Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dora88

Re: Ooijpolder selecteert Koniks voor buitenland of de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 07:48

Wat moet je anders dan de slacht dan? Het is de beste manier om te zorgen dat de andere paarden ook verder kunnen leven met voldoende voedsel. Naar een ander reservaat brengen is het verplaatsen van problemen. De wildstand wordt toch ook in de gaten gehouden door de jagers, om de andere dieren door de winter te laten komen? Bijvoeren kan niet altijd.
Enige punt is dat ik vind dat ze moeten zorgen dat het overschot niet kan ontstaan, zorg dan dat je de kudde eerder uit selecteert, en je probleem niet zo groot is dat opeens 50 paarden uit de kudde moeten.

En ik weet niet of er veel mensen zitten te wachten op een paard dat niets kent. Er zijn al zo veel paarden te koop, en daarnaast gaan er al veel paarden naar de slacht... En zo'n stukje konikvlees - als dat al te koop is - lijkt mij vele malen lekkerder dan een stukje van een "oud" manegepaard.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 08:05

Cassidy schreef:
BonteLisa schreef:
is het geen optie om de paarden die voor de slacht worden gekozen te verkopen aan mensen? het is zonde om zo'n mooi beestje alleen te laten sterven omdat er op dat moment teveel van zijn

Het is ook zonde om Haflingers of trekpaardhengstveulens naar de slacht te zien gaan omdat mensen merries willen en er geen markt is voor de hengsten....

En wat denk je van die honderden shetveulens die je steeds maar weer op de markten ziet staan?!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 08:49

Cassidy schreef:
Konik of Mustang, is een pot nat.
Moet je als hobbyist niet aan willen beginnen, is levensgevaarlijk!

De koniks in de Ooijpolder zijn schaapmak. Die kan je zo pakken niks aan de hand.
Ik rij er geregeld langs en dan moet ik die pony's handmatig van de weg duwen of aan de voorpluk meenemen.

Handtam zeg ik. In Polen zijn dit gewoon rij en werkpony's.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:07

er zij heel veel koniks paarden ge komen omdat er geen nartuulijke vijand is.
aan de een kant denk ik slachten de uoden en aan de andere kant ook weer niet.
want wat hier bovem word gezecht je kan ze goed als rij pony gebruiken.

ik heb zelf een koniks paard dus ik vind het heel dubbel.
(ik heb hem gerkeegen van mensen die hem hadden gevonden, hij was verstoote door zin moeder. hij is nu 1,5 jaar oud en doet het goed)

whynoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:21

wtf naar de slacht is wel een beetje te ver.
stuur ze dan ergens anders naartoe ofzo?
t is tog zielig |( als je ze naar de slacht stuurt|

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:37

als een veulen is verstoten en je beld, dan krijg je ook te horen: laat maar liggen we ruimen het dier wel op als hij dood is.
als je die ouden pakt die op het ijnde lopen.
ik ben er geen voor stander van maar ze weer ergens anders neer zetten zal ook niet goed zijn.
daar lijnden ze maar van.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:39

whynoa schreef:

lees eerst even het topic door waarom ze naar de slacht worden gestuurd ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:47

whynoa schreef:

Aaah Ooohhh wat zielugh!!!!!!

verdiep je eens ergens in voor je zulke berichten post...

*zucht*

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:07

* Ook zucht...*

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:28

lifaya schreef:
whynoa schreef:

lees eerst even het topic door waarom ze naar de slacht worden gestuurd ;)

Kijkeerst effe in haar profiel...ze is 12...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:28

NatasjavE schreef:
Cassidy schreef:
Konik of Mustang, is een pot nat.
Moet je als hobbyist niet aan willen beginnen, is levensgevaarlijk!

De koniks in de Ooijpolder zijn schaapmak. Die kan je zo pakken niks aan de hand.
Ik rij er geregeld langs en dan moet ik die pony's handmatig van de weg duwen of aan de voorpluk meenemen.

Handtam zeg ik. In Polen zijn dit gewoon rij en werkpony's.

Klinkt als mijn eerste, Ijslandse pony.
Gezien de wat kleine stokmaat, zouden dit best wel eens ideale kinderrijponys kunnen worden voor jeugd zonder wedstrijdambities, als ze ergens een nette opvoeding krijgen.

Kan je het overschot alsnog aan de leeuwen voeren, proeven die beestjes ook eens echt wild. :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:03

Ik vind het helemaal geen slecht idee om ze naar de slacht te brengen en naar het buitenland.
Dan kunnen de pony's die overblijven in ieder geval goed de winter door komen.
En je kan wel gaan zeggen van, verkoop de makke pony's als rijpony, maar ik denk dat we al een groot geneog overschot hebben aan paarden en pony's in ons land.
Deze beestjes hebben een mooi leven gehad in de vrije natuur. En als je ze als rijpony gaat verkopen zullen ze denk ik nog best gewild zijn, omdat je niet iedereen zo'n soort pony heeft. Waardoor er nog meer 'normale' pony's niet verkocht raken en die uiteindelijk bij de slacht belanden. nee hoor, dan zeg ik, doe het beestje wat tot nu toe ee prachtig leven heeft gehad maar naar de slacht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:38

A_R schreef:
Ik vindt de slacht wel een beetje te ver gaan. Dat ze niet raszuiver zijn vindt ik geen goede reden om maar gewoon hun leven te beëindigen. Er is vast wel een andere oplossing... maarja dat is natuurlijk niet aan ons.

