TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:29

@Willekes:
Ik vind 2x per dag 20 minuten uit de stal echt veel te weinig.
Ikdenkdat je die 4uur moet zien als 4 uur per dag vrije uitloop. Daarnaast dien je als eigenaar nog zelf naar je paard te komen om hem te rijden/longeren/wandelen etc.

Als een pensionstal zorgt voor voldoende groepspaddocks, dan zou dat toch mogelijk moeten zijn...

En de overheid kan hier ook een steentje aan bijdragen door geen (milieu- en bouw)vergunningen meer te verlenen aan paardenhouderijen als er te weinig vrije uitloopruimte is in verhouding tot het aantal paarden.
Ikverbaasme regelmatig over de advertenties met paardenhouderijen in de paardenbladen.
30 tot 100 stallen met buitenbak, soms binnenbak, en dat op nog geen 2ha inclusief woning, tuin, erf, parkeerplaats, stalgebouw en aanverwante gebouwen... Hoeveel weidegang blijft er dan over per paard? En dat is dan met vergunning!!! Als ze dat vergunningenbeleid nu eens zouden veranderen, dan zou het al veel misstanden verhelpen denk ik...

Bij een actiefstal hebben ze als snel 30 of meer paarden lopen op 3000 tot 5000m2 paddockoppervlak. Met inloopstal ruimte van minimaal 8m2 per paard dus zeg zo'n 240 tot 300m2. (zo'n 80/100m2 per paard wordt geadviseerd als minimum paddockoppervlak)

Voor een traditionele stal voor 30 paarden heb je als snel 30x9m2= 270m2 +stalgang 90m2 nodig, en daarnaast nog diverse kleine paddocks. Denk dat de benodigde ruimte elkaar niet zoveel ontloopt met als resultaat wel veel meer uitloopmogelijkheden voor de paarden.

Beter indelen van een terrein, efficiënter gebruik van de ruimte, en minder paarden op een bepaalde oppervlak....

@daisy_tje:
Land wat je huurt elders kun je ook gebruiken om te maaien, dat hoeft niet aan je huis te liggen...
Paarden hoeven niet de hele dag op het land.Je kunt ze ook een deel van de dag in de paddock of bak hebben en de groepen wisselen. Dan staan ze al dubbel zolang buiten.
Harde bevroren bakken hadden van te voren gevlakt kunnen worden, alleen ijzel is dan nog gevaarlijk...

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:36

[quote="Daisy_tje.

verder wil ik wel zeggen dat ik de regel van elke dag buiten, wel goed vind. maar in ons geval lukt dat niet.[/quote]

Hier spreek je jezelf toch echt tegen, naar mijn idee. Het is ook wederom niet persoonlijk bedoeld als aanval, maar je paarden niet naar buiten elke dag en dan met het excuus dat het niet gaat. Flauwekul. Komen ze dan wel hun stal uit die dag? Ze hebben wetenschappelijk onderzoek gedaan dan 20 min per dag echt met minimum is aan beweging per dag voor een paard, anders krijg je afbreuk aan de gezondheid van het organisme dat paard heet. Desnoods maak je ergens een grote stal van 6 x10 m, zodat ze overdekt binnen even in elk geval wat meer ruimte hebben dan niet elke dag buiten komen. NIet mogelijk, is een woord dat we te veel horen. Denk in oplossingen, daar kom je verder mee en is beter voor het welzijn van je paarden. Maak een stal met een stuk uitloop naar buiten. Desnoods net zo groot als de box zelf. Of een stal met stuk uitloop. Net klein genoeg zodat ze niet uit hun plaat kunnen gaan, als je daar bang voor bent (blessures dan al niet), stap aan de hand. Zorg dat je paard er elke dag uitkomt, dat lijkt mij de belangrijkste boodschap naast juiste voerbeleid en en contact met soortgenoten.

