besita schreef:dat zegt genoeg ..
Nochtans als die terug komen ga je met die 5000 euro die ergens genoemd werd, niet toekomen om er eentje te kopen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liljebo schreef:Maar ik ben 50, heb geen beste rug meer (door een ongeluk met een paard) en geen ambities in wedstrijdsport. Alles wat ik wil is een gezond paard die niet van iedere scheefliggende kiezel schrikt, waarmee ik onbekommerd met echtgenoot door de bossen kan zwerven en uiteindelijk misschien zelfs meerdaagse tochten mee kan maken.
Een gezond paard.
En laat daar in deze tijd van paardenoverschot niet aan te komen zijn
En ik ben echt niet de enige met dat probleem.
Citaat:Dat scenario zie je op bokt weleens langs komen: setjestics, alles moet kleurgecoordineerd, persoon in kwestie koopverslaafd aan paardenspullen, maar lessen of training voor hun paard gaat niet gebeuren want daar is geen geld voor of ze hebben het er niet voor over, want uitgaan kunnen ze wel, er moet een blackberry komen en UGGS, en Ray Ban zonnebrillen want anders draai je niet mee op school.
Cassidy schreef:Dus ik moet aan kunnen tonen - als ik een veulen fok voor mezelf en geen ruimte heb om het zelf op te fokken dus dat uit handen geef - dat ik financieel in staat ben om het in de opfok te geven? Wat een onzin. Wat ik aan geld op mijn bankrekening heb staan is geen garantie dat ik dat geld ook aan de verzorging, opleiding, training van een paard uit ga geven.
Luckystory schreef:Mijn vraag blijft dezelfde. Waarom zou dat type van fokkerij meer bestaansrecht hebben dan het fokken van bruikbare kruisingen?
De openingspost over de quota komt trouwens uit Gazet van Antwerpen, ik neem aan dat de Belgische stamboeken dan ook behoorlijk relevant zijn?
besita schreef:aan 750 per jaar zal je toch heel goed moeten zoeken die vind je niet in elk dorp ..en dan zit de hoefsmid en de Da zeker niet inbegrepen ..denk dat " De Burd " met 900 oid één van de goedkoopste is ..dus ik zit met mijn gemiddelde van 100 per maand zeker niet zo veraf
besita schreef:Liljebo het staat op Mp en kapaza boordevol met dat paarden ..maar er is een hele lijst wat de koper erbij wil ..kleurtje , leeftijd geslacht lief mooi en weinig kosten
Lusitana schreef:De dravers en renpaarden zijn gefokt voor een tak van sport die alles met weddenschappen te maken hebben en niks met een ruiter.
De afdankers daarvan, de paarden die de snelheid niet halen, gingen vroeger naar de slager (nog steeds een redelijk percentage), maar mensen voelen zich dus geroepen om die te redden en dus is er een levendige markt in dravers ontstaan. De renpaarden zijn minder populair.
Dravers zijn overigens gewoonlijk géén schrikachtige hete paarden, maar juist zeer koelbloedig en mak. Er bestaan bij de niet kenners en verkeerd beeld. Daarbij kun je ze ook nog niet over een kam scheren alleen omdat ze voor een soort sport gefokt worden. Er bestaan verschillende rassen en kruisingen daartussen.
Maar goed, wat ik zeggen wil, het feit dat men liever niet paarden naar de slager ziet gaan, helpt ook niet.
liljebo schreef:Afval uit de sport dus.
sarabande schreef:Nou ik zou zeggen ga eens op de paardenmarkten kijken.
De markt bepaald de waarde en een vage kruising kan je nauwelijks kwijt, of voor heel weinig en je mag je afvragen wat voor toekomst die dan weer krijgt.
besita schreef:je haalt ocharme een voorbeeldje van 2 stalgenootjes aan ..en wat te denken van de honderden opfokbedrijven die niet aan die prijs kunnen ..
Luckystory schreef:besita schreef:je haalt ocharme een voorbeeldje van 2 stalgenootjes aan ..en wat te denken van de honderden opfokbedrijven die niet aan die prijs kunnen ..
Euhm, het bedrijf waar ik het over heb heeft meer dan 100 paarden.
Ik ken alleen de prijs omdat die paarden van mijn stalgenoten daar toevallig ingschaard zijn.
Luckystory schreef:Maar dan komt het lot zich moeien en krijgt dat leuke fijn gefokte paard een mankement. Artrose ofzo.
Zulke dingen kan je nu eenmaal niet voorzien.
Einde sportcarrière. De ruiter heeft natuurlijk wel behoorlijk wat tijd en geld in dit paard geïnvesteerd en wil nog steeds wedstrijden rijden.
besita schreef:zeg ik toch ..je haalt één vb aan van een opfokbedrijf met 100 paarden die het blijkbaar aan die prijs doen ..tov van honderden die het niet aan die prijs kunnen doen ..maar goed blijft me wel een raadsel hoe je winst kan hebben aan 62.5 € /maand om een jong paard op te fokken
sarabande schreef:Dat proberen we wel te voorzien, dat is ons beleid en daarom fokken we nu met merries die op dat soort zaken gekeurd zijn en een predicaat hebben en zelf ook ook uit dergelijke merries komen. En dat niet alleen we testen ze ook op karakter en in de sport, pas daarna zijn ze goed genoeg als fokmerries.
Dus dat hypothetische hengstje komt niet uit zon moeder met die kwaal. Het moge duidelijk zijn dat daar een prijskaartje aan hangt, want wij fokkers hebben daar flink voor geïnvesteerd