Dierenbescherming noemt afschieten van wilde dieren zinloos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:02

Paperboy schreef:
Castreren, prikpil en/of evt. verplaatsen.
Dit probleem had men al lang van te voren kunnen zien aankomen!

Wilde dieren in grote aantallen verplaatsen??
Nee dat is lekker diervriendelijk :?

Prikpil is kankerverwekkend, ook bij kleine huisdieren trouwens ;)
Castreren is een optie maar dun je de populatie niet mee uit nu...
Dat is preventie, dat komt NA het schieten en bijvoeren weer :j
Laatst bijgewerkt door griebels op 02-11-10 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:03

Paperboy schreef:
griebels schreef:
En de volgende jaren dan??

Castreren, prikpil en/of evt. verplaatsen.
Dit probleem had men al lang van te voren kunnen zien aankomen!
Ik denk niet dat bijvoeren ( = laag sterfteaantal winter, = groot geboorteaantal voorjaar) nuttig is i.c.m. de (groeiende aantal) grazers daarna allemaal te verplaatsen en/of onvruchtbaar te maken.
In dit geval moet je voor één oplossing gaan.
1. Aantal dieren beperken (onvruchtbaar maken, lijden voorkomen en prefentief afschieten, verplaatsen, etc.), of
2. Bijvoeren (aantal dieren neemt toe, lijden van dieren neemt af, maar op lange termijn neemt lijden ook weer toe omdat er té veel dieren zijn in één klein gebied).

Je kan niet beide toepassen, want dan loop je nogal te dweilen met de kraan open.

Ik ben het wel met je eens dat dit probleem van te voren zichtbaar was, maar dat helpt niet bij een oplossing.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:07

Als je kijkt naar de aantallen; 550 heck runderen, 1200 konikpaarden en 2200 edelherten.. zou castreren dan een goede optie zijn? Ik betwijfel het.. (nogmaals)

Janine1990

Re: Dierenbescherming noemt afschieten van wilde dieren zinloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:08

Bij castreren maak je ook een einde aan de natuurlijke habitat van een mannelijk paard... :Y)

ashleylucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:20

ik vind het maar zielig.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:22

ashleylucky schreef:
ik vind het maar zielig.
Wat vind je zielig?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:27

ashleylucky schreef:
ik vind het maar zielig.

Dat is het ook! Mensen denken niet goed na en daar worden zoveel dieren nu de dupe van.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:32

Adil18 schreef:
Adil18 schreef:
DB....Ik vraag me langzaam af waar die afkorting nu echt voor staat....
Pfuh, die hebben gewoon echt geen benul van de natuur...!!!

Om die reden vragen wij ons echt af wat we met zielige pony's in de buurt moeten. DB doet er niets mee, politie evenmin....
Wij staan machteloos...

En dat is het belachelijke eraan....Schreeuwen en schreeuwen, maar uiteindelijk niks doen...Bah![/quote]

Duh DB= Debielen bond :+

Nee even serieus. Idd prikpil , castreren etc en de jongen voor consumptie ;)
Natuurlijk niet in karren en dan naar polen maar gewoon netjes bij de dichtstbijzijnde slager.
Verdoven ? Iig
Netjes en diervriendelijk :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:34

Paperboy schreef:
Mensen denken niet goed na en daar worden zoveel dieren nu de dupe van.

Sorry, maar deze opmerking slaat echt alles...
Er is zeker goed over na gedacht. Er wordt niet zomaar een beheer ingezet, om maar te zien wat er van komt.
Er zijn vele onderzoeken over de wereld die over begrazing gaan. Iedereen (als je een beetje verstand/kennis hebt) weet dat een populatie in een gebied heel groot wordt, als je er een laag aantal neerzet en het gebied een veel grotere draagkracht heeft. In dit systeem (of je het nu natuurlijk vind of niet, de wetten van de natuur gelden zeker wel) licht het evenwicht op dit moment op een hele grote kudde die in stand wordt gehouden door de planten. Als er weinig planten zijn (in de winter) gaat een deel van de kudde dood. De zwaksten verliezen het van de sterksten. natuurlijke selectie dus. Om het leed van de dieren te verminderen worden ze afgeschoten als ze niet meer er boven op kunnen komen. Nu worden ze afgeschoten, maar in gebieden die groot genoeg zijn om ook predatoren te hebben, zullen de predatoren ze er tussen uitvissen.
Ik ben voor het beheer zoals het nu is. Tuurlijk zie ik liever niet dat dieren verhongeren, maar het is een dood die natuurlijk is en waar we in nederland aan moeten wennen, omdat dat bij huisdieren niet mag.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:52

JewEmm schreef:
Paperboy schreef:
Mensen denken niet goed na en daar worden zoveel dieren nu de dupe van.

