Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:27

DendroFleur schreef:
IMJ schreef:
DendroFleur..
Lees hele topic svp! Bloedworm blijft vaak in darmwand hangen en zit dan niet in ontlasting.

Dat klopt. Als ik het goed heb begrepen is de infectiedruk in de darm dan niet hoog genoeg omdat er een evenwicht is. Kan een paard de wormen niet handelen dan komen ze pas naar buiten. Waarschijnlijk was dat dus ook zo bij een van onze paarden. Door gewoon te ontwormen wordt wel de darm schoon gemaakt maar hierdoor worden juist de ingekapselde larven geactiveerd om uit hun winterslaap te komen en begint alles weer van voor af aan. We hebben nu iets gegeven dat ook deze larven gedeeltelijk aanpakt.

moxidectine werk toch tegen de ingekapselde larven?(equest pramox)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:31

Even gegoogled
Citaat:
http://www.rvludovicus.nl/ontwormen.htm
Ingekapselde wormen
Eén van de grootste bedreigingen voor de gezondheid van uw paard vormen de larven van de kleine strongyliden. Deze kruipen in de slijmlaag van de darmwand en kunnen daar lang blijven "slapen". Als ze massaal wakker worden (vaak in de winter of het vroege voorjaar) kunnen ze plotselinge diaree of koliek veroorzaken met soms fatale gevolgen. Met een goede ontworming is de kans op de massale aanwezigheid van deze ingekapselde larven erg gering. Pasta's met moxidectine zijn werkzaam tegen de ingekapselde larf van de kleine strongyliden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 16:33

Zonder bloedonderzoek hadden we waarschijlijk pyrantel of ivermectine gebruikt.

Mathilde, voor zover ik weet onstaat een besmetting trouwens niet binnen 2 weken. Migratie duurt al 2 maanden dus dan is het vreemd dat er binnen 2 weken problemen ontstaan waarbij de oorzaak al niet thuis aanwezig was. Maar ik ben geen expert, lees alleen ook maar hier en verder op internet.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:51

Citaat:
Hier komt geen dierenarts om onze ponys te enten. Dus ook niet om te ontwormen.

Onze dieren komen ook niet op evenementen etc. We hebben 25 stuks lopen. Deze worden allemaal ontwormt met ivermectine wat voor koeien gebruikt word.

Dezelfde werkzame stof en vele malen goedkoper.

het hele wormspuiten gebeuren is een dikke geldklopperij.

In amerika worden spuiten met ivermectine aangeboden voor 1-2 dollar. Deze spuiten werken net zo goed als andere spuit met ivermectine.

Het gaat namelijk om de werkzame stof en de concentratie daarvan.

Ja maar jij hebt het over 25 shetten die je voor de broodfok hebt vermoed ik en het jou niet uitmaakt of het er één meer of minder wordt door een ziekte.
Waarschijnlijk gaan de hengstveulens meteen de salami of frikandellen in en is een inenting,wormenkuur en waarschijnlijk de hoefverzorging niet relevant?!

Hier gaat het om 1 paard wat als huisdier/maatje beschouwd wordt waar je niet van wilt dat het ziek/zwak of misselijk wordt en daardoor alle zorg biedt wat het nodig heeft om ziekte met als gevolg de dood te doen voorkomen.

Zelf gaan lopen rommelen met spullen uit het buitenland omdat dat goedkoper zou zijn ben ik zelf niet voor en ga daar niet aan beginnen.

Voor je 25 shetten ben je ook niet zoveel kwijt wanneer je een 1 wormenkuur pakt kun je 3 shetten van doen.

Broodfok :(

Ik weet trouwens ook niet of je weet wat een pony per jaar kost? dan weet je dat het al totaal geen zin heeft om shetlanders als broodfok te houden. Een hengstje levert 25 euro op. Chip kost al 35. Dus dan heeft je broodfok al 10 euro gekost....

