500 kilo die in principe en uit principe voet bij stuk houdt. Het paard als vechtdier :D
Als ik met een paard werk/rijd ben ik de leider. Als ik aangeef dat er geen reden voor vlucht noch vecht is, vluchten de merries niet en vecht hij niet.

Het is allemaal gedrág en gedrag kan je sturen en conditioneren :)*

Helaas is dit tegen dove oren.
Er is niet alleen erg weinig kennis en nog minder begrip, er is onwil te leren omdat men niet wil beseffen dat men veel niet weet.
De zwakke schakel is de ruiter.
Vandaag is deze een héél zwakke schakel.

Het paard wordt doorgaans zeer ongeschikt gehouden, in de regel niet paardgericht rondgestuurd en alles zonder referentiekader = voorgeprogrammeerde ongevallen.

Dit onderwerp gaat niet over wel/geen valhelm, maar over het risico.
In de som: risico = kans x ernst van de gevolgen, de kans enorm groot door gebrek aan kennis, kunde en begrip = hoog risico.
Beschermende kleding is dan inderdaad hard nodig maar geen oplossing.
Zet gerust een cap op doch realiseer je dat dit slechts een deel van één afgeleide factor is. Verminder liever de kans.
Bedenk dat de overgrote meerderheid van de ongevallen te voorkomen is door kennis, kunde en ervaring.
Dat heeft het meeste invloed op het verlagen van het risico.
Draag dan gerust alsnog een cap of bp met klapzak als je dat risico nóg lager wil.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:35

Ireen_ schreef:
Dit was op een reactie van HC waarin hij zei dat je met cap nog steeds je bekken kunt breken.

Het illustreert het relatieve veilige van een cap of andere beschermende kleding.
Voorkomen van een val voorkomt hoofd- én ander letsel zéker :)*
Het overgote deel van de ongevallen is voorspelbaar en voorkombaar.
Decimeer de kans en het HELE risico is gedecimeerd.

Niet voorkomen maar een cap op bescherm alleen mogelijk tegen een deel van het hoofdletsel; heeft maar weinig effect op het risico.

Beslis zelf hoe je het risico wat jij loopt wil beinvloeden.
Als je het hoofd gebruíkt zet je er niet alleen maar een hard deksel op :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:41

hyppolyte schreef:
Even een realitycheck voor HC, prachtig filmpje hoor, maarrehhh, zelf die ruiter kon dit niet voorkomen:
Afbeelding

Jawel.
Door de kans de verkleinen :)*
Een cap heeft alleen mogelijk invloed op een deel van het mogelijke hoofdletsel áls hij zijn hoofd bij deze val zou stoten.

Valtraining zit er tussenin: verlaagt de kans dat je je hoofd stoot maar beperkt geen schade áls je het hoofd stoot.
Wie van de helmdragers heeft valtraining gedaan voor op het paard te stappen?

Bedankt voor deze uitstekende illustratie van het probleem.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:51

Cowgirl schreef:
Hij kwam erg ongelukkig op zijn hoofd terecht omdat hij met zijn handen verstrikt raakte in de teugels en zich zo niet kon opvangen en brak daardoor zijn nek.

Ah, weer wat waar ik geen last van heb ;)

Alle lange tenen nu even intrekken dames.

Risico = kans x ernst van de gevolgen.

Het risico op hoofdletsel blijkt groot.
Meer beschermende kleding of kansverkleinen?
BEIDEN :)*

Begin met het paardgericht houden van het rijdier = minder bommetje.
Ga paardgericht rijden = minder stress = minder bommetje.
Wees een veilige leider = geen vlucht, geen vecht.
Vraag niets wat het paard niet begrijpt, niet kan, niet durft; ga NIET zolang te water dat de kruik breekt ; jij valt.
Doe geen ´go´ voor de ´ho´betrouwbaar veilig is.
Stap er niet op voor je er veilig af kan.
Zorg dat je fit en lenig bent
Doe valtraining.
Draag de beschermende kleding die past bij het overgebleven risico.
Oh, en met echt veilige beugels, dus niet die standaard dressuur-dingen, blijven je voeten ook niet vasthaken.

Je ziet, die cap is níet de hoofdzaak :)*

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:32

Arabesk schreef:
Ik zou wel willen weten in hoeveel van deze gevallen ook een cap werd gedragen

dit was ook het eerste wat door mij heen ging. ik zie erg vaak mensen zonder cap rijden

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:58

Dit is al best een 'oude' discussie, ik vond onderstaand filmpje:

mms://wmvideo.service.rug.nl/adamsappel/030301.wmv

Ik kan alleen niet horen wat er gezegd wordt want ik heb geen geluid hier.

Ik denk trouwens dat een val als van Chrisopher Reeve alleen voorkomen kan worden door géén cross country/ military- achtige sporten meer te doen met vaste hindernissen en deze snelheid.

Alle tips van HC helpen naar mijn idee niet bij zo'n soort val want als een paard met zo'n snelheid in een keer wil stoppen dan stopt ie.
En dan valt de ruiter hoe dan ook naar voren.
klik hier voor soortgelijke val

Maar ik ben het met hem eens dat er een hoop ongelukken voorkomen kunnen worden door training.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:08

Ik moet zeggen ik heb nu 9 weken in Engeland op de British racing school gezeten.
En in die 9 weken zijn er zeker 5 mensen naar het ziekenhuis gemoeten wegens hoofdletsel.
In de meeste gevallen ging het om een lichte tot zware hersenschudding met soms ook een whiplash.
Als je dan bedenkt dat wij ten alle tijden een cap moesten dragen, dus ook met paarden in de wei zetten in de stapmolen.
In principe zodra je een paard vast hebt moesten wij een cap op.
Meeste mensen vielen er trouwen af door een bok dus niet door de snelheid.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 06-04-11 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:10

Ik heb wel een conclusie uit dit topic: HC hoeft geen cap of andere bescherming te dragen, want zijn paarden zijn dermate goed opgevoed en getraind (door wie?) dat dat niet nodig is.

Voor hen die 'better safe...' zijn en helaas niet in de buurt van HC wonen om hun paarden ook zo te laten opvoeden, is bescherming helemaal zo'n gek idee nog niet...

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:57

suuzepuus schreef:
Tja, maar door je kop ergens tegen te stoten in huis kun je ook erg nare dingen meemaken......

Klopt, zo had een vriendin van me hersenpudding omdat ze tegen de brandblusser gebotst was, en m'n zus een lelijke snee omdat ze tegen de kastdeur gebotst was ... en ik hersenpudding van te botsen tegen de tanden van m'n paard :p
Elke keer toen de persoon omhoog kwam van uit gebukte toestand.

wellantcup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:04

Zoo pijnlijk!