Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vladie

Re: Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:56

Ik vind sommige punten zwaar overdreven zoals het bewijs dat je moet hebben om paarden te houden en de stal afmetingen daar heb ik ook mijn vraag tekens bij omdat het bij mij anders gaat. De paarden staan met z'n alle van 's ochtends half 6/ 6 uur tot minstens half 4 's middags buiten met voldoende ruwvoer. Oke dus aan dat punt heb ik voldaan als ik naar de regels kijk.
Wij hebben stallen met verschillende afmetingen en waar ze naar mijn mening, als ik naar de paarden en pony's kijk, voldoende ruimte hebben en gelukkig in zijn. We hebben het pas nog gehad met een oudere pony, er kwam een grotere stal vrij dus dachten de eigenaar en ik we zetten haar in de grote box heeft ze meer ruimte met dr oudere lijf. Wat blijkt is die pony dood en dood ongelukkig in die stal, wij haar terug gezet in de kleinere stal bloeit ze weer helemaal op.
Als we dan toch naar het welzijn kijken kun je niet altijd maar naar maten en dergekijke kijken maar moeten we kijken of het paard gelukkig is.
Ik heb ook 2 shetters die samen in een box staan van 2x3,5m super gelukkig zijn ze met z'n 2en moet ik die dan uit elkaar halen en ongelukkig maken? Nee denk het niet.
In mijn ogen zitten er nog wat haken en ogen aan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:01

Vladie schreef:
Ik vind sommige punten zwaar overdreven zoals het bewijs dat je moet hebben om paarden te houden en de stal afmetingen daar heb ik ook mijn vraag tekens bij omdat het bij mij anders gaat. De paarden staan met z'n alle van 's ochtends half 6/ 6 uur tot minstens half 4 's middags buiten met voldoende ruwvoer. Oke dus aan dat punt heb ik voldaan als ik naar de regels kijk.
Wij hebben stallen met verschillende afmetingen en waar ze naar mijn mening, als ik naar de paarden en pony's kijk, voldoende ruimte hebben en gelukkig in zijn. We hebben het pas nog gehad met een oudere pony, er kwam een grotere stal vrij dus dachten de eigenaar en ik we zetten haar in de grote box heeft ze meer ruimte met dr oudere lijf. Wat blijkt is die pony dood en dood ongelukkig in die stal, wij haar terug gezet in de kleinere stal bloeit ze weer helemaal op.
Als we dan toch naar het welzijn kijken kun je niet altijd maar naar maten en dergekijke kijken maar moeten we kijken of het paard gelukkig is.
Ik heb ook 2 shetters die samen in een box staan van 2x3,5m super gelukkig zijn ze met z'n 2en moet ik die dan uit elkaar halen en ongelukkig maken? Nee denk het niet.
In mijn ogen zitten er nog wat haken en ogen aan.

Je hebt gelijk, het gaat om dierenwelzijn, en als het welzijn van het dier beter is in een afwijkende situatie als in een omschreven "papieren" situatie gaat dat in mijn ogen voor. Daarom, ik zie het als handleiding niet als wet (en dat is het ook niet, het is een Besluit)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:14

Vladie schreef:

Daar heb je idd ook gelijk in. Ik heb ook boxen van verschillende afmetingen en had het vooraf precies uitgepland welk paard in welke stal kwam. In praktijk blijkt het dan toch weer anders te werken, want het ene paard blijkt dan toch liever die buur te hebben en dat paard wat je in de buitenstal wou hebben blijkt binnen juist veel meer op het gemak te zijn en paard zus wordt onrustig van de plaats over de poetsplaats en paard zo moet een hoekstal... ik ben heel wat aan het schuiven geweest voor ik een goede stalindeling had. De grootste buitenstal is nu bezet door een haflinger die hier maar een maandje staat, de grote merrie die ik erin wou staat in een binnenbox van gemiddeld formaat.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:14

er staan rare dingen in, wat voor hinder heeft een paard ervan om geen haar in de oren te hebben? Tenminste, om het netjes recht af te trimmen. Helemaal lege oren snap ik wel, dat kan naar zijn.
Waarom wordt binnen de draf- en rensport wel de stok verboden , maar dressuur en springpaarden niet?
Weefrekken zullen dus ook niet meer mogen?
Éen van m'n dravers gaat zitten in de veewagen en schiet onder het schot, die doen we nu kluisters om, om dit te voorkomen...dat zal dan ook niet meer legaal zijn?

