"Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:51

besita schreef:
dat zegt genoeg ..

Nochtans als die terug komen ga je met die 5000 euro die ergens genoemd werd, niet toekomen om er eentje te kopen. :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:52

liljebo schreef:
Maar ik ben 50, heb geen beste rug meer (door een ongeluk met een paard) en geen ambities in wedstrijdsport. Alles wat ik wil is een gezond paard die niet van iedere scheefliggende kiezel schrikt, waarmee ik onbekommerd met echtgenoot door de bossen kan zwerven en uiteindelijk misschien zelfs meerdaagse tochten mee kan maken.
Een gezond paard.
En laat daar in deze tijd van paardenoverschot niet aan te komen zijn

En ik ben echt niet de enige met dat probleem.

Daarom komen ze nu hier (in Portugal) kijken voor paarden. Het stamboek hier wil vooral een mak, comfortabel paard...

De invoer van paarden ligt niet stil ondanks het overschot in Nederland.
Dat is het beste bewijs dat het overschot werkelijk gewoon vooral onbruikbare of onbetrouwbare paarden zijn. Die gewoon naar de slager hadden moeten gaan. Maar er zijn teveel mensen die dat zielig vinden en zich geroepen voelen paarden van de slacht te redden, dus blijven ze bestaan en soms wordt er ook nog mee gefokt.

De dravers en renpaarden zijn gefokt voor een tak van sport die alles met weddenschappen te maken hebben en niks met een ruiter.
De afdankers daarvan, de paarden die de snelheid niet halen, gingen vroeger naar de slager (nog steeds een redelijk percentage), maar mensen voelen zich dus geroepen om die te redden en dus is er een levendige markt in dravers ontstaan. De renpaarden zijn minder populair.
Dravers zijn overigens gewoonlijk géén schrikachtige hete paarden, maar juist zeer koelbloedig en mak. Er bestaan bij de niet kenners en verkeerd beeld. Daarbij kun je ze ook nog niet over een kam scheren alleen omdat ze voor een soort sport gefokt worden. Er bestaan verschillende rassen en kruisingen daartussen.

Maar goed, wat ik zeggen wil, het feit dat men liever niet paarden naar de slager ziet gaan, helpt ook niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:53

Citaat:
Dat scenario zie je op bokt weleens langs komen: setjestics, alles moet kleurgecoordineerd, persoon in kwestie koopverslaafd aan paardenspullen, maar lessen of training voor hun paard gaat niet gebeuren want daar is geen geld voor of ze hebben het er niet voor over, want uitgaan kunnen ze wel, er moet een blackberry komen en UGGS, en Ray Ban zonnebrillen want anders draai je niet mee op school.

Ik zie hier geen relatie tot de OP
Laatst bijgewerkt door sarabande op 08-12-10 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:53

Cassidy schreef:
Dus ik moet aan kunnen tonen - als ik een veulen fok voor mezelf en geen ruimte heb om het zelf op te fokken dus dat uit handen geef - dat ik financieel in staat ben om het in de opfok te geven? Wat een onzin. Wat ik aan geld op mijn bankrekening heb staan is geen garantie dat ik dat geld ook aan de verzorging, opleiding, training van een paard uit ga geven.

in mijn ogen wel !! En het gaat om basisbehoeften ...( eten drinken en schuilplaats ) niet om opleiding training of setjes drang :+

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:55

Luckystory schreef:
besita schreef:
dat zegt genoeg ..

Nochtans als die terug komen ga je met die 5000 euro die ergens genoemd werd, niet toekomen om er eentje te kopen. :+

tja ..weer zo'n stal met alleen maar "cracks "

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:57

Luckystory schreef:
Mijn vraag blijft dezelfde. Waarom zou dat type van fokkerij meer bestaansrecht hebben dan het fokken van bruikbare kruisingen?

De openingspost over de quota komt trouwens uit Gazet van Antwerpen, ik neem aan dat de Belgische stamboeken dan ook behoorlijk relevant zijn? :+

Nou ik zou zeggen ga eens op de paardenmarkten kijken.
De markt bepaald de waarde en een vage kruising kan je nauwelijks kwijt, of voor heel weinig en je mag je afvragen wat voor toekomst die dan weer krijgt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:00

besita schreef:
aan 750 per jaar zal je toch heel goed moeten zoeken die vind je niet in elk dorp ..en dan zit de hoefsmid en de Da zeker niet inbegrepen ..denk dat " De Burd " met 900 oid één van de goedkoopste is ..dus ik zit met mijn gemiddelde van 100 per maand zeker niet zo veraf

