Stamboekvoorzitter EASP chanteert PVE met executie paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:32

besita schreef:
en dat is het EASP niet dan ??
er werd zelfs één of andere Frederikborger gekeurd

Niet 1 hoor. Een aantal.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:38

joelledsr schreef:
ik denk trouwens dat aan de norm van 100 merrie's en 15 hengsten makkelijk voldaan is.
Ik heb mijn merrie sowieso bij het EASP ingeschreven, evenals de drie veulens die zij gekregen heeft de afgelopen jaren.
Ik ben 2 keer op de stambokekeuring geweest en er liepen redelijk wat dieren rond.

En het geneuzel over het NRPS. Ik ben geen NRPS fan, vindt het een allegaartje van van alles zonder fokdoel.

Het hoofdstamboek van het EASP moet 15 Shagya hengsten hebben. Ze hebben geen 15 Shagya hengsten. Daarnaast moeten ze 100 Shagya merrie's hebben. Die hebben ze ook niet. Als ze dit nu even in orde maken is de erkenning met één pennestreek geregeld.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:02

Is dit werkelijk vastgesteld?
janderegelaa schreef:
Het hoofdstamboek van het EASP moet 15 Shagya hengsten hebben. Ze hebben geen 15 Shagya hengsten. Daarnaast moeten ze 100 Shagya merrie's hebben. Die hebben ze ook niet. Als ze dit nu even in orde maken is de erkenning met één pennestreek geregeld.

Of het daadwerkelijk Shagya hengsten en merries moeten zijn durf ik niet te zeggen.
Volgens De Lange voldoet hij wel aan de eisen van PVE om als een erkend stamboek door het leven te mogen gaan.
Alleen PVE wil geen groen licht geven en PVE wil al helemaal niet dat (de mensen achter) het EASP bevoegdheden krijgt om, naast stamboekpapieren, ook PASPOORTEN te verstrekken.

Ik heb begrepen dat er een behoorlijke teleurstelling is bij De Lange zijn "aanhangers/bestuursleden.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:04

Hij kan er best KEASP van maken. De K van Karel :Z

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:07

VDB schreef:
Is dit werkelijk vastgesteld?
janderegelaa schreef:

Of het daadwerkelijk Shagya hengsten en merries moeten zijn durf ik niet te zeggen.
Volgens De Lange voldoet hij wel aan de eisen van PVE om als een erkend stamboek door het leven te mogen gaan.
Alleen PVE wil geen groen licht geven en PVE wil al helemaal niet dat (de mensen achter) het EASP bevoegdheden krijgt om, naast stamboekpapieren, ook PASPOORTEN te verstrekken.

Ik heb begrepen dat er een behoorlijke teleurstelling is bij De Lange zijn "aanhangers/bestuursleden.

Het EASP claimt met het registers dat ze hebben genoeg paardachtigen te hebben. Maar met zo'n kleine populatie per register kun je natuurlijk nooit van een stabiele fokkerij spreken.

Gezien de grote hoeveelheid "erkende" hengsten die in Duitsland verblijven is het misschien de moeite waard voor het EASP -als ze zonder de heer De Lange verdergaan- om de erkenning in Duitsland aan te vragen. Daar zitten de Shagya's echter al bij het VZAG, zeg maar het NRPS van Duitsland. NRPS? De cirkel is rond :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:29

@janderegelaa:

Je hebt in veel dingen gelijk, maar dat neemt niet weg dat men voorbij gaat aan de uitspraak van het Europeese Gerecht..
Het is algemeen bekend dat men bij het PVE zeer gevoelig is voor lobby en daar is paarden maar een klein onderdeel er van.
Ze voeren niet uit wat er in Brussel besloten wordt en geven daar vaak een eigen invulling aan..
En dan krijg je zulke discussies als met de Lange..
Het wordt tijd dat er een berg ambtenaren opgeruimd worden zodat de hele handel van vee en vlees weer overzichtelijk wordt.
Verder de meesten die hier reageren doen dat uit onkunde men weet amper wat de taak van deze organisaties zijn..
Het woord zelfregulering had voor een ambtenaar nooit uitgevonden moeten worden...ze kunnen niet met geld omgaan en missen vaak een breed overzicht,
zeker als er regelmatig van stoel gewisseld wordt, zoals in deze zaak.