Iedereen die nu een paard houdt zou dus een examen moeten afleggen? Hoe willen ze dat haalbaar maken?
Eerst staat er uitgelegd wat een paardenmarkt is, en dan zijn ze ineens verboden.

Iemand zei tegen mij dat ze het verboden willen maken om warm- en volbloeds in de winter 24-7 buiten te hebben staan. Mijn arabier is intens gelukkig in de kou, zonder deken. Ze stierde door de besneeuwde paddock en had nergens last van. M'n volbloed zelf ook niet, die wel gekleed in een dikke deken om haar te helpen. Onze warmbloed paddock maat stond ook helemaal naar d'r zin. Alle drie zijn ze enorm opgeknapt lichamelijk sinds we ze buiten hebben staan(kwamen van een stal af waar ze wel overdag buiten kwamen, maar 's nachts niet). Hoe willen ze dan zeggen dat het niet goed is voor onze paarden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:18

Bravura schreef:
Voor de rest; als ik het Paardenbesluit zo lees, sta ik er volkomen achter. Ik hoop alleen dat er, zoals ze zeggen dat slachten bij het dichtsbijzijnde slachthuis moet gebeuren

Hier heb ik vanmorgen over na zitten denken. Op Bokt stond zo'n topic over paardenslagers, en daar kwamen bepaalde goed en andere minder goed ter sprake. Hoewel ik het er helemaal mee eens ben dat je met een zwaar ziek of geblesseerd paard niet meer de wereld rond moet slepen en ook de salamitransporten naar Italie in gedachten heb, moest ik vanmorgen ook nadenken over dat je dus geen keuze meer hebt om te kiezen voor die goede slachter, waar je paard niet in aanraking komt met de restanten van de vorige, waar je paard op zijn gemak gesteld wordt, waar ze hem niet via een achterdeurtje verder verhandelen 'omdat hij nog best mee kan'.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:24

@Woogy citaat:wat voor hinder heeft een paard ervan om geen haar in de oren te hebben? Tenminste, om het netjes recht af te trimmen. Helemaal lege oren snap ik wel, dat kan naar zijn.

Maar wat voor hinder heeft het paard als hij wél de haren gewoon in de oren heeft?
Waarom 'netjes' trimmen?omdat men dat MOOI vind staan?ik kan me geen andere reden bedenken waarom men de haren moet knippen in de oren.

Als al deze regels door gaan komt er een nóg grotere crisis in de paarden wereld en heel veel ellende en verdriet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:29

gohya schreef:
@Woogy citaat:wat voor hinder heeft een paard ervan om geen haar in de oren te hebben? Tenminste, om het netjes recht af te trimmen. Helemaal lege oren snap ik wel, dat kan naar zijn.

Maar wat voor hinder heeft het paard als hij wél de haren gewoon in de oren heeft?
Waarom 'netjes' trimmen?omdat men dat MOOI vind staan?ik kan me geen andere reden bedenken waarom men de haren moet knippen in de oren.

Als al deze regels door gaan komt er een nóg grotere crisis in de paarden wereld en heel veel ellende en verdriet.

Heb er eentje op het werk staan die helemaal niet tegen z'n oorhaar kan. Die schud constant als het haar te lang is.
M'n volbloed had laatst een oorontsteking omdat het oorsmeer ophoopte en de boel had liggen irriteren. Buiten het feit dat ik het mooier vind staan, is het bij sommigen ook nodig. Heb er immers ook één op m'n werk die helemaal maf wordt als je het eruit wilt halen. Dus da laat ik aangroeien.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:30

is het niet beter als we contact opnemen met de dierenbescherming? Als we het alleen hier erop zetten wordt dit straks doorgedrukt omdat de dierenbescherming van niks weet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:31

@Woogy

Oke dan begrijp ik heel goed waarom bij die paarden geknipt moet worden.
Maar ik begrijp niet waarom de haren eraf moeten alleen om de reden dat men het mooi vind staan.
Die haren hebben ze niet voor niets gekregen,ze hebben wel degelijk een bepaalde functie.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:32

Woogy schreef:
gohya schreef:

Heb er eentje op het werk staan die helemaal niet tegen z'n oorhaar kan. Die schud constant als het haar te lang is.
M'n volbloed had laatst een oorontsteking omdat het oorsmeer ophoopte en de boel had liggen irriteren. Buiten het feit dat ik het mooier vind staan, is het bij sommigen ook nodig. Heb er immers ook één op m'n werk die helemaal maf wordt als je het eruit wilt halen. Dus da laat ik aangroeien.