Ik ben nochtans behoorlijk zeker van dat bedrag.
2 van mijn stalgenoten hebben daar een 2,5 jarige lopen dus ik weet wat die betalen. (Prijs verschilt trouwens wel enigszins qua leeftijd)
Beide paarden zijn overgings wel daar aangekocht. (Het ene als veulen van 1 week, het andere recent.) En de stal is niet commercieel bekend als 'opfok'. Maar wees maar zeker dat ze daar ook hun broek niet gaan scheuren.
Als je grasland en akkerland in eigen beheer hebt, maakt de ruwvoederprijs overgings niet echt uit.
Hoogstens misschien de olieprijzen en graanprijzen beïnvloeden dan de kosten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:00

besita schreef:
Liljebo het staat op Mp en kapaza boordevol met dat paarden ..maar er is een hele lijst wat de koper erbij wil ..kleurtje , leeftijd geslacht lief mooi en weinig kosten

Nu woon ik in zweden, en als je een eerste blik op de grootste zweedse advertenties kijkt, lijkt dat ook vol te staan met dergelijke paarden. Totdat je er werkelijk een zoekt.

Twee jaar geleden ben ik mijn zoektocht begonnen. In die tijd honderden paarden gekeken. Minstens 90% bleek afgedankt uit de sport, had gebreken of was onhandelbaar. Ondertussen heb ik hier 1 jaar een paard gehad lopen waarmee ik ben besodemieterd en zit ik nu weer met een braaf gezond goedkeurd paard wat toch niet zo gezond blijkt omdat er te jong te veel van is gevergd (de ouders deden het tenslotte zo goed)
Momenteel durf ik niet eens meer te kopen.

Gesprekken met andere mensen in dezelfde situatie levert exact hetzelfde op. Er is een enorm overschot aan paarden, maar geloof maar gerust dat er maar verdraaid weinig gezonde exemplaren tussen lopen (psychisch en lichamelijk) En net als ik, stellen ook de andere mensen geen eisen mbt kleur, geslacht ed. Wel mbt leeftijd want ik wil ook niet een van de vele achttienjarige knollen die de deur uit moeten omdat baasje een jong paard wil en niet wil opdraaien voor de kosten die onvermijdelijk zijn als een paard ouder wordt (zijn dan overigens ook nog meestal ex sportpaarden)

Overigens.. voordat mijn huidige paard geheel onterecht werd goedgekeurd heb ik er nog vier andere laten keuren, die alle vier werden afgekeurd.

Ik heb, net als velen hier, advertenties geplaatst destijds met de vraag naar een gezond, stabiel, en rustig paard, bedoelt voor recreatiedoeleinden.
Ik kreeg enorm veel reacties. Stuk voor stuk sportpaarden die door gebrek of leeftijd niet meer in konden worden gezet in de wedstrijden, maar 'volgens de dierenarts' nog prima geschikt waren voor bosritten.
Hier en daar zat er ook nog een exemplaar bij wat niet te hanteren was.

Toen ik zo'n tien jaar geleden in nederland met mijn zus een eenvoudig moeder/dochter paard zocht, hebben we maandenlang paarden bekeken en kregen we minstens net zo veel zooi aangeboden

Afval uit de sport dus.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:02

besita schreef:
tja ..weer zo'n stal met alleen maar "cracks "

Geen idee. Ik heb niks met springpaarden. :+
Maar de naam van de stal is al de helft van de prijs, vermoed ik.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:05

je haalt ocharme een voorbeeldje van 2 stalgenootjes aan ..en wat te denken van de honderden opfokbedrijven die niet aan die prijs kunnen ..
heb je al ooit eens brok aangekocht , hooi en stro laten binnekomen ..de water en elektra factuur van een stal betaald ..ik weet wat ik heb aan kosten voor een tiental jonge paarden aan huis ..degene die er honderd opfokken zullen waarschijnlijk een betere prijs kunnen afspreken voor krachtvoer een ruwvoer maar aan de helft van de prijs lijkt me sterk ..en wat ze winnen aan goedkoper uit zijn daar hebben hun dan personeel voor nodig en die zijn helaas ook niet gratis ..zelfs die van het oostblok niet :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:07

Lusitana schreef:
De dravers en renpaarden zijn gefokt voor een tak van sport die alles met weddenschappen te maken hebben en niks met een ruiter.
De afdankers daarvan, de paarden die de snelheid niet halen, gingen vroeger naar de slager (nog steeds een redelijk percentage), maar mensen voelen zich dus geroepen om die te redden en dus is er een levendige markt in dravers ontstaan. De renpaarden zijn minder populair.
Dravers zijn overigens gewoonlijk géén schrikachtige hete paarden, maar juist zeer koelbloedig en mak. Er bestaan bij de niet kenners en verkeerd beeld. Daarbij kun je ze ook nog niet over een kam scheren alleen omdat ze voor een soort sport gefokt worden. Er bestaan verschillende rassen en kruisingen daartussen.

