Amazones gewond en paard dood op strand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pietershof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:29

Het verhaal van Woman2 heb ik ook zo gehoord gisteravond van de ouders van A. met haar gebroken sleutelbeen.
Ik weet alleen dat zij een zeer gevorderde ruiter was, die ook enige jaren eigen paarden heeft gehad. Ze woont notabene aan het stand onder aan de zeedijk en reed daar echt heel erg veel. In de afgelopen 10jr heb ik het gelukkig nooit meegemaakt en ik rij ook wekelijks op het strand.
Dit was met een manege paard, ze reed wekelijks les op de manege, kende het paard. Het paard leefde nog na de crash maar is ingeslapen vanwege de open botbreuk. Voor de Rendac is het paard verplaatst.
Drijfzand is niet te voorzien, heel onvoorspelbaar en onverwacht kan het zomaar ergens optreden (inderdaad nat zand, niet op het droge/mulle langs de duinen, maar daar rij/galloppeer je meestal niet omdat dat héél erg zwaar is).
Ik wil beide meiden heel veel sterkte toewensen, dit was een ongeluk waar niemand, maar dan ook echt niemand iets te verwijten valt. (overigens ook degene van het ongeluk zaterdag sterkte).

Browncoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:31

Er was daar een groep met 10 mensen, dus buiten de begeleidster om zijn er nog 9 anderen die hun woordje kunnen doen over wat er is gebeurd. En ik ga er vanuit dat als er iets is gebeurd wat niet door de bocht kan of wat er direct toe heeft geleid dat dit paard haar been heeft gebroken, dan komt dit echt wel boven water hoor.
Daarnaast denk ik dat verspreiden van indianenverhalen over maneges niet direct iets toevoegt aan het verhaal.
Laatst bijgewerkt door Browncoat op 22-11-10 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Pietershof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:32

Voor de mensen die de update van het artikel niet kunnen lezen:

'Het had een echte ramp kunnen worden'
Gepubliceerd op 22 november 2010, 17:29
Laatst bijgewerkt op 22 november 2010, 17:32
EGMOND -
'Het had een echte ramp kunnen worden'. Janet Castricum uit Egmond is beduusd en boos.

Zondag raakten twee amazones gewond en moest een paard worden afgemaakt nadat een groep ruiters op het strand van Egmond in drijfzand terecht was gekomen.

Het had veel erger kunnen aflopen, zegt Janet Castricum van Manege De Hoef, begeleidster van de groep. Maar, het ongeval tijdens de paardenrit was volgens haar ook te voorkomen geweest. De beschuldigende vinger wijst naar Rijkswaterstaat. ,,Er waren eerder in de week meldingen geweest van drijfzand. Ze hebben daar niets mee gedaan'', zegt de begeleidster.
Rijkswaterstaat is inmiddels een groot onderzoek begonnen naar de toedracht en de omstandigheden. Er wordt de laatste jaren bij Egmond gewerkt aan natuurlijke uitbreiding van het strand. Onderzocht wordt of de werkzaamheden iets te maken kunnen hebben met het ongeval.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:35

MarcoBorsato schreef:
Ik ga daar niet over uitweiden op internet ivm met mijn eigen veiligheid, maar de meeste paardeneigenaren uit de omgeving hier weten hoe de vork in de steel zit daar.

edit: Dwz hoe ze daar met paarden en klanten omgaan, wat er verder op het strand gebeurd is weet niemand...

Ik ben ook een paardeneigenaar uit die omgeving en deze opmerking slaat nergens op.
Het is een goedlopend bedrijf en de paarden staan er netjes bij. Dit heeft overigens niks met dit topic te maken want het had ook bij een prive stal kunnen gebeuren met een eigen paard.

Nolleke_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:47

Leren lezen? Kan ik goed genoeg ;)
Er stond tog dat er mensen waren die advies gaven? Nou daar luister ik dan naar ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:48

Nolleke_Love schreef:
Leren lezen? Kan ik goed genoeg ;)
Er stond tog dat er mensen waren die advies gaven? Nou daar luister ik dan naar ;)

In artikelen staann altijd wel wat fouten (neem nou de roddelbladen :+ )

Women2

Re: Amazones gewond en paard dood op strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:52

@ Nolleke_Love; Dan stond in de beginpost... Jou berichtje kwam pas na pagina 5. Waarop vermeld stond dat de ruiters geen advies in de wind geslagen hebben omdat er geen advies gegeven is.

En net wat Saffier zegt; geloof niet direct wat in een artikel in de krant staat en leer gewoon goed lezen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:53

Yellowcab schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ik ga daar niet over uitweiden op internet ivm met mijn eigen veiligheid, maar de meeste paardeneigenaren uit de omgeving hier weten hoe de vork in de steel zit daar.

edit: Dwz hoe ze daar met paarden en klanten omgaan, wat er verder op het strand gebeurd is weet niemand...

Ik ben ook een paardeneigenaar uit die omgeving en deze opmerking slaat nergens op.
Het is een goedlopend bedrijf en de paarden staan er netjes bij. Dit heeft overigens niks met dit topic te maken want het had ook bij een prive stal kunnen gebeuren met een eigen paard.

Verschil van mening dan maar

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:00

MarcoBorsato schreef:
Yellowcab schreef:

Verschil van mening dan maar

Volgens mij gaat daar het topic niet over, of de paarden er wel of niet netjes bij stonden :Y)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:01

Je hebt helemaal groot gelijk, ik hou er over op. Als mensen iets willen weten kunnen ze me PBen....

