Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 01:11

Ik ben ook niet verrast en ik wist ook nog niet dat het een oud onderzoek was. Die foto van Sjoert maakt het plaatje wel af!

Ik vraag me af hoe je dat kan tegengaan. De uitslag is duidelijk, maar ja, ik houd van mijn paard, dus hoe lossen we dit op? Mijn paard fleurt op van een buitenritje! Ik probeer heel veel af te wisselen. Blijft een paard dan nog steeds gestresst?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:02

idefix4 schreef:
Ik vraag me af hoe je dat kan tegengaan. De uitslag is duidelijk, maar ja, ik houd van mijn paard, dus hoe lossen we dit op?

Met het rijden van wedstrijden wordt het in ieder geval niet gestimuleerd om dit op te lossen. Daar zie je in elke rubriek veel paarden met stress hun werk doen. Helaas wordt het niet (altijd) beloond als je je paard op ontspanning rijdt. In de B en L moeten die paarden al met veel actie door de proeven gestuurd worden, terwijl dat volgens mij niet de oorspronkelijke bedoeling is van de dressuur.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:05

VEGASS schreef:
ik ben zelf dressuurrruiter en vind dit erg om te lezen. Ik houd van mijn dier en het is zeker niet mijn bedoeling om hem stress te bezorgen. Ik ga al heel voorzichtig met hem om, weinig druk erop leggen en zo paardvriendelijk mogelijk, gezien zijn sensibele karakter. Maar ga dit zeker in mijn achterhoofd houden en vind dat iedere dressuurruiter met enig verstand dit ook zou moeten doen. Mensen kunnen dit onderzoek wel onzin vinden, komop, was je handen niet in onschuld, denk gewoon ff na en handel daarna. Met alle liefde naar je paard toe. We houden toch allemaal van ons beessie??? Behandel hem of haar met respect....zo wil je zelf ook behandeld worden.

Respect voor jou dat je eerlijk naar jezelf durft te kijken. Iets wat elke ruiter, met al dan geen dressuurpaard, zou moeten doen. Wat mij opvalt aan dit topic is dat bepaalde dresuurruiters hier op bokt zich er niet aan wagen op dit onderzoek te reageren. Wat in mijn ogen een hoop zegt. ;)

Jij bent wel bereid te kijken naar je paard. Zouden meer ruiters eens moeten doen. Behandel je paard met respect en onthou dat het een paard is met bepaalde behoeften die echt niet minder worden, omdat jij als ruiter er dressuur mee rijdt. Helaas zie ik in mijn directe omgeving een hoop ellende en hier op bokt lees ik ook een hoop ellende......... ;(
Veel (dressuur)ruiters willen er gewoon niet aan, staan nergens open voor, denken alleen maar in hun eigen straatje, waarbij ze hun paard nogal vergeten.

ilse86

Re: Onderzoek: dressuurpaarden ondervinden de meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:30

En aan generaliseren doen we niet, toch Twiggy? :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:39

Twiggy2008 schreef:
VEGASS schreef:
ik ben zelf dressuurrruiter en vind dit erg om te lezen. Ik houd van mijn dier en het is zeker niet mijn bedoeling om hem stress te bezorgen. Ik ga al heel voorzichtig met hem om, weinig druk erop leggen en zo paardvriendelijk mogelijk, gezien zijn sensibele karakter. Maar ga dit zeker in mijn achterhoofd houden en vind dat iedere dressuurruiter met enig verstand dit ook zou moeten doen. Mensen kunnen dit onderzoek wel onzin vinden, komop, was je handen niet in onschuld, denk gewoon ff na en handel daarna. Met alle liefde naar je paard toe. We houden toch allemaal van ons beessie??? Behandel hem of haar met respect....zo wil je zelf ook behandeld worden.

