Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:15

Akhal_Teke schreef:
Akhal_Teke schreef:
Veel veulens worden met staart aangeboden de eerste keer op de keuring. Maar het jaar daarop is de staart er in eens af omdat de jury een paard met staart toch niet vooraan zet. Het zijn in feite de juryleden en de oude fokkers die dit in stand houden. Als je zeker weet dat je niet gaat winnen met staart dan haal je hem er dus af.

Onzin, als je een kwalitatief goed paard hebt, die goed beweegt, een mooie exterieur heeft. En beter is dan een paard zonder staart, dan komt de langstaart gewoon vooraan. Dat heb ik nog nooit van mijn leven zien gebeuren en ik kom toch elk jaar zowiezo op de trekpaardkeuring van Overijssel en Gelderland. En dat al een jaar of 8 lang.

Dan zal het hier onderin Nederland wel anders zijn. Ik heb hier echt goede paarden met staart gezien die tegen een kreupel paard niet wonnen omdat dat paard gecoupeerd was en het andere niet.
Ik heb werkelijk nog geen enkele keer een paard vooraan zien eindigen met staart. Nee dat lieg ik. Dat heb ik 1 maal gezien -> Toen het paard de enige in zijn categorie was...[/quote]

Dat vind ik dan heel erg jammer en daar moet dan ook wat aan veranderd worden, in welke provincies volg jij de keuringen als ik vragen mag?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:15

Akhal_Teke schreef:
Veel veulens worden met staart aangeboden de eerste keer op de keuring. Maar het jaar daarop is de staart er in eens af omdat de jury een paard met staart toch niet vooraan zet. Het zijn in feite de juryleden en de oude fokkers die dit in stand houden. Als je zeker weet dat je niet gaat winnen met staart dan haal je hem er dus af.

Of je doet er gewoon niet aan mee...[/quote]

Dat is voor veel hengstenboeren geen optie. Zij verdienen er hun geld mee.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:17

Kim14 schreef:
Onzin, als je een kwalitatief goed paard hebt, die goed beweegt, een mooie exterieur heeft. En beter is dan een paard zonder staart, dan komt de langstaart gewoon vooraan. Dat heb ik nog nooit van mijn leven zien gebeuren en ik kom toch elk jaar zowiezo op de trekpaardkeuring van Overijssel en Gelderland. En dat al een jaar of 8 lang.
[/quote]

Dan zal het hier onderin Nederland wel anders zijn. Ik heb hier echt goede paarden met staart gezien die tegen een kreupel paard niet wonnen omdat dat paard gecoupeerd was en het andere niet.
Ik heb werkelijk nog geen enkele keer een paard vooraan zien eindigen met staart. Nee dat lieg ik. Dat heb ik 1 maal gezien -> Toen het paard de enige in zijn categorie was...[/quote]

Dat vind ik dan heel erg jammer en daar moet dan ook wat aan veranderd worden, in welke provincies volg jij de keuringen als ik vragen mag?[/quote]

In Zeeland en West Brabant -> Jeetje wat lekker gequote allemaal van mij.....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:52

Akhal_Teke schreef:

Citaat:
Of je doet er gewoon niet aan mee...

Akhal_Teke schreef:
Dat is voor veel hengstenboeren geen optie. Zij verdienen er hun geld mee.

Tja en geld is sowieso bij de meeste boeren belangrijker dan beesten. Die mentaliteit bedoelde ik dus.
Ik vind het niet zo erg dus, die regels.

Akhal_Teke

Re: Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:54

Ik vind dat ze die juryleden maar eens aan moeten pakken. Een objectief iemadn sturen die wel eerlijk beoordeeld en die oudjes wegsturen.
Ik hoop dat het verbod er doorkomt. Dan zullen ze wel vreemd opkijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:03

Alane schreef:
MI zou het dus 'handiger' zijneen verbod in te stellen incl. overgangsregelingen maar met de uitzondering dat wanneer het paard geboren is in een land waar geen coupeerverbod is en geboren is bij een fokker die de dieren ook daadwerkelijk inzet als werkdier, dat die paarden wel mogen verschijnen op tentoonstellingen en andere evenementen.
Omdat anders ook een verbod ingesteld zou moeten worden voor paarden met een brandmerk, immers is dat ook verboden bij wet en mogen die dieren ook nog steeds verschijnen op wedstrijden etc.