Als er een gegronde (medische) reden voor is.....wat zou dan het probleem zijn? Gewoon foto's maken, dan kun je weerleggen waarom je het hebt afgeknipt, voor het wélzijn van het paard! :j
We moeten dat Paardenbesluit niet te zwart/wit zien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:36

gohya schreef:

Hier staat alles momenteel in dikke wintervacht met ongetrokken manen en ongeschoren benen/oren/snoet noem maar op omdat ik toch niet start, maar ik heb vorige week nog oren kunnen knippen omdat de haren helemaal vastgekoekt zaten van de oorsmeer :r
Dat had ik nog niet gehad, aangezien ze andere winters geschoren zijn incl. de oortjes. Nog nooit problemen gehad met vocht (ja, als je er met de tuinslang inspuit maar dat vinden ze MET haar ook niet leuk ;) ) of vuil. Die grote flappers zijn ook een beetje afdakjes, de regen loopt er echt niet zo in.
Verder boeit het me niet zo als ze dat zouden verbieden hoor, ik vind het netter staan om ze uitgeschoren te hebben, het hoofdje wordt er expressiever van, maar als niemand het doet, zie je ook geen verschil. Desnoods een net vliegenmutsje op voor de show. Maar inkorten zou van mij toch echt wel moeten kunnen, zie het oorsmeerverhaal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:38

Bravura schreef:
Als er een gegronde (medische) reden voor is.....wat zou dan het probleem zijn? Gewoon foto's maken, dan kun je weerleggen waarom je het hebt afgeknipt, voor het wélzijn van het paard! :j
We moeten dat Paardenbesluit niet te zwart/wit zien.

Woogy zou niet meer op evenementen mogen starten met de paarden waar dat noodzakelijk is, staat nl. ook in het besluit ;)

LauraChess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:39

Ik kan het bestand niet openen!
Begin nu toch ook wel nieuwsgierig te worden..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:46

Pierre76 schreef:
Beste Bokters,

Dit onderwerp trok mijn speciale aandacht.

Gezien het feit dat in de paarden branche een paardenbesluit ontbreekt laat zien dat jullie heel snel iets moeten leren van de Veehouderij.

Ik zie in veel antwoorden dat jullie het wel eens zijn met het feit dat er een paardenbesluit moet komen en dat er ook punten zijn die (net zoals in de veehouderij) wat overdreven overkomen. MAAR, het feit is wel dat SRP al vanaf 2007 de kans heeft gehad om hier actief een goed paardenbesluit bij het ministerie neer te leggen.

Ook nu zie ik dat er veel te lang gewacht is en daardoor de Dierenbescherming zijn kans weer grijpt om de touwtjes volledig in handen te krijgen. Net zoals in de veehouderij zullen jullie geconfronteerd worden met regels die meer impact gaan krijgen dan jullie nu inzien.
Zorg dat jullie nu zeer snel de SRP benaderen en het rapport van de Dierenbescherming bijstellen op de punten die niet overeenkomen met werkbare situaties voor paard en mens, let wel dat welzijn van het paard en mens gewaarborgd blijft.

Als de dierenbescherming zijn zin krijgt zal het ook gedaan zijn met bijvoorbeeld het houden van 1 paard. En zo zijn er nog wel een paar ingrijpende zaken buiten de huisvesting die jullie maar eens goed moeten doorlezen.

Grijp nu nog snel in voordat het te laat is.