En nee, dan heb ik het niet over dat ene dagje binnenstaan omdat de stal of omgeving een ijslaag is. Dat heet overmacht maar ook daar kan je aan werken om het zo goed mogelijk op te lossen. :Y)

Ook niet lang buiten in de zomer omdat er weinig land is, dan kan je beter investeren in een paddock waar je 365 dagen per jaar gebruik van kan maken. Of omdat je paarden dik worden niet te lang buiten, zorg voor strookbegrazing of een muilkorf. Oftwel: paard uit stal en nadenken over creatieve oplossingen. En ja, die kunnen geld kosten ter investering of het kost energie van de eigenaar/pensionhouder. :o

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:37

Daisy_tje schreef:
@ shahazai: ik woon op het platteland, wij hebben naast huis een stuk land maar als je die in tweeën doet is het een te klein stuk (want we hebben nog meer paarden, die overigens niet allemaal bij elkaar kunnen).
achter huis hebben we ook een stuk land, maar dat gras maaien we altijd en word hooi of kuil. voor de paarden. nu kun je zeggen, doe je de paarden daar en koop je kuil/hooi, maar dan moeten we teveel kopen.

Dus komt het weer op geld meer, ik wil geen hooi bijkopen dus paard naar binnen.

en een stuk land kopen van een andere boer bv, tja, of er staan koeien of mais. we kunnen vast wel land vinden zonder die twee maar dan moeten we verder weg en ik heb m'n pony's liever dicht bij huis.Idem, als huur meer opbrengt dan mais wil de boer echt wel verhuren
je schreef ook dat ik ze zeker de rest van de dag op stal heb staan. dat klopt. maar dat heb ik ook in de zomer. 1: als ik ze de hele dag buiten heb staan dat worden ze echt veel te dik. Paddock is een oplossing

2: we kunnen niet alle paarden tegelijk buiten hebben, dus dan moet je verdelen, allemaal een aantal uren. Dan zal iemand daar tijd in moeten steken
verder wil ik wel zeggen dat ik de regel van elke dag buiten, wel goed vind. maar in ons geval lukt dat niet.
Waar een wil is is een weg.

Als een paard elke dag een flink aantal uren p/d buitenkomt breekt hij echt zijn benen niet, als een paard slechts een uurtje uit zijn box komt trekt hij buiten een sprintje met alle gevolgen van dien.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:39

Net gekeken, wat een slappe hap zeg. De staatsecretaris wil toch de sector de mogelijkheid geven om het op te lossen. Dus we blijven manegeponies in stands houden en paarden die amper hun box uitkomen. Daar heeft de sector namelijk volgens mij helemaal geen probleem mee.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:41

idd, ze bemoeien zich liever met de ''sieliguh'' paarden die zonder deken buiten staan :roll:

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:42

was net te laat :(

ken vele stallen hier waar de paarden niet naar buiten komen

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:42

@JoyceB: ik ben het helemaal met je eens dat 2x 20 min veelste weinig is, maar als dat een eerste stap kan zijn van een dag helemaal niet naar buiten of slechts 30 min op 24 u, dan is het al een stap(je) in de goede richting. Waar het mij omgaat is dat mensen nadenken en zich bewust worden dat het voor paarden gewoon beter is om regelmatig vaker de box uit de komen, dan 4 u op een paddock stilstaan zonder voer of vriendjes. Ik zie regelmatig in mijn omgeving gewoon paarden die weken of maanden NIET buiten komen. Elke keer moet er weer opnieuw worden ''opgebouwd''. Wordt paard 10 min naar buiten gegooid, want hij heeft geen conditie en dan weer weken op stal. Nee, dat zet zoden aan de dijk.