Respect voor jou dat je eerlijk naar jezelf durft te kijken. Iets wat elke ruiter, met al dan geen dressuurpaard, zou moeten doen. Wat mij opvalt aan dit topic is dat bepaalde dresuurruiters hier op bokt zich er niet aan wagen op dit onderzoek te reageren. Wat in mijn ogen een hoop zegt. ;)

Jij bent wel bereid te kijken naar je paard. Zouden meer ruiters eens moeten doen. Behandel je paard met respect en onthou dat het een paard is met bepaalde behoeften die echt niet minder worden, omdat jij als ruiter er dressuur mee rijdt. Helaas zie ik in mijn directe omgeving een hoop ellende en hier op bokt lees ik ook een hoop ellende......... ;(
Veel (dressuur)ruiters willen er gewoon niet aan, staan nergens open voor, denken alleen maar in hun eigen straatje, waarbij ze hun paard nogal vergeten.

no offence maar ik krijg zo'n pot-ketel-idee bij dit bericht... :o

en al bedacht dat die mensen het gewoon niet gelezen hebben? :=

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:08

@ Ayasha, heb eerder het idee dat jij mensen in hokjes plaats als sommige anderen dat doen.

Als de dressuurwereld onder vuur staat zal daar een reden voor zijn. Dan is het alleen maar beter dat je daar zelf aan probeert te werken om iig het verschil uit te maken!

Zoals ik al eerder zei, leer de vinger niet naar een ander te wijzen maar zorg zelf voor verandering en open ieder ander zijn ogen. Ga niet in een discussie andere sporten erin gooien en daar de slechte punten van opnoemen, dat is geheel niet van toepassing, maar laat zien dat JIJ je best doet om jouw sport te verbeteren, daar kom je verder mee dan onnodig mensen in hokjes te plaatsen, en andere forumleden kunnen daar ook van leren (maar dat gaf ik in mn vorige bericht ook al aan waarin je eigenlijk ook al met een nonsens reactie kwam, dus twijfel wel aan jouw rechtvaardigheid)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:24

Al gezien hoeveel bokkers dit topic gelezen hebben? ;)
(Ze zijn er anders altijd als de kippen bij :P )

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:39

Pfff... het ene paard ervaart eerder stress dan de ander. De een biedt meer aan dan de ander, de een heeft meer plezier in springen/dressuur/etc dan de ander. Zoveel paarden, zoveel karakters/mogelijkheden. Wij als ruiters moeten daar mee omgaan en dat in goede banen leiden. Dat houdt inderdaad in dat sommige paarden in een jaar Z lopen en dat andere paarden daar 3 jaar of langer over doen. Is best een simpel verhaal, maar nog niet zo heel makkelijk in een onderzoek te vangen. Als ik het paard dat langer over een bepaald doel zal doen ga pressen om dat in 1 jaar te doen krijgt ie stress, als ik het paard dat het wel in 1 jaar kan ga laten springen (en dat helemaal niet leuk vindt) krijgt ie ook stress. Het is niet erg als ze af en toe stress hebben, wij moeten dat op tijd af laten vloeien. Dat afvloeien is ook weer per paard verschillend. Het zijn levende wezens die je niet in een standaard kan vatten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:41

Twiggy2008 schreef:
Al gezien hoeveel bokkers dit topic gelezen hebben? ;)
(Ze zijn er anders altijd als de kippen bij :P )

als jij het topic drie keer opent komen er drie views bij ;) dat getal is hoe vaak het topic geopend is. Niet hoeveel bokkers het geopend hebben :)

steeds als ik dit topic open komt er een view bij zegma en ik ben toch echt maar één persoon, en toch zijn er al heel wat views van mij. :)

Melopietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:24

gek genoeg vind ik het niet gek dat die paarden de meeste stress hebben

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:33

Ayasha schreef:
als jij het topic drie keer opent komen er drie views bij ;) dat getal is hoe vaak het topic geopend is. Niet hoeveel bokkers het geopend hebben :)

steeds als ik dit topic open komt er een view bij zegma en ik ben toch echt maar één persoon, en toch zijn er al heel wat views van mij. :)

Dat snap ik ook wel, ondanks mijn blonde haar. :)
Maar voor 'maar' 8 pagina's is 'ie vrij vaak geopend, hoor. ;)