Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:23

VisibreTeam schreef:
de DB moet zich bezig houden met zaken, niet met nadenken over wat zou er kunnen.
Mensen kunnen nog zoveel diploma's halen, ze kunnen toch de fout in gaan.

Daar houdt de DB zich ook mee bezig. Maar er is ook zoiets als 'preventief' te werk gaan.
Mensen helpen te voorkomen dat ze fouten gaan maken.

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:25

VDB schreef:
Gewoon de rekening van de dierenarts naar de Dierenbescherming sturen om te declareren, Marnixx... :)*

Marnixx schreef:
Opzich prima er zijn genoeg paarden die niet fair behandeld worden!
Maar 4 uur buiten elke dag... Ehh is in de winter met meters sneeuw nogal lastig.
Ik laat mijn paard liever staan dan dat hij zijn benen breekt met dit gladde weer!

L*lkoek.... winterbeslag of het beslag eraf en gewoon naar buiten.
Bij ons gaan ze er alle 20 iedere dag uit... geen probleem.[/quote]

Ben ik niet met je eens..
Zolang het te doen ik prima.. Als het terrein naar het land toe net een ijsbaan is begin ik er niet aan!

NikkivanOlst

Nou DB, ik heb ze al vaak zat gebeld zien worden, inspecteren en de zoveelste waarschuwing zien geven, er werd niks gedaan en alleen gewaarschuwd, 4 jaar achter elkaar en die paarden stonden nog steeds in de zooi en er ging er nog wel eens eentje dood om 'onverklaarbare' reden...

Annem84

tsja en dan als argument mijn paard komt niet buiten met de sneeuw want dan breekt hij zijn benen..

Onze paarden staat met de hele kudde dag en nacht buiten al jaren, en tot nu toe heeft er nog geen 1 zijn been gebroken hoor. Alleen bij extreme sneeuw en kou gaan ze snachts naar binnen zodat ze droog kunnen liggen. Maar het liefst staan ze de hele dag buiten zonder deken!
Ja als je paard de hele dag binnenstaat en dan een uurtje naar buiten mag weet hij waarschijnlijk van gekkigheid niet wat ie moet doen. En raced dan als een dolle door de wei.
Misschien een teken dat ie dan toch meer naar buiten moet zodat hij zijn energie kan verdelen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:26

Marnixx schreef:
quote]

Zolang het te doen ik prima.. Als het terrein naar het land toe net een ijsbaan is begin ik er niet aan!

Er zullen natuurlijk dagen zijn waarop je echt geen keus hebt... die heb ik ook meegemaakt.
Preventief slepen en/ of strooien doet een hoop, maar soms is het een paar dagen niet te redden.

Vanzelfsprekend bedoel ik met bovenstaande te zeggen dat het geen reden is om je paarden 3 maanden lang maar binnen te houden.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:26

Er zijn volgens mij maar heel weinig mensen die onbewust hun paard verwaarlozen... als je paard tot zn oren in de stront staat, lijkt het me heeeeeeeeeeel sterk dat iemand dan zegt: goh, ik wist niet dat ie in een schone stal moet.... dat soort mensen zouden ze moeten lynchen... maar die pak je hier ook niet mee...

Het idee is goed, alleen aan de uitwerking schort het hier en daar nog wat... :) (zeg maar OVERAL)
Laatst bijgewerkt door djuulsie op 14-12-10 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:27

Een diploma klinkt me wat te overdreven eigenlijk, maar goed dat ze hiermee bezig zijn.. hoop dat er eindelijk eens verandering komt in stallen waar paarden opgesloten staan in hun box en er hooguit een paar uurtjes uitkomen per dag. Ben benieuwd of er nu ook daadwerkelijk veranderingen komen...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:27

VDB schreef:
Dierenbescherming: ga eerst jullie draaiboeken eens goed doorlezen en voer deze punten van jullie draaiboek eerst eens naar behoren uit voordat je met achterlijke ideetjes komt waarvan jullie niet de achterliggende kennis en kunde in huis hebben!