Sorry, maar deze opmerking slaat echt alles...
Er is zeker goed over na gedacht. Er wordt niet zomaar een beheer ingezet, om maar te zien wat er van komt.
Er zijn vele onderzoeken over de wereld die over begrazing gaan. Iedereen (als je een beetje verstand/kennis hebt) weet dat een populatie in een gebied heel groot wordt, als je er een laag aantal neerzet en het gebied een veel grotere draagkracht heeft. In dit systeem (of je het nu natuurlijk vind of niet, de wetten van de natuur gelden zeker wel) licht het evenwicht op dit moment op een hele grote kudde die in stand wordt gehouden door de planten. Als er weinig planten zijn (in de winter) gaat een deel van de kudde dood. De zwaksten verliezen het van de sterksten. natuurlijke selectie dus. Om het leed van de dieren te verminderen worden ze afgeschoten als ze niet meer er boven op kunnen komen. Nu worden ze afgeschoten, maar in gebieden die groot genoeg zijn om ook predatoren te hebben, zullen de predatoren ze er tussen uitvissen.
Ik ben voor het beheer zoals het nu is. Tuurlijk zie ik liever niet dat dieren verhongeren, maar het is een dood die natuurlijk is en waar we in nederland aan moeten wennen, omdat dat bij huisdieren niet mag.

Een natuurlijke dood? Wat is hier natuurlijk aan? Wij plaatsen veel te veel dieren op een veel te klein stukkie land met een hekje er om heen en laten ze verhongeren...Daar is niks natuurlijks aan! In de echte natuur (dus niet in Nederland) zou het voor een kudde mogelijk zijn zich te verplaatsen bij weinig voedsel, bovendien zouden natuurlijke vijanden ook de populatie enigszins op peil houden.

Utopie, utopie, want dit zal in Nederland nooit kunnen. Hier is beheer van menselijke hand gevraagd! Bijvoeren is niet de oplossing, maar de populatie moet uitgedund worden. Met het castreren help je die beesten ook nu verder, want feit is dat er nu, recent een te groot aantal grazers lopen op een te klein stukje....

Verdoven en transporteren? Ja, naar de slacht misschien, hoewel dat een duur grapje gaat worden. Voor de rest is er in NL niet zo snel de mogelijkheid de dieren ergens anders onder te brengen en ik denk niet dat andere landen op onze grazers zitten te wachten.

Kijk maar naar Duitsland met hun Dülmer-Pferde, daar hebben ze hun klauwen al vol aan om de populatie te beheren...Denk je nu echt dat ze daar op "onze" Koniks zitten te wachten?

Ik blijf erbij, afschieten is voor nu de makkelijkste, snelste, efficiëntste en vriendelijkste oplossing. Een hele hoop mensen weten dit en zien dit in, alleen SBB en DB moeten nog een wake-up call krijgen....

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:03

Adil18 schreef:
Een natuurlijke dood? Wat is hier natuurlijk aan? Wij plaatsen veel te veel dieren op een veel te klein stukkie land met een hekje er om heen en laten ze verhongeren...Daar is niks natuurlijks aan! In de echte natuur (dus niet in Nederland) zou het voor een kudde mogelijk zijn zich te verplaatsen bij weinig voedsel, bovendien zouden natuurlijke vijanden ook de populatie enigszins op peil houden.

Utopie, utopie, want dit zal in Nederland nooit kunnen. Hier is beheer van menselijke hand gevraagd! Bijvoeren is niet de oplossing, maar de populatie moet uitgedund worden. Met het castreren help je die beesten ook nu verder, want feit is dat er nu, recent een te groot aantal grazers lopen op een te klein stukje....

In de "echte" natuur is het gebied misschien groter, maar staat er uiteindelijk ook een hek omheen. Bovendien zijn de dichtheden van grazers zoals hier ook in andere reservaten geen ongewone aantallen. En dan kan je er van uitgaan dat ook die reservaten grote kale gebieden hebben en gebieden waar grazers niets kunnen (water, bos).
Het is niet zo dat ze met opzet worden verhongerd. Je kan het beter zien als de natuur die zichzelf instand houdt. Zijn er veel dieren? Dan verwacht je ook dat een bepaald percentage aan honger overlijdt. En dat is hier het geval.
En dan de natuurlijke vijanden. Deze natuurgebieden (OVP en veluwezoom) zijn te klein voor een populatie natuurlijke vijanden. Maar een heel klein deel van grazers in "echte" natuurgebieden wordt door predatoren opgegeten (ongeveer 3%). Moet je even bedenken dat de rest dus dood gaat aan honger in die gebieden, omdat als ze te oud zijn, ze te zwak zijn om voldoende eten binnen te krijgen.
Als compensatie voor het dierenleed dat men in nederland niet wil zien, worden ze dus afgeschoten als de dieren te sterk verzwakt zijn. En wat het rare nu is, is dat de dierenbescherming daar ineens tegen is (zie begin post).