gootje12

Re: Stamboekvoorzitter EASP chanteert PVE met executie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:39

Triest hoor. Je offert je paarden toch niet omdat je zonodig je zin moet hebben. Ga dan persoonlijk verhaal halen. Nee Karel, je geloofwaardigheid wordt er zo niet beter op.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:41

ceasario schreef:
@janderegelaa:

Je hebt in veel dingen gelijk, maar dat neemt niet weg dat men voorbij gaat aan de uitspraak van het Europeese Gerecht..Het is algemeen bekend dat men bij het PVE zeer gevoelig is voor lobby en daar is paarden maar een klein onderdeel er van.
Ze voeren niet uit wat er in Brussel besloten wordt en geven daar vaak een eigen invulling aan..
En dan krijg je zulke discussies als met de Lange..
Het wordt tijd dat er een berg ambtenaren opgeruimd worden zodat de hele handel van vee en vlees weer overzichtelijk wordt.
Verder de meesten die hier reageren doen dat uit onkunde men weet amper wat de taak van deze organisaties zijn..
Het woord zelfregulering had voor een ambtenaar nooit uitgevonden moeten worden...ze kunnen niet met geld omgaan en missen vaak een breed overzicht,
zeker als er regelmatig van stoel gewisseld wordt, zoals in deze zaak.

Er is alleen geen uitspraak van het Europees Gerechtshof. De rechter in Den Haag heeft gezegd dat het PVE de Europese regelgeving moet volgen en daarom de aanvraag opnieuw moet beoordelen. In tegenstelling tot wat KdeL beweerd was het populatie aantal niet de enige reden van afwijzen. Bij de nieuwe beoordeling zijn andere feiten beoordeeld en op grond daarvan is de aanvraag afgewezen. Net als bij het Europees stamboek heeft het PVE geoordeeld dat er al een ander stamboek is waar Shagya paarden in geregistreerd kunnen worden. Namelijk het NRPS.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:07

Voor zover ik weet zijn er twee min of meer recente
gerechtelijke uitspraken omtrent het EASP.

Dat had ik eerder al eens gemeld, maar in al haar wijsheid
heeft ThePast03 mijn bericht verwijderd.

Een eerste uitspraak van 25 maart 2009 geeft het PVE gelijk,
in de zin dat het EASP niet als stamboek dient erkend te worden.
http://jure.nl/bh9044

Een tweede uitspraak van 10 febr. 2010 veroordeelt het PVE
tot het betalen van een schadevergoeding,
omdat de eerste procedure onredelijk lang geduurd heeft.
De schadevergoeding bedraagt 3.500 euro,
terwijl het EASP 920.000 euro gevraagd had.
Deze uitspraak verandert niets aan het vorig vonnis.
http://jure.nl/bm1611

Van een zaak bij het Europees Hof kan ik niets terugvinden,
maar misschien heeft iemand anders meer informatie.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:17

Cayenne schreef:
Zonder afstammingsgegevens is een paard niks meer waard, en waar belanden paarden die niks waard zijn? Juist, in het slachthuis”, zegt De Lange beslist.

Wat een klinklare nonsens dit zeg, als alle paarden zonder afstammingsgegevens in het slachthuis terechtkomen kunnen die wel 7 dagen per week 24 uur gaan draaien :Y)
Het hele persbericht getuigt van een behoorlijke grootheidswaanzin, als hij denkt zo zijn zin te krijgen is KdL behoorlijk de weg kwijt :n

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:30

BigBen schreef:
Van een zaak bij het Europees Hof kan ik niets terugvinden,
maar misschien heeft iemand anders meer informatie.