Helemaal mee eens.

Daarbij vind ik dat de paardenhouder zelf onnodig belast wordt met diploma's halen.
Straks mag je natuurlijk alleen nog maar een diploma halen als je lid bent van de dierenbescherming.
Ik zie het al weer helemaal gebeuren.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:28

Paarden in de winter naar binnen en anders een flinke winterdeken om omdat ze anders bevriezen? :') en dat moeten paardenkenners voorstellen?

De mijne doet t nu prima dag en nacht buiten met een dikke winter vacht :D als ik die op stal moet gaan houden wordt ie echt depri :\

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:28

een voorlichtingscampagne is niet zo'n gek idee..heel veel kinderen en volwassenen die op de manege komen weten niet dat de pony's en paarden daar nooit op de wei komen en soms wel 3 of 4 uur per dag in de les moeten lopen, dan heb ik het nog niet over gestald staan in stands wat nog steeds voorkomt in 2010. Dan kan men een manege kiezen waar ze beter voor de paarden zorgen.Als mensen beter geinformeerd zijn krijg je meer sociale controle. En ik verbaas me nog steeds over mensen met een eigen paard die ze al jaren hebben, en geen idee hebben wat dat dier eigenlijk allemaal nodig heeft, dan bedoel ik..aandacht,goede voeding,huisvesting enz.. gooien hem op een manege of pensionstal en kijken er niet meer naar om. Blijf zelf ook even nadenken.De verantwoordelijkheid ligt toch altijd bij de eigenaar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:29

Lang leve de bureaucratie.
Of dat een samenleving beter maakt voor mens en dier????
Hoezo zouden deze regels alleen voor paarden moeten gelden, en niet voor katten, honden, slangen, hamsters, etc, etc.?
en
Zoals hier al blijkt op bokt..... 3 paardenmensen = 4 meningen. En vaak ook nog tegengesteld in opvatting.

Dit is emo-politiek, als je het mij vraagt.

Ik denk dat het veel belangrijker is dat mensen naar elkaar omkijken. En zo dus ook naar elkaars dieren.
Maak de samenleving weer een stuk menselijker in plaats van een samenleving van wetten en angstpraterij. We hebben zó veel wat wel goed gaat.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:30

Ik refereer als grap naar jouw laatste zin dat jij je paard wil laten staan.... :O
Je schrijft het zelf !
Die van mij komt ook gewoon buiten, ook als het sneeuwt of glad is, zie foto's in mijn profiel. :o
Marnixx schreef:
Marnixx schreef:
Opzich prima er zijn genoeg paarden die niet fair behandeld worden!
Maar 4 uur buiten elke dag... Ehh is in de winter met meters sneeuw nogal lastig.
Ik laat mijn paard liever staan dan dat hij zijn benen breekt met dit gladde weer!

L*lkoek.... winterbeslag of het beslag eraf en gewoon naar buiten.
Bij ons gaan ze er alle 20 iedere dag uit... geen probleem.[/quote]

Zolang het te doen ik prima.. Als het terrein naar het land toe net een ijsbaan is begin ik er niet aan![/quote]
Laatst bijgewerkt door VDB op 14-12-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

VisibreTeam schreef:
Nou DB, ik heb ze al vaak zat gebeld zien worden, inspecteren en de zoveelste waarschuwing zien geven, er werd niks gedaan en alleen gewaarschuwd, 4 jaar achter elkaar en die paarden stonden nog steeds in de zooi en er ging er nog wel eens eentje dood om 'onverklaarbare' reden...

Dan moet je je boosheid richten naar de regering.... dierenwelzijn heeft weinig relevantie.
De DB moet bestaan van giften, en heeft tegelijkertijd ook nog eens erg weinig bevoegdheden omdat de regering de wetgeving niet wil aanpassen.
Voor de wet is een paard namelijk nog steeds een 'voorwerp/ ding' en heeft het net zoveel rechten als een fiets.
Op die manier komen we natuurlijk geen stap verder.

