EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:28

Mijn vader heeft zijn BE kado gekregen. Die kan en mag echt niet van mij met mijn paard en trailer rijden. Hij heeft er geen gevoel voor, remt abrupt, neemt de bochten te snel en als we achteruit moeten rijden om te keren of iets dergelijks moet hij het mij laten doen (ik heb gèèn E) want anders belanden we geheid in de sloot.......

Ik heb een Mercedes Vito met een 1.5 prds trailer erachter en dat rijdt super. Het verbaasd mij dat er mensen zijn hier op het forum waarvan de instructeur paardvriendelijk les gaf, ik heb ooit een les gehad en dacht als ik zo moet rijden met een paard erin.... |(

Dus ik ben wel blij dat het versoepeld wordt, kan ik misschien een iets grotere trailer nemen en bespaart me geld.

Felicia99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:43

ik heb een paard en die gaat er heel snel ik en we hebben nog een paard en die gaat zo erg moeilijk in de paarden trailer!!!

Gr:Felicia :D ;)

Vala

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:18

Het is een kwestie van eigen verantwoordelijkheid. Ik heb er ook voor gekozen mijn E niet te halen. Ik heb wel degelijk geoefend met rijden, eerst met een lege trailer en daarna met paard erin. Ik kan prima achteruit rijden, prik de trailer in elk gaatje. En ik ben me wel degelijk bewust dat ik een kostbaar bezit achter in de kar heb staan.
Wat ik soms idd eng vindt zijn die vaders en moeders met die BE kado hebben gekregen en die dan een keer met een trailer met paard erin op pad gaan omdat ze dat mogen. Maar vaak dus niet kunnen omdat zeneit geoefend hebben.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:25

Zidore schreef:
Misschien kunnen ze deze regel afschaffen en dan de regel dat als je niet kan inparkeren je dan ook niet met een trailer mag gaan rijden invoeren??

Geweldig toch, dat oordelen. _O-

Al sinds ik bezig was met lessen voor mijn B-rijbewijs parkeer ik een auto probleemloos achteruit in. Mijn Volvo V70 (zoek maar op hoe lang die dingen zijn) zet ik achteruit weg op het lastigste stukje, onder alle omstandigheden. Met een trailer ligt dat nét even anders, dan heb ik 2 van de 10 keer even wat meer tijd en inzicht nodig, en soms laat mijn 'logisch redenatievermogen' mij dan even in de steek. Ik weet waar dat aan ligt, dat is iets wat zich afspeelt in mijn hersenen en het heeft niets te maken met het feit dat ik een vrouw ben. Stel, jij treft mij net op een van die twee momenten. Volgens jou heb ik dan met een trailer niets op de weg te zoeken? Hehe, grappig.

Ik blijf erbij dat ik verantwoord weggedrag met een aanhanger toch een stuk belangrijker vind voor de verkeersveiligheid dan dat achteruit inparkeren. Maar dat is mijn mening en die hoeft natuurlijk niet iedereen te delen.

En iedereen moet maar voor zichzelf bepalen of hij/zij het nodig/belangrijk/verantwoord/onzinnig vindt om zijn/haar E te halen of niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:31

Fleurtje100 schreef:
Over dat er dan veel onervaren mensen de weg op gaan, dat valt denk ik wel mee, vroeger kreeg tenslotte iedereen het aanhangerrijbewijs kado.

'Vroeger' is inmiddels meer dan 26 jaar geleden. Toen was het iets minder druk op de weg.

Tot 1988 was de maximum snelheid op de snelwegen zelfs nog 100 km/u i.p.v. 120. ;)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:44

lekker dan :S
nog meer gevaar op de weg en daar heb ik dan dus 2 jaar geleden 500 euro voor betaald :(

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:48

Misschien is het al gezegd (heb niet alle 8 pagina's gelezen)...

Ik vind het halen van E achter B middels een cursus echt verschrikkelijk belangrijk. Wat je allemaal niet leert over het aan- en afkoppelen, het rijden, remmen, controleren en nog veel meer tijdens een cursus E achter B (ja ik had een paardvriendelijke instructeur, specifiek aangevraagd :)).

Ik vind dat iederéén die (zeker met levende have achterin) met een aanhanger de weg opgaat minstens een kleine cursus moet hebben gehad over hoe je veilig omgaat met een dergelijke combinatie. Ik heb met alle liefde een paar honderd euro geinvesteerd in de veiligheid van mijn paard. Nu weet ik tenminste zeker dat de aanhanger goed aangekoppeld is, ik op de juiste manier rij en ik mijn dier veilig en in alle rust van A naar B vervoer. Als ik op wedstrijden sommige mensen zie klooien met achteruit steken, verkeerde bevestiging van losbreekremmen en wat nog meer dat zou ik uit willen schreeuwen: "mensen, doe toch een cursus!"
Laatst bijgewerkt door Meganyr op 20-11-10 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:49

fijn.. heb net m'n E rijbewijs gehaald...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:00