We fokken er niet eens mee. :P Sterker nog we willen geen veulens omdat je die totaal niet kwijt kunt. Dus hengstveulens die voor de dood weggaan zal je hier niet tegenkomen. Onze ponys worden inderdaad niet geent. Vind het persoonlijk onzin. Onze dieren komen dan ook niet in contact met andere paarden/ponys. Onze pony's worden 4x per jaar ontwormt. Mijn broer is gediplomeerd hoefsmid dus ook dat komen ze echt niet te kort. Ook wat betreft andere zorg komen ze totaal niets te kort.

Anders zou ik zeggen kom langs en bekijk het met eigen ogen. Wedden dat je er geen een tussen aantreft waarbij je ook maar het idee heeft dat hij/zij het slecht heeft?

Ik zeg nergens dat ik de spuiten uit het buitenland haal. Vind het alleen wel vreemd dat het daar zoveel goedkoper kan! Het is hetzelfde spul indezelfde concentratie.

Anya

Re: Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:52

Ik kreeg vroeger van de DA in duitsland optwormer tegen lintworm voor schapen.. was vele malen goedkoper en zat hetzelfde in volgens hem ;)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:28

Dat gevalletje heb ik dus ook.

Paard niet mee genomen naar da kreeg net een rekening 28 euro :+ fijn..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:09

Anya schreef:
Ik kreeg vroeger van de DA in duitsland optwormer tegen lintworm voor schapen.. was vele malen goedkoper en zat hetzelfde in volgens hem ;)

ik heb vroeger schapen gehad(de schapen zijn er nog,ik alleen niet meer ;) )
En toen behandelden wij de lammeren met niclosamide tegen lintwormen....ik had al snel door dat niclosamide ook in de honden ontworm pillen zat.
Dus ik gebruikte het ook voor de honden tegen een lintworm,wel omgerekent natuurlijk.
Volgens mij wordt niclosamide voor schapen niet meer verkocht.
Zo heb je ook panacur voor koeien,een flacon van een liter is goedkoper dan een aantal wormkuren.
Het lijkt wel als er 'paard' op staat de prijs meteen stijgt,terwijl de werkzame stof hetzelfde is.
Moxidectine is er ook voor koeien meen ik,ook in een flacon om door het voer te geven.(drench)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:50

Het had volgens mij te maken met de onderzoeken die gedaan moeten worden voordat iets de markt opgaat. Omdat er minder paarden dan koeien zijn betaal je daar dus meer voor. Maar volgens mij hebben ze ook goed door dat paardenmensen makkelijker iets meer betalen dan een veeboer die 200x moet ontwormen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:57

Anya schreef:
Pellie schreef:
ik ontworm mijn paarden misschien eens 1x per jaar, ik gooi er eens een wormentelling tussendoor (1 paard per keer), en ze zijn altijd schoon. het kan dus zeker wel goed gaan :j

Mag ik vragen in welk jaargetijde jij die wormtelling doet???

Vast niet in de winter of het vroeger voorjaar?? Of is dat je standaardmoment van tellen??
Eerlijk gezegd ben ik blij dat mijn paarden niet bij die van jou in de wei staan. Jouw paard kan een bom van kleine rode bloedwormen zijn. En van lintworm natuurlijk..

wisselend door het jaar, geen vaste tijden. en maak je niet wijs dat je door regelmatig te ontwormen je alles voor kan zijn toch, gezien de stijgende resistentie uitslagen? :)

ik ent mijn paarden ook niet. ;)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 23:59

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:04

Ja, dat is een bekende resistentie.
Ga nou eens zoeken naar resistentie tegen moxidectine...
Ik denk niet dat je die kunt vinden. Want die is niet aangetoond.

En dus ja: door regelmatig te ontwormen met moxidectine kun je wormen voor zijn. O.a. omdat deze ontwormer OOK werkt tegen de ingekapselde vormen van rode bloedwormen :j

En dus ben ik blij dat jouw paard niet bij die van mij in staat. Daardoor loop ik een behoorlijk vergrote kans dat de worminfectie in de wei stevig toeneemt.