Met vriendelijke groet,

Een goed gezinde, maar tevens bezorgde veehouder

Helemaal mee eens, maar daar is geen animo voor ! zie dit topic [VSW] paardenwelzijnswet: kan bokt geen voorstel maken ? "bokt" is goed in het klagen over voorstellen, maar echt iets doen zit er niet in! Gemiste kans in mijn opinie

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:49

Hoe moet Bokt nu een voorstel maken, iedereen vliegt elkaar in topics al in de haren.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:54

komt omdat we allemaal vrouwen zijn ;)

Daarom zei ik ook, stuur een klacht over bepaalde delen naar de dierenbescherming. Die kunnen er wel wat mee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:19

Nou, eerste opzetje.

Stalling en weide:
- een paard dient te beschikken over een plaats waar hij droog en uit de weersomstandigheden kan gaan staan, indien gewenst.
- stallen dienen de grootte hebben van minimaal: (wat is logisch? een shetje heeft minder nodig dan een Shire)
- een paard dient op stal en de wei zich vrij rond te kunnen bewegen.
- stal en weide dienen veilig ingericht te zijn, zonder plaatsen waar de dieren zich kunnen verwonden of vergiftigen.
- een paard dient dagelijks minimaal 1 uur vrije beweging te hebben, naast de eventuele trainingen, met uitzondering van paarden waarbij dit wegens ziekte of blessure niet aangewezen is.
- een paard dient de mogelijkheid te krijgen tot fysiek contact met andere paarden, met uitzondering van paarden bij wie dit niet tot groter welzijn zou leiden.

Verzorging
- een paard dient minimaal tweemaal daags gecontroleerd te worden op verwondingen en welzijn.
- een paard dient minimaal tweemaal daags gevoederd en gedrenkt te worden.
- de watergift dient kwalitatief goed te zijn en toereikend voor de dagelijkse behoefte van het paard.
- de voedselgift dient te bestaat uit kwalitatief goed ruwvoer en eventueel aangevuld te zijn met krachtvoer. De voedselgift dient toereikend te zijn voor de dagelijkse behoefte van het paard.
- een paard dient met regelmaat en naar behoefte gecontroleerd te worden door een deskundige hoefsmid en minimaal bij ziekte, ernstige verwondingen of blessures door een dierenarts onderzocht te worden.
- een paard dient met regelmaat onderzocht te worden en indien nodig behandeld tegen worminfecties.
- het is verboden een paard met opzet verwondingen toe te brengen.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:28

joyce B schreef:
Misschien moet de overheid eerst bij zichzelf beginnen om dieren niet meer alleen te zien als `bezit`
Zodat men sneller echt grove zaken van mishandeling en verwaarlozing aan kan pakken en er ook grotere straffen opgelegd kunnen worden.

Wat heb je er aan om allemaal extra regels te verzinnen en er wetten van te maken als de wetten ontbreken om diegenen te pakken en straffen die hun paarden stelselmatig tot hun knieën in de modder (of stront) laten staan 24/7, hun paarden onvoldoende te eten geven zodat ze er uit zien als een zak botten, paarden die rondlopen met verwaarloosde wonden, omgekrulde hoeven, ingegroeide halsters...

En vervolgens die mensen op pakt die (andermans) paarden slaan, met rotjes of stenen bekogelen, met messen snijden, merries gebruiken als seksobject, aan een strop vastbinden zodat ze zichzelf ophangen...

Als men zich eerst eens richt op het basisniveau van dieren verzorgen en moedwillige mishandeling, dan zou de wereld voor de dieren al zoveel mooier zijn... En denk dat de overheid, AID en Dierenbescherming hun handen daar al vol aan hebben...
Kunnen we daarna weer een stapje verder...

oh, ik snap het al: Het is veel makkelijker goedwillende en wetsgetrouwe mensen te verplichten allerlei extra dingen te laten doen, voor extra welzijn, dan om die slechteriken aan te pakken die moedwillig mishandelen of door omstandigheden verwaarlozen...

Helemaal mee eens!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:38

@ Joyce B: gelukkig krijgen volgend jaar de konink paarden ook 3x per dag ruwvoer dankzij deze regels :D :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:50

Urielle schreef:
N
- het is verboden een paard met opzet verwondingen toe te brengen.

Je mag een dier geen onnodige pijn of stress toebrengen.
´Onnodig´ is alles zonder dringende noodzaak.
Paardrijden is geen dringende noodzaak.