Maar zoals ik hier op Bokt ook lees maakt niemand zich liever hard voor paarden en gaan ze alleen zitten neuzelen dat het allemaal niet goed is.

Geef zelf allemaal eens aan wat dan een echt goed werkend alternatief zou kunnen zijn?

djuulsie

liess1 schreef:
een voorlichtingscampagne is niet zo'n gek idee..heel veel kinderen en volwassenen die op de manege komen weten niet dat de pony's en paarden daar nooit op de wei komen en soms wel 3 of 4 uur per dag in de les moeten lopen, dan heb ik het nog niet over gestald staan in stands wat nog steeds voorkomt in 2010. Dan kan men een manege kiezen waar ze beter voor de paarden zorgen.Als mensen beter geinformeerd zijn krijg je meer sociale controle. En ik verbaas me nog steeds over mensen met een eigen paard die ze al jaren hebben, en geen idee hebben wat dat dier eigenlijk allemaal nodig heeft, dan bedoel ik..aandacht,goede voeding,huisvesting enz.. gooien hem op een manege of pensionstal en kijken er niet meer naar om. Blijf zelf ook even nadenken.De verantwoordelijkheid ligt toch altijd bij de eigenaar.

_/-\o_

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:31

lijkt me daarom ook een goed idee om voorlichtingen/cursussen aan te bieden (bijv. bij manege's en pensionstallingen) namens de DB? zodat de mensen die een paard overwegen/hebben/willen goed geinformeerd worden.

NikkivanOlst

Die van mij komen ook altijd buiten, pas was de bak 1 ijsbaan, maar mijn paarden zijn aardig goed ter been en weten precies wat ze wel en niet kunnen buiten, en ze staan niet op ijzers.

Anoniem

Ik vind het erg goed om te horen dat de Db eindelijk met iets komt waar ze dan ook echt iets mee willen. Ok het is nog maar een concept-plan als ik het zo hoor, maar het is tenminste iets.
Ik vind dat er altijd 2 verantwoordelijken zijn de paardeneigenaar en de eigenaar van een erf waar het paard verblijft.
Eigenaar van paard: ik vind persoonlijk dat ALS je dan kiest om een paard te kopen je al minstens een aantal jaar in de paarden hebt meegedraaid, hetzij met een verzorgpony, hetzij op een paardenbedrijf. Zodat je oprecht voor je dier kunt zorgen en dus ook bijvoobeeld kunt herkennen dat een paard koliek heeft.
Maar dat je in ieder geval de basisdingen (wat een eet een paard, wat voor weide *omheining, weidegenoten,vette gras etc* moet een paard in staan en voor hoelang op een dag, moet een shetlander ook een schuilstal, hoevaak moet een hoefsmid komen, hoevaak moet je een ontworming geven, moet een paard ingeënt worden, kan een paard alleen staan, wat is een veilige huisvesting voor een paard, wat heeft hij minimaal nodig in zijn stal en hoe groot moet de stal zijn.
Dit zijn dingen die ik in de praktijk wel erg vaak mis bij paardeneigenaren. Die zijn dan te trots om toe te geven dat ze het eigenlijk niet overzien, en hun paard moet er dan onder lijden.
Staleigenaar: Als een pensionklant bij je komt en JIJ biedt dan ruimte aan voor het houden van een paard:
Is er genoeg weidegang voor alle paarden (de een vind bijv dat zolang er gras is, er genoeg wei is, en de ander vind de afmeting erg belangrijk *ik vind dat het fijn is als een paard wel het gehele seizoen wat te snabbelen heeft, maar er hoeft niet teveel gras te staan, als er maar een fijne afmeting is dat de paarden ook een sprintje kunnen trekken als ze daar behoefte aan hebben*
Is de omheining wel veilig genoeg, hebben de paarden ten alle tijde toegang tot vers water, hoeveel, hoevaak, en van wat voer je buitenpaarden bij ( winter), hoeveel, hoevaak en van wat voer je een binnenpaard bij, hoelang moeten paarden buiten staan, wat is een minimale afmeting van een stal, hoelang mogen paarden max op stal staan, wat heeft een paard nodig op stal (schoon, droog bodembedekking, vers water en wat te snabbelen) wat doe ik in de winter als het dreigt te vriezen (op tijd de bak/paddoc/buitenverblijf, gladtrekken zodat ze met vriesperiode toch buiten kunnen staan.) Wanneer bel je een dierenarts, Kan een paard alleen staan, etc etc..