Ik ben voor de paddockboxen die je ook veelal in Duitsland ziet. Dubbele boxruimte, keuze tussen binnen- en buiten staan voor het paard, vaak met mogelijkheid tot sociaal contact (al dan niet gewenst). Schoonhouden is ook ''makkelijker''. En vaak zie je bij stallen met boxen met buitenluik genoeg mogelijkheid om een kleine paddockbox ervan te maken (ipv een buitenluik) qua indeling van het terrein. Het moet niet als vervanger voor je paard los buiten in de paddock/wei worden gezien. Maar wel van een kistkalf achtig idee, naar een uitloopidee/scharrelidee. Beetje rare vergelijking weer genomen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:44

Illusion schreef:
idd, ze bemoeien zich liever met de ''sieliguh'' paarden die zonder deken buiten staan :roll:

Zodat "de sector" meer stallen kan verhuren en dekens kan verkopen om onze paardjes nog meer te vermenselijken. Helaas wordt het dan toch commercieel belang.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:46

Het TV programma viel mij zwaar tegen.
Weer worden de extremen aangehaald.
Magere paarden, kromme hoeven, nog een dooie, enz.

Over het algemeen geloof ik dat onze paarden het niet slecht hebben.
Het valt mij elke keer weer op hoe graag de paardjes vanuit de bagger en regen weer naar binnen willen.

Ik weet heus wel dat er dieren, waar onder paarden, katten, honden, enz verkeerd gehouden worden.

Laten we met zijn allen ons bezighouden met die dieren die verkeerd gehouden worden.

De rest van de paarden staan vol gevreten en voldaan te genieten van hun stal.

Willekes

Dribbelkont schreef:
was net te laat :(

ken vele stallen hier waar de paarden niet naar buiten komen

Dat bedoel ik dus, en dat snap ik dus niet dat je als eigenaar (en pensionhouder ook) dus goedkeurt. Verdiep je je dan in het fenomeen paard, of niet? Beginnen met kleine stap is om te zorgen dat dit soort gevallen van opgehokte paarden, in elk geval wel dagelijks de stal uitkomt, van dagelijks 1x naar dagelijks 2x, etc etc etc. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen paard. Sommige eigenaren vind ik een paard niet waard. En ik durf vast wel te stellen dat paarden die hoog in de dressuur/springsport, etc. lopen een beter leven hebben, dan paarden die opgestald staan 24/7. Ze kunnen een goed voorbeeld geven, kijk naar Imke en Tineke Bartels of Anky. Noem maar wat.

Twiggy2008

Ongelofelijk dat die Welshfokker (meer heeft 'ie blijkbaar niet in huis :+ ) het maar niet wil snappen en nou eens daadkracht laat zien.
Ik geloof totaal niet in de sector, die doen geen moer. Zucht......... En dan die opmerking van die man 'ach, ik vind een pony die door zijn baasje goed verzorgd wordt niet zielig, hoor'..... Jeetje, dan ben je toch geen paardenmens? Hij denkt veel te menselijk.... Schiet dus niet op, pfffffffft......... :roll: :roll: :roll:

Het geeft je toch te denken hoeveel echte ECHTE en OPRECHTE paardenliefhebbers er in de sector zijn, als je hier genoegen mee neemt...... Maar dat mag ik vast niet zeggen.... ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:47

En tja, ik zie ook de nuance wel tussen de verkeerd gehouden paarden (te veel op stal/weinig sociaal contact) en de verwaarloosde paarden (wat een afschuwelijke beelden en verhalen van die DB-man) wel, maar vind het allebei twee zeer grote problemen, waar verandering in nodig is!!!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:48

Ariebren schreef:
Het TV programma viel mij zwaar tegen.
Weer worden de extremen aangehaald.
Magere paarden, kromme hoeven, nog een dooie, enz.

Over het algemeen geloof ik dat onze paarden het niet slecht hebben.
Het valt mij elke keer weer op hoe graag de paardjes vanuit de bagger en regen weer naar binnen willen.

Ik weet heus wel dat er dieren, waar onder paarden, katten, honden, enz verkeerd gehouden worden.

Laten we met zijn allen ons bezighouden met die dieren die verkeerd gehouden worden.

De rest van de paarden staan vol gevreten en voldaan te genieten van hun stal.

