Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:26

Heb jij nooit last van een beetje stress? Denk dat paarden die elk weekend mee op cc gaan veeel meer stress hebben dan een die 1x naar de markt gaat. Verder worden er ook paarden voor de dood opgehaald, dieren die mensen niet zelf willen laten slachten brengen ze naar de markt om voor de dood weg te gaan, anders blijft zo'n dier onnodig leiden...

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:26

helemaal met je eens! maar er staan ook goede paarden tussen, dus niet allemaal troep!
Henkjan schreef:
Jezus wat een gezeur... die markten zijn in eerste instantie nodig om '' de troep '' af te voeren, dieren die overcompleet zijn en op internet niet verkocht krijgt worden verkocht op de markt.

Ik zie veel mensen schrijven, die handelaren doen het voor het geld ed., wat is hier mis mee, dat is toch je goed recht om te doen? Er zijn misschien een paar rotte appels tussen die handelaren die het verpesten, de rest gaat wel normaal met hun dieren om. Het is alleen niet volgens de bokt-ideologie door de paarden met roze halstertjes en roze touwtjes vast te houden, te knuffelen en er een goed baasje voor zoeken, so what?

en mensen, ga eerst is kijken, en dan niet meteen negatief, die beesten trappen elkaar echt niet allemaal kapot hoor, tuurlijk trapt er wel is een, maar dat gebeurt in de wei ook...

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:29

Henkjan schreef:
Heb jij nooit last van een beetje stress? Denk dat paarden die elk weekend mee op cc gaan veeel meer stress hebben dan een die 1x naar de markt gaat. Verder worden er ook paarden voor de dood opgehaald, dieren die mensen niet zelf willen laten slachten brengen ze naar de markt om voor de dood weg te gaan, anders blijft zo'n dier onnodig leiden...

ik krijg stress van dit soort topic's :+

Dus in feite moet zo'n beest naar de slacht maar we nemen hem eerst nog "gezellig"een dagje mee naar de markt want dan wordt het lijden een stuk minder?!?!?!?

Sorry hoor maar wat klopt er hier niet?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:32

Henkjan schreef:

Lijden, neem ik aan?
Maar je redenering slaat echt nergens op. Als een dier lijdt, kun je hem desnoods door een slachter op laten halen. Dus waarom naar de markt? Vreemde gedachtengang.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:33

de mensen moeten stoppen met naar dit soort markten te gaan!!!!!! echt te triest voor woorden...

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:37

Henkjan schreef:
Jezus wat een gezeur... die markten zijn in eerste instantie nodig om '' de troep '' af te voeren, dieren die overcompleet zijn en op internet niet verkocht krijgt worden verkocht op de markt.

Ik zie veel mensen schrijven, die handelaren doen het voor het geld ed., wat is hier mis mee, dat is toch je goed recht om te doen? Er zijn misschien een paar rotte appels tussen die handelaren die het verpesten, de rest gaat wel normaal met hun dieren om. Het is alleen niet volgens de bokt-ideologie door de paarden met roze halstertjes en roze touwtjes vast te houden, te knuffelen en er een goed baasje voor zoeken, so what?

en mensen, ga eerst is kijken, en dan niet meteen negatief, die beesten trappen elkaar echt niet allemaal kapot hoor, tuurlijk trapt er wel is een, maar dat gebeurt in de wei ook...

'die troep' zoals jij het zo mooi verwoord, zou ook in één moeite door naar de slacht kunnen. Daar hoeft echt geen dagje markt aan vooraf waar je ook vaak niet meer dan de slachtprijs krijgt.

aangezien jij hier ook post, heb jij ook een paard met een rose halstertje en een rose touwtje?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:45

Ben altijd al verbaasd geweest hoeveel bokkers naar zoiets afschuwelijks gaan onder het mom van 'een gezellig dagje uit'. :? :? :? En owee als je commentaar had, nou......... Niet dat het mij wat kan schelen, want ik heb recht op een eigen mening en dit bericht bevestigt mijn mening helaas alleen maar. ;(