Ik denk dat hier de grootste pijn zit..
tijdens een wedstrijd de regels veranderen..( Ik noemde het al, zelfregulering)
De macht van de Ambtenaar en lobbyisten |( )

Citaat:
Bij besluit van 30 september 2004, in werking getreden op 1 maart 2005, is artikel 11 van het Fokkerijbesluit in die zin gewijzigd, dat de bevoegdheid tot verlening en intrekking van erkenningen alsnog aan verweerder is opgedragen.
- Het bezwaarschrift is ter verdere behandeling aan verweerder overgedragen en deze heeft bij besluit van 9 maart 2006 op dit bezwaar beslist.
- Bij uitspraak van 1 augustus 2007 (AWB 06/159 , LJN: BB3632) heeft het College het beroep tegen het besluit van 9 maart 2006 gegrond verklaard, dit besluit vernietigd en verweerder opgedragen met inachtneming van hetgeen in die uitspraak is overwogen opnieuw te beslissen op het bezwaar van appellante.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:33

Die man zal niet langer serieus genomen worden in paardenland. Je zou toch denken dat je je deze reacties op de hals haalt.

Ben benieuwd naar wel slachthuis hij de eerste heen brengt. Zal toch wel de pers meenemen?

@ceasario: heb je per ongeluk je boktinlogcode bij Karel laten liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:35

slimmerik schreef:
Die man zal niet langer serieus genomen worden in paardenland. Je zou toch denken dat je je deze reacties op de hals haalt.

Ben benieuwd naar wel slachthuis hij de eerste heen brengt. Zal toch wel de pers meenemen?

:')

Ik denk dat als hij pers meesleurt hij shownieuws wel haalt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:40

slimmerik schreef:

Nee. Dit is mijn eigen mening en ben geen Fan van Karel over dit onderwerp en sommige anderen onderwerpen..
Maar ik begrijp wat iemand tot het dolle kan drijven met zo'n stelletje gesponserde ambtenaren en hun achterban.
Ik heb het zelf een keer mee gemaakt en de verantwoordelijke koos eieren voor zijn geld toen hij in een kortgeding werd gedagvaard als hoofd ambtenaar Paardenhouderij-PVE.

Dus ik probeer het toch wat onafhankelijk te blijven zien in deze "corrupte" bende. ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:40

slimmerik schreef:

Ik vind het eigenlijk wel interresant wat hij te vertellen heeft. En hij geeft toch ook toe dat de actie van Karel idioot is.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:42

Ik zou het stoer vinden, wanneer hij de paarden niet naar een slachthuis brengt, maar zelf van een gaatje tussen de ogen voorziet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:46

bijdehandje1 schreef:
Ik zou het stoer vinden, wanneer hij de paarden niet naar een slachthuis brengt, maar zelf van een gaatje tussen de ogen voorziet.

En dat mag dan weer niet :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:48

bijdehandje1 schreef:

Denk jij wèl na voor je wat zegt? Onvoorstelbare reactie. Gaat echt te ver.

edit: verkeerd gelezen.... dacht dat je bedoelde dat hij zichzelf van een gaatje moest voorzien.... excuus.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:51

Dat mag jij vinden. Mensen die blazen en dreigen met hun paarden executeren, moeten het zelf maar lekker doen. Dan maken ze een statement.
Er is geen instantie die slachten kan verbieden. Zelfs het PVE niet.
Als hij indruk wil maken, moet hij daar gewoon een dood paard voor de deur leggen. Wel eentje van zijn eigen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:52

bijdehandje1 schreef:
Dat mag jij vinden. Mensen die blazen en dreigen met hun paarden executeren, moeten het zelf maar lekker doen. Dan maken ze een statement.
Er is geen instantie die slachten kan verbieden. Zelfs het PVE niet.
Als hij indruk wil maken, moet hij daar gewoon een dood paard voor de deur leggen. Wel eentje van zijn eigen.