Viel mij ook tegen, natuurlijk gaat het om het commerciële belang. Wat bedoel je met paarden die verkeerd gehouden worden? In mijn optiek zijn dat ook de paarden die volgevreten de hele dag op stal staan en niet buiten komen per 24/7. Dus 24/7 opgehokt. :o

@Twiggy2008: ja beide kanten van het verhaal verdienen aandacht, maar dan gaat mijn voorkeur heel egoïstisch gezien misschien nog eerder uit naar het gros van de beesten die 24/7 in de derrie opgestald blijft staan in een kleine ruimte en helemaal niet buiten komen, dan een zielig mager geval waar de DB vaak toch nèt te laat lijkt te komen. Elk paard dat elke dag zijn box uitkomt is er een, zeker in de winter. En ja, paarden hebben geen ''besef''. Nee, ze berusten zich vaak in hun lot. En wie is er dan de dupe en wie is er dan verantwoordelijk?
Laatst bijgewerkt door Willekes op 12-01-11 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:49

Vind het toch een beetje een ambitieus plan van de db. Ik kan me herinneren dat het ze ook niet gelukt is om de zwaar verwaarloosde pony's van een Haagse mevrouw in beslag te nemen. Deze pony's hadden nl ruimte, gezelschap, voedsel en onderdak.

Ramooontje

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:50

Ik weet nietof het al eerder is gezegd maar zo willen ze ook dat een paard "maar" maximaal 60 km op de treiler mag. Op zich goed maar wat als je naar een kliniek moet???

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:51

Ik wacht de nieuwe regels wel af, kan nog wel ff duren zo te zien....

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:54

Ramooontje schreef:
Ik weet nietof het al eerder is gezegd maar zo willen ze ook dat een paard "maar" maximaal 60 km op de treiler mag. Op zich goed maar wat als je naar een kliniek moet???

Dan kan je dus nergens met je paard meer naar toe en hoe wil iemand dat gaan controleren? Laat ze liever het slachttransport van paarden verbeteren in Oost-Europa en naar Italië. Dan doe je tenminste nog wat goed. Dat paarden geslacht worden voor consumptie kan ik nog ergens begrijpen (commercieel gezien), maar dat dient dan wel op paardwaardige manier gedaan te worden en ook vervoer dient netjes geregeld te worden. Daar zijn we het hier toch allemaal wel over eens voor grotendeel, of niet? Dat is alleen weer een off topic reactie.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:55

piezze schreef:
Ik wacht de nieuwe regels wel af, kan nog wel ff duren zo te zien....

Afwachten is passief, mensen informeren en het onderwerp bespreekbaar maken doet het wel leven. Daardoor krijg je discussie. En al is het misschien maar 1 persoon die zich beter bedenkt, dan is het al nuttig om niet passief af te wachten. Je kan in je eigen omgeving al beginnen ;)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:58

Je laat eerst een aantal vreselijke dingen zien en praat dan in feite nergens over........... en dit is echt niet hoe het gemiddelde paard in Nederland verzorgd wordt en/of behandeld wordt.
Natuurlijk zijn er zoals in elke sector misstanden, maar als de Dierenbescherming door de jaren eens wat daadkrachtiger had opgetreden?

elibeest

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:58

Wel waren bijna alle zielige beelden, beelden uit het buitenland. Paard dood op de stoep was usa en pony met door gegroeide hoeven was engeland

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:59

Max 60 km op de trailer? Kan ik nog net een dagje naar het strand. Jammer van de Veluwe. Gelukkig rijden we geen wedstrijden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:00

300 paarden en pony's per jaar in beslag genomen uit 2500 meldingen waarvan 1000 gegrond.
er moet dus iets worden gedaan aan het deel van de situaties waarbij melding gegrond was, maar waarbij niet tot actie kon worden overgegaan.
dat zullen niet al die 1000 gegronde meldingen zijn, maar er is vast en zeker een grijs gebied.
daarvoor zouden iets duidelijkere basisregels goed zijn, maar voor de rest...

en dat meldingen na honden het meest om paarden gaan, dat zal in een behoorlijk deel van de gevallen ook wel te maken hebben met onkunde van de melders, bijvoorbeeld de 'zielige pony's die buiten staan in de winter en niet op stal'.
er zijn na honden ook gewoon veel paarden, en ze zijn zichtbaar, namelijk groot en als het goed is buiten.