Om maar niet te spreken van de risico's omdat jij niet ent.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:19

Maar als je steeds behandelend met moxidectine creëer weer resistentie. Dus alleen als het nodig is. Anders gewoon ander wormenmiddel gebruiken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:22

Nee, alleen als je heel veel behandelt wellicht op termijn. Of altijd onderdoseert. Maar intussen is moxidectine al een behoorlijke tijd op de markt (in de VS veel langer dan in europa) en er is al die tijd geen resistentie aangetoond. Ondanks dat ze het zeer geregeld onderzoeken.

En als ik moet kiezen tussen mijn paard na een verkeerde/fals negatieve wormtelling laten creperen aan de rode bloedwormen of een risico op resistentie op langere termijn lopen, dan kies ik voor deze wormkuren geven. Ze zijn 3 maanden werkzaam, je hebt het dus over 4x per jaar. Lijkt me niet teveel.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:24

een wormen kuur werkt geen 3 maanden. die werkt enkele uren totdat de stof weer uit het lichaam is.

4 keer per jaar zou voldoende moeten zijn om alles binnen de perken te houden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:32

Robert45: even een beetje bijlezen in de scheikunde componenten:

Citaat:
Moxidectin is a parasiticide active against a wide range of internal and external parasites and is a second generation macrocyclic lactone of the milbemycin family. Moxidectin interacts with GABA and glutamate gated chloride channels. The net effect is to open the chloride channels on the postsynaptic junction to allow the inflow of chloride ions and induce an irreversible resting state. This results in flaccid paralysis and eventual death of parasites exposed to the drug.
Moxidectin is absorbed following oral administration with maximum blood concentrations being achieved 8 hours post application. The elimination half life is 28 days.

en ter verduidelijking van de term elimination half life:

Citaat:
Half-life is the period of time it takes for a substance undergoing decay to decrease by half. The name was originally used to describe a characteristic of unstable atoms (radioactive decay), but may apply to any quantity which follows a set-rate decay.

Veel medicijnen werken op basis van deze half life waarden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:47

Maar ook met moxidectine krijg je niet alle bloedwormen eruit. Ze zijn niet aantoonbaar en het paard heeft er geen last van. Maar ze zijn nog wel aanwezig. Zouden ze allemaal dood gaan dan zou er ook nooit resistentie kunnen ontstaan. En voorkomen van resistentie houdt niet op bij je eigen paard. Als het eenmaal is onstaat verspreid het zich en kan het dus meerdere paarden gaan besmetten. Je hebt dan een nieuwe soort gecreëerd waar weer een nieuwe behandeling tegen moet worden uitgevonden.
Net als de MRSA-bacterie. Eigenlijk een gewone huidbacterie die bij zeer zwakke weerstand problemen kan geven. Door steeds en vaak met dezelfde antibiotica aan te komen is er een resistente variant ontwikkeld die dus echt grote problemen kan geven. Maar die bij gezonde personen ook zonder dat ze het weten aanwezig kan zijn en hierdoor zich kan verspreiden.
Daarom vind ik dat er behandeld moet worden na mestonderzoek. Of er moet echt bewezen worden dat het niet werkt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:58

Het lukt maar niet om het uit te leggen. Ik probeer het nog één keertje en dan hou ik dit topic voor gezien.
Dendrofleur is is geen resistentie bekend tegen dat specifieke middel. Paarden zijn m.a.w. niet resistent. Het middel werkt gewoon.

Rode bloedwormen hebben larven. Die larven graven zich in in de darmen. Larven maken nog geen eitjes (dat doen alleen volwassen wormen). Intussen zijn die in de darmen ingegraven larven desastreus voor de darmwand. Ze zetten zich vast aan de darmwand en voeden zich met stukjes darmweefsel. Dus ze maken gaatjes in de darmen om naar binnen en naar buiten te komen, én ze eten van de darmwand.

In de tussentijd is er nog steeds niets te zien in de mest. Want (nogmaals) larven maken geen wormeieren.

En alsof dat nog niet genoeg is, hebben de larven de vervelende gewoonte om allemaal tegelijk uit te groeien tot volwassen wormen en tegelijk weer naar de holte van de darm terug te keren (weer door de darmwand). Nog steeds geen wormbesmetting van die soort aan te tonen in de mest.....