Maar goed, wat ik zeggen wil, het feit dat men liever niet paarden naar de slager ziet gaan, helpt ook niet.

Even hier op inhaken. Er zijn zeer zeker fijne dravers, maar er zijn ook een behoorlijk aantal exemplaren met een zeer moeilijk karakter zoals nakomelingen van Nevele Pride en Wall Street Bankers. Alleen die laatste heeft al zo'n 397 nakomelingen, die vlgs de kenners het zeer moeilijke karakter van de hengst vererven. Hoeveel van deze nakomelingen zullen werkelijk in de top verschijnen?
Waar blijft de rest?

Dat dravers gemakkelijk in verkeerde handen komen klopt. Komt omdat er een enorm overschot is en ze voor een habbekrats worden verkocht. Dus is de grens tot aankoop laag. Dus komen ze terecht bij mensen die niets van de nodige omscholing af weten, er zo opkruipen, niet zien als het paard stikt van de rugpijn en geen medische onkosten willen te maken.
Zo krijg je dus die talloze wisselbokalen met gebreken die zelfs voor niets worden weggegeven.

Overigens is slechts een klein deel van de dravers werkelijk geschikt als rijpaard mbt de bouw. Is een keer een onderzoek met dierenartsen van geweest. Dat verklaart ook al een deel van de (gezondheids)problemen bij de overvolle draversmarkt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:16

liljebo schreef:
Afval uit de sport dus.

En het ergste is, dat er van die sportpaarden zo vroeg zo veel gevraagd wordt, dat ze dan ook allerlei kwalen vertonen die ze niet gehad hadden hoeven hebben als ze gewoon later en langzamer waren geintroduceerd in de sport. Want het feit dat een paard aan (top) sport heeft gedaan hoeft natuurlijk niet per definitie te betekenen dat het een verslechterd paard is. (Ik ken bv zelf een Ierse Volbloed -ex renpaard en point-to-pointer- van ruim over de twintig die nog 100% in orde is en dagelijks gebrukkt wordt voor toch wel zware ritten in de bergen en kan nog wel wat voorbeelden noemen).
Maar men moet natuurlijk niet beginnen met fokken met paarden waarbij men fouten vergeeft in de skelet en karakter onder het mom dat de veulens heus wel gaan presteren omdat hij/zij zo mooi bergopwaarts gebouwd is en zulke spectaculaire gangen heeft.

Wat de dravers betreft. Uiteraard zul je daar ook moeilijker tussen vinden, ik geef ook duidelijk aan dat ze niet over een kam geschoren kunnen worden.

Het belangrijkste om te beseffen is echter dat ze niet bestaan voor ruiters.
Dat de markt er voor is ontstaan doordat men ze wil redden van de slacht.
Dat staat dus los van de rijpaarden fokkerij en markt.
Dat wilde ik even aangeven.
Dat men tegenwoordig met dravers gaat fokken met gebruik van ander soortige hengsten om rijpaarden te krijgen is weer een ander punt waar ik nog geen mening over gevormd heb. Tenslotte zijn in Engeland zo de beste jachtpaarden en hacks verkregen. (Maar dan niet met dravers maar Engels Volbloeds, maar het idee is hetzelfde).

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:20

sarabande schreef:
Nou ik zou zeggen ga eens op de paardenmarkten kijken.
De markt bepaald de waarde en een vage kruising kan je nauwelijks kwijt, of voor heel weinig en je mag je afvragen wat voor toekomst die dan weer krijgt.

Ik denk dat de paardenslachterijen hun aandeel 'sportpaarden' anders ook wel te zien krijgen.
Wat liljebo schrijft, illustreert dat ook maar weer eens.

Je kan als gepassioneerde hobbyfokker wel zorgvuldig een leuk sportpaard fokken.
Maar die kan net zo goed eindigen als wat jij een vage kruising noemt.

