Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:03

koenlover schreef:
Jeetje wat een situatie! Ik ga eens op poetsplaats lezen (nog nooit van gehoord :P ) Maar wij kunnen er als het nodig is 2 opvangen (wij hebben meer schaminkels en ernstig zieke paarden opgevangen dus daar al ervaring mee.) Dus als het nodig is hou ik me beschikbaar.

edit; kan iemand mij helpen met waar ik moet zoeken op poetsplaats?

Hier Koenlover http://poetsplaats.nu/viewtopic.php?f=53&t=1145 de laatste pagina's zijn recente updates

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:04

@koenlover:

Als ze in beslag genomen worden, brengt de AID/nVWA ze onder bij bij de Dienst Regelingen geregistreerde "Opslaghouders". Daar worden ze opgeknapt, waarna er twee dingen kunnen gebeuren: ofwel de eigenaar krijgt de gelegenheid ze terug te kopen, ofwel ze gaan de handel in. De kans dat ze bij goedwillende particulieren worden ondergebracht is dus nihil.

En poetsplaats vind je op http://www.poetsplaats.nu. Dit is overigens ook in de krantenartikelen te lezen waarnaar in dit topic gelinkt wordt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:07

Sjors493 schreef:
die wonden :( ..... ik moet er bijna van overgeven!! echt ik koop een paar balen hooi en breng het ze als mij ouders het goed vinden.

Hoevaak is er al gezegd dat dit NIET de bedoeling is????

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:10

Liezel1 schreef:
Sjors493 schreef:
die wonden :( ..... ik moet er bijna van overgeven!! echt ik koop een paar balen hooi en breng het ze als mij ouders het goed vinden.

Hoevaak is er al gezegd dat dit NIET de bedoeling is????

sorry hoor!! en waarom is dit NIET de bedoeling?

Liezel1

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:14

Omdat de VWA/AID dit zegt.
Mensen, laat de instanties hun werk nou eens doen!
Als iedereen zich ermee gaat bemoeien, glippen die paarden weeeeeeer door de vingers.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:14

Sjors493 schreef:

Hoe goed dit ook is bedoeld, zodra er wordt bijgevoerd uit goodwill van andere mensen dan de echte verantwoordelijken dan is er geen wet die uitgevoerd kan worden. Uit goodwill bijvoeren staat uitvoering van de wet in de weg en de mogelijkheden iets aan de situatie te kunnen doen.
De wet dierenwelzijn is erg vaag en voornamelijk geschreven voor koeien etc. en dat probleem speelt hier al jaren.

Het klinkt echt heel naar, maar goodwill houdt dit probleem in stand bij gebrek aan een wet, de wet is er wel een klein beetje, maar de duidelijke lettertjes ontbreken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:18

EstherHegt schreef:
Sjors493 schreef:

Hoe goed dit ook is bedoeld, zodra er wordt bijgevoerd uit goodwill van andere mensen dan de echte verantwoordelijken dan is er geen wet die uitgevoerd kan worden. Uit goodwill bijvoeren staat uitvoering van de wet in de weg en de mogelijkheden iets aan de situatie te kunnen doen.
De wet dierenwelzijn is erg vaag en voornamelijk geschreven voor koeien etc. en dat probleem speelt hier al jaren.

Het klinkt echt heel naar, maar goodwill houdt dit probleem in stand bij gebrek aan een wet, de wet is er wel een klein beetje, maar de duidelijke lettertjes ontbreken.

wat betekend ''goodwill''

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:23

Goodwill betekent van goede wil, dus goed bedoeld.
Artikel 36 van de welzijnswet zegt ook eigenlijk, hoe tegenstrijdig het ook is in deze situatie.

http://www.st-ab.nl/wetten/0095_Gezondh ... n_Gwwd.htm
3. Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen.

Mocht er nu niets gebeuren dan zijn we dus allemaal strafbaar.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:24

Volgens mij gaat mijn baas hier zowiezo eens per week heen met grote emmers.. (lees GROOT) met groente en fruit 'afval' van de winkel. En dat geeft ie aan de paarden :j Gebruiken we het toch nog nuttig.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:25

Zou je hem willen vragen dat vanaf morgen niet meer te doen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:28

Goedbedoeld van de baas, maar het helpt niet om de verantwoordelijken op hun verantwoordelijkheid te wijzen, het rekt de situatie die nu al veel te lang duurt en verlengt het lijden van deze groep paarden.
Zo is het al jaren gegaan.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:32

Nouja aan gezien er verder weinig aan gedaan werd, vond ik het persoonlijk goed. Begrijp jullie ook wel, maar ik ga mijn baas niet vragen om het niet meer te doen. Ik laat me er bij deze buiten ;)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:34

Iedereen die de dieren bijvoerd, maakt het werk van de VWA/AID er op dit moment alleen maar moeilijker mee. Het is niet een oproep van ons, maar van de AID zélf om niet meer te voeren.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:36

als iedereen gaat bijvoeren wordt al snel aan de minimale eisen van welstand voldaan en dat is op dit moment nou even net niet de bedoeling....

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:37

Liezel1 schreef:
Iedereen die de dieren bijvoerd, maakt het werk van de VWA/AID er op dit moment alleen maar moeilijker mee. Het is niet een oproep van ons, maar van de AID zélf om niet meer te voeren.