Die beesten zijn geen van alle raszuiver, dat willen ze wel graag geloven maar het is gewoon een teruggefokt ras wat geselecteerd is op uiterlijke kenmerken, is helemaal geen DNA aan te pas gekomen.

Maar ik vind de slacht een prima oplossing, alle andere oplossingen zijn te duur of te moeilijk. Er gaan nu eenmaal paarden naar de slacht, shetveulens, papierloze pony's en afgekeurde sportpaarden, waarom zouden overtollige koniks niet in aanmerking komen?
Als het alternatief is dat die dieren doodhongeren of verzuipen omdat ze nergens heen kunnen dan kan ik dit alleen maar toejuichen.

Ik hoop van harte dat Staatsbos nu eens ophoud met natuurtje spelen en het goede voorbeeld volgt (van een stichting notabene |o )

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:08

Even als reactie op de laatste zin van Annelies.
Overigens kunnen de tere zieltjes het beter niet kijken maar dit is wat er gebeurt als we niet ingrijpen (vooral vanaf 1,40 min en verder).. ik heb dan liever slacht!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:12

En daar wordt dan zelfs nog ingegrepen door af te schieten, ookal is het dan rijkelijk laat.
Ik kan me voorstellen dat je je vreselijk moet inhouden als je daarnaast woont, je zou toch zo zelf met je buks dat terrein op gaan :(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:19

Ja, behoorlijk te laat..
Volgens mij zegt die boswachter ook iets van: de kogel zou een verlossing zijn.. (zit op werk en kan hier niet kijken).
Het is om naar van te worden en zeer dieronwaardig. Dan dus vele malen liever de slager of als voer naar de dierentuin..

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:38

Bij dat filmpje is het dan wel leuk om even te vermelden dat die meneer in een gebied liep waar hij niet mocht lopen. (Zogenaamd rustgebied) doordat hij daar liep, rende dat beest de plomp in en vervolgens trekt hij hem er uit zonder dat het beesie helemaal dood is waardoor hij nog langer heeft moeten lijden.

Als hij dat beest in het water had laten liggen was het een stuk sneller gegaan en als hij daar niet eens had gelopen, had dat beest niet zijn laatste reserves gebruikt om weg te vluchten :+

Maar alsnog ben ik het er absoluut mee eens dat slachten een betere optie is :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:40

NatasjavE schreef:
Kijkeerst effe in haar profiel...ze is 12...

daarom zei ik ook dat ze beter eerst kon lezen waarom ze naar de slacht gingen, ga er vanuit dat je op je 12e ook kan lezen? :+ niet lullig bedoeld hoor :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:40

x_Rebecca schreef:
Als hij dat beest in het water had laten liggen was het een stuk sneller gegaan en als hij daar niet eens had gelopen, had dat beest niet zijn laatste reserves gebruikt om weg te vluchten :+

Dus had het nog langer geduurd want dan had hij de volgende dag wel willen gaan drinken of ergens naar voedsel gezocht.
Het maakt geen ruk uit dat die man daar niet mocht komen, het probleem was en is er al, daar heeft die man niets mee te maken.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:41

en een daarvan was gister ontsnapt in de ooypolder, op de hubertusweg! Uit de trailer gekropen! lang verhaal...Maar iig zijn ze een uur achter een ontsnapte wilde hengst aan weze jagen...NIET TE VANGEN!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:43

Nee duh, die vang je niet zomaar :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:46

anneliesdj schreef:
x_Rebecca schreef:

Dus had het nog langer geduurd want dan had hij de volgende dag wel willen gaan drinken of ergens naar voedsel gezocht.
Het maakt geen ruk uit dat die man daar niet mocht komen, het probleem was en is er al, daar heeft die man niets mee te maken.

Precies zoals Annelies al zegt.
Dus als je er niet mag komen is het minder erg?
Ik sluit m'n ogen niet voor dit soort dingen. (Ik heb trouwens geen idee of die man er niet komen mag, meen me te herinneren dat het iets van een boswachter is, zal thuis nog is kijken)

Het beest heeft misschien wel willen drinken want ze vonden hem een uur later pas in het water.
Er is trouwens een soort gelijk filmpje van een paard, die is van een afstand gefilmd. Hij heeft een uur lang voor z'n leven gevochten.. in het water..

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:49

Het was net wilde weste in ooij :D hadden alleen geen lasso :( Heeft iemand dit nog gezien/gefilmd btw?
Laatst bijgewerkt door jantineS op 17-12-10 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:49

Wij hebben dit filmpje vorig jaar met staatsbosbeheer besproken :j Het gaat er mij ook niet om dat dat beest dood ging of dat die kerel dat beest 'weggejaagd' heeft, hij had het dier er alleen niet uit moeten trekken :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:50

Het had niet zo ver mogen komen..!
Door teveel beesten op een te klein stuk en geen natuurlijke selectie of voedselketen gebeurt dit. Wij veroorzaken dit en dus zullen wij moeten voorkomen dat het zo uit de hand loopt..