'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:35

Je moet kiezen, wat het beste is voor het paard,
Het is een moeilijke keus..

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:37

Asyaa schreef:
easygoing schreef:

Dus het zogenaamde vechten is niet erg als je paard een operatie moet ondergaan want omdat hij er dan beter van zou moeten worden (en de eigenaar uiteindelijk ook)is het ineens niet zielig?

Zie het als pijnstillers. Ik zou mijn paard nooit chronisch aan de pijnstillers zetten omdat ik te onvolwassen ben om de beslissing te nemen om paard te laten gaan, is het echter voor 2 weken en is er daarna een goeie kans dat hij opknapt, zou ik het zeker doen.

En pijnstiller is toch wel een heel ander verhaal lijkt mij zo.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:40

easygoing schreef:
kyrkelover schreef:
Uhm we dwalen hier eigenlijk wel van het artikel af.
Het gaat niet om het slachten vs euthenaseren, maar over het feit dat slachters ook gevoel hebben en er veel meer bij komt kijken bij het beroep slachter als de meeste mensen denken.
Oftewel dat je bijvoorbeeld ook de mensen moet kunnen steunen e.d.

Dat is ook wel zo maar bij het plaatsen van dit soort berichten kan je ervan uitgaan dat je weer een dergelijke discussie zal krijgen.

Dat is dan jammer.
Het gaat in het artikel niet om de discussie en als dit nu het enige topic was wat hierover gaat tjha dan is het anders.
MAar dit is wel al de 100000000 versie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:41

easygoing schreef:
Asyaa schreef:

Zie het als pijnstillers. Ik zou mijn paard nooit chronisch aan de pijnstillers zetten omdat ik te onvolwassen ben om de beslissing te nemen om paard te laten gaan, is het echter voor 2 weken en is er daarna een goeie kans dat hij opknapt, zou ik het zeker doen.

En pijnstiller is toch wel een heel ander verhaal lijkt mij zo.

Nee.
Een paard mag best vechten of zelfs pijn doorstaan (binnen reden, het moet geen marteling worden omdat baas de verantwoordelijk niet kan nemen om afscheid te nemen) als hij daarna een goede kans heeft om een paardwaardig bestaan te hebben. Echter is de hoop al opgegeven moet (het in mijn ogen) het zo makkelijk voor het paard gemakkelijk worden gemaakt, zonder stress, zonder pijn, zonder vechten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-10 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

zimbabwe

mijn verhaal heb ik inderdaad voor een tweede keer geplaatst aangezien er wordt verweten dat het indianenverhalen zouden zijn. kan zeggen dat het geen indianenverhalen zijn, maar een ooggetuigenverslag zegt mi meer. mijn excuses voor degenen die zich eraan storen blijkbaar. daarnaast vind ik de opmerking bijzonder onnodig en ondoordacht om mijn dierenarts meteen af te schilderen als een incompetente arts. alhoewel hij zich hoogstwaarschijnlijk niet bezig zal houden met dit soort verwijten van een enkeling hier op een forum, vind ik het persoonlijk wel stuitend!

Caballos

8nnemiek schreef:
Volgens mij had je dat al eerder gepost..
Ik blijf erbij, de dierenarts heeft (misschien wel per ongeluk) het verkeerde middel gegeven, of een totaal verkeerde dosis. Want bij een middel dat goed op de spieren inwerkt KAN het hart gewoonweg niet blijven kloppen.

Bij een ouder paard heb je ook een slechte doorbloeding dan bij een jong paard. Hoe beter de doorbloeding hoe sneller ze dood gaan..........

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:42

kyrkelover schreef:
Uhm we dwalen hier eigenlijk wel van het artikel af.
Het gaat niet om het slachten vs euthenaseren, maar over het feit dat slachters ook gevoel hebben en er veel meer bij komt kijken bij het beroep slachter als de meeste mensen denken.
Oftewel dat je bijvoorbeeld ook de mensen moet kunnen steunen e.d.