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:12

Citaat:
In de "echte" natuur is het gebied misschien groter, maar staat er uiteindelijk ook een hek omheen. Bovendien zijn de dichtheden van grazers zoals hier ook in andere reservaten geen ongewone aantallen. En dan kan je er van uitgaan dat ook die reservaten grote kale gebieden hebben en gebieden waar grazers niets kunnen (water, bos).
Het is niet zo dat ze met opzet worden verhongerd. Je kan het beter zien als de natuur die zichzelf instand houdt. Zijn er veel dieren? Dan verwacht je ook dat een bepaald percentage aan honger overlijdt. En dat is hier het geval.
En dan de natuurlijke vijanden. Deze natuurgebieden (OVP en veluwezoom) zijn te klein voor een populatie natuurlijke vijanden. Maar een heel klein deel van grazers in "echte" natuurgebieden wordt door predatoren opgegeten (ongeveer 3%). Moet je even bedenken dat de rest dus dood gaat aan honger in die gebieden, omdat als ze te oud zijn, ze te zwak zijn om voldoende eten binnen te krijgen.
Als compensatie voor het dierenleed dat men in nederland niet wil zien, worden ze dus afgeschoten als de dieren te sterk verzwakt zijn. En wat het rare nu is, is dat de dierenbescherming daar ineens tegen is (zie begin post).

Waar heb je het nu over "echte natuur"???? Mensen hebben die dieren daar neergezet. Mensen hebben ze daar maar voort laten planten, en nu moeten ze dood. En dat heeft helemaal niets met natuur te maken, maar alles met mensen die niet goed hebben nagedacht wat te doen als de aantallen te groot worden........ en nu is het te laat en gaan dieren hoe dan ook lijden!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:15

Paperboy schreef:
Waar heb je het nu over "echte natuur"???? Mensen hebben die dieren daar neergezet. Mensen hebben ze daar maar voort laten planten, en nu moeten ze dood. En dat heeft helemaal niets met natuur te maken, maar alles met mensen die niet goed hebben nagedacht wat te doen als de aantallen te groot worden........ en nu is het te laat en gaan dieren hoe dan ook lijden!

Ik ben het lang niet met al jouw posts eens, maar met deze sla je imo de spijker om z'n kop :j

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:16

Paperboy schreef:

Ja dat is heel erg.Helemaal mee eens!!!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:35

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:43

Paperboy schreef:

Omdat er altijd problemen zijn met het begrip natuur, heb ik echt maar tussen haakjes gezet.
En zoals ik al zei, het is misschien geen "echte" natuur, maar ook dit systeem volgt de wetten van de natuur. En ja, ze zijn er neergezet en er zijn altijd dieren dood gegaan en omdat de populatie (zoals verwacht) is gegroeid, gaan er nu meer dieren dood, en dat is ook zoals het is verwacht. En er is wel degelijk over nagedacht, anders had dit niet van start mogen gaan. Er zijn heel veel regels voor je een natuurbeheer in mag stellen. Het is ook niet voor niet dat er een internationale onderzoekscommissie is om onpartijdig te bepalen of het huidige beheer functioneert zoals er is gezegd dat het zou gaan. Er zijn heel veel "natuur"-systemen (hier weer natuur tussen haakjes, want natuur is een groot of klein begrip) waarin de populaties "te groot" worden. Het gevolg is dat er meer dieren dood gaan (als dat in dit geval zou zijn, wat het nog niet is, want de populatie groeit nog steeds, dan zou staatsbosbeheer nog veel harder moeten werken om dieren af te schieten) omdat er te weinig voedsel is. Zo wordt de populatie gereguleerd door het voedsel aanbod. Om even in biologische termen te spreken, dit heet bottom-up regulatie. Als een populatie grootte door predatie zou worden gereguleerd heet dat top-down. Neem van mij maar aan dat heel veel systemen bottom-up worden gereguleerd.
Misschien moet je mijn beide posts nog even weer opnieuw lezen, ik ben namelijk al in herhaling gevallen en als je goed leest, zie je ook dat het afschieten van dieren is om ze niet een lijdensweg te bezorgen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:59

JewEmm

Voor mij hoef je je verhaal niet te herhalen hoor, ik begrijp hem prima.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:01

laten we trouwens wel even van het hele "wilde" dieren verhaal afstappen, koniks zijn gewoon gedomesticeerde dieren die ze hebben laten verwilderen in een uit de hand gelopen park hier in NL

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:07

@JewEmm
Zo iets werkt alleen in een evenwichtig ecosysteem MET natuurlijke vijanden.
Als ik 10 konijnen in een groot hok zet zijn dat er binnen no-time 500.
Natuurlijk gaat er dan regelmatig wat dood, zeker als ik elke dag hetzelfde blijf voeren. Maar de clou van de natuur is dat het niet normaal is om dieren te hebben zonder hun natuurlijke vijanden anders kun je nooit een normaal evenwicht creëren en gaan er dus nu veel dieren dood van de honger die normaal door hun natuurlijke vijanden waren geëlimineerd.