Ik vind vee- en paardenmarkten afschuwelijk. En ja, je ziet veel van die onbehouwen boeren op een manier met dieren omgaan, waar de honden geen brood van lusten. Hoe kun je dat aanzien???? Ik zeg; afschaffen die handel!!! Een ieder die daar heen gaat, doet zelf net zo hard mee, wat mij betreft. Intriest hoe beesten als ding, als product of nog minder worden behandeld. Zelfs nog erger dan dat. Walgelijk!!!! :( :( :(

Ik hoop dat er iets aan gedaan wordt, maar dat zal wel weer niet. Als dier ben je gewoon overgeleverd aan de mens. En helaas zijn sommige mensen verschrikkelijk. ;(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:46

nelis schreef:
stef schreef:
Onzin, met betere controle en meer macht bij de controlerende instanties, kan een paardenmarkt prima zonder misstanden :j

Vandaar dat het zo verbeterd is de afgelopen jaren :Z

I

En waar zeg ik dat precies? Dat het de afgelopen jaren verbeterd is? (hoewel ik daar wel degelijk van overtuigd ben, gebaseerd op kleine dorpsmarktjes, die grote kom ik nooit)

Was het trouwens in zuidlaren zoveel beter? Want daar hoor je niemand over

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:56

Het valt mij op dat mensen die hier posten de andere bokkers aanvallen:

"Het is alleen niet volgens de bokt-ideologie door de paarden met roze halstertjes en roze touwtjes vast te houden."
en "bokkers schreeuwen moord en brand vanachter hun computer maar komen zelden tot nooit op paardenmarkten"

Sorry maar waarom posten jullie berichten als het je niet aanstaat dat een iemand een andere mening heeft dan jij?

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:57

Henkjan schreef:

Ben ik helemaal met je eens!
Niet alles is ongezond, en niet alle pony's/paarden staan er te mager bij ;) Er waren ook heel veel leuke pony's en paarden die er harstikke goed uit zagen! En dit gebeurt niet alleen maar op markten hoor, dat ze zo behandeld worden.

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:57

Wij gingen elk jaar naar de paardenmarkt in Oudeschoot, dieren stonden er super , rustig en goed verzorgd.

Op de zuidlaardermarkt word het ook steeds beter.

De handelaren die hun paarden slecht er voor hebben staan, die moeten ze fors aanpakken!

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:58

(heb niet alle reacties gelezen)

Belachelijk dat de politie niet eens surveilleert op dierenmishandeling... Alhoewel het me niks verbaasd. Heb het helaas eerder moeten constateren toen de politie alleen maar wilde optreden toen de openbare orde werd verstoord.

Zo'n 2 jaar geleden ben ik bij deze markt geweest, aangezien mijn paard als veulen op deze markt heeft gestaan en ik daarom graag wilde kijken wat hij heeft meegemaakt. Daar aangekomen zag ik twee shetjes strak aan een boom geknoopt. Eentje zat met zijn been helemaal gedraaid in het touw. Ik denk dat ie probeerde te steigeren. Ik stapte naar de eigenaar toe om het te melden, maar werd compleet genegeerd. Toen aan mijn pa gevraagd of ie een nonchalant praatje kon maken met de man, zodat ie het nogmaals (op een minder directe manier) kon aankaarten. Ik liep ondertussen naar de politie om het te melden maar die zeiden dat ze me niet konden helpen.
Mijn pa vroeg aan de man hoe duur zulke shetlanders nou zijn en hij zei dat ie ze voor € 75 allebei mocht hebben. Toen ze eventjes stonden te praten, wederom aangekaart dat het beestje helemaal vast zat. Man zei daarop dat ie de beestjes ineens wel mocht hebben voor € 35. Meteen erna viel een van de shetjes om van ellende. Ik er op afgestapt en het been proberen los te maken. Die vent duwt mij weg, waardoor mijn pa natuurlijk laaiend werd. Ineens kwam de politie er wel bij en toen was het ineens wel mogelijk om het dier te bevrijden. Kennelijk kon de sterke hand de dieren alleen maar helpen bij verstoring van de openbare orde, aangezien wij een iets te luidruchtige woordwisseling hadden.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:59

wat 'n gezeur.
neem aan dat iedereen die hier loopt te bleren dat bokkers die naar de paardenmarkt zijn geweest geen paardenliefhebbers zijn daar ook nooit geweest zijn?
want dan zou je ook wel weten dat lang niet alle paarden er zo bij staan.
overal zitten rotte appels tussen, neem bijv. een springwedstrijd. daar zie je ook genoeg mensen die verre van respectvol omgaan met hun pony/paard, als je daar gaat kijken ben je toch ook geen ''niet paardenliefhebber''
>;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:00