Dat is ook wel zo maar bij het plaatsen van dit soort berichten kan je ervan uitgaan dat je weer een dergelijke discussie zal krijgen.

het artikel gaat over het waarom slachten en niet wel of niet, en onze emotie/gevoel daarbij.....
vlak na de mod heb ik dat ook al gepost maar het is weg gehaald

kyrkelover

Re: 'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:44

Ik zie welgeteld 1 regel over het in laten slapen.
De rest gaat over het die naar de slacht brengen de rol van van Veen hierin en waar al dat vlees naar toe gaat.
En hoe het komt dat er meer paarden naar de slacht gaan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:46

Inslapen lijkt mooi maar naar de slager is het beste, zijn ze in 1 keer weg.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:50

Toen ik wat jonger was zei ik ook altijd, inslapen, cremeren etc! Maar nu ik ouder (en wijzer) geworden ben, kies ik voor de optie die voor mijn paard op dat moment het meest diervriendelijk en snelste is... In de zaak "Vienna en haar paarden" gaan de paarden mbt tot dit soort dingen toch echt voor Vienna's emotionele toestand.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:54

Als we het dan toch over het artikel hebben: ddhr. van veen is beslist niet de enige paardenslager in nederland die iedere week paarden slacht. In oldenzaal zit ook een slager die iedere maandagmorgen de paarden laat komen, evenals haaksbergen en ongetwijfeld door het land nog vele anderen..

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:55

vanitymay schreef:
Als we het dan toch over het artikel hebben: ddhr. van veen is beslist niet de enige paardenslager in nederland die iedere week paarden slacht. In oldenzaal zit ook een slager die iedere maandagmorgen de paarden laat komen, evenals haaksbergen en ongetwijfeld door het land nog vele anderen..

Maar dan borrelt bij mij de vraag waarom alleen van de Veen op handen gedragen word?
Neem aan dat ook de andere slachters hun werk netjes doen?
Laatst bijgewerkt door easygoing op 07-09-10 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:56

MamboBeach schreef:

In 1 keer niet, er gaat meestal nog een trailerrit aan vooraf, wat voor sommige paarden al stressverhogend is.
Heb voor mijn pony bewust de keuze gemaakt voor inslapen, die was angstig op de trailer en nerveus in vreemde omgevingen en had totaal geen problemen met dierenartsen, prikken en roesjes. Uiteindelijk heb ik helemaal niet voor slacht kunnen kiezen en heeft ze alsnog op de trailer gestaan omdat de situatie nou eenmaal zo was.. maar ben er van overtuigd dat thuis inslapen voor haar het beste was geweest. Ze is zelfs zelf gaan liggen.
Bij mijn huidige paard heb ik er nog niet over nagedacht, dat wil ik ook nog niet. Zij is een stuk angstiger voor veeartsen en prikken.

Vanitymay, jouw verhaal is heel triest.. maar dit is niet wat ik bedoel, namelijk dat paarden continu op blijven springen, hij is namelijk wel onder narcose gegaan begrijp ik? Ik denk dat het medisch gezien wel heel uitzonderlijk is wat er bij jouw paard gebeurd is, als er het juiste middel in de juiste hoeveelheid is gegeven.

Maar ik zal verder niet meer offtopic gaan ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:00

8nnemiek schreef:
Volgens mij had je dat al eerder gepost..
Ik blijf erbij, de dierenarts heeft (misschien wel per ongeluk) het verkeerde middel gegeven, of een totaal verkeerde dosis. Want bij een middel dat goed op de spieren inwerkt KAN het hart gewoonweg niet blijven kloppen.

Het kan wel mis gaan, ook bij bekwame dierenartsen. Het narcose middel kan niet goed worden opgenomen door welke oorzaak dan ook of niet 'pakken' zoals bedoelt.
Zoals ik hier eerder noemde is daar een volledig rapport van (in het zweeds) over het hoe en waarom.

Aannemen dat daar waar het fout gaat de DA een kluns is of met opzet geen narcose heeft gegeven/te weinig narcosemiddel heeft gebruikt vind ik persoonlijk erg kortzichtig en klopt ook gewoon niet.
Ik denk niet dat een weldenkende dierenarts zoiets doet.
Dierenartsen houden van dieren. Ze zijn er niet op uit om hun lijden te verlengen.

Wist je trouwens dat het bij de narcose van mensen ook fout kan gaan?
Sla er maar eens info op na. Het komt voor dat mensen een operatie bewust meemaken omdat de narcose niet pakt zoals het moet.
Ik heb het bij iemand in mijn directe nabijheid meegemaakt en ik kan je verzekeren dat het een trauma oplevert.
Bespaarde de anesthesist ook op een middel of was hij onkundig?
Welnee.
Het lichaam werkt niet altijd zoals we dat graag willen.

In mijn situatie kan ik je verzekeren dat mijn DA de situatie net zo ellendig vond en deed wat hij kon om er een einde aan te maken. Hij diende meerdere keren opnieuw narcose middel toe, genoeg om een olifant te vellen.
Op de een of andere manier pakte het niet zoals het had moeten pakken.