Oké, nou als het zo ter sprake komt dan zal ik het er wel over hebben. Maar ga niet hem tegenspreken in zijn doen en laten natuurlijk (als jullie dat ook een beetje begrijpen). Vind het erg sneu voor de dieren :n
Ik zal het in de gaten houden hoe het afloopt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:45

Liezel1 schreef:
Zou je hem willen vragen dat vanaf morgen niet meer te doen?

aan mij vragen of ik dat niet meer wil doen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:46

Joh, je kunt je baas nu toch vertellen hoe de vork in de steel zit? Dat de aid druk ermee is, en dat er beter even niet gevoerd kan worden, omdat het anders net lijkt of het goed met de paarden gaat? Als jouw baas zo aardig is die paarden bij te voeren, dan zal hij ook willen dat ze het gauw beter krijgen. En dat gebeurt alleen als ze daar weg gehaald worden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:48

Sjors heeft geen baas, Sjors is 12 en probeert mee te denken waarom er niet bijgevoerd mag worden.
Ik zal het proberen uit te leggen Sjors.
De wet is in Nederland nog niet zo goed m.b.t. dierenwelzijn en eigenlijk gebaseerd op landbouwvee.
Koeien mag je bijvoorbeeld niet vervoeren met een uier vol met melk, koeien zijn over het algemeen productiedieren en horen op een boerderij waar ze er echt winst mee maken.
Bij paarden ligt dat net weer wat anders en vallen meestal buiten de wet, tenzij ze worden gefokt voor consumptie.
Meestal krijgen die dieren bestemd voor de slacht dus wel eten omdat er dan ook slachtwaarde is.
Snap je een beetje het verschil?

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:52

mysa schreef:
Joh, je kunt je baas nu toch vertellen hoe de vork in de steel zit? Dat de aid druk ermee is, en dat er beter even niet gevoerd kan worden, omdat het anders net lijkt of het goed met de paarden gaat? Als jouw baas zo aardig is die paarden bij te voeren, dan zal hij ook willen dat ze het gauw beter krijgen. En dat gebeurt alleen als ze daar weg gehaald worden.

Sorrysorry hoor , zal het er wel over hebben ;) Aanvallen hoeft nou ook weer niet

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:59

je snapt hoe gevoelig dit ligt? Als de ponies door anderen bijgevoerd worden en er daardoor dus niet erg genoeg aan toe zijn (want ja, als ze toch regelmatig eten krijgen zijn ze er niet slecht genoeg aan toe...) blijven ze in de modderbende staan met slechte zorg. Door de ponies te helpen op de korte termijn verpest je hun kansen op een goede en gezonde afloop... als dat voor alle ponies nog mogelijk is ;(

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:02

Qimm schreef:
je snapt hoe gevoelig dit ligt? Als de ponies door anderen bijgevoerd worden en er daardoor dus niet erg genoeg aan toe zijn (want ja, als ze toch regelmatig eten krijgen zijn ze er niet slecht genoeg aan toe...) blijven ze in de modderbende staan met slechte zorg. Door de ponies te helpen op de korte termijn verpest je hun kansen op een goede en gezonde afloop... als dat voor alle ponies nog mogelijk is ;(

Tuurlijk snap ik dat, ben zelf ook één en al paarden gek en hoef er niet te lang bij na te denken ;) Ik zeg toch dat ik het er over zal hebben !

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:09

Nog een aanvulling Sjors, het is best een ingewikkeld verhaal, maar paarden moet je in Nederland ook registreren met een chip etc. ze hebben een paspoort nodig, in dat paspoort kun je ook aangeven of dit dier bestemd is voor recreatie of slacht.
Ontbreekt dat paspoort en chip gaan ze zowiezo naar de destructie en is er geen slachtwaarde. ( dus ook geen noodzaak ze te voeren)
Om de paarden een kans te geven is het dus zaak om ze de kans te geven op een registratie wel of niet via stamboek en om de paarden een kans te geven op een in ieder geval ecomomische waarde.
Zoals de wet nu is betekent dat een chip en registratie.
Zelf kan de eigenaar dan aangeven of ie wel of niet er een recreatiepaard van wil maken. Nu kan dat bij die meeste paarden in deze situatie niet en is er geen keuze. Hier is het nodeloos lijden en beetje bijvoeren kan al betekenen dat er geen oplossing komt voor deze paarden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:16

Okee, als je nu dus niet meer bijvoert.... hoe lang duurt het dan voor de AID ze echt kan opladen? Hoeveel pony's zijn er op dat moment dood? Hoe lang moeten ze honger lijden voordat er echt wordt ingegegrepen?
Kan iedereen die er langs komt dat met droge ogen aanzien?

Ik zou mezelf nog slechter vinden dan dat ik de eigenaars vind. Ik laat ze dan bewust verhongeren. Iets wat je de eigenaars eigenlijk amper nog kunt aanrekenen toch?

Moeilijk hoor....

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:19

slimmerik schreef:
Okee, als je nu dus niet meer bijvoert.... hoe lang duurt het dan voor de AID ze echt kan opladen? Hoeveel pony's zijn er op dat moment dood? Hoe lang moeten ze honger lijden voordat er echt wordt ingegegrepen?
Kan iedereen die er langs komt dat met droge ogen aanzien?

Ik zou mezelf nog slechter vinden dan dat ik de eigenaars vind. Ik laat ze dan bewust verhongeren. Iets wat je de eigenaars eigenlijk amper nog kunt aanrekenen toch?

Moeilijk hoor....

Ja dubbel gevoel. Maar goed, als er hier wordt gezegd dat het dan erg genoeg is en dat ze dan wel komen ophalen.. Maar idd, de vraag hoelang gaat het dan nog duren & moeten ze extra lijden.

Mij is ondertussen wel duidelijk gemaakt dat het bijvoeren moet stoppen, maar als het dan nog slechter gaat met de paarden daar.. dan.. ja, :n

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:21

Snap wel hoor waarom het niet aan te raden is. Maar zou mijn hart omdraaien. Iedere dode pony is er dan een te veel....