Zo dat is fijn nieuws!! Ik heb een B rijbewijs een c rijbewijs en ik heb ook mijn militaire E rijbewijs, maar dat E rijbewijs mocht ik niet opzetten naar een gewoon rijbewijs. }:0 Dus ik mocht in mijn werk met een vrachtwagen en een aanhanger op stap. In het burgerleven niet. En ik ben dus te krenterig om het E te gaan halen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:09

Komt voor mij wel precies goed uit :D

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:24

goed dat ik dit lees, was eigenlijk van plan om BE komend jaar te gaan halen, maar dan wacht ik nog wel even :D

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:39

Tot 2013 kan er nog heel wat gebeuren waardoor het niet door gaat en al heb ik mijn BE niet, ik hoop van ganze harte dat het niet doorgaat!

Het rijden met een aanhanger die zwaarder is dan het trekkend voertuig zonder dat je dat al eens op een veilige manier heb gevoeld wat dat gewicht kan doen, is nou niet bepaald bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:16

Als ik mag rijden.. Dan ga ik er ook zeker les in nemen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:25

Ik vind het geen slimme zet. Er rijden nu ook zeer weinig goede combinaties rond die ook daadwerkelijk veilig (of legaal!) op de weg rijden. Ik zie zoveel ellende met mensen die met trailer rijden. (ook met E rijbewijs overigens). Ze staan er niet bij stil hoe en wat. Veel mensen beseffen niet hoe een paard achter in de trailer staat en zich staande houd tijdens het rijden en gaan met 50 gewoon de bocht door, met 60 over drempels en dat soort dingen. De trailer volgt toch wel? Ik ben bang dat het voor de paarden & het comfortabel vervoeren van paarden niet op vooruit gaat. Om nog maar te zwijgen over de verkeersveiligheid..
Ik ben blij dat ik mijn E rijbewijs heb en raad iedereen het dan ook aan..

ik oordeel niet over bokkers maar over wat ik gezien heb in de 2 jaar dat ik mijn E rijbewijs nu heb..en ik ben er wekelijks mee op pad

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:50

Karin schreef:
Fleurtje100 schreef:
Over dat er dan veel onervaren mensen de weg op gaan, dat valt denk ik wel mee, vroeger kreeg tenslotte iedereen het aanhangerrijbewijs kado.

'Vroeger' is inmiddels meer dan 26 jaar geleden. Toen was het iets minder druk op de weg.

Tot 1988 was de maximum snelheid op de snelwegen zelfs nog 100 km/u i.p.v. 120. ;)

Maar dat zijn wel de mensen die nu ieder jaar met een grote caravan op vakantie gaan.
@whisperke, nee je wordt niet dommer van een E rijbewijs halen, wel 600 euro armer. Toen ik mijn B rijbewijs had kon ik ook niet file parkeren. Ja, in de auto waarin in rijles had, als ik precies de aangeleerde trucjes deed. Maar in andere auto's niet. Nu kan ik wel prima fileparkeren, door gewoon iedere keer als het niet in een vloeiende beweging ging, het net zo lang te doen tot dat het wel lukte. Als ik met mijn trailer ga rijden, ga ik waarschijnlijk ook gewoon een paar middagen op het erf, met mijn vader, oefenen met bijzondere verrichtingen, en dan kan ik dat waarschijnlijk ook, beter dan wanneer ik een E rijbewijs haal na een dagcursus.
En de eerste winter dat ik mijn rijbewijs had ging ik ook met gladheid de weg niet op (met de trailer waarschijnlijk nooit), 2 jaar later nadat ik flink wat kilometers gemaakt had wel. Het is toch een kwestie van ervaring opdoen en die krijg je niet met het volgen van een dagcursus, maar door kilometers te maken.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:57

1 ding wordt me in dit topic wel meer dan duidelijk:

er zijn ongelovelijk veel misverstanden in wat wel en niet mag. Deze versoepeling maakt het voor mensen nog verwarrender. Ik vrees dat er straks mensen de weg opgaan met onverantwoorde combinaties zonder zich van enig kwaad bewust te zijn. Als de auto niet goed kan trekken wat erachter hangt is de controle op de aanhanger minder. als er dan ook nog iemand achter het stuur zit met weinig ervaring en geen E... := Moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren.....

naar mijn idee zou door deze regel het aantal "net niet" passende combinaties erg toenemen en dat vind ik een kwalijke zaak. Het passen en meten om geen E te hoeven halen wordt enorm gestimuleerd..