Ik ben nog nooit naar een paardenmarkt geweest en zal er ook nooit naartoe gaan. Ik vind dat het iets middeleeuws heeft om daar een paard te gaan kopen := Bedoel, tegenwoordig in het internet tijdperk ... Het is toch een heel onnodig gezeul met die dieren hé. Thuis de vrachtwagen op, dan allemaal op een rijtje naast elkaar op de markt. Ze zijn dan al van s'nacht bezig met die dieren.

Wat ik me eigenlijk ook net afvroeg ... is het niet een beetje gevaarlijk om besmettelijke ziektes onder paarden te laten overgaan op deze manier? Blijkbaar zijn niet alle paarden even gezond die op de markt worden verkocht.

En worden die paarden gekeurd door de DA? Ik lees hier dat er zo onderhandeld wordt over prijzen (het zijn veelal boeren en handelaars die daar gaan verkopen) is het dan niet zo van 'eens prijs afgesproken is, boter bij de vis', ook al blijkt het paard achteraf niet helemaal in orde? Ik zou dat niet durven om zo een paard te kopen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:02

Citaat:
En worden die paarden gekeurd door de DA? Ik lees hier dat er zo onderhandeld wordt over prijzen (het zijn veelal boeren en handelaars die daar gaan verkopen) is het dan niet zo van 'eens prijs afgesproken is, boter bij de vis', ook al blijkt het paard achteraf niet helemaal in orde? Ik zou dat niet durven om zo een paard te kopen.

nee die paarden krijgen niet stuk voor stuk een klinische keuring o.i.d.
er wordt inderdaad onderhandeld over de prijs, en als je 'n ziek paard koopt heb je vaak ''pech'' dat is 't risco als je 'n paard koopt bij de markt.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:05

Illusion schreef:
Citaat:

nee die paarden krijgen niet stuk voor stuk een klinische keuring o.i.d.
er wordt inderdaad onderhandeld over de prijs, en als je 'n ziek paard koopt heb je vaak ''pech'' dat is 't risco als je 'n paard koopt bij de markt.

Pfoeh, dat zou ik niet aandurven hoor. De prijzen zullen daar wel lager liggen maar toch, je gaat je dan emotioneel binden aan zo'n diertje en voor je het weet zit je tot over de oren in de DA kosten (kan altijd gebeuren natuurlijk, maar toch)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:07

Als je de generalisering van "wel of geen paardenliefhebber" of wel of niet goed verzorgd" eraf haalt, blijft er een groep dieren en mensen over die slecht omgaan met paarden op een dergelijke situatie: een paardenmarkt.
Er wordt alleen de markt in Hedel genoemd. Ongetwijfeld kan het beter gaan op andere markten.
Hier is slecht gecontroleerd en zijn er misstanden gezien, super dat dat iig aan de kaak gesteld wordt!
Heeft niks te maken met een roze halster volgens mij :=

flugelkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:17

Reageren zet geen zoden aan de dijk...maar ik zie even geen andere weg. Ronduit belachelijk! Heb eens respect voor mens en dier!!!! Kan me hier zo kwaad om maken!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:22

Citaat:
Als je een paard op een paardenmarkt koopt dan maak je je schuldig aan dierenmishandeling. Er zijn genoeg andere manieren om aan een paard te komen. Zie het maar net als stierenvechten. Iedereen die daar naar toe gaat doet mee aan de verschrikkelijke dingen. Gewoon niemand meer naar toe gaan.

tuurlijk :z want d'r staan ook echt alleen maar mishandelde,uitgemergelde dieren daar!
schei toch uit, als ik een paard op de paardenmarkt koop die gewoon gezond is, er goed bijstaat en met een geweldig karakter mag jij mij even vertellen wat daarvan de ''dierenmishandeling'' is :roll:
een paar dat je via marktplaats koopt of wat dan ook geeft ook geen garantie dat dat beest altijd een fijn leven heeft gehad.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:31

Babybeertjes schreef:

"Het is alleen niet volgens de bokt-ideologie door de paarden met roze halstertjes en roze touwtjes vast te houden."
en "bokkers schreeuwen moord en brand vanachter hun computer maar komen zelden tot nooit op paardenmarkten"

Sorry maar waarom posten jullie berichten als het je niet aanstaat dat een iemand een andere mening heeft dan jij?

mensen die van mening zijn dat markten verboden moeten worden zijn net zo erg met uitspraken als: Je bent een dierenbeul als je op de markt een paard koopt, dus tja... Spreekwoord van die pot en die ketel...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:34

geerke schreef:
lang leve de paardenmarkt!
En dan nog te bedenken dat er Bokkers zijn die dit als een 'leuk dagje uit' zien...

Ik vindt Zuidlaren ook ieder jaar een dagje uit... Zie daar wel eens wat wat niet door de beugel kan.
Maar haal uit de regio Gelderland 2000 paarden bij elkaar dan zie je daar OOK dingen die niet door de beugel kunnen, en zo overal.

Maar bovenstaande schrik ik echt van, ongelofelijk!!!

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:37

stef schreef:
Babybeertjes schreef:

mensen die van mening zijn dat markten verboden moeten worden zijn net zo erg met uitspraken als: Je bent een dierenbeul als je op de markt een paard koopt, dus tja... Spreekwoord van die pot en die ketel...

Hier ben ik het niet mee eens. Met het vinden dat de markten niet meer nodig zijn val je volgens mij geen andere bokkers aan... blijkbaar dus wel... Trouwens, die quote is niet van mij....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:38

Illusion schreef:
Citaat:
Als je een paard op een paardenmarkt koopt dan maak je je schuldig aan dierenmishandeling. Er zijn genoeg andere manieren om aan een paard te komen. Zie het maar net als stierenvechten. Iedereen die daar naar toe gaat doet mee aan de verschrikkelijke dingen. Gewoon niemand meer naar toe gaan.

tuurlijk :z want d'r staan ook echt alleen maar mishandelde,uitgemergelde dieren daar!
schei toch uit, als ik een paard op de paardenmarkt koop die gewoon gezond is, er goed bijstaat en met een geweldig karakter mag jij mij even vertellen wat daarvan de ''dierenmishandeling'' is :roll:
een paar dat je via marktplaats koopt of wat dan ook geeft ook geen garantie dat dat beest altijd een fijn leven heeft gehad.

Alsof met leren riemen trékken aan een stuk staal in de mond zo leuk is.
De kracht aan de teugels bij GP ruiters was volgens Duits en ander Spaans onderzoek modaal 3,5 kilo per teugel.
Aan de basis in de ring 10 modaal uitersten 30 kilo. Per teugel.

Spoorporren elke stap is normaal geworden.
Meppen met een zweep helaas geen uitzondering.

Misstanden moeten aan de kaak gesteld worden doch vingewijzen naar altijd alleen maar ánderen is een beñétje zielig want heel Bokt betreft wel paardrijden.
Op een paard gaan zitten en het (uitzonderingen daargelaten) met bit, spoor en zweep dwingen te doen wat je wil is niet zo´n goed uitgangspunt om te wijzen.
De vergelijking met stierenvechten mag van mij best gemaakt worden. Die stier is tenminste met 15 minuten dood.
Érg veel rijpaarden in NL veranderen 5 tot 10 keer van eigenaar en gaan dan met 15 wegens ´ongeschikt´= verziekt, naar de slacht. Liever 15 minuten ellende.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:40

dat zeg ik toch ook niet, maar 't is 'n beetje krom dat wanneer je erbij bent je je meteen schuldig maakt aan dierenmishandeling.
bij een wedstrijd, even om bij jou post te blijven ben je er ook ''bij'' of je nou in het publiek zit, of een tegenstander bent, je bent er bij. maak je je dan schuldig aan dierenmishandeling?
nee tuurlijk niet :+
dan zou menig paardenliefhebber niet meer naar een wedstrijd willen gaan, omdat er soms 1 tussenzit die het verpest.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:42

Ze hoeven van mij geen paardenmarkten te verbieden, dat vindt ik onzin. Wel een verbod op handelaren die zo met hun paarden omgaan! En moet er beter gecontroleerd worden op dierenleed.