voor wat betreft weidegang denk ik dat het goed is om voor bedrijven een paardenquotum in te stellen gelinkt aan het aantal hectare.
eigendom of huur, dat maakt niet uit als maar kan worden aangetoond dat er genoeg weide is voor alle paarden.
en daar ook in die zin gebruik van wordt gemaakt.

voor particulieren lijkt het me moeilijker te bepalen, het zou heel lastig gaan worden als je moet aantonen dat je voldoende land huurt om het bezit van je pony te rechtvaardigen als je die bij een boer hebt staan die ook wat pony's heeft. of waar dan ook, in overleg.
als dat 'gedoe' wordt omdat het officieel moet op papier dan gaat een heel stuk van de spontaniteit verloren.

de gevallen van ingegroeide halsters, verhongering, onbehandelde wonden en omgekrulde hoeven zijn van een specifieke orde, dat is zware onkunde / onwil / verwaarlozing.
blijkbaar bestaat het in ons dichtbevolkte landje nog steeds dat het zo ver kan komen zonder dat iemand het ziet (het is een kwestie van maanden en maanden lang niks doen en niet naar de dieren kijken...),
deze gevallen kan de dierenbescherming al lang adequaat aanpakken als ze er notie van krijgen, daarvoor hoeft de wet niet om.
zulke gevallen eerder opsporen zal wel moeilijk zijn, anders zou het nu immers toch ook niet zo ver komen voordat iemand het ontdekt..

meer kennis, zowel bij burger als bij pony-houder, icm iets duidelijkere richtlijnen zou dan voldoende moeten zijn.

maar ik vrees dat we over een bepaalde tijd op zoek moeten naar een beschikbaar stukje quotum voor de pony, je verplicht bent tot het bij het quotum behorende weiland als huurder,
we moeten kunnen aantonen bij welke smid je bent, wanneer de pony bekapt is geweest, bij welke dierenarts je bent, misschien zelfs een jaarlijks verplichte check up voor de pony (op zich niet heel verkeerd moet ik zeggen), pony specifiek op naam, belasting betalen, doorgeven en overschrijven in geval van verkoop, nouja enz enz enz.
en idd dan nog die zogenaamde ziektes die productiedieren of mensen zouden-kunnen schaden en het risico op een besluit tot ruiming...
alles wordt meer en meer en meer in de greep gehouden door big brother, in de hele breedte van het leven......

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:01

leuk dat ze die extreme beelden laten zien, maar dat is nou niet echt realistisch.
natuurlijk worden er (ook in Nederland) nog steeds veel paarden verwaarloosd, maar dit aantal is echt niet te vergelijken met het aantal paarden dat hier 23/7 staat te verpienteren in 'n stalletje van 3x3. wat ik eigenlijk ook al 'n vorm van mishandeling vind.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:07

Ik heb het ook gezien en vond het teleurstellend... zo te horen gaat er dus niks gebeuren... :Z

Want blijkbaar kun je een kuddiedier príma in zijn eentje huisvesten zolang je als baasje iedere dag aaitjes komt geven... _-:( _-:( _-:(

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:14

Zolang je (op paardenmarkten bijv.) nog steeds een paard of pony kunt kopen zonder enig aantoonbaar verstand van paarden - precies zoals je in een dierenwinkel een konijn-met-hok kunt kopen als verjaardagscadeautje voor je tweejarig nichtje - zolang zal er enorm veel dierenleed zijn. Zowel voor konijnen als voor paarden. Hoe zou je dat willen oplossen? Eerst een paardenexamen doen, zoals je ook rij-examen moet doen om achter het stuur van een auto te mogen zitten? Lijkt me een onhaalbare kaart. Het enige wat helpt is een mentaliteitsverandering, dierenbewustzijn, verantwoordelijkheidsgevoel. En dat kan wat mij betreft best eenvoudig beginnen, bijv. wanneer alle bokkers mensen erop gaan wijzen dat paarden en prikkeldraad ten enenmale niet samengaan. Dat zou al heel wat ellende schelen.