Kun je eenmaal wel zo'n besmetting aantonen (alleen als ze allemaal tegelijk dus uit die darmwand komen kruipen (late winter/vroege voorjaar) dan is er al behoorlijke schade aangebracht aan de darmen. Wormeieren vind je alleen als het paard volwassen wormen heeft van die soort. Ook dat is dus alleen zo aan het eind van de winter/vroege voorjaar.

Kortom: je kunt rode bloedwormbesmetting ALLEEN vaststellen doordat ze levend in de mest worden aangetroffen (dan is de schade al aangericht in de darmen), of doordat de eieren in de mest worden aangetroffen. Ook dan is de schade al aangericht.

De enige andere manier om rode bloedworm aan te tonen is door bloedonderzoek (wat vrijwel niemand doet).

Of je ontwormd preventie tegen deze zeer schadelijke worm. Waardoor mijn paarden i.i.g. geen risico loopt op dergelijke darmschade. Omdat deze ontwormer OOK het ingekapselde larvestadium aanpakt.

Ik wens jullie veel succes met wormeieren tellen.
Rest me nog te melden dat in Utrecht niet zo lang geleden een onderzoek is gedaan waaruit kwam dat een zeer hoog percentage koliek met een dodelijke afloop (ik meen uit het hoof 80%), te wijten was aan een ernstige wormbesmetting. o.a. met rode bloedworm.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 01:02

dit is toch prima uitgelegt?
Begin je moe te worden :D ?
Jouw paarden zien er trouwens schitterend uit!(heb even in je profiel gekeken :o )

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 01:06

Anya schreef:
Robert45: even een beetje bijlezen in de scheikunde componenten:

Citaat:
Moxidectin is a parasiticide active against a wide range of internal and external parasites and is a second generation macrocyclic lactone of the milbemycin family. Moxidectin interacts with GABA and glutamate gated chloride channels. The net effect is to open the chloride channels on the postsynaptic junction to allow the inflow of chloride ions and induce an irreversible resting state. This results in flaccid paralysis and eventual death of parasites exposed to the drug.
Moxidectin is absorbed following oral administration with maximum blood concentrations being achieved 8 hours post application. The elimination half life is 28 days.

en ter verduidelijking van de term elimination half life:

Citaat:
Half-life is the period of time it takes for a substance undergoing decay to decrease by half. The name was originally used to describe a characteristic of unstable atoms (radioactive decay), but may apply to any quantity which follows a set-rate decay.

Veel medicijnen werken op basis van deze half life waarden.

Dus als ik je goed begrijp dan blijft het wormmiddel dus in het lichaam? Geld dit voor alle middelen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 01:34

Anya schreef:
Nee, alleen als je heel veel behandelt wellicht op termijn. Of altijd onderdoseert. Maar intussen is moxidectine al een behoorlijke tijd op de markt (in de VS veel langer dan in europa) en er is al die tijd geen resistentie aangetoond. Ondanks dat ze het zeer geregeld onderzoeken.

Moxidectine zit in dezelfde groep als ivermectine en hebben dan ook een gezamenlijke resistentie. Resistent voor de een betekent ook resistent voor de ander. Resistentie tegen ivermectine is in opkomst, het is natuurlijk wel erg lokaal, alleen op bepaalde bedrijven.

Er zijn verschillende studies gedaan naar moxidectine en er is absoluut niet duidelijk hoeveel procent van de larven dit middel doodmaakt. Daarnaast verkleint het gebruik van moxidectine de refugia. Aangeraden wordt dus ook om voor normale ontwormingen ivermectine te gebruiken.