Stel, jij fokt een mooi hengstveulentje. (hypothetisch voorbeeld hé, niet persoonlijk oppakken aub :+ )
Je doet alles even overwogen en zorgvuldig als je anders doet.
Leuk, chique beestje maar hengst en voor jou niet interessant om aan te houden.
Dus je fokt dat diertje enkele jaren op, laat hem inrijden en verkoopt hem als jong sportpaard aan een ambitieuze jonge en niet onvermogende ruiter die er de wedstrijden mee in wil.
Jij krijgt er de prijs voor die je in gedachten had en de amazone heeft haar toekomstige wedstrijdtopper.
So far so good? Iedereen gelukkig en paardje staat goed.
De ruiter rijdt er enkele jaren wedstrijden mee, niet zonder succes en het paard haalt een behoorlijke classering.
Maar dan komt het lot zich moeien en krijgt dat leuke fijn gefokte paard een mankement. Artrose ofzo.
Zulke dingen kan je nu eenmaal niet voorzien.
Einde sportcarrière. De ruiter heeft natuurlijk wel behoorlijk wat tijd en geld in dit paard geïnvesteerd en wil nog steeds wedstrijden rijden. Paardlief moet dus weg en liefst recupereert de ruiter nog iets om al een deel van de aankoop van een nieuw paard te bekostigen. Dus wat doet hij, hij verkoopt het dier als leerpaard/recreatiepaard. Het papier en dergelijke is plotseling van veel minder belang en de prijs een stuk lager. De ruiter zal waarschijnlijk nog wel de moeite doen om een goede thuis te zoeken.
Maar eigenlijk heb je dat allemaal niet in de hand.
De kans dat jouw zorgvuldig gefokte sportpaard op marktplaats terechtkomt tegen een spotprijs is echt niet uitgesloten.
Ik wil ze alleszins niet te eten geven, de afgedankte sportpaarden met mooi papier...
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 08-12-10 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:21

besita schreef:
je haalt ocharme een voorbeeldje van 2 stalgenootjes aan ..en wat te denken van de honderden opfokbedrijven die niet aan die prijs kunnen ..

Euhm, het bedrijf waar ik het over heb heeft meer dan 100 paarden.
Ik ken alleen de prijs omdat die paarden van mijn stalgenoten daar toevallig ingschaard zijn. ;)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:22

ik snap echt niet wat deze laatste posten met de openingsposten te doen hebben ..
het gaat er toch niet om over karakters van sportpaarden en dravers ?????

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:22

Lusitana schreef:
Tenslotte zijn in Engeland zo de beste jachtpaarden en hacks verkregen. (Maar dan niet met dravers maar Engels Volbloeds, maar het idee is hetzelfde).

Ik denk dat bouw en beweging van Volbloed en draver versus gebruik voor de zadelsport niet te vergelijken is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:25

Luckystory schreef:
besita schreef:

Euhm, het bedrijf waar ik het over heb heeft meer dan 100 paarden.
Ik ken alleen de prijs omdat die paarden van mijn stalgenoten daar toevallig ingschaard zijn. ;)

zeg ik toch ..je haalt één vb aan van een opfokbedrijf met 100 paarden die het blijkbaar aan die prijs doen ..tov van honderden die het niet aan die prijs kunnen doen ..maar goed blijft me wel een raadsel hoe je winst kan hebben aan 62.5 € /maand om een jong paard op te fokken

besita

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:26

daar kan ik niet eens een hond voor onderhouden

sarabande

Luckystory schreef:
Maar dan komt het lot zich moeien en krijgt dat leuke fijn gefokte paard een mankement. Artrose ofzo.
Zulke dingen kan je nu eenmaal niet voorzien.
Einde sportcarrière. De ruiter heeft natuurlijk wel behoorlijk wat tijd en geld in dit paard geïnvesteerd en wil nog steeds wedstrijden rijden.

Dat proberen we wel te voorzien, dat is ons beleid en daarom fokken we nu met merries die op dat soort zaken gekeurd zijn en een predicaat hebben en zelf ook ook uit dergelijke merries komen. En dat niet alleen we testen ze ook op karakter en in de sport, pas daarna zijn ze goed genoeg als fokmerries.
Dus dat hypothetische hengstje komt niet uit zon moeder met die kwaal. Het moge duidelijk zijn dat daar een prijskaartje aan hangt, want wij fokkers hebben daar flink voor geïnvesteerd

sarabande

besita schreef:
daar kan ik niet eens een hond voor onderhouden

Nou ja een Jack kan ik daar voor voeren :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:31

besita schreef:
zeg ik toch ..je haalt één vb aan van een opfokbedrijf met 100 paarden die het blijkbaar aan die prijs doen ..tov van honderden die het niet aan die prijs kunnen doen ..maar goed blijft me wel een raadsel hoe je winst kan hebben aan 62.5 € /maand om een jong paard op te fokken