:)*

De ruiterij zit met haar manier van denken nog in de 19de eeuw en de dierenwelzijns-wetgeving mbt paarden loopt 100 jaar achter.

Geneuzel over twee keer per dag is..... geneuzel.

Begin bij met een fundament:
- Begin met de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier in de wet vast te leggen: Die zijn al en halve eeuw geleden fundamenteel humaan opgesteld.
- Vul de randvoorwaarden voor de diersoort paard in: Die zijn al drertig jaar helder en er ligt een veelheid aan onderbouwende wetenschappelijke data

Dat de ruiterij van niets weet is een illustratie van dde enórme achterstand in kennis, kunde en begrip; van de archaïsche opvattingen over dierenwelzijn in de ruiterij.

Mijn grote vraag is en blijft daarbij hoe het in vredesnaam mogelijk is dat mensen die zichzelf dierenliefhebber noemen; ´alles voor hun paard´ zeggen over te heben, niet één boek over het soortgericht houden in hun boekenkast hebben en constant over ´wie zal dat betalen´ mauwen.

Ruiterij let op us saeck. Blijven neuzelen zet u buiten spel.
http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen ... eke-opinie

Wie wil begint nú met:
- Equid Ethogram van McDonnell
- Horse Behavior van Waring
- HomoCaballus.eu

Wie niet wil.... heeft geen basis voor een mening.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:26

Heb zojuist het besluit doorgelezen, vind het een mooie opzet waaraan mijns inziens nog wel wat geschaafd mag worden.

Dat de haren in de oren niet ingekort mogen worden vind ik persoonlijk onzin, uitscheren is een ander verhaal.

Onze paarden hebben op 2 na voldoende ruimte in de box.
Het gaat om 2 paarden van 1.60 die in boxen (met luik) van 3 bij 3,5 gehouden worden.
Persoonlijk vind ik dit prima kunnen omdat ze overdag toch naar buiten gaan.
Aangezien de standaard maat nog altijd 3 bij 3 is, maak ik mij er niet druk om.
Misschien een idee om bij nieuwbouw grotere boxen te verplichten?

Voor de rest voldoen wij overal aan.
Ik wil best geregistreerd staan als paardenhouder en ook best een certificaat halen.
Misschien dat het voor ons niet eens hoeft omdat ik een diploma paardenhouderij heb en mijn vriend gediplomeerd hoefsmid is.

Ik vind het besluit hier en daar onduidelijk, bijv. de uitzondering dat een paard dat weidegang heeft niet bijgevoerd hoeft te worden.
In de winter bevat het gras al snel te weinig voedingswaarde, en wat nu als iemand het paard op een te kort afgegraasde weide houdt?

Dan vind ik de versie van Urielle duidelijker!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:31

Ik heb een klacht in gedient bij de DB over de regelgeving.
Krijg binnen 6 weken een antwoord,afwachten dus maar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:32

Nou HC, dan stel je zelf een concrete lijst op ipv op het plan van een ander te gaan zitten mekken?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:58

Angeliekje schreef:
Artikel 9 nr 1 vind ik ook wat... Moeten we nou met zn allen zo'n bewijs gaan halen? Ik heb mijn paard nooit bij een tandarts gehad. Mag ik nou straks geen paard meer houden?

Sommige regels vind ik wel ene beetje overdreven!

Is hier heel normaal. Ik heb een "Zahnpass" (tandenpaspoort) bij mijn merrie. Hierin staat precies op welke dag wat bij mijn paard gedaan is, met welk doel, de resultaten etc. etc. Met tekeningen en al erbij :j

Zoiets komt trouwens ook altijd goed aan bij een eventuele verkoop, althans, naar mijn ervaring...!

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:55

Ik geloof dat ik geen vrieden ga maken. Maar moet eerlijk zeggen dat ik niets vreemd zag staan in het besluit. Wat mij vaak opvalt is dat iedereen op bokt zijn paarden lang buiten heeft staan en dat een paard die 24 uur in een box moet staan zo zielig zou zijn. Nu dit in een besluit komt te staan stuit het op een hoop weerstand.
Vind het een mooi begin en hoop dat op deze manier het leven voor de paarden een beetje beter word.