Dat zijn weer dingen die verboden zijn. Naar het slachthuis brengen màg gewoon.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:03

@janderegelaa

Shagya's worden in Duitsland geregistreerd bij ZSAA & VZAP
Wereldwijd zijn er slechts rond de 2500 zuivere Shagya's
NRPS is niet bevoegd tot het registreren van Shagya's in Nederland, bij ons in Vlaanderen is er ook geen stamboek erkend door het ISG dus het is zowiezo registreren in Duitsland of Frankrijk.

Wat de zaak rond KDL zijn stamboek betreft moesten ze zich echt concentreren op de Shagya dan hebben zij eigenlijk zo geen aantallen nodig om het ras in stand te houden want het aantal raspaarden moet je wereldwijd bekijken om te spreken over instandhouding.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:20

arun schreef:
@janderegelaa

Shagya's worden in Duitsland geregistreerd bij ZSAA & VZAP
Wereldwijd zijn er slechts rond de 2500 zuivere Shagya's
NRPS is niet bevoegd tot het registreren van Shagya's in Nederland, bij ons in Vlaanderen is er ook geen stamboek erkend door het ISG dus het is zowiezo registreren in Duitsland of Frankrijk.

Wat de zaak rond KDL zijn stamboek betreft moesten ze zich echt concentreren op de Shagya dan hebben zij eigenlijk zo geen aantallen nodig om het ras in stand te houden want het aantal raspaarden moet je wereldwijd bekijken om te spreken over instandhouding.

Arun....het EASP heeft helemaal geen Shagya's. Die paar halfbakken hengsten uit Duitsland zijn gewoon erkend vanuit een ander stamboek. En ik weet dat Karel op Fokt roept dat het NRPS geen Shagya's mag registreren maar dat is de grootste onzin. Als ik mijn Shagya veulen bij het NRPS wil registreren dan kan dat gewoon. Krijg ik nog een A papiertje ook.

Waarom zou een niet erkend splinterstamboek met 7 dieren op de centrale keuring wel een Shagya mogen registreren en het NRPS niet? Sterker nog, het NRPS moet registreren als ik een veulen aanbied want er mogen geen papierloze paarden meer zijn.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 01:05

Is Shagya een ras dan?
De Bokt-Wiki beweert, dat dit ras is ontstaan in de 19e eeuw in Hongarije.
Citaat:
Vanaf 1816 veranderden de fokkerij-richtlijnen en richtte men zich meer op de fokkerij met "zuivere" Arabieren die vanuit het Midden-Oosten geïmporteerd werden. Binnen deze fokkerij maakte men het onderscheid tussen volbloed Arabieren, gefokt met geïmporteerde dieren en de halfbloedpaarden, gefokt door zuivere Arabieren te kruisen met Hongaarse, Spaanse of Engelse volbloedpaarden. Deze paarden werden "Arabisch ras" genoemd. Ze hadden ook alle uiterlijke kenmerken van de zuivere Arabieren.

Dus hoezo een ras?
Het is niet anders, dan het KWPN.

http://www.bokt.nl/wiki/Shagya_arabier

Ik weet niet, wie dit stuk heeft geschreven, maar dit rammelt ook aan alle kanten van de fouten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:01

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:19

@jandereglaa

Registreren kan elk stamboek natuurlijk ... effen pedigree van merrie en hengst in de computer en voila papier is klaar. Daarvoor heb ik geen stamboek nodig.

Er is natuurlijk meer dan dat welk achter een gesloten stamboek structuur hoort te zitten.

Als je zeven paarden op de keuring hebt die allen een mixje zijn van alles en nog wat en helemaal niets met de Shagya te zien hebben (effen verslag gelezen op hun site). Tja je hebt meer dan een punt hoor.

@bijdehandje1

De Shagya is id een ras maar je kan het niet vergelijken met KWPN hoor. Fundament in 1800 is id mix van Hongaarse, Spaanse, Engelse volbloeden, Lippizaners, anglo-arabieren met toen al een hoger arabische invloed. Nadien is enkel en alleen nog selectief zuiver Arabier toegevoegd. Hierdoor is een zeer sterk ras ontstaan dat een sterker fundament heeft dan de doorsnee arabier en iets groter is (1.55 à 1.60).