Wil hier nog even op inhaken. De OP is natuurlijk heel sumier en we hebben geen idee wat de regels inhoudelijk gaan worden. Als 1 van die regels is: Elk in NL geboren paard, wat ná april 2011 is geboren, mag niet zonder staart op de keuring verschijnen, zou ik dat al een goede oplossing vinden. Regels blijven helaas altijd te omzeilen. Wat mensen in andere landen doen is IMO hun probleem, laten we het nu eerst eens bij de KVTH voor elkaar krijgen, 1 stap tegelijk

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:40

sflj schreef:
Maar Alane, dan verandert er toch niks?
Wat er eigenlijk moet veranderen is de mentaliteit. En zolang mensen niet wijzer (willen) zijn, moeten er maar 'kinderachtige' regels ingevoerd worden. Want waarom kies je in vredesnaam bewust voor een beest dat moedwillig verminkt is?! Ik zou nooit zo'n dier kopen!

Zeker veranderd er wel wat, nl alleen al dat het verbod standhoud, en dat zal nu niet kunnen, want je maakt onderscheid tussen verschillende verboden...
brandmerken is in NL ook verboden en toch mogen paarden starten die gebrandmerkt zijn in het buitenland.

De jachthonden die gecoupeerd worden bijv. zijn honden die ingezet worden in het veld, men heeft het geprobeerd met lange staarten maar bij het minste of geringste slaan ze de staarten stuk.
Daarom mogen de honden in Duitsland wel gecoupeerd worden, maar zijn alleen die honden toegestaan in Nederland op evenementen als ze geboren zijn bij iemand met een jagdschein die aktief jaagd. (zou de voorwaarden er even bij moeten zoeken)
Als je een deuropenening wilt sluiten, doe het dan gelijk goed, zodat de opening ook gesloten blijft.

De voorbeeldfoto van het paard in de bosbouw, daar maakt het niet uit of het paard in een rechte lijn blijft lopen, ergo is soms niet geheel mogelijk en maakt het ook niet zoveel uit of de staart in de leidsels terecht komen.
Bij het werken op het land echter wel, daar moeten de lijnen recht zijn... en daarom is het vervelend dat het paard de koers aanpast doordat de staart in de leidsels terecht komt.

LadyMadonna

Re: Kamer wil verbod voor gecoupeerde paarden op tentoonstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:43

Alane, ik heb ook genoeg links geplaatst van paarden met staart die op t land werken :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:50

stef schreef:
Alane, ik heb ook genoeg links geplaatst van paarden met staart die op t land werken :j

Ja weet ik, maar de paarden tegenwoordig worden niet (meer) ingezet in de landbouw.... de vlaktes zijn te groot, kost teveel tijd en geld.
Voor een demo of de fun zal op een klein stukje het niet zoveel uitmaken of er kaasrecht geploegd is.

Maar ik kan me zo voorstellen dat er in bijv. Frankrijk nog kleine bedrijven zijn die (een gedeelte van) hun land nog bewerken met paarden, en dat daarom de staart gecoupeerd wordt, en als zo'n paard verkocht wordt naar Nederland zou het dus uitgesloten worden van alle evenementen....
Hetzelfde zou dan moeten gelden voor gebrandmerkte paarden, immers is brandmerken in NL ook verboden, maar hebben ze daarvoor een uitzondering gemaakt.
Zelfde voor de jachthonden.

Let wel: ik ben het er geheel mee eens dat er een verbod is en er doorgevoerd wordt, maar vind dan dat men erover na moet denken hoe in te vullen zodat het ook ontmoedigd wordt zonder dat er naar anderen gewezen kan worden (brandmerken of bijv. jachthonden)

Eskimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:01

Het is lelijk en sneu! ik vind dit een goede maatregel!