Mijn oplossing?
Elk jaar opdrijven en een gedeelte eruit vangen en verkopen/slachten.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:21

Brainless schreef:
Mijn oplossing?

Dat vind ik niet echt een oplossing slachten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:55

Brainless schreef:
Mijn oplossing?

Jep, hetzelfde als met de Dülme-Pferde, vind ik ook goed...

Maar wat te doen met het nu bestaande overschot...? En dan niet alleen de Koniks...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:34

@ Brainless: Nee, dit werkt zonder natuurlijke vijanden. dat is nu juist de "bottom-up"-regulatie, dat de onderstaande trofische niveaus, in dit geval dus de planten, de grootte van de populatie bepalen. daar zijn dan weer terug koppelingen op. Er zijn aardig wat ecosystemen waar je alleen planten en grazers hebt, en geen predatoren.
Ook bij jouw konijnen zou dat zo zijn. Als je elke dag hetzelfde blijft voeren, dan komen er misschien eerst een heleboel, zeg 70, omdat je maar voor zeg 20 konijnen voer hebt, zullen de zwaksten het minste voer krijgen en ook het eerst dood gaan. Het kan zijn dat er in eens heel veel dood gaan, maar uiteindelijk zal het konijnen aantal al schommelend naar 20 gaan. Het verschil met een natuurlijker systeem is dat de hoeveelheid voedsel die beschikbaar is niet constant is. Als er heel veel dieren zijn, te veel voor het draagvlak, zullen meerdere jaren achter elkaar het voedsel aanbod laag zijn, daarom zullen relatief meer dieren dood gaan. Hier krijg je dus dat niet alleen het aantal dieren, maar ook de voedselhoeveelheid blijven schommelen. Hoeveel tijd een zo'n schommeling kost kan wel heel verschillend zijn in elk systeem. Het kan jaarlijkse schommeling zijn, maar het kan ook zijn dat het 15 jaar duurt. Eigenlijk is dit hetzelfde als wanneer je aantallen grazers en herbivoren volgt. Wanneer er veel voedsel is, zal de populatie groeien. na een tijdje zakt de voedselbeschikbaarheid af, maar de populatie zakt later af. wanneer er weer minder dieren zijn, zal het voedsel langzaam weer groeien (of je het nu over grazers of over planten hebt als voedsel, de principes zijn hetzelfde). Daarna zal ook de populatie langzaam weer groeien. Zo blijft het schommelen, en het kan langzaam naar een evenwicht gaan.
Hier en hier een plaatje die laat zien wat ik bedoel (ongeveer). En hier nog 1 die schommelingen rondom de draagkracht (=carrying capacity) laat zien.

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:18

Het wordt hoog tijd dat de dierenbescherming afgeschoten wordt. Allemaal zielepieten in flatjes met war goudvissen, dat zijn het. Afdeling meest nutteloze organisatie in Nederland, weg met die lui!!!

pony_lotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:37

Afschieten lijdt niet tot dierenleed, neem dat maar van mij aan!
Omdat er in NL geen natuurlijke vijanden zijn, nemen wij mensen die rol voor het gemak even over.
Mooi toch?
Dat creeert evenwicht, en dat wilden we!
Ja natuurlijk, tis niet dat je gewoon een jaar gaat schieten, en dat het dan nooit meer hoeft!
Zolang die paarden daar lopen (en het andere wild) blijven we ook aan het schieten,
Maar dat wisten we van te voren..

En afgeschoten dieren kunnen nog prima geslacht worden hoor, daar hoeven ze niet direct voor naar de slacht ;)
Alleen kost dat meer werk, en komt het dan waarschijnlijk niet in de winkel terecht maar op het bord van de jager.

Ik zie het probleem niet;)
Dood moeten er toch wat dieren, en dan schiet ik ze liever af, snel en vrijwel pijnloos, dan dat ik ze laat verhongeren!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:51

pony_lotje2 schreef:
En afgeschoten dieren kunnen nog prima geslacht worden hoor, daar hoeven ze niet direct voor naar de slacht ;)

Dieren van de Veluwezoom en van de OVP mogen niet naar de slacht, dit zijn uitzonderingsgebieden.
Maar verder ben ik het met je eens!