Goh, eigenlijk zijn wij zelf ook niet meer kwijt aan elk van onze paarden. :o (Uiteraard medisch gedoe etc. uitgesloten.)
Alleen degene die op pension staat, kost mij uiteraard meer.
Maar de rest is eigenlijk verwaarloosbaar qua onderhoudskosten.
En wij moeten dan nog weides huren, hooi inkopen tegen duurdere prijzen etc...
Als je de accomodatie hebt om alles 24/7 buiten te houden en alles in eigen beheer doet, kan je behoorlijk low-budget blijven.
Ik kan mij echt wel indenken dat het nog goedkoper kan als je de schaal vergroot.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:35

tja alles 24/7 buiten en een sneetje hooi erbij is voor mij geen hoogwaardige opfok sorry
ik moet ook alles kopen : brok stro en hooi tel daar je water en elektra bij de uren die je eraan werkt
weide huren , bemesten , kalken onkruidverdelen ..reparaties ed ..
nou echt als je het voor 62 € per paard kan doen gefeliciteerd ..en als je daar dan ook nog winst kan bij maken ..ben je top ..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:36

en voor de ene is 62.5 € per paard verwaarloosbaar voor de andere is dat al een hap uit het budget ..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:37

sarabande schreef:
Dat proberen we wel te voorzien, dat is ons beleid en daarom fokken we nu met merries die op dat soort zaken gekeurd zijn en een predicaat hebben en zelf ook ook uit dergelijke merries komen. En dat niet alleen we testen ze ook op karakter en in de sport, pas daarna zijn ze goed genoeg als fokmerries.
Dus dat hypothetische hengstje komt niet uit zon moeder met die kwaal. Het moge duidelijk zijn dat daar een prijskaartje aan hangt, want wij fokkers hebben daar flink voor geïnvesteerd

Fijn, dan worden dierenartsen en dierenklinieken binnenkort ook overbodig natuurlijk? :+

Dat geloof je toch zelf niet? Zelfs als je hier rondkijkt op bokt...
De topics over zeer geliefde en met zorg gefokte en gereden paarden die vroegtijdig aan hun einde komen omwille van chronische gebreken, schieten als worteltjes uit de grond.
Wat een eugenetisch idee. :roll:
Ik zal maar zwijgen over welke historische figuren er ook zulke ideeën op na hielden... Want dan heb ik een OW aan mijn broek. :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 14:38

@sarabande. Een (Ierse) hunter is half koudbloed. Ook niet echt een rijpaard... en toch een zeer succesvolle kruising, zelfs een ras geworden.
Wat ik zeg, ik heb nog geen mening erover gevormd, maar ik ken wel wat kruisingen die zeer goed gelukt zijn tussen dravers en Iberische paarden bv. De Iberische paarden met hun natuurlijke neiging tot verzameling en verheven gangen en korte ruggen, en zeer koelbloedige krakter, heffen tekortkomingen op rijpaard gebied op van de draver...

Vraag is in hoeverre je zo'n gok moet wagen. Nogmaals, ik heb er nog geen mening over.
Mijn eerste idee is altijd nog dat men niet moet fokken met paarden die feitelijk afdankers zijn.

@luckystory, de door jou genoemde artrose als oorzaak dat het paard moet stoppen met de sport is juist een kwaal die prima voorkomen kan worden door een paard niet te vroeg te intensief te gebruiken bv en niet te fokken met paarden die het hebben, want de aanleg ervoor lijkt erfelijk en zolang er geen zekerheid is moet je gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Hoefkatrol ontsteking is deels erfelijk maar soms ook een gevolg van verkeerd gebruik. OCD is vooral een moderne warmbloedpaard ziekte door wat lijkt de snelle groei en zo zijn er nog wel wat kwalen te vinden die meer te maken hebben met het verkeerde of te vroege gebruik dan het werkelijke basismateriaal.

Zelf ben ik van mening dat die paarden die niet meer in de sport kunnen presteren door een kwaal niet als recreatie paard verkocht moeten worden om hun leven te verlengen en er nog wat geld uit te halen, maar gewoon uit hun lijden moeten worden geholpen.
"Recreatie paard" mag niet gelijk staan aan "nergens anders goed meer voor".