GOED ontwormen is nog niet zo simpel. Zelfs voor veel dierenartsen blijkt dit nog moeilijk. Het is afhankelijk van heel verschillende factoren en moet eigenlijk gezien worden als een bedrijfsprobleem. Bekend moet zijn om welke paarden het gaat, wat voor managment, leeftijden, hoe de weilanden eruit zien, dat alles in combinatie met, jaja, mestonderzoek ;) Heel erg nutig als je weet hoe je dit moet gebruiken, totaal nuteloos als er maar klakkeloos wat onderzocht wordt aan één paard. Mestonderzoek doe je om de besmeting van het weiland te meten, NIET om te kijken of een individueel paard wormen heeft.
Erg goed dat dit uitsluitend nog door dierenartsen geregeld mag worden.
Het is wel makkelijk om mensen bang te maken. Dit leidt ook tot overmatig gebruik van antibiotica...
Te veel ontwormen kan net zo goed leiden tot problemen als te weinig ontwormen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 07:47

@Sanne: nee dat is niet waar voor zover ik het heb kunnen vinden. Toon mij één onderzoek waaruit blijkt dat paarden resistent zijn tegen moxidectine?

De werking van moxidectine is heel ander dan ivermectine.

Er zitten ook heel veel antibiotica in 'dezelfde' groep. Dat maakt de werking nog niet gelijk.

@Geerke. Dankjewel.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:04

Anya, dan begrijp ik dingen blijkbaar niet goed.
Ik weet zeker dat ik heel goed begrijp hoe resistentie werkt als van oorsprong microbiologisch analist. Heb ook nergens gezegd dat een paard resistent is. Maar bij een paard met een resistente stam werkt het middel niet meer.
Over de wormen moet ik ook mijn kennis van internet en mijn dierenarts halen.

Sanne, jouw verhaal begrijp ik wel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:03

Anja,
Ik heb het ook ergens gelezen hoor. Ivermectine en Moxidectine behoren tot dezelfde groep (je hoort het ook al een beetje aan de naam).
Resistentie voor ivermectine heb ik al wel gelezen. Voor Moxi nog niet.
Maar.. doordat ze tot dezelfde groep behoren is daar wel dikke kans op (zit zelf ook in de medicijnen, daar weet ik wel weer aardig wat van ;-)).

Om resistentie tegen te gaan vind ik het ook prima dat eea via de DA gaat. Maar dan moet het wel goed gebeuren!
Mijn DA adviseert nl: eitelling goed? Geen wormenkuur geven.
Ik heb hier geleerd dat dat echt niet goed is!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:17

Ik ontwormde 2x per jaar, en deed midden in het weideseizoen een wormtelling..

1x ontwormen met ivermectine en de 2e keer met een breed spectrum ontwormer..

Dat adviseerde mijn dierenarts destijds, heeft altijd prima gewerkt :) Maar vind het wel schofterig dat ontwormen zo moeilijk word gemaakt :n

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:24

Ik weet dat ik misschien een beetje laat ben met deze reactie, maar in het begin van het topic las ik dat verschillende mensen aangaven gewoon wormkuren voor 2 jaar te bestellen zodat ze voorlopig nog geen receptjes van de DA nodig hebben. Maar hoe zit het dan met de houdbaarheidsdatum van de wormkuren?
Een tijd geleden dacht ik ook eens erg 'verstandig' te zijn en een heleboel wormspuiten aan te schaffen. Zo had ik er altijd op voorraad en kon ik dus altijd tijdig ontwormen. Ik kocht een pakket dat in aanbieding was. Het waren zelfs verschillende soorten, met verschillende bestanddelen om resistentie te voorkomen. Helaas waren het er toch teveel en zijn ze aan de houdbaarheidsdatum voorbij. Inmiddels loop ik dus terug elke keer naar de winkel of apotheker als het tijd is om te ontwormen (ik woon in België). Ik heb hierbij telkens op de datum gelet, en ik heb nog nooit een wormkuur gezien die nog echt lange tijd (meer dan een jaar) houdbaar was.
Geven de mensen die de wormkuren zo lang op voorhand bestellen dan uiteindelijk wormkuren die over datum zijn? Of heb ik gewoon 'pech' gehad... Het lijkt mij toch dat je niet weet wat de houdbaarheidsdatum is, als je een grote doos wormspuiten via internet besteld.