Overigens... ook met de slacht kan het mis gaan. Staat ook in eerder genoemde rapport. Schot wat niet exact op de juiste plek terecht komt en paard wat weer opstaat... ja... dat gebeurt ook.
Verhoudingsgewijs minder dan problemen met de spuit.
Maar niets gaat perfect.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:02

ireen, het was inderdaad onder narcose en de da heeft het zelf nog nooit meegemaakt in de 30 jaar dat hij al de kliniek heeft, dus echt uitzonderlijk. en triest was het ook zeker.

Waarom vd veen zo op handen wordt gedragen weet ik niet. ik begrijp dat vanuit diverse paardopleidingen veel met vd veen wordt gedaan,. mogelijk dat hij daarom zo een goede naam heeft? De 2 paarden die wij ooit naar de slager hebben gebracht zijn beide met een aai en een compliment gegaan en in ieder geval bij leven zeer adequaat behandeld. Moet er wel bij zeggen dat wij uit voorzorg altijd op afspraak zzijn gegaan en ze ook zelf hebben weggebracht. geen geleur met mijn paardjes!

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:02

Ik heb gister alle moed verzameld, en dhr van Veen gebeld. Donderdagavond komt hij mijn paard ophalen, en vrijdagmorgen gaat ze daar naar de paardenhemel. Ik hoop zo dat het NOS haar niet gaat filmen!

cooky_chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:05

Tja, zelf eet ik geen paardenvlees, maar ik ben er ook niet tegen. Mijn eigen paarden zal ik nooit naar de slacht brengen, ik heb in hun paspoort laten vermelden: "Niet bestemd voor humane consumptie". Wat andere mensen doen, moeten ze zelf weten, ieder zijn eigen keus.
Mijn allereerste pony is vorig jaar op 32-jarige leeftijd ingeslapen. De pony had arthrose, was verder nog wel gezond maar had te veel pijn aan de benen. Ik ben er zelf bij gebleven toen de DA kwam, het was zo gebeurd. Dus dat vechten tegen de dood, ik weet het niet. Bij mijn pony was het zo gebeurd.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:05

uiltje001 schreef:
Ik heb gister alle moed verzameld, en dhr van Veen gebeld. Donderdagavond komt hij mijn paard ophalen, en vrijdagmorgen gaat ze daar naar de paardenhemel. Ik hoop zo dat het NOS haar niet gaat filmen!

Jeetje heel veel sterkte. Mag ik vragen waarom je haar zelf niet brengt?

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:14

uiltje001 schreef:

Sterkte alvast Y;( ik vind het wel dapper van je..

even on-topic, ik ben het eens met liljebo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:16

Het is erg jammer dat een VA in Nederland niet meer mag schieten. In Engeland is het de normaalste zaak van de wereld dat een paard thuis door de VA geschoten wordt (vaak met een handwapen) en dan gewoon door de distructor wordt afgevoerd. Daar worden ze voor opgeleid en is het paard in 1 keer op een humane manier vanuit het eigen weiland/stal naar de eeuwige groene weide.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:20

MamboBeach schreef:

Maar waarom is dat het beste? Dat bepaalt iedereen toch voor zichzelf?

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:21

Wat ik ook erg fijn vind is dat deze man zelf ook persoonlijk betrokken raakt bij de eigenaren van het paard en ook de bij behorende troost bied als het nodig is! Bij een normale slachterij vind je dit soort verwerking niet!

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:22

Juliette86 schreef:
Het is erg jammer dat een VA in Nederland niet meer mag schieten. In Engeland is het de normaalste zaak van de wereld dat een paard thuis door de VA geschoten wordt (vaak met een handwapen) en dan gewoon door de distructor wordt afgevoerd. Daar worden ze voor opgeleid en is het paard in 1 keer op een humane manier vanuit het eigen weiland/stal naar de eeuwige groene weide.

Het rare is dat bij rundvee dit wel word gedaan zodra het dier niet meer vervoerd mag worden per trailer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:37

sheilarianne schreef:
Juliette86 schreef:

Het rare is dat bij rundvee dit wel word gedaan zodra het dier niet meer vervoerd mag worden per trailer!

Voor zover ik weet mag schieten met een handwapen helemaal niet meer binnen NL. Ongeacht het diersoort. Hoe het met een schietmasker zit durf ik niet te zeggen. Af en toe kom je nog wel eens een noodslachter tegen die met een masker op lokatie komt. Maar dat is natuurlijk geen VA.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:50

uiltje001 schreef:

Jee, wat ellendig.
Heel erg veel sterkte.