Nou jullie begrijpen wel waar ik heen wil denk ik.
Ik vind dat de Db al goed bezig is, en dat de verantwoordelijkheid toch aan 2 kanten snijd, want 80% van de paardenhouders hebben de paarden in pension bij een ander. Dus jij als paardeneigenaar moet kunnen toetsen of niet alleen jij het naar je zin gaat hebben met faciliteiten zoals een stapmolen, binnenbak en een wc, maar dat zeker jouw paard er goed terecht komt en van al zijn/haar basis gemakken in ieder geval wordt voorzien.
En voor de staleigenaar geldt, als je het minimale niet kunt bieden, dan moet je ophouden met het aanbieden van ruimte, want dan is het misbruiken maken van.. OF je moet ervoor zorgen dat je het minimale wel te bieden hebt en alle extra's is dan mooi meegenomen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:32

senna21 schreef:
Lang leve de bureaucratie.
Of dat een samenleving beter maakt voor mens en dier????
Hoezo zouden deze regels alleen voor paarden moeten gelden, en niet voor katten, honden, slangen, hamsters, etc, etc.?
en
Zoals hier al blijkt op bokt..... 3 paardenmensen = 4 meningen. En vaak ook nog tegengesteld in opvatting.

Dit is emo-politiek, als je het mij vraagt.

Ik denk dat het veel belangrijker is dat mensen naar elkaar omkijken. En zo dus ook naar elkaars dieren.
Maak de samenleving weer een stuk menselijker in plaats van een samenleving van wetten en angstpraterij. We hebben zó veel wat wel goed gaat.

De meeste Bokkers voelen nattigheid lijkt het.....

Ragdollcat

Ergens is het wel goed, dat er nu iets aan gedaan wordt, over dat er veel paarden staan te verpieteren in een kleine paddock en of stal, ze horen ook eigenlijk lekker in een groep op het land zomers, maar dat gaat nou niet altijd goed als het hier om paarden gaan die niet sociaal samen kan en of waar een paddock te klein is om te kunnen ravotten met een ander paard.

Maar het is inderdaad veel zeg dat er paarden zijn die staan te verpieteren.

Diploma, dat vind ik weer overdreven, Misschien dat het wel een idee is om een soort van diploma bij een ruiterbewijs te zetten als je een ruiterbewijs wilt gaan halen dat daaraan gekoppeld.

Maar dat geeft nog geen garantie dat er goed voor dieren gezorgd en of dat ze juist gehuisvest worden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-12-10 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Ik denk dat ik me wel hard maak voor paarden Ninx.
Maar, ik heb geen zin in heel dat 'haal je diploma voor je een paard mag' gebeuren, of 'zet je paard op stal anders is het te koud buiten' of 'je paard moet een bepaald aantal uur naar buiten' etc.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:33

Ninx schreef:
Ik ben bang dat het dit keer iets anders zal lopen.

Dit is niet alleen onderwerp van discussie bij de DB.