Geef mij maar de oude regels met 1,5 paards is 1500 2 paards is 2000 en dat moet de auto ervoor kunnen trekken. (Boven de 750 kg aanhangwagen BE is ook nog sprake van geweest wat ik een goede zaak zou vinden)

Hopenlijk komt er wel ergens zeer duidelijk in jip en janneke taal te staan wat nu wel en wat nu niet mag, want het is toch allemaal maar knap verwarrend..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:04

Ben het helemaal met je eens Trisca! :)

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:05

Wat een achterlijke versoepeling!
Het zou heel wat wijzer zijn om E altijd verplicht te stellen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:16

Misschien moet iedereen de link op de vorige pagina eens bekijken, misschien zou dat ook in de OP moeten komen, want daar staat het wel duidelijk uitgelegd. Passen en meten of geen E te hoeven hebben is eigenlijk niet nodig vanaf 2013 als je maar 1 paard vervoerd, en ik vind de regels een stukje simpeler en minder verwarrend dan de oude.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:24

conejo schreef:
Ik heb ook mijn BE en mij is dit dus wel verteld tijdens mijn lessen en tijdens mijn examen ook gevraagd. En het is ook nog gevaarlijk om zo te rijden, want je kunt je auto beschadigen als de druk op de kogel meer is dan als hij aan kan.

Ook ben je in dit soort gevallen niet verzekerd, net als je met een auto en trailer rijd zonder BE terwijl je voor die combinatie die wel zou moeten hebben. Veel mensen denken dat je alleen een boete riskeert, maar als je een ongeluk krijgt ben je dus niet verzekerd en kan dus aardig in de kosten gaan lopen.

Het klopt volgens mij niet helemaal wat je zegt, inderdaad als de auto een kogeldruk van 80 kg mag hebben zul je je daar aan moeten houden, maaar dat wil niet zeggen dat je geen trailer mag trekken die een kogeldruk van 100 kg mag hebben. De kogeldruk is namelijk afhankelijk van je lading en de verdeling van de lading over de aanhangwagen/trailer. Een lege trailer zal nooit een kogeldruk van 100 kg opleveren...

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:28

nomes schreef:
conejo schreef:
Ik heb ook mijn BE en mij is dit dus wel verteld tijdens mijn lessen en tijdens mijn examen ook gevraagd. En het is ook nog gevaarlijk om zo te rijden, want je kunt je auto beschadigen als de druk op de kogel meer is dan als hij aan kan.

Ook ben je in dit soort gevallen niet verzekerd, net als je met een auto en trailer rijd zonder BE terwijl je voor die combinatie die wel zou moeten hebben. Veel mensen denken dat je alleen een boete riskeert, maar als je een ongeluk krijgt ben je dus niet verzekerd en kan dus aardig in de kosten gaan lopen.

Het klopt volgens mij niet helemaal wat je zegt, inderdaad als de auto een kogeldruk van 80 kg mag hebben zul je je daar aan moeten houden, maaar dat wil niet zeggen dat je geen trailer mag trekken die een kogeldruk van 100 kg mag hebben. De kogeldruk is namelijk afhankelijk van je lading en de verdeling van de lading over de aanhangwagen/trailer. Een lege trailer zal nooit een kogeldruk van 100 kg opleveren...

Dit klopt, maar hoe bereken je dit dan of kun je dit nakijken? Mij is verteld dat ook met BE je bij de kogeldruk moet houden wat er op papier staat. En dus niet wat het in werkelijkheid is. Omdat je dit niet kunt controleren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:59

Fleurtje100 schreef:
Maar dat zijn wel de mensen die nu ieder jaar met een grote caravan op vakantie gaan.

En dat gaat altijd goed? Die mensen weten wat ze doen?

Mijn vader rijdt geweldig met een caravan, maar mijn paard vervoeren laat ik bij voorkeur niet door hem doen. Reden heb ik al eerder in dit topic genoemd.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:27

Nee maargoed, ken ook mensen die recentelijk hun E achter B hebben gehaald en die zou ik ook niet met mijn paard op laten laten gaan. Ken ook iemand die heel goed met een aanhanger kan rijden, heeft een keer mijn paard vervoerd, en dat was meteen de laatste keer, waren zowel mijn paard als ik van mening. Heb persoonlijk liever iemand die gewoon rustig rijd, rekening houd met bochten, drempels en remgedrag, dan iemand die perfect achteruit een bochtje kan rijden met de trailer en die andere dingen niet doet. Op mijn vorige stal kreeg trouwens vrijwel niemand haar trailer achteruit ingeparkeerd tussen de andere trailers, terwijl ze allemaal een E rijbewijs hadden. Meestal moest er dan een man aan te pas komen die zijn E kado had gehad. Rijbewijs is gewoon geen absoluut geen garantie voor veilig en verantwoord met een trailer kunnen rijden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:35

Tja, ik denk er net zo over.

En als mijn vader nou ff die trailer feilloos voor mij inparkeert, dan rijd ik zelf mijn paard wel met beleid van A naar B. Ieder z'n kwaliteiten hoor. ;)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 14:37

Laat maar :Y)