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:03

Het paard is trouwens Beppie, van manege de Hoef

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:05

paars schreef:
http://www.nhd.nl

Twee amazones werden gistermorgen van hun paard geworpen

Hierdoor klinkt het echt alsof de paarden de boosdoeners waren, het zijn echter hun 'domme' berijders. Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is voor de paarden, want de ene is dood en de ander zal ongetwijfeld een trauma hebben overgehouden.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:11

Ik denk dat jij heel erg op moet letten met wat je zegt Spekkiejnfu... Waag het niet nog een keer om de berijders DOM te noemen terwijl je niet eens de moeite hebt genomen om het topic te lezen!

Pietershof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:12

spekkiejnfu schreef:
paars schreef:
http://www.nhd.nl

Twee amazones werden gistermorgen van hun paard geworpen

Hierdoor klinkt het echt alsof de paarden de boosdoeners waren, het zijn echter hun 'domme' berijders. Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is voor de paarden, want de ene is dood en de ander zal ongetwijfeld een trauma hebben overgehouden.

Deze reactie slaat nergens op! Ook een gevalletje van: je hebt de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Eerst het topic lezen voordat je zo'n reactie plaatst Ymke!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:16

raaar hoor de media.. een heel ander verhaal de wereld in brengen.

het is gewoon een ongeluk. er was begeleiding die de paarden kent. en het strand. gewoon een ongeluk vreselijk dat zo iets kon gebeuren.

ik heb ook wel eens zón strandirt gemaakt. op ameland. daar stonden borden ivm drijfzand. maar dat stuk kon je nooit rijden begreep ik.

ieder strand is weer anders natuurlijk.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:17

Wow schrik best wel van dit verhaal. Helemaal als je weet hoe de vork precies in zijn steel zit.
Heel veel sterkte voor alle betrokkenen!

Ik rijd zelf nooit op het strand, maar ook nooit echt over nagedacht dat het zo gevaarlijk kon zijn. Dus voor mij is dit wel een wijze les geweest

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:19

Ieder strand is iedere dag weer anders. Daarom is het zooo mooi, maar o zo verraderlijk!

O en de mensen die wel normaal reageren, dank je.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:45

Pietershof schreef:
Deze reactie slaat nergens op! Ook een gevalletje van: je hebt de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Ik word op bokt graag door compleet onbekenden zoals jij bij mijn boktnaam genoemd, en wel Spekkiejnfu dus. Ik heb mijn excuses al aangeboden aan women2. Ik vind dat de openingspost een verkeerd beeld geeft van wat er werkelijk is gebeurd. Niet iedereen heeft tijd en zin om het hele topic door te lezen en mijn reactie is dan totaal gebaseerd op de openingspost.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:50

spekkiejnfu schreef:
Pietershof schreef:

Ik word op bokt graag door compleet onbekenden zoals jij bij mijn boktnaam genoemd, en wel Spekkiejnfu dus. Ik heb mijn excuses al aangeboden aan women2. Ik vind dat de openingspost een verkeerd beeld geeft van wat er werkelijk is gebeurd. Niet iedereen heeft tijd en zin om het hele topic door te lezen en mijn reactie is dan totaal gebaseerd op de openingspost.

De bedoeling op een forum is juist om alles te lezen. Als je daar de tijd niet voor hebt moet je niet posten, of anders gewoon een beschaafde reactie plaatsen.
Als je alleen komt om zelf je bericht te plaatsen kan je dat net zo goed op een site als Hyves doen.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:53

Ik vind het niet getuigen van respect om in zo'n soort topic door te praten over iets waar al excuses voor zijn aangeboden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:00

spekkiejnfu schreef:
Ik word op bokt graag door compleet onbekenden zoals jij bij mijn boktnaam genoemd, en wel Spekkiejnfu dus.

Moet je dan misschien even in je onderschrift zetten, we kennen natuurlijk niet allemaal jou regels 8)7

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:07

Het schijnt dat het ongeluk van zaterdag (in de media is het een beetje onduidelijk welk ongeval nou waar bij hoort) vrijwel op dezelfde plek was met dezelfde afloop voor het paard. Zegt dus wel iets over dat drijfzand en de waarschuwing van Rijkswaterstaat. Hopelijk komen er zo snel mogelijk borden op die plek. Wat dat betreft is het wel goed dat het genoemd word door de media maar ipv de ruiters/stal zwart maken kunnen ze het er beter opzetten als waarschuwing.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:10

Pff naar bericht zeg, voor de paarden en de ruiters

ennuh de beste stuurlui staan aan wal (letterlijk in dit geval :s) ik ben echt heel voorzichtig (durf nog geen sprongetje te maken of te galopperen op een raar landweggetje) maar ook ik bevind mij wel eens op een pad / situatie waar ik niet blij van wordt. Dat overkomt je allemaal wel eens als je buiten rijdt. Dit was volgens mij niet eens een gevalletje niet onder controle hebben... Is dat dom...ik weet het niet, ik denk van niet. Het is niemand zijn schuld, het is een ongeluk, en vaak komt een ongeluk door een samenloop van omstandigheden met een grote dosis pech

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:23

Voor de ruiters van de betreffende paarden heel veel sterkte....

Het blijft erg naar zo een ongeluk. Hoop het zelf nooit mee te maken.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:32

vervelend hoor, ruiters zullen ernstig geschrokken zijn. zo ben ik ooit door een dijk gezakt..eerst 1 been, toen andere ook wegzakte, sprong ik ervan af,schrok me helemaal wild, leek ook niets aan de hand..waarschijnlijk precies over een verzadigd stuk heen gestapt, paardje gelukkig niets. doe ik geen tweede keer meer, angst zit wat dat betreft nog steeds in de benen omdat het zo onverwachts is. ik kan me voorstellen dat zij dit ook lang zullen houden. Erg jammer van het paard.