Niemand lijkt zich te realiseren dat paardrijdend NL slechts een microscopisch onderdeel van de totale bevolking is.
Wanneer het overgrote deel (dus de NIET paardrijdende NL'er) het esthetisch niet langer vind kunnen om paarden op deze wijze te houden en te benutten voor competitieve doeleinden, is het gedaan met de paardensport.
Dat is geen loos dreigement.
De publieke opinie is doet terzake, en kan ervoor zorgen dat subiet de stekker uit de sport gaat....

Paardrijdend NL moet dus zichzelf gaan reguleren dat wordt ook geprobeerd... maar dat lijkt niet te werken.
Fijn dat de DB dus iets doet!

Juist. De Arena's bij spring en dressuur wedstrijden hebben nog nooit zo volgezeten, en de reden dat mensen de DB bellen is dat ze het zielig vinden als ze een shetlander zonder deken buiten in de kou zien staan. Niet omdat er een paard met deken 24 uur op stal staat.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:34

Citaat:
Juist. De Arena's bij spring en dressuur wedstrijden hebben nog nooit zo volgezeten, en de reden dat mensen de DB bellen is dat ze het zielig vinden als ze een shetlander zonder deken buiten in de kou zien staan. Niet omdat er een paard met deken 24 uur op stal staat.

kun je nagaan wat voor ''paardenmensen'' we tegenwoordig hebben ;(

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:37

Mhh triest dit weer.....een paard houden wordt over een paar jaar een onmogelijke zaak financieel en wettelijk gezien....LANG LEVEN DE SLAGERS...DIE GAAN TOP TIJDEN TEGEMOET. Ook maneges en andere bedrijven die iets met paarden doen kunnen opdoeken.

Worden de paarden straks net als honden aan een boom gebonden omdat de mensen er geen raad meer mee weten.

GOED werk dierenbescherming......ZIEK zijn ze.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:38

Ninx schreef:
De meeste Bokkers voelen nattigheid lijkt het.....

Het heeft niks met nattigheid voelen te maken... Bij mij in elk geval niet... mijn paard komt minstens 3u buiten per dag met andere paarden, komt elke keer thuis in een schone box, onbeperkt hooi en 3x per dag voer. daarnaast nog rijden/wandelen of wat dan ook...

zo'n diploma gaat toch de rotte appels er niet tussen uit pikken! laat de DB eerst eens zorgen dat ze meer te zeggen hebben en meer actie kunnen ondernemen

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:40

Ninx schreef:
Er wordt dan ook geproken over een minimum aantal uren dat een paard naar buiten moet, en dat is een reëel en haalbaar aantal uren.
Wie dat niet kan of wil bieden doet er sowieso goed aan om te kijken naar een andere dagbesteding.
Ik neem aan dat niemand jou hoeft uit te leggen dat een ziek of kreupel paard dat echt rust moet houden, gewoon die rust moet krijgen...

De grens wordt bepaald door mensen die kundig zijn. Een orgaan als de DB laat zich goed informeren en verzint niet zomaar iets.
Een paar gemene delers zijn er wel:
- ieder paard moet contact kunnen maken met soortgenoten.
- ieder paard dient een aantal uren vrije uitloop te hebben.
- ieder paard moet droog kunnen liggen.
Zo kan ik nog wel wat verzinnen.... maar dit is het meest relevant.

Bij mij is iedereen welkom, bij alle mensen die ik ken ook.... de DB mag altijd op de koffie komen, ik denk dat ze erg tevreden zullen zijn.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Mensen die roepen dat ze daar geen tijd voor hebben, moeten dus geen paard houden. Mensen die daar geen geld voor hebben, moeten dus geen paard houden. Mensen die roepen dat ze geen mogelijkheid hebben om er een ander paard bij te zetten, moeten dus geen paard houden.

Tegenwoordig heeft iedereen alleen maar rechten en vooral geen plichten. Als je niet de mogelijkheden, het geld of de tijd hebt om op een goede manier een paard te houden, dan heb